Kirjoittaja Aihe: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus  (Luettu 90650 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #180 : 03.11.2011 klo 16:31:50 »
Toisaalta joidenkin suomalaistahojen "vinksahtaneeksi" syyttelemä Ville Ranta kerää Ranskassa suitsutusta, kisaa Angoulemen pääpalkinnosta ja tekee sarjakuvaa isolle Dargaud-kustantamolle. Se ei voi olla huonoa mainosta suomalaiselle sarjakuvalle!

Omaleimaisuus on ollut yksi valtti. Ranta (Kajaani) ja Aapo Rapi (Meti) edustavat aika leimallisesti "suomalaista" näkökulmaa ja poikkeavat totutusta ilmaisusta vaikka juuri Ranskassa. "Jääkaappeja eskimoille" -ongelma voi tulla eteen, jos pyritään viemään juuri kohdemaan makuun natsaavaa materiaalia. Ei tietenkään pidä sulkea pois vaikka ligne claire -tyylisen suomalaisen matskun vientiä, onnistuihan vaikkapa Hannu Lukkarisen sarjakuvien myynti ranskankieliselle alueelle, jossa ei nyt varsinaisesti ole pula historiallsesta seikkailusarjakuvasta (vaikkei vältsi "selkeää viivaa" edustakaan).
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 klo 16:38:31 kirjoittanut Otto Sinisalo »

Timo Kähkönen

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #181 : 03.11.2011 klo 16:33:27 »
Itse olen fyysisen alpparin kannalla... Joissain määrin digijulkaisu on ok, mutta toivon ettei siihen koskaan siirrytä kokonaan. Joissakin piireissä tuntuu yleistyvän mielipide, ettei lukemistoa edes tarvitse tai kannata omistaa fyysisenä. Osittain se varmasti pitää paikkansa, mutta tunnen itseni vanhaksi kun kirjahyllyt ovat vielä tärkeitä.

"Amerikkalainen verkkokauppias Amazon kertoo sähköisten kirjojen nyt ohittaneen paperiset. Amazon myi viime kuussa 180 sähköistä kirjaa jokaista sataa kovakantista kirjaa kohden." (20.7.2010 http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/97565-amazon-kindlen-alennus-tepsi-sahkoinen-kirja-ohitti-paperisen)

Siellä siis jo vuonna 2010 sähköinen kirja voitti paperisen 180-100.

Mutta tästä ei voi tehdä sitä päätelmää, että sähköinen korvaisi joskus kokonaan painetun.

Mutta suuntamerkkejä siihen suuntaan on saatu:

Esim. Suomessa paperisten kirjeiden jakelumäärä on pudonnut viime vuosina 2–3 prosenttia vuodessa, kun viestintä on muuttunut sähköiseksi (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kirjeiden+m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4+v%C3%A4henee+Itella+uhkaa+nostaa+hintoja+/1135264792329). Olkoonkin että kyse on myös laskujen muuttumisesta sähköisiksi, on kyse varmasti myös kirjeitse tapahtuvan viestinnän siirtyminen verkkoon ylipäätään. Esim. tekstiviesti ja sähköpostiviesti olivat tuntemattomia vielä 20 vuotta sitten.

Yhdysvalloissa sanomalehtiala joutui poikkeukselliseen kurimukseen vuosina 2007-2010. USA:n päivälehdet menettivät 13 500 työpaikkaa uutistoimituksista vuosien 2007-2010 välisenä aikana. Täyspäiväisiä ammattilaisia uutistoimituksissa oli 56 400 huippuvuonna 2000 ja vielä vuonna 2006 heitä oli 55 000, mutta vuonna 2009 enää 41 500.  (http://asne.org/article_view/articleid/1788/newsroom-employment-up-slightly-minority-numbers-plunge-for-third-year.aspx) Vuosikymmenessä työpaikoista hävisi noin 30%.

Jenkkilehtien taloudellisten ongelmien ydin ovat olleet nopeasti laskeneet mainostulot, varsinkin luokiteltujen ilmoitusten (jotka siirtyivät suurelta osin kilpailijoille Internetiin, mm. Craigslist.org, Realtor.com ja Monster.com) ja vähittäiskaupan Walmart etunenässä siirtäessä markkinointipanoksiaan televisiomainontaan. Sanomalehtien mainostulot putosivat melkein 48% vuodesta 2006 vuoteen 2010. Levikkituotot ovat laskeneet huomattavasti hitaammin, vain noin 10% vuodesta 2003 vuoteen 2010.
(http://stateofthemedia.org/2011/newspapers-essay/data-page-6/)

Mitä nämä 13 500 irtisanottua viestintätyöläistä tekevät nyt? Blogeja? Jos eivät muuta niin ainakin kiroavat internetin helvetin laitimmaiseen nurkkaan.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #182 : 03.11.2011 klo 16:37:49 »
"Amerikkalainen verkkokauppias Amazon kertoo sähköisten kirjojen nyt ohittaneen paperiset. Amazon myi viime kuussa 180 sähköistä kirjaa jokaista sataa kovakantista kirjaa kohden." (20.7.2010 http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/97565-amazon-kindlen-alennus-tepsi-sahkoinen-kirja-ohitti-paperisen)

Siellä siis jo vuonna 2010 sähköinen kirja voitti paperisen 180-100.

