Usein käy kyllä niinkin, että lukija katsoo tekijän puhuvan KAIKEN AIKAA omalla suullaan
Niinpä. Sen takia kannattaakin laittaa sarjaansa useampia ja erilaisilla persoonilla varustettuja päähenkilöitä. Jos sarjassa on vain yksi natsi pitämässä monologia, niin ihan sama mitä ensimmäisten ruutujen jälkeen tapahtuu, suurin osa lukijoista luultavasti kuittaisi koko homman pelkäksi propagandaksi. Tosin tuskinpa sekään kaikkia miellyttäisi, jos natsi, juutalainen, ruotsalainen, nunna ja Jeesus juttelevat mukavia, sillä jokainen näkee maailman vähän eri tavalla. Olipa käsikirjoitus minkälainen tahansa, aina löytyy se joka näkee sarjassa vain viittaukset natseihin / ruotsalaisiin / uskontoon / tms. eikä mitään muuta.
Toisaalta taas minulta meni aikanaan totaalisesti maku erään kotimaisen musiikintekijän tuotoksiin, kun sain kuulla hänen vapaa-ajan tempauksistaan. Oli aika kurjaa, kun idoli paljastui paskiaiseksi.
Itselläni on sikäli käynyt säkä, että tyyppi jonka johtamaa bändiä olen fanittanut noin vaahtosammuttimen kokoisesta, tarjosi mulle kerran safkat. Tai ehkä mä olen jotenkin alitajuisesti aina pitänyt eräänä valintakriteerinä sitä, että itse taiteilijat ovat ainakin julkisesti "hyviä" tyyppejä? Mietin tässä että olisinkohan Nemistä yhtä innoissani jos sitä tekisikin autonkuljettaja Mika Häkkinen. Jonka persoonasta en siis osaa sanoa mitään kun en ole tavannut, en vain voisi vähempää arvostaa hänen ammattiaan.
Mutta esimerkiksi Lemmy taitaa olla aika mukavan miehen maineessa, King Diamond olisi voinut peruuttaa Tampereen keikan kipeän kurkun takia mutta yritti silti parhaansa, Maidenin ja AC/DC:n herrojen en ole liiemmin kuullut diivailevan.. kaikkien näiden levyjä löytyy ja lisää tulee.
Jaa että Alice Cooper onkin nykyään Jumalaan ja Bushiin uskova perheenisä, joka pelaa päivisin golfia ja vetää iltaisin showta lähinnä rahan takia? Ääh, mitäpä tuollaisista pikkuasioista, sen verran on kuitenkin hyviä levyjä tehty.
Ted Nugentista taas luin joskus takavuosina haastattelun (Musa?) ja taisi jo silloin olla "hippejä turpiin perkele" -miehiä. Kun vielä Motörhead on tehnyt hänen ainoasta hitistään Cat Scratch Feveristä paremman version levyllä March Or Die, niin enpä ole juurikaan herran tuotantoon välittänyt perehtyä.
Kärjistetäänpä vielä: jos selviäisi että Maus tai Persepolis eivät perustuisi mitenkään tositapahtumiin, pitäisin niitä vieläkin mestariteoksina.
Mä luulin aluksi jostakin syystä että
Auszw- keskitysleiriä lukuunottamatta Mausin tapahtumat ja henkilöt olisi keksitty omasta päästä. Ehkä siihen aikaan omaelämäkerralliset sarjakuvat eivät olleet vielä yhtä tuttu asia.