Kirjoittaja Aihe: Kvaakkilaisten sarjakuvasivistys  (Luettu 41246 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sil5i

• Vieras
Re: Kvaakkilaisten sarjakuvasivistys
« Vastaus #75 : 11.06.2006 klo 11:31:49 »
Liian usein olen itse törmännyt tässäkin (sarjis) ilmaisumuodossa kaavamaisuuten (Akut,Mangat,TrikooSaippuaPellet jnejne.). Monet tekijät, jotka ovat onnistuneet uransa aikana luomaan niitä ns. 'silmien avaajia' (enkä nyt tarkoita krapulan korjaus-sarjaa) sortuvat kaavoihin liian helposti. Niiden seuraaminen vaatisi 'tosi fanitusta' johon en ole taipuvainen.

Täytyy kyllä sanoa, että on myös onnistuneita kaavojen rikkojia ollut ja niitä aina silloin tällöin pulpahtelee ties mihin genreen - mikä on positiivista, jees.

Jos pikku esimerkit sallitaan niin jo edellä mainituista Frank Miller on ollut yksi joka on tuonut esille molempia. Nostan kyllä hänelle hattua sen vuoksi, mutta en suostu 'fanittamaan', skeptisesti nykyään suhtaudun miehen tuotteisiin. Commando leffa on yksittäistapauksena loisto humoristinen räiskintäpätkä ('silmien avaaja' + pirun viihteellinen), mutta jos kakkososa olisi tehty niin eipä olisi tainnut kovin kauas Rambo sarjasta sekään mielessäni jäänyt.

Luovuutta tukevat yksittäistapaukset toimivat minulle parhaiten - ei jatkuvaan 'matematiikkaan' perustuva viihde. Oli genre sitten mikä tahansa.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #76 : 11.06.2006 klo 14:10:59 »
Tiedän että et ole oikeasti mikään vanha bore jolla kasvaa naavaa sieraimista mutta asiayhteydestä irroitettuna tuosta ylläolevasta kommentista tulee mieleen ne vanhat pierut joiden mielestä mitään hyvää musiikkia ei ole tehty 70-luvun jälkeen.

Mä alan kyl pikkuhiljaa olla vanha bore ja naavaa kasvaa korvistaki. Oletusarvosesti uusi sarjakuva ja uudet tekijät kuitenki kiinnostaa vanhaa enemmän.

Yks syy siihen etten oo mitään uutta intoiltavaa löytäny, on siinä että oon ollu hemmetin laiska seuraamaan mitä ulkomailla tapahtuu. En lue alan lehtiä, en edes ole millään ulkomaalaisella foorumilla hengailemassa. Itseäni valistuneempien kavereidenki suositukset on yleensä seuraavan aamun krapulaan mennessä unohtuneet.

Ihan parin viime kuukauden aikana on tullut luettua ensimmäistä kertaa Maalari ja merirosvo, Queen & Country ja 100 Bullets jotka oli kaikki  ilahduttavan skarppia viihdesarjakuvaa.

Christophe Blain piirtää perhanan nätisti ja Jysäyksen perusteella juttunsakin taitavat olla ihan mainioita. Pitäis nuo Maalarit ja merirosvot ostaa jo pelkästään tukeakseen WSOY:n hienoja käännösvalintoja. Ehkäpä jo ensi palkasta.

Queen & Country ja 100 Bullets menevät siihen kategoriaan mistä Tähtivaeltajan sivuilla vaahdotaan ja mihin mun tosiaan pitäis tutustua paljon paremmin. En vain mahda sille mitään että isojen ihmisten trikoo- tai pyssyleikit saa mut aina hiukan vaivautumaan tai kikattelemaan. Ei näitä kai kuitenkaan huumorina olis tarkotus lukea?

Iiikk mikä ilme tässäkin:

Se on niin uhmakas! Sulonen! Onha se aseiden kaa pelaaminen vakavaa touhua. Tirsk. Anteeksi. Hihihi.

esim. Jarno Latva-Nikkola ja Anna-Kaisa Laine oli sellaisia joita olen saattanut lukea aikaisemmin mutta en ole sen kummemmin noteerannut.