Mutta tästä ei voi tehdä sitä päätelmää, että sähköinen korvaisi joskus kokonaan painetun.
Todennäköisesti tässä vaikuttaa se, että Amazonilla on myös oma sähköisten kirjojen lukulaite, jota firma myy. On luultavaa, että kun ne myy Kindlen, niin ne samalla myy myös kirjan tai pari. Lisäksi Amazon tarjoaa melkoisen määrän ilmaisia kirjoja. Olisi kiva tietää, onko ne mukana tossa tilastossa. Ilmaiset kirjat kun kuitenkin "ostetaan" samaan tapaan kuin maksullisetkin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #183 : 03.11.2011 klo 16:40:57 »
Molemmat keskeisinä pullonkaulina pienemmille tekijöille jakeluketjussa.
Pitä kutinsa.
Tosin ei voi syyttää tukkua että haluaa levittää tavaraa jonka uskoo myyvän ja jättää valikomastaan liian vähän myyvät nimikkeet pois. Ei Diamondillakaan haluta uljua konkkaan.

Holy Terrorin luvuissa toki sitten pitää muistaa että Diamondin luvuissa on mukana vain sarjiskauppojen hankkimat kappaleet eli ns direct market. Kirjakauppojen, kivijaloissa ja verkoissa, myymät kappaleet eivät tuossa näy.

Voisi Fingerporienkin myyntimäärät olla eri luokkaa jos katsottaisiin vain erikoisliikkeiden myyntiä...  ;)

Timo Kähkönen

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #184 : 03.11.2011 klo 16:43:33 »
USA:n päivälehdet menettivät 13 500 työpaikkaa uutistoimituksista vuosien 2007-2010 välisenä aikana.

Sanomalehtien mainostulot putosivat melkein 48% vuodesta 2006 vuoteen 2010.

Se mikä tapahtuu USA:ssa, sillä on taipumuksena levitä muuallekin. Ainakin Ankat ja lamat ovat tulleet sieltä.

Vaikka Euroopassa sanomalehdistö on selvinnyt tähän asti vähemmillä vaurioilla, jotkut asiantuntijat uskovat että ongelmia on tulossa. Mediaekonomisti Robert Picardin mukaan kaapeli-, satelliitti- ja Internet-kehityskulut, jotka alkoivat tapahtua Yhdysvaltain sanomalehtiteollisuudessa ovat alkamassa vaikuttaa sanomalehtimarkkinoihin Euroopassa. Se kehityskulku joka on nähtävissä Amerikassa nyt, seuraa muualle 7-10 vuoden sisällä, Picard väittää. (http://stateofthemedia.org/2011/mobile-survey/international-newspaper-economics/).

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #185 : 03.11.2011 klo 16:46:19 »
Pistää miettimään, mikä on kaikkien niiden tuhannen mangasta vaikutteita ottaneen piirtäjän tulevaisuus.
Pöytälaatikko.
Ja mielestäni enimmälle osalle ihan sopiva paikka.
Valitettavasti sinun lisäksi kun noista ei kovin moni tee likimainkaan ammattitaitoista jälkeä...
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 klo 17:02:18 kirjoittanut Lönkka »

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #186 : 03.11.2011 klo 16:48:23 »
Näkemilläni Diamondin listoilla on aina ollut mukana satoja pienkustantajia. Suomalaisen kivijalkaliikkeiden sarjakuvavalikoimiin ei oteta edes suurimpien kustantajien julkaisuja. Hyvä jos hyllyssä on pari Fingerporia ja Viiviä & Wagneria.

Eli toisessa tarjolla kuukausittain tuhansia sarjakuvia, toisessa pikkiriikkinen murto-osan murto-osa tarjonnasta. Ero on aika massiivinen.

Se, että tilanne menee huonompaan suuntaan jenkeissä ei poista sitä tosiasiaa, että jo lähtökohtaisesti näiden puljujen vertailu ontuu. Toinen myy, toinen levittää.

