Kirjoittaja Aihe: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus  (Luettu 90674 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #255 : 04.11.2011 klo 21:50:39 »
No, onhan jonkun täytynyt se viikinkiromantiikkakin puskea markkinoille ja laajaan tietoisuuteen, ei sekään itsestään tapahtunut silloin aikoinaan.

Näinpä, jos ei valmista kysyntää ole, sitä voi yrittää luoda, kuten Emppu sanoi jo aiemmin. Ulkomaillahan haluttiin jotain mitä ei markkinoilla ennestään ole. Ei Kaoru Morin Emman julkaisemista täällä mietitty sen takia, että meillä on viktoriaanisia romansseja jo ennestään, eikä LocoRocon siksi, ettei yleisö osannut kaivata pallonpyörityspeliä. Kaikkia ei kiinnosta, mutta ei tarviikkaan.

Sitä en sitten tiedä että onko suomalaisuudessa mitään tarpeeksi kiinostavaa. Samalla tavalla kuin viikingeissä, kalevalahan on kaluttu jo mutta muutakin lähestymistapaa kaivataan, se voi hyvin olla samaa kuin muilla pohjoismailla.

Se on muuten jännä, mutta vaikka suomalaista sarjakuvaa yleensä syytellään liiasta suomalaisuudesta, ei sitä mangapuolella liikaa näy. Sain itse nettisarjiksestani hyvää palautetta juuri siksi, koska olin laittanut siihen suomalaisia juttuja ja kansanperinnettä, joita ei muilla yleensä näy.

Tosin ne muut ovat saaneet suuremman suosion, josta voi päätellä ettei se epäsuomalainen  lähestymistapa ainakaan haittaa. Tai viihteellinen tai muuta valtavirtaa muistuttava. Jos juttu on hyvä, se saa lukijoita. Miksei siis myös ulkomailla?

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #256 : 05.11.2011 klo 12:06:49 »
Mangusteista näkee selvästi, miten mangagenret sinänsä vaikuttaa osaltansa. Se silleen ei välttämättä tue sitä hirveämmin, että suomalaisuutta pitäisi tuoda tai edes tarvitse tuoda esille. Toisaaltaan suhteellisen monissa paistaa se, miten keskitytään visuaalisuuteen ja hahmoihin, joka tuo tietenkin oman ongelmansa nähdä teosta ehkä tarinan kannalta. Jenkkiläisille tosin tuntuu olevan yleisempää se japanilaistaminen, mikä itteäni kyrsii aivan hirveästi.

Kuitenkin se kultturin päälleliimaaminen tarinan osalta on hieman kyseenalaista, koska sen pitäisi jotenkin tulla luonnostaa siihen mukaan kuin pakottamalla. Tämä nyt koskee mitä tahansa. Mielestäni Emmassakin kyllä hieman näkyi se _tarinan_ osalta, että oltiin Japanista kotoisin (tosin se on minun ongelmani, että minulla on ongelmia japanilaisten käsityksestä ihmissuhteisiin). Se tuo kieltämättä mielenkiintoisia akronyymivirheitä kuin tuollaista tehdään, mutta Kaoru Mori on kaiketi onnistunut siinä todella hyvin, kun nillitystä mokomista ei ole silleen tullut.

Se, mikä mua ihmetyttää se, ettei suomalaisessa sarjakuvassa hirveästi suosita on se ympäristöjen hallinta. Se, että keskitytään kertomaan tarina, on tietenkin hyvä, mutta just Mämmilöissä tulee hyvin esille sellainen ylitsevuotava suomalaiskulttuuri ihan visuaalisin keinon. Pitääkö tarinan sinänsä olla joku suomalaista kultuuria paapova, jos visuaalisin keinoin luodaan eksotiikkaa?

Mutta sinänsä ne aiheet, mitä HDC sanoi aikaisemmin, pitäisi sinänsä olla mielenkiintoisia ihan jo sosiaalisten rakenteiden vuoksi. Eihän täällä käydä treffeillä tai flirttailla samaan tapaan kassalla kuin jossain Jenkkilässä. Ei täällä jätetä roskia kaduille ja ympäristöön, mitä joissakin maissa ollaan jätetty. Ei täällä ole samanlaisia slummeja mitä Ranskassa tai samanlaista pintaliitokulttuuria teinien parissa kuten brittilässä.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #257 : 05.11.2011 klo 12:22:11 »
No mä en erottele korkeakulttuuria ja populaaria, vaan pelkästään hyvän ja huonon.
tätä asennetta kannatan.