Kaikki Glömpit löytyy toki hyllystä. Iteki piirsin muistaakseni kolmosnumeroon jonku könösen parisivusen. Jarnosta on vaivihkaa kehkeytyny yks Suomen mielenkiintosimmista tekijöistä ja viimeisimmät sarjakuvansa ovat poikkeuksetta olleet hykerryttävän hauskoja. Anna-Kaisa on parempi väreissä kuin mustavalkosena. Luulin itseasiassa sarjaansa ensivilkasulla Tiitun tekemäksi.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2006 klo 14:13:09 kirjoittanut kaltsu »

JV

• Jäsen
« Vastaus #77 : 11.06.2006 klo 16:18:38 »
Minä olen ollut aikanaan aika äärimmäinen kulttuurielitisti, mutta siitä ajan myötä höllentänyt . Joitakin vuosia sitten palasin sarjakuvan pariin oikeastaan sitä kautta, kun ostin silloin tällöin krapulalukemiseksi uusia Ryhmä-X:iä - ja koin ne ihan viihdyttäviksi, ja totesin  niiden kerronnan dynamiikan ja piirustuksen tason kohenneen mennävuosilta. Kirjastosta en löytänyt mitään kiinnostavaa uutta sarjakuvaa, suomennettuna tai alkukielellä ( Tampereen Metso on varmaan Suomen huonoin kirjasto sarjakuvan suhteen). Kukunor oli Treelta lopettanut, eikä ollut tietokonetta - joten Ryhmä-X:iin oli tyytyminen.

Luinkin vanhoja Ryhmiksiä kabbalistisvaikutteisia mammuttimaalauksia maalamasta tultuani yöviideltä, keventääkseni maalaamisesta kiehuvaa mieltäni.

Sarjakuvasta yhäti enemmän taas innostuneena olen haravoinut kiinnostavaa matskua, ja todennutkin että sarjakuva pistelee ihan parhainta kauttaan - laatutavaraa on hyvin paljon, enemmän kuin oma lompakko antaa myöten hankkia.

Vuosien myötä ajatukseni taiteesta ja kulttuurista ovat kääntyneet relativistisemmiksi. Jos tätä aikaa kulttuurin osalta millään tavalla voi lyhyesti määritellä, niin pluralismin aikakaudeksi, jossa jokaiselle löytyy jotakin, ja jokainen saa kokea suosimansa kulttuurin arvokkaana. Moderninjälkeisessä taidehistoriassa onkin teoreettisellakin tasolla kaikki perinteiset arvostelmat hyvästä ja huonosta purettu, yksilötasolla kukin tietysti voi sanoa, että jokin on hyvää tai jokin huonoa - mutta mitään objektiivista tasoa ei ole, vain lukuisia nurkkakuntia. Nurkkakuntaisuuteen kuuluu sisäänkirjoitettuna toisten nurkkakuntien arvojen väheksyntä ja väärinymmärtäminen.

Relativismista: Kaikki taiteellinen / muu ilmaisu lähtee joistakin lähtökohdista ja motiiveista: ideasta, jolle haetaan sopiva ilmaisumuoto (esim. sarjakuva), tyyli ( esim. ihmissuhdesarjakuva Nemin tyyliin), tekemiseen tarvitaan usko omaan tekemiseen ja siihen usein sekoittuu henkilökohtaiset toiveet palkinnosta ( raha tai kehut). Se, että ihminen päättää tehdä taideluoman jossain sosiaalisesti  arvostetussa ilmiasussa, kuten nykytaiteen näköisesti, ei takaa, että siinä olisi mitään sisältöä. Vastavuoroisesti se, että joku tuottaa ideansa supersankarisarjakuvan muotoon, ei  tarkoita sitä, että tekijällä ei olisi mitään sanottavaa. Jos on yhdysvaltalainen sarjakuvantekijä, joka on kasvanut sisään supersankarikulttuuriin, on hyvin luonnollista toimia sen maailman puitteissa,  varsinkin jos alalta haluaa saada elantonsa. On tietysti ymmärrettävää, että elämässään arjen tasolla jumittavat ihmiset eivät pysty realismin rajat ylittäviä juttuja lähestymään tai arvostamaan - mutta silloin he eivät ehkä pysty arvioimaankaan niiden substanssin laatua.

Supersankarisarjikset, kuten Roju esitti, pohjaavat hyvin vanhaan sankaritarujen perinteeseen, jossa pohditaan hyvän ja pahan dialektiikkaa. Totta kai useimmiten varsin eskapistisesti, mutta toisaalta myös nykymaailman ilmiöitä peilaten, ihan eri tavalla kuin mihin joku Jeffrey Brown oman navan tuijottelultaan pystyy.