Taitaisi jenkeiltä päästä parku, jos Diamond toimisi kuin Suomalainen. Kauppojen hyllyille päätyisi vain pari alpparia kuukaudessa...
Eh, tarkoitin jakelun kannalta, en sen, mikä on myyntikulttuuri. Diamondin naurettavilta kuulostavat vaateet myynnin osalta pysyäkseen listoilla kuulostaa absurdilta yhtälöltä kelle tahansa, joka ei tahkomalla tee sarjakuvaa. Se, että kulutus kohdennetaan määrä suhteessa aikaan, syö jostain tekijöitä (todennäköisesti vielä tarkoituksellisesti). Se, että Diamond torpedoi omaa valikoimaansa näin, on aika tuttua Suomalaisen "Me ostamme kirjanvälityksen kautta"-kieltäytyminen omakustanteiden myyntiin (missä Akateemisen "Voidaan me kokeilla"-asenne on toisesta maailmasta). Luvut erit, mutta on naurettavaa väittää, etteivät molemmat ole pullonkauloja reilulle jakelulle, olivat ne sitten alku- tai loppupäässä. Mutta, niin, kapitalismi, osakkeet ja jadajada. Trollol.

Otto: en minä sattumaan usko, että suomalainen sarjakuva kiinnostaa, mutta se, vain kummastuttaa, kun sitä ei näy hirveämmin ulkoapäin tänne. Tai ehkä minä liikun todella eri piireissä (sangen mahdollista).
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 klo 16:54:55 kirjoittanut Emppu »

Timo Kähkönen

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #187 : 03.11.2011 klo 16:49:23 »
USA:n päivälehdet menettivät 13 500 työpaikkaa uutistoimituksista vuosien 2007-2010 välisenä aikana.

Sanomalehtien mainostulot putosivat melkein 48% vuodesta 2006 vuoteen 2010.

Miten tämä liittyy suomalaisen sarjakuvan tulevaisuuteen?

Herää kysymys, mitä amerikkalaiselle sanomalehtisarjakuvalle on käynyt tämän kurimuksen aikana. Ainakin oma kokemukseni on, että lama vaikuttaa heti sarjakuvasopimuksiin, muutama lehti irtisanoo sopimukset laman uhatessa kun mainostulot putoavat.

Jos samantyyppinen tilanne tulee Suomeen kuin Amerikassa nähtiin, voi Jubankin firman liikevaihto pudota muutaman prosentin.

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #188 : 03.11.2011 klo 16:52:59 »
Pistää miettimään, mikä on kaikkien niiden tuhannen mangasta vaikutteita ottaneen piirtäjän tulevaisuus. Omaperäisiä hybridityylejäkin löytyy maailmalta ihan tolkuttomasti.
Viihdettä tarvitaan aina. Mun mielestä on kiva, miten se yksi suomalainen porukka (hitto kun muista nimeä) myy kiltisti coneissa, mutta potentiaalia olisi nettimyyntiin fanikuntansakin toimesta. Toisaaltaan hieman veikkaan, että nichetuottamiseenhan nämä tipahtavat, vaikka uuden allon sarjakuva on minustakin kivaa ja hauskaa ja nättiä tuhlata rahojansa.

Edit; se mikä on häirinnyt tuossa ajattelussa "turhaa viedä ruokaa ravintolaan"-ajattelu on hieman ontuva tänäpäivänä. Kun katsoo nettisarjiksia, oi kyllä, siellä on helvetisti samannäköistä settiä. Kuitenkaan erikoisemmat eivät ota tuulta siipiensä alle menestyäkseen. Tietenkin onhan netti oma paikkansa oikeista realiteeteista (messut, tapahtumat, kirjakauppamyynti), mutta jenkkiläiset kuluttajat eivät tunnu välittävän, minkä maalainen ihminen todella tekee sarjista, jos se viihdearvoltaan on hyvää. Rene Engström nyt tunnetumpi Skandinaviasta ja omaan nicheensä on osunut myös Elina Hopeasaari.
Onhan se sitten aikuisten oikeasti oma koetuksensa viedä sitä sarjakuvaa paikkaan, joka on jo saturoitunut siitä, mutta toisaaltaan tässä olisi saumaa suomalaisen kulttuurin eksotiikan esiintuomiseen kerronnan osalta. Suomi on omalla tavallansa yhtä friikki maa kuin Japanikin, jos jenkkilästä katsotaan. Pitäisi vain osata jotenkin ottaa ja napata se friikkyis siitä. Ei sillä, että mennään saunaan ja kannetaan naisia kilometri tolkulla, mutta arkisissa asioissa tuntuu kiinnostavan uteliaita.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 klo 17:32:54 kirjoittanut Emppu »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #189 : 03.11.2011 klo 16:57:59 »
Pöytälaatikko.
Ja mielestäni enimmälle osalle ihan sopiva paikka.
Valitettavasti sinun lisäksi kun noista ei kovin moni tee likimainkaan ammattitaoista jälkeä...