Mutta sinänsä ne aiheet, mitä HDC sanoi aikaisemmin, pitäisi sinänsä olla mielenkiintoisia ihan jo sosiaalisten rakenteiden vuoksi. Eihän täällä käydä treffeillä tai flirttailla samaan tapaan kassalla kuin jossain Jenkkilässä. Ei täällä jätetä roskia kaduille ja ympäristöön, mitä joissakin maissa ollaan jätetty. Ei täällä ole samanlaisia slummeja mitä Ranskassa tai samanlaista pintaliitokulttuuria teinien parissa kuten brittilässä.

missä ihmeessä sinä asut?

vaikka ei sen puoleen keskustelusta hyvin on käynyt selväksi että on nähtävästi aina yksi ainoa ehdoton totuus ja mm. Paul Gravett on väärässä:
Lainaus
There can never be one history or experience of comics

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
« Vastaus #258 : 05.11.2011 klo 12:58:18 »
missä ihmeessä sinä asut?
Ehkä asiaan vaikuttaa vahvasti se, etten harrasta kapakkakulttuuria.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #259 : 05.11.2011 klo 13:06:08 »
Ehkä asiaan vaikuttaa vahvasti se, etten harrasta kapakkakulttuuria.

no en minäkään pahemmin viimeiseen kymmenkuntaan vuoteen kun lopetin alan työt. Tosin minulla on ollut naisystävä alalla ja muutama ystäväksi laskettava on yhä siellä.
Mikä lienee suurin syy miksi Jupun baarien nainen ei huvittanut itseäni lain mutta nykyistä armasta naista kylläkin.

Maailma on mielestäni yhdenmukaistunut paljon samalla kun se on entisestään yksilöistynyt. Lontoon ja NYCin kulttuuria kopioidaan ja yhden etniset ruuat ovat toisten pikaruokaa mutta heimoajattelu ei hyvässä eikä pahassa katoa mihinkään.
Tosin on vain oma mielipide josta ei ole näyttää sosiologista näyttöä tähän hätään.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #260 : 05.11.2011 klo 13:18:53 »
Minulle taas tästä ja finnish comics annual-ketjusta on jäänyt mieleen lähinnä se että ulkomailla kiinostaa vain kokeellinen taidesarjakuva, suomessa ei voi syntyä mitään muita kiinostavaa paitsi finnish comics annual 2011 (ja angry birds) ja että kokeellista taidesarjakuvaa kohtaan ei saa olla ilkeä, vain muille saa ilkeillä.

En sitten tiedä kuinka paljon hyvä tarina vaikuttaa, jos kustantajien kriteeri on pelkästään uudenlainen piirrosjälki.

Kuitenkin se kultturin päälleliimaaminen tarinan osalta on hieman kyseenalaista, koska sen pitäisi jotenkin tulla luonnostaa siihen mukaan kuin pakottamalla. Tämä nyt koskee mitä tahansa. Mielestäni Emmassakin kyllä hieman näkyi se _tarinan_ osalta, että oltiin Japanista kotoisin (tosin se on minun ongelmani, että minulla on ongelmia japanilaisten käsityksestä ihmissuhteisiin). Se tuo kieltämättä mielenkiintoisia akronyymivirheitä kuin tuollaista tehdään, mutta Kaoru Mori on kaiketi onnistunut siinä todella hyvin, kun nillitystä mokomista ei ole silleen tullut. 

Itse en huomannut koko asiaa, kun lähdin vain siitä että viktoriaanisella alalla mielipiteet olivat muutenkin erilaisia.

Itse en ole myöskään koskaan huomannut että suomalaisuutta pitäisi mitenkään pakottaa mukaan, teen vain niistä asioista jotka ovat tuttuja tai kiinostavat. Tosin oon aina ajatellut että se on mulla huono asia.

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
« Vastaus #261 : 05.11.2011 klo 13:42:49 »
En sitten tiedä kuinka paljon hyvä tarina vaikuttaa, jos kustantajien kriteeri on pelkästään uudenlainen piirrosjälki.

Itse en huomannut koko asiaa, kun lähdin vain siitä että viktoriaanisella alalla mielipiteet olivat muutenkin erilaisia.