Toki, se paras ja laadukkain sarjakuva on jotakin muuta, mutta minusta ankarinta kritiikin tarkastelua (perinteisin kirjallisin ja taiteellisin kriteerein) kestävää sarjakuvaa ei ole  paljon tehtykään. Suurin osa on loppupeleissä viihdettä, oli se sitten genreltään mitä tahansa - mutta kuten sanottu se ei estä sitä, että sen kautta välittyy tunteita, ajatuksia ja arvoja.

Tässä tullaan ehkä siihen, että relativistisesta liberalismista huolimatta olen pohjimmiltani elitisti, ainakin taide-termin suhteen: täällä Kvaakissa taide-sanaa käytetään lähinnä kirosanana, mutta minulle se mieltyy tarkoittamaan niitä korkeimpia ja jaloimpia teoksia, kuten jotain Tarkovskia, Dostojevskia, Kieferiä. Se ei silti tarkoita, ettei voisi diggailla kaikkea vähemmän ylvästä ja täydellistä - sitä kun niin vähän rajallisten ihmisten maailmassa on.

Sil5i

• Vieras
« Vastaus #78 : 11.06.2006 klo 17:00:51 »
Erittäin hyvin puhuttu, UGH! Monille munille on varmasti käyttöä muailmassa.

(...viestistä myähemmin muokattu pois turhuuksia)
« Viimeksi muokattu: 11.06.2006 klo 18:05:37 kirjoittanut Sil5i »

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #79 : 11.06.2006 klo 18:29:01 »

Se on niin uhmakas! Sulonen! Onha se aseiden kaa pelaaminen vakavaa touhua. Tirsk. Anteeksi. Hihihi.

Osa 2 on vielä lukematta, siinä kannessa on tyttö ja joku automaattiase ja kalashnikoveja sellaisessa jihad-asennossa. Nämä kansikuvat on outoja kun ne lupaa Rambotouhua ja sitten sisältö on Knalli ja sateenvarjo-tyylistä toimistohommaa. Välillä ne tappaa tosin jonkun mutta aika kaukana ollaan jostain Schwarzenegger-touhuista. Hyvä kun otit puheeksi, harvoin on näin paskoja ja harhaanjohtavia kansia nähnyt
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #80 : 11.06.2006 klo 19:46:16 »
Uhh. Meinas Veltin kirjotuksesta ajatukset jäädä puoliks kaikenlaisten koukeroiden ja sivistyssanojen alle mut muutaman kerran tekstin luettuani luulen ymmärtäväni mitä haluttiin sanoa. Muutama asia jäi vaivaamaan.

yksilötasolla kukin tietysti voi sanoa, että jokin on hyvää tai jokin huonoa - mutta mitään objektiivista tasoa ei ole, vain lukuisia nurkkakuntia.

korkeimpia ja jaloimpia teoksia, kuten jotain Tarkovskia, Dostojevskia, Kieferiä.

Tarkoitatko siis että Tarkovski, Dostojevski ja Kiefer ovat vain subjektiivisesti hyviä?

Yksilötasolla voin ajatella että ensimmäisen sarjakuvansa tehnyt Pertsa (15v) Rymättylästä on vielä aika surkea taiteilija mutta olisi kovin nurkkakuntaista olla antamatta Pertsalle 10 vuoden apurahaa ja Nobelin palkintoa?

Se, että ihminen päättää tehdä taideluoman jossain sosiaalisesti  arvostetussa ilmiasussa, kuten nykytaiteen näköisesti, ei takaa, että siinä olisi mitään sisältöä.

Tämä nyt kai on kaikille ilmiselvää?

Vastavuoroisesti se, että joku tuottaa ideansa supersankarisarjakuvan muotoon, ei  tarkoita sitä, että tekijällä ei olisi mitään sanottavaa. Jos on yhdysvaltalainen sarjakuvantekijä, joka on kasvanut sisään supersankarikulttuuriin, on hyvin luonnollista toimia sen maailman puitteissa,  varsinkin jos alalta haluaa saada elantonsa.

Tiedän muutamankin yhdysvaltalaisen sarjakuvantekijän, joka on kasvanut sisään supersankarikulttuuriin, ja on kasvanut siitä uloskin. Tienaavat käsittääkseni elantosakin omaa juttuaan tekemällä.

