Kirjoittaja Aihe: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus  (Luettu 90797 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

samsoni

  • Jäsen
  • Viestejä: 142
  • Sanat eivät riitä kertomaan kuinka gsd sgiågi gjut
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #150 : 03.11.2011 klo 13:23:02 »
Suomessa on vain aina se Asenne, me olemme huonompia, kaikki muut parempia ja eksoottisempia, jos Suomessa tehdään jotain, se ei voi menestyä.
(nips)
Ulkomaiset sopimukset kyllä mietityttävät.
(nips)
Jossain päin tekijä voi jopa kokonaan menettää oikeutensa omaan sarjaansa. Asiaa ei tietenkään auta että Amerikan malliin ollaan menossa täälläkin.

Kiehtova keskustelu, viihdyttäviä yleistyksiä. Mikä on "Amerikan malli"?

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #151 : 03.11.2011 klo 13:25:27 »
Suomessa on vain aina se Asenne, me olemme huonompia, kaikki muut parempia ja eksoottisempia, jos Suomessa tehdään jotain, se ei voi menestyä.

Eihän! No, ei kaikilla ainakaan. Ja hankalaahan se olisi vientihankkeita järjestää, jos ei vientiin uskoisi. Angoulêmen Suomi-ständillä nähellään!

Miha

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #152 : 03.11.2011 klo 13:40:43 »

En viittis taas sanoa, mutta sarjakuvateoksen kehityksessä voisi kustantajat tulla vastaan, jos haluaa kaupallisesti myyvää. Mulle ainakin on aina ihan kauhistus tuottajana, jos joku yllättäen vaan lätkäisee valmiin työn pöytään ja sanoo "Tää ois nyt tässä, ota tai jätä". Iteraatiota on niin monella, monimutkaisella alalla ja sarjakuva, jos mikä, tällaista työskentelyä tarvitsee. Vaikea muoto kun on, vaikka muut kuinka väittäisivät vastaan.

Jos tarkoitit että kustantajat voisi auttaa laadun parantamisessa ja loppuhiomisessa antamalla palautetta, niin se on hyvä. Mutta jos tarkoitit että he voisivat auttaa tekemään teoksesta "myyvää", niin siitä olen kokemuksen kautta eri mieltä.

Iteraatio ja korjaus ja palautteen antaminen ja vastaanottaminen on OK ja hyvä asia ja erittäin positiivista, jos jokin asia rehellisesti tuntuu parantamisen arvoiselta, mutta jos joku tulisi väittämään faktana että "tee näin ja näin niin tämä myy enemmän"; niin sanoisin hänelle että älä viitsi puhua paskaa.

Uskon että varmaan monikin vastaantulija voisi keksiä miten tekeleitäni voisi parantaa, ja usein olisi varmaan oikeassakin, mutta sellaista ihmistä en ole ikinä tavannut joka tietää mikä myy. Paljon torveloita kyllä on jotka väittävät niin ja saavat asemansa takia tuhoa aikaan, niiden kanssa työskentelystä pelialalla on jo 15 vuoden vitutukset. Sen sijaan rehellistä palautetta ainakin sarjakuvilleen on ollut todella vaikea saada.

Edes Miyazaki ei ole esseekokoelmassaan kertonut sellaista ihmistä tavanneensa, joka tietäisi mikä myy, ja hän tunnustaa ettei tiedä sitä itsekään. Hänen ainoa ratkaisunsa menestykseen on ollut vain tehdä perhanasti töitä. Minulla ei ole mitään syytä uskoa että kukaan muukaan tietäisi parempaa keinoa.

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #153 : 03.11.2011 klo 13:51:04 »
Jos tarkoitit että kustantajat voisi auttaa laadun parantamisessa ja loppuhiomisessa antamalla palautetta, niin se on hyvä. Mutta jos tarkoitit että he voisivat auttaa tekemään teoksesta "myyvää", niin siitä olen kokemuksen kautta eri mieltä.

Iteraatio ja korjaus ja palautteen antaminen ja vastaanottaminen on OK ja hyvä asia ja erittäin positiivista, jos jokin asia rehellisesti tuntuu parantamisen arvoiselta, mutta jos joku tulisi väittämään faktana että "tee näin ja näin niin tämä myy enemmän"; niin sanoisin hänelle että älä viitsi puhua paskaa.
Miksi tässä kohtaa "kaikki voitava _hyvän_ tuoteen tekemiseksi" tarkoita juuri myyvää tuotetta?  Se kun loppupeleissä on se keskeinen asia viihdeteollisuudessa. Eri asia, jos haluaa varsinaisesti taidetta tehdä, eikä miettiä, miten lukija/näkijä/pelaaja kokee asiat.

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #154 : 03.11.2011 klo 13:59:11 »
Toki monissa maissa amerikkalaisuuteen liittyy enemmän negatiiviisia mielleyhtymiä kuin suomalaisuuteen, mutta en näe suomalaisuudessa sellaista että se olisi jonkinlainen meriitti ulkomailla. Pikemmin päinvastoin. Suomesta on 2000-luvulla viety lähinnä vinksahtanutta vaihtoehtosarjakuvaa, mikä on luonut vahvan leiman suomalaiselle sarjakuvalle ulkomailla.