Itse en ole myöskään koskaan huomannut että suomalaisuutta pitäisi mitenkään pakottaa mukaan, teen vain niistä asioista jotka ovat tuttuja tai kiinostavat. Tosin oon aina ajatellut että se on mulla huono asia.
Mun mielestä joku sen jo sanoi, että Suomesta puuttuu sellainen tappohyvä, tasalaatuinen mainstreamtyyli, jolla voisi edes näennäisesti kilpailla. Lisäksi voisi sitä tietenkin motkottaa, että markkinointi, etenkin nettimaailmassa, joka tuntuu olevan tosi vähäistä, koska a) suomenkieli ja b) jonkinlainen itseinhohan siitä syntyy, kun pitäisi tyrkyttää juttuja puoliväkisinkin. Mutta sinänsä Ahosen juttuja on ollut Flighteissa, on mun mielestä kivaa ja positiivista, ettei se silleen erotu sitten muusta silleen eri tasoisena. Jokainen sitten saa olla omaa mieltä muutoin kirjasarjan sisällöstä.

En mä nyt sun työtä kritisoinut, mutta siis suomalaisista isojen firmojen mangakustanteista on kyllä huomannut, että tätä väenvängällä niihin on liimattu suomalaisuutta, kaiketi myös senkin takia, että saataisiin suomalaisia lukijoita, kun se just on jotenkin...kumma lähtökohta.

Curt; Suomessa onnistuu kyllä syrjäytymään sosiaalisesti todella helposti, missä taas veikkaisin, että jos asuisin jossain Brittilässä/Jenkkilässä, mulle ei varmaan syntyisi ees tarvetta etsiä paikkakunnalta pysyviä kaverisuhteita. Se on sitä arkipäivän touhua, se, miten kassalla jutellaan tai miten bussissa viereinen ihminen alkaa selittämään jotain. Tietenkin nämä omakohtaiset kokemukset saattavat olla marginaalia, ja etenkin suomalaisessa palvelukulttuurissa muuttumassa. Kuitenkin se, että jos joku vieras tulee kahvilassa juttelemaan, se on joko sohvasurffaaja tai maahanmuuttaja, kertoo jotain, että meidän normit ovat hieman erilaiset muiden normeista.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #262 : 05.11.2011 klo 13:59:26 »
En mä nyt sun työtä kritisoinut,

Et, mutta muuten mulla on ollut olo että liika suomalaisuus saattaa jopa haitata, vaikka se tulisi kuinka luonnostaan. Mutta teen nyt muutenkin sellaista settiä, joka ei löydä isoa lukijakuntaa - tai sitten syy on siinä etten ole tarpeeksi hyvä. Tai molemmissa, veikkaan.

Päälleliimaus ei varmasti ole hyvä asia, mutta toisinaan tapahtumapaikan valinta ensiksi saattaa toimiakin. Jos se laitetaan toimimaan. Ite kyl näkisin että juoni olisi se tärkein, mutta tapahtumapaikat ja sellaiset tulevat siinä helposti mukana.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #263 : 05.11.2011 klo 14:44:33 »
Ei täällä jätetä roskia kaduille ja ympäristöön, mitä joissakin maissa ollaan jätetty.
Kyllä vaan enenevissä määrin hylätään akkuja, renkaita, pakastimia, helloja ja ihan perinteistä roskaa ihan minne sattuu eli ns. laittomiin kaatopaikkoihin syrjäisten teiden varsille jne.

Drive-in purilaismestan paperijätteet lentävät autonikkunasta tienpientareelle kun sapuskat on popsittu. Etenkin talven lumien sulettua teiden ja katuje pientareelta paljastuu käsittämättömät määrät roskaa -liekö talvellavielä tavallista helpommin tuudittautua siihen ajatukseen että kun lumisade hautaa roskat pian ei ongelmaa ole. Poissa silmistä, poissa mielestä.

Kadullekin heitellään surutta roskat vaikka olisi roskis vieressä. Tosin esmes Helsingissä useimmiten ei ole.

Kiukuksi pistää  >:(

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #264 : 05.11.2011 klo 15:48:26 »
Juu, mun havaintoni on myös että Suomessa roskataan aika surutta, täällä on vain niin väljää että sitä ei huomaa samalla tavalla kuin tiheämmin asutuissa maissa...

Mutta asiaan. Niin, noita yleisiä käsittelemällä yleensä se paikallisuus ja oma tapa katsoa asioita tulee joka tapauksessa esiin, esimes nuo Bergman ja Kaurismäki ja vaikka Almodovar ja Wilder käsittelevät esim. kahden ihmisen romanttista suhdetta kukin sekä omalla että kulttuurinsa tavalla (kaikki vetivät kyllä myös överiksi ja karrikoivat mutta se on elokuvaa). Niin teki myös Mämmilä ja vaikka se Kaoru Morin Emma.
Emma nostaa esiin sen seuraavan kysymyksen, näkyykö oma kulttuuri myös silloin kun käsittelee toista? 1800-luvun brittiläisyydessä näyttää kyllä olevan muutenkin jonkinlaisia henkisiä yhteyksiä Japanin suuntaan mutta ei Emma ole eikä edes yritä olla autenttinen historiallinen dokumentti, se on manga ja kaunokirjallinen (kaunosarjakuvallinen?) teos. Samoin vaikka Blacksad sijoittuukin Yhdysvaltoihin, olisi vaikea uskoa että kukaan amerikkalainen tekisi tuollaista, se maailma on liiaksi elokuva-Yhdysvallat. Emma ja Blacksad ehkä karnevalisoivat maailmaansa mutta silti niin että se tuntuu yhtenäiseltä...