Miksi ihmeessä ideansa tai sanottavansa pitäisi tuottaa johonkin tiettyyn muotoon? Eiköhän voida ihan suoraan puhua ihmisistä jotka haluavat tehdä supersankarisarjakuvia? Toisilla on jutuissaan enemmän ideaa, toisilla vähemmän. Supersankarisarjakuvaa joka tapauksessa.

Mun mielestä sarjakuvasta irtoaa oletusarvosesti enemmän sisältöä ja ajatuksia jos juttua ei oo vesittämässä salaisia identiteettejä, hassuja kostyymeja, ihmeellisiä voimia ja mustavalkoista hyvän ja pahan välistä ”dialektiikkaa”.

On tietysti ymmärrettävää, että elämässään arjen tasolla jumittavat ihmiset eivät pysty realismin rajat ylittäviä juttuja lähestymään tai arvostamaan - mutta silloin he eivät ehkä pysty arvioimaankaan niiden substanssin laatua.

Mitä kenenkään elämä tai sen tasot mihinkään liittyy? Eiköhä me arjen kanssa jouduta jumittamaan itse kukin? Vai meinaatko että pitäis olla henkisesti jotenki epätasapainonen, muissa maailmoissa tai vähintään sieniä nauttinu että voisi realismin rajat ylittäviä juttuja lähestyä ja arvostaa?

Luokittelisitko mielikuviteksettomaan tusinafantasiaanki kyllästyneet elämässään arjen tasolla jumittaviksi ihmisiksi? Ovatko he kykenemättömiä arvioimaan tusinafantasian ”substanssin” laatua? Oonko mä kykenemätön arvioimaan minkä hyvänsä ”substanssin” laatua jos en sitä osaa arvostaa? En voi arvioida iltapäivälehtiä, realitysarjoja tai Pertsan (15v) tuoretta esikoissarjakuvaa?

Toki, se paras ja laadukkain sarjakuva on jotakin muuta, mutta minusta ankarinta kritiikin tarkastelua (perinteisin kirjallisin ja taiteellisin kriteerein) kestävää sarjakuvaa ei ole  paljon tehtykään. Suurin osa on loppupeleissä viihdettä, oli se sitten genreltään mitä tahansa - mutta kuten sanottu se ei estä sitä, että sen kautta välittyy tunteita, ajatuksia ja arvoja.

Tähän mä voin jo yhtyä. Anteeks että meni paikka paikoin vähä pilkunnussimiseks mut tämmöstä tää internetissä keskusteleminen on.

Hyvä kun otit puheeksi, harvoin on näin paskoja ja harhaanjohtavia kansia nähnyt

Kai noi sit on myyvempiä?

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #81 : 11.06.2006 klo 20:17:38 »
On tietysti ymmärrettävää, että elämässään arjen tasolla jumittavat ihmiset eivät pysty realismin rajat ylittäviä juttuja lähestymään tai arvostamaan - mutta silloin he eivät ehkä pysty arvioimaankaan niiden substanssin laatua.

Ja ne jotka eivät junnaa arjen tasolla harrastavat siis mitä? Extreme Reading -touhuja, vai?

Tarkoitatko siis että Tarkovski, Dostojevski ja Kiefer ovat vain subjektiivisesti hyviä?

Minä olisin tarkoittanut, jos olisin kyseisen lauseen lausahtanut. Yhteiskunta, tosin yleensä vain sen pieni osa, määrittelee mikä on korkeakulttuuria, mikä ei. Mutta miksi edelleenkään pitäisi välittää muiden mielipiteistä?
« Viimeksi muokattu: 11.06.2006 klo 20:24:13 kirjoittanut Jiksi »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #82 : 11.06.2006 klo 20:29:17 »
Keskustelu tuntuu pakosti ajautuvan siihen, että mikä on hyvää sarjakuvaa - eikä keskustellakaan siitä, mitä on sarjakuvasivistys. Ymmärtääkseni kyse on eri asioista.

Mitä supersankareihin tulee, niin vaikkapa U. Econ tulkinnat ja esseet Teräsmiehestä ovat mitä sivistyneimpiä.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #83 : 11.06.2006 klo 20:35:22 »
Keskustelu tuntuu pakosti ajautuvan siihen, että mikä on hyvää sarjakuvaa - eikä keskustellakaan siitä, mitä on sarjakuvasivistys. Ymmärtääkseni kyse on eri asioista.