Ja tästä huolimatta suomalainen sarjakuva on 2000-luvulla myynyt maailmalla paremmin kuin koskaan aiemmin. Ja herättänyt enemmän kiinnostusta alan ulkomaisilla messuilla & tekijäpiireissä kuin edellisenä satana vuonna yhteensä.

Mitäköhän voisimme tästä oppia?
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Miha

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #155 : 03.11.2011 klo 14:05:28 »
Miksi tässä kohtaa "kaikki voitava _hyvän_ tuoteen tekemiseksi" tarkoita juuri myyvää tuotetta?  Se kun loppupeleissä on se keskeinen asia viihdeteollisuudessa. Eri asia, jos haluaa varsinaisesti taidetta tehdä, eikä miettiä, miten lukija/näkijä/pelaaja kokee asiat.

No kuule siksi kun viimeisen päälle hinkattu tuote ei ikävä kyllä takaa myyntiä, viihdeteollisuudessakaan. Siksi joskus joutuukin pistämään stopin hinkkaamiselle ja pukkaamaan tekeleen pihalle kun huomaa että enempi hiominen vaan maksaa rahaa eikä edes takaa sitä että ne saa takaisin. Siksi niin monet julkaisijat lykkää pihalle nopeita lisenssirahastuksia. Siksi Hanna-Barbera alkoi kauan sitten 60-luvulla tekemään animaationsa halvalla. Siksi.. no, varmaan tajusit pointin.

Toki joillakin on sellainen asenne että ei ne halua korjailla ja hioa mitään, mikä ei välttämättä ole aina joka tilanteessa ja kontekstissa hyvä. (Mutta joskus on)

PS. Toni on asian ytimessä.

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #156 : 03.11.2011 klo 14:17:19 »
Ja tästä huolimatta suomalainen sarjakuva on 2000-luvulla myynyt maailmalla paremmin kuin koskaan aiemmin. Ja herättänyt enemmän kiinnostusta alan ulkomaisilla messuilla & tekijäpiireissä kuin edellisenä satana vuonna yhteensä.

Ja mainittu englanninkielinen sarjakuva? Myy huonommin kuin koskaan, ainakin ns. valtavirtamatsku. Diamondin myydyin albumi syyskuussa 2011 oli Holy Terror alle 10 000 kappaleella. Tästä Fingerporit keulivat parhaillaan kolminkertaisesti ohi ja eiköhän sitä Tietäväistäkin pidemmällä aikavälillä useita tuhansia mene. Ja tämä vain Suomessa.

Miha

  • Vieras
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #157 : 03.11.2011 klo 14:19:24 »
Ja mainittu englanninkielinen sarjakuva? Myy huonommin kuin koskaan, ainakin ns. valtavirtamatsku. Diamondin myydyin albumi syyskuussa 2011 oli Holy Terror alle 10 000 kappaleella. Tästä Fingerporit keulivat parhaillaan kolminkertaisesti ohi ja eiköhän sitä Tietäväistäkin pidemmällä aikavälillä useita tuhansia mene. Ja tämä vain Suomessa.

Jarla on bigger than Frank Miller!  Mainiota :D

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #158 : 03.11.2011 klo 14:23:58 »
Ja tästä huolimatta suomalainen sarjakuva on 2000-luvulla myynyt maailmalla paremmin kuin koskaan aiemmin. Ja herättänyt enemmän kiinnostusta alan ulkomaisilla messuilla & tekijäpiireissä kuin edellisenä satana vuonna yhteensä.

Mitäköhän voisimme tästä oppia?

sen että lasket lukuusi Muumin?

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #159 : 03.11.2011 klo 14:31:57 »
Kiehtova keskustelu, viihdyttäviä yleistyksiä. Mikä on "Amerikan malli"?

No okei, myönnetään, minulla ei ole paljoa kokemusta julkaisutoiminnasta, mutta sen perusteella mitä olen kuullut, Suomessa ollaan siirtymässä "kansainvälisempään" tapaan. Toki sopimukset ovat aina yksittäistapauksia (kai?) mutta aina saa pitää varansa. Pahimmillaan voi käydä mitä tahansa. Etelä-Koreassa sarjakuvatekijät menettävät sarjojensa oikeudet kustantajille. Siksi moni sarja on jäänyt kesken kun kustantaja on mennyt konkurssiin eikä piirtäjä saa enää jatkaa omaa sarjaansa.

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #160 : 03.11.2011 klo 14:45:57 »
No kuule siksi kun viimeisen päälle hinkattu tuote ei ikävä kyllä takaa myyntiä, viihdeteollisuudessakaan. Siksi joskus joutuukin pistämään stopin hinkkaamiselle ja pukkaamaan tekeleen pihalle kun huomaa että enempi hiominen vaan maksaa rahaa eikä edes takaa sitä että ne saa takaisin. Siksi niin monet julkaisijat lykkää pihalle nopeita lisenssirahastuksia. Siksi Hanna-Barbera alkoi kauan sitten 60-luvulla tekemään animaationsa halvalla. Siksi.. no, varmaan tajusit pointin.