Jokin aika sitten tuli pohdittua että mitä suomalaista sarjakuvaa suosittelisi (aikuiselle) ihmiselle joka lukee kaunokirjallisuutta mutta ei sarjakuvia. Ensimmäisenä mieleen tuli Tiitu Takalo, ja Reetta Niemensivua ja sekalaisia muita Suureen Kurpitsaan liittyviä tekijöitä voisi myös vinkata. Ihan riippumatta siitä olisiko lukija suomalainen tai ei.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #265 : 05.11.2011 klo 16:46:53 »
Kyllä vaan enenevissä määrin hylätään akkuja, renkaita, pakastimia, helloja ja ihan perinteistä roskaa ihan minne sattuu eli ns. laittomiin kaatopaikkoihin syrjäisten teiden varsille jne.

Drive-in purilaismestan paperijätteet lentävät autonikkunasta tienpientareelle kun sapuskat on popsittu.

Kanntat varmaan enenevässä määrin myös Kekkosen valintaa vielä yhdelle kaudelle.

Lapsuudessani 70-luvulla oli ihan tavallista nähdä roskien lentävän edellä ajavasta autosta. Itsekin joskus heittelimme roskia tielle. Muistan myös kun se loppui ja alettiin säilyttää roskapussia autossa.  30 vuoteen en ole maantiellä roskien heittäjää nähnyt.

Epämääräisiä kaatopaikkojakin oli ennenvanhaan joka nurkalla. Ei tainneet olla edes laittomia, kun laki oli vähän mitä sattuu.

Nykyään meillä roskaamista paheksutaan.  Suhtautuminen roskaamiseen on sekin  kulttuuripiirre.

Lainaus
Kiukuksi pistää

Venäläinen nauraisi , iso mies valittaa tuommoisesta. Reininmaalla lynkkausjengi jo kiduttaisi sua ilmiantamaan  roskaajat.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #266 : 05.11.2011 klo 17:04:17 »
Niin, noita yleisiä käsittelemällä yleensä se paikallisuus ja oma tapa katsoa asioita tulee joka tapauksessa esiin, esimes nuo Bergman ja Kaurismäki ja vaikka Almodovar ja Wilder käsittelevät esim. kahden ihmisen romanttista suhdetta kukin sekä omalla että kulttuurinsa tavalla (kaikki vetivät kyllä myös överiksi ja karrikoivat mutta se on elokuvaa). Niin teki myös Mämmilä ja vaikka se Kaoru Morin Emma.
Emma nostaa esiin sen seuraavan kysymyksen, näkyykö oma kulttuuri myös silloin kun käsittelee toista?

Minulle tuli näistä mieleen että voisiko se uusi ja ihmeellinen suomalainen tapa tehdä sarjakuvaa puskea esiin piirrostyylistä ja sarjakuvan tapahtumaympäristöstä huolimatta? (Ellei sitten ole todella niin ettei maailmalla kiinnosta sisältö vaan piirrostyyli, senhän lukija näkee ensimmäisenä.)

Divine

• Sykkivä
  • Jäsen
  • Rega flexis mur!
« Vastaus #267 : 05.11.2011 klo 17:10:44 »
30 vuoteen en ole maantiellä roskien heittäjää nähnyt.
Tänään viimeksi näin edellä ajavan auton kuljettajan flippaavan palavan tupakanjämän ikkunasta.

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
« Vastaus #268 : 05.11.2011 klo 18:33:08 »
Mun mielestä on koomista, miten roskaamisessa on hieman havaittavissa viikonpäivien merkitykset. Siis Tamperehan ui kusessa ja roskassa viikonloppuisin, mutta viikolla tilanne hieman eri, eli jokin toimii. Ja jos Venäjälle/Itä-Eurooppaan, jopa Jenkkilässä, menee roadtripille, voi olla tyytyväinen, että täällä ei roskapusseittain jätettä makoile tienpientareilla.