...Enkä minäkään ole menestynyt vaikka näkyvyyttä on ollut, tai tee tarpeeksi ammattitasoista.

Maailmalla on yleistynyt animaatiota ja mangaa sekoittava tyyli, joka omaan silmään näyttää kivalta, mutta sitä näkee vähintään yhtä paljon kuin "puhtaampaa" mangaa. Muitakin hybriditekijöitä tuntuu olevan niin paljon, ettei sinne sekaan auta mennä jos oma taso ei ole kova.

Jotenkin veikkaisi että suomalaisella vaihtoehtosarjakuvalla on paremmin mahdollisuuksia maailmalla - tai vaikka sellaisilla kuin Mämmilä - jos nimittäin pitää paikkansa että siellä haetaan nimenomaan jotain uutta.

Tottahan on että liian kahleet haittaavat. Toisaalta taas jos tuote on hyvä, ei kai haittaa jos maailmalta löytyy muita tekijöitä... samalla tavalla niillä muilla olisi vaikeuksia saada se oma juttu esiin kun sata muuta tekee samaa.

Muoks: Oishan meillä kyllä kansainvälistä tasoa olevia magnatekijöitä, esim tämä jota olen aiemminkin mainostanut, ja tämä, joka ei ole kyllä vielä kunnolla käynnistynyt.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 klo 17:24:07 kirjoittanut Aura »

tertsi

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #190 : 03.11.2011 klo 17:27:57 »
Ainakaan nopealla vilkaisulla en löytänyt Ville Rantaa Dargaudin tekijäluettelosta,
http://www.dargaud.com/auteurs/?lettre=R

Julkimoiden toinen tekijähän oli muuan Trondheim. Olikohan sillä jotain tekemistä Dargaudin julkaisupäätöksen kanssa?

Mites Lukkarinen? Onko mitään tietoa myyntiluvuista Ranskanmaalta? Onko toinen albumi tullut jo painosta?

Timo Kähkönen

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #191 : 03.11.2011 klo 17:28:44 »
Käytännössä ponnistus kuitenkin epäonnistui ja vastaus oli maasta tai kustantamosta riippumatta samansuuntainen: "Hienoa jälkeä, mutta tämän tyylisiä ja tasoisia tekijöitä meillä on jo omasta takaa tarpeeksi. Ei teiltä löytyisi omaperäisempiä ja taiteellisesti massasta erottuvia tekijöitä?"

... Ville Ranta kerää Ranskassa suitsutusta, kisaa Angoulemen pääpalkinnosta ja tekee sarjakuvaa isolle Dargaud-kustantamolle. Se ei voi olla huonoa mainosta suomalaiselle sarjakuvalle!

En osaa yhdistää tuota kaupallisen sarjakuvan vientiyritystä mihinkään. Siitä ei ainakaan Huitulan tutkimuksessa ollut mitään. Mistä on kyse?

Ville Ranta on kiinnostanut minua jo vuosia. Varsinkin taitelevana isänä mieltäni on lämmittänyt http://www.villeranta.com/sarjakuvat/kirjat/isi-on-vahan-vasynyt . Ja lapsuuteni Kajaanissa asuneena eräs toinenkin teos on kiinnostava. Entäpä jos Ranta tekisi strippiä? Voisiko strippigenreen tulla jotain uutta joka menisi kaupaksi Amerikkaankin?

samsoni

  • Jäsen
  • Viestejä: 142
  • Sanat eivät riitä kertomaan kuinka gsd sgiågi gjut
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #192 : 03.11.2011 klo 20:04:35 »
Tässähän sitä on samassa uutisessa suomalaisuutta, sarjakuvaa ja tulevaisuutta, heh

http://www.comicsbeat.com/2011/11/01/diamond-to-distribute-angry-birds-books/


Timo Kähkönen

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #193 : 03.11.2011 klo 20:12:08 »
Olenkin jo odottanut milloin saapuu se ensimmäinen miljoonia kappaleita myyvä suomalainen sarjakuvateos.

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #194 : 03.11.2011 klo 20:13:48 »
Jäi epäselväksi, onko tuon Angry Birds- nettisarjakuvan tekijät kokonaan tahi osittain suomalaisia? Kuvitus on todella mukavan ja taidokkaan näköistä, kerronta vaikutti sekavuuteen saakka hajanaiselta. Onko tuossa joku laajempi juoni vai muutenko vain hypitään ympäriinsä??
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti