En viittis taas sanoa, mutta sarjakuvateoksen kehityksessä voisi kustantajat tulla vastaan, jos haluaa kaupallisesti myyvää. Mulle ainakin on aina ihan kauhistus tuottajana, jos joku yllättäen vaan lätkäisee valmiin työn pöytään ja sanoo "Tää ois nyt tässä, ota tai jätä". Iteraatiota on niin monella, monimutkaisella alalla ja sarjakuva, jos mikä, tällaista työskentelyä tarvitsee. Vaikea muoto kun on, vaikka muut kuinka väittäisivät vastaan.
Jos tarkoitit että kustantajat voisi auttaa laadun parantamisessa ja loppuhiomisessa antamalla palautetta, niin se on hyvä. Mutta jos tarkoitit että he voisivat auttaa tekemään teoksesta "myyvää", niin siitä olen kokemuksen kautta eri mieltä.
Iteraatio ja korjaus ja palautteen antaminen ja vastaanottaminen on OK ja hyvä asia ja erittäin positiivista, jos jokin asia rehellisesti tuntuu parantamisen arvoiselta, mutta jos joku tulisi väittämään faktana että "tee näin ja näin niin tämä myy enemmän"; niin sanoisin hänelle että älä viitsi puhua paskaa.
Uskon että varmaan monikin vastaantulija voisi keksiä miten tekeleitäni voisi parantaa, ja usein olisi varmaan oikeassakin, mutta sellaista ihmistä en ole ikinä tavannut joka tietää mikä myy. Paljon torveloita kyllä on jotka väittävät niin ja saavat asemansa takia tuhoa aikaan, niiden kanssa työskentelystä pelialalla on jo 15 vuoden vitutukset. Sen sijaan rehellistä palautetta ainakin sarjakuvilleen on ollut todella vaikea saada.
Edes Miyazaki ei ole esseekokoelmassaan kertonut sellaista ihmistä tavanneensa, joka tietäisi mikä myy, ja hän tunnustaa ettei tiedä sitä itsekään. Hänen ainoa ratkaisunsa menestykseen on ollut vain tehdä perhanasti töitä. Minulla ei ole mitään syytä uskoa että kukaan muukaan tietäisi parempaa keinoa.