Emma nostaa esiin sen seuraavan kysymyksen, näkyykö oma kulttuuri myös silloin kun käsittelee toista? 1800-luvun brittiläisyydessä näyttää kyllä olevan muutenkin jonkinlaisia henkisiä yhteyksiä Japanin suuntaan mutta ei Emma ole eikä edes yritä olla autenttinen historiallinen dokumentti, se on manga ja kaunokirjallinen (kaunosarjakuvallinen?) teos. Samoin vaikka Blacksad sijoittuukin Yhdysvaltoihin, olisi vaikea uskoa että kukaan amerikkalainen tekisi tuollaista, se maailma on liiaksi elokuva-Yhdysvallat. Emma ja Blacksad ehkä karnevalisoivat maailmaansa mutta silti niin että se tuntuu yhtenäiseltä...
Siis toisaaltaan en tiedä onko se silleen aiheellista kritiikkiä vai vain oma päähänpinttymä, kun sellainen tietyllä tavalla naiivit hahmot ottaa päähän. Emmassahan ei silleen ollut ylitsetursuavasti kuin pulppimangassa, mutta päähahmon tietynlainen etiikka häiritsi, kun se oli jotenkin liian...japanilainen. Tosin myönnettäköön, etten tiedä sen enempäää tuon ajan naisten etiikasta.

Sinänsä se, kuinka autenttista jäljitellään, menee usein dramaturgian kustannuksella. Toki on poikkeuksia, todennäköisesti sillä, miltä pohjalta tarina on lähdetty tekemään. Morihan on ihan hirveä historianörtti, ja varmaan lähtökohdat tehdä Emma oli hieman muut kuin "Teenpäs maailman parhaan romanttisen tarinan tästä ajasta"-ihmisillä. Sinänsä Blacksadistä on hieman vaikea sanoa, kun kuitenkin olemme niin kiinteästi tekemisissä jenkkikulttuurin kanssa ilman elämättä/olematta aktiivisesti osana sitä. Tuskin täältä ymmärtää kovinkaan moni republikaanien olemassa oloa ko. maassa. Veikkaan, että tuollaisia nyansseja ei erota, ellei ole elänyt maassa sen verran kauan, että ymmärtää, miksi asiat ja ihmiset menevät, tekevät ja tapahtuvat niin kuin...menevät, tekevät ja tapahtuvat.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #269 : 05.11.2011 klo 19:04:23 »
Mutta että tuosakin näkyy se että ulkomaille mennäkseen pitää tehdä näemmä juttuja, joissa aiheet ja teemat ovat pääosin amerikkalaisia, henkilöt muita kuin suomalaisia jne. Tosin tuossa Heapissa taitaa olla jotain skandinaavisia myyttejä taustalla tjms. Voisiko action-kauhu-suppari- tms genresarjiksessa olla suomalaiset päähenkilöt ja aiheet/teemat ja menestyä silti ulkomailla. Imho, voisi. Eikö? (yhtä perustellusti voi tietty kysyä miksi pitäisi olla suomalaisia, mutta mutta onko kaikki toisaan niin läpikotaisin kyllästetty amerikkalaisuudella?)

Timo

XIII on ranskisBD mutta päähenkilö on amerikkalainen, kuten Blueberrykin mutta kyllä sieltä löytyy roppakaupalla omille kulmille ranskalaisbelgialaisilla hahmoilla ryyditettyä kerrontaa.
Jos jokin pakkomielle on tehdä amerikkaan sijoittuvaa juttua mikään ei estä suomalaisia tai suomalaisperäisiä hahmoja nimimerkillä "itsellä pohjois-ja etelä-amerikoissa sukua neljässä eri muuttoaallossa (noin 1880, 1917, 1930, 1945)"
ja ainahna on Punavyöt yms.

itse olen pitkälti smaa mieltä kanssasi muuten mutta mitä enemmän paitsi luen kvaakkia myös ihan niitä törmään "skenen" ihmisiin ja niiden mielipiteisiin niin minullekin alkaa tämä kuulostaa uskottavimmalta:
Minulle taas tästä ja finnish comics annual-ketjusta on jäänyt mieleen lähinnä se että ulkomailla kiinostaa vain kokeellinen taidesarjakuva, suomessa ei voi syntyä mitään muita kiinostavaa paitsi finnish comics annual 2011 (ja angry birds) ja että kokeellista taidesarjakuvaa kohtaan ei saa olla ilkeä, vain muille saa ilkeillä.

itselle sillä on pitkälti nollatulos "sopeudu tai kuole" vaihtoehdosta kun vain toinen on pakollinen sanoivat uskonnot mitä tahtoo.

nyt täytyy mennä katsomaan millaista sarjakuvaa poika on piirtänyt tämän illan aikana.