Minusta kummassakin on kysymys arvottamisesta. Kuten mistä sarjakuvista sitä sivistystä oikein tulee.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #84 : 11.06.2006 klo 20:49:34 »

Mun mielestä sarjakuvasta irtoaa oletusarvosesti enemmän sisältöä ja ajatuksia jos juttua ei oo vesittämässä salaisia identiteettejä, hassuja kostyymeja, ihmeellisiä voimia ja mustavalkoista hyvän ja pahan välistä ”dialektiikkaa”.

Hassut kostyymit, ihmeelliset voimat ja salaiset identiteetit on minusta käyttökelpoista kamaa ainoastaan jos ne on huumorin tai ironian apuvälineitä. Hyvän ja pahan välinen "dialektiikka" taas on jotain mitä draama vaatii. Jos joku avantgardepäissään päättää hylätä moisen niin se on vähän samantyylistä touhua kuin se  kun jotkut   älypääkomissaarit  päättivät pyöristää piin arvon tasan neljään koska se oli "modernia" ja "käytännöllistä". Oletan että painotus on kuitenkin tuolla sanalla mustavalkoinen
« Viimeksi muokattu: 11.06.2006 klo 20:52:53 kirjoittanut Antti Vainio »
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

JV

• Jäsen
« Vastaus #85 : 11.06.2006 klo 21:46:19 »

Päällisin puolin ihmiset edelleen uskovat vanhoihin korkeataiteen arvostelmiin, eli siihen, että jos kriitikot ja muut auktoriteetit nimeävät jonkin suureksi taiteeksi, se on sitä vaikka yksilö itse ei kyseisiä teoksia "ymmärtäisi" tai olisi niistä kiinnostunut. Esitin, että taideteoriassa ollaan periaatteessa rikottu kaikkien tuollaisten auktoriteettien ja perinteiset taidearvot, mutta silloin liikutaan tietysti ns. avantgarden puolella ( mutta eilisen avantgarde on tämän päivän aamiaismuroja).

Toisaalta kulttuurin kehitys menee siihen suuntaan, että taiteen merkkiteoksia kuluttavat,  ja tosissaan siis kokevat niiden arvon, hyvin harvat. Jos taiteen merkkiteokset jäävät pölyttymään arkistoon, ei niillä ole enää relevanttia merkitystä kulttuurille - ne ovat ainoastaan reliikki, vanhan kulttuurin monumentti, jotka tuovat nykykulttuurille vain illusorista ryhtiä.

Ja ihan omasta kokemuksesta en ole Suomessa kovin moneen ihmiseen törmännyt, jotak edes tietävät kuka Kiefer on...

Yksilötasolla voin ajatella että ensimmäisen sarjakuvansa tehnyt Pertsa (15v) Rymättylästä on vielä aika surkea taiteilija mutta olisi kovin nurkkakuntaista olla antamatta Pertsalle 10 vuoden apurahaa ja Nobelin palkintoa?

Relativismin ei tarvitse ihan tuota tarkoittaa, mutta suomalaisen omakustannesarjiksen puolella hieman samaa on aikanaan tapahtunut - tuotokset olleet täyttyä paskaa, mutta silti niitä omassa porukassa ollaan diggailtu, ja haettu innolla apurahaa.

Tiedän muutamankin yhdysvaltalaisen sarjakuvantekijän, joka on kasvanut sisään supersankarikulttuuriin, ja on kasvanut siitä uloskin. Tienaavat käsittääkseni elantosakin omaa juttuaan tekemällä.

Totta, ja hyvä niin! Kyllä minäkin myönnän supersankarigenren ylivalta-aseman ongelmalliseksi ja ilmaisuspektriä rajusti varjostavaksi, mutta samalla minä löydän sieltä joitankin helmiä, jotka eivät olisi voineet syntyä kuin siinä genren asettamien rajojen sisällä - hyvät supersankarisarjakuvat, tai ne joista minä pidän, asettuvat hiukan vastahankaan kyseenalaistamaan kaavoja, kuten vaikka Authority tai Ultimates.

Suurin osa supersankarisarjakuvasta on armotonta skeidaa, se on vissi. Mutta niin on suurin osa eurooppalaisesta ja japsisarjakuvastakin.

Jokaisella makunsa. Minua kostyymit ei haittaa, kun niihin on tottunut. Ne on vähän niinkuin pintamuoti - älyttömän rumaa, mutta jotkut vain kasvavat siihen sisään. On joitain tekijöitä, joiden teosten tasoon ei vaikuta se onko niisä kulloinkin superhirmuja vai ei. Ja on kiinnostavaa, että Alan Moore joka on realistisen draaman uranuurtaja