Toki joillakin on sellainen asenne että ei ne halua korjailla ja hioa mitään, mikä ei välttämättä ole aina joka tilanteessa ja kontekstissa hyvä. (Mutta joskus on)

PS. Toni on asian ytimessä.
...ihan kuin iteraatio tarkoittaisi sitä, että hinkataan loppuun asti. Kyseesssä on kuitenkin kokonaisuudellisesta ryhdittämisestä tasaisen hyväksi tuotteeksi. Se, että tehdään voitava niillä meriitein, mitä mahdollista, ei tarkoita pyörän keksimistä uudelleen, mitä tunnut tarkoittavan. Hyvä tuote ei saata myydä räjähdysmäisesti, mutta tasaisesti, verrattuna paskasti tehtyyn. Pitäisi nyt sinun tekijänä tietää, miten vaikeaa sarjakuvanteko on. Enkä nyt tarkoittanut vain visuaalisin meriitein, vaan myös tarinan kuin kerronnankin osalta, mikä tuntuu olevan aika monella tekijällä hakusessa.

Olisi sitä kiva nähdä oikeita lukuja ja kytköksiä kuin keskinäisten kavereiden kehua tuosta suomalaisen sarjakuvan voittomarsista. Vaikka mainstream vetelee viimeisiään, ei se tarkoita, että suomalainen vaihtoehto paikkaisi tarvetta. Missä verrattavat luvut ulkomaisiin indietekijöihin?
Etenkin kiva sitä raakkua Diamondin lukujen perusteella, joka on niittänyt mainetta yhtä kehnona jakelijana kuin Suomalainen Suomessa.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 klo 15:04:00 kirjoittanut Emppu »

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 193
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #161 : 03.11.2011 klo 15:11:07 »
Etenkin kiva sitä raakkua Diamondin lukujen perusteella, joka on niittänyt mainetta yhtä kehnona jakelijana kuin Suomalainen Suomessa.

Onko Suomalainenkin nykyään tukkufirma? Tätä en tiennytkään.

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #162 : 03.11.2011 klo 15:11:29 »
Ja mainittu englanninkielinen sarjakuva? Myy huonommin kuin koskaan, ainakin ns. valtavirtamatsku. Diamondin myydyin albumi syyskuussa 2011 oli Holy Terror alle 10 000 kappaleella. Tästä Fingerporit keulivat parhaillaan kolminkertaisesti ohi ja eiköhän sitä Tietäväistäkin pidemmällä aikavälillä useita tuhansia mene. Ja tämä vain Suomessa.

Nuo myyntimäärät pitäisi myös muistaa aina suhteuttaa väkilukuun sekä ulkomaiden markkinoihin. Yhden jenkkialbumin potentiaalinen yleisö on monta kymmentä kertaa suurempaa kokoluokkaa kuin suomenkielisen albumin, jota tuskin myydään kovin rajusti ulkomailla.

Tosin se jenkkialbumi todennäköisesti käännetän useammalle kielellä kuin yksikään Suomi-albumi. Tai Holy Terrorista en nyt välttämättä usko...

Edit: Osuvin suhdeluku taitaa tässä tapauksessa olla about 80. Eli jos suomalainen sarjakuvapienkustanne myy keskimäärin 500 - 1500 kappaletta, niin vastaava levikki indie-tuotannolle olisi Amerikassa 40 000 - 120 00. Huomaa sanat "pien" ja "indie".
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 klo 15:32:30 kirjoittanut Toni »
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #163 : 03.11.2011 klo 15:18:32 »
Onko Suomalainenkin nykyään tukkufirma? Tätä en tiennytkään.
Molemmat keskeisinä pullonkaulina pienemmille tekijöille jakeluketjussa. Montako tuumaa nettijatkeesi kasvoikaan tällä kommentilla?

Mitä se suomalainen määrä olikaan, mikä kannatti romaanikerronnassa? 500 kipaletta, joka on minimejä offsettin kannattavuudelle? Ja kuukausittain korkeintaan sata kipaletta kuussa, jos sopivasti festeille onnistuu tuppaamaan jotain? Sitäkin voi miettiä, kun lähtee suhteuttamaan strippisarjakuvia ja romaanimuotoista.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 klo 15:23:58 kirjoittanut Emppu »

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #164 : 03.11.2011 klo 15:23:06 »
Molemmat keskeisinä pullonkaulina pienemmille tekijöille jakeluketjussa.

Hölynpölyä.

Jos olet koskaan verrannut Diamondin listoja ja Suomalaisten kirjakauppojen liikkeiden valikoimia tai toimintatapoja, niin tiedät hyvin, etteivät nämä ole millään tasolla verrannollisia puljuja - tai edes kaulimia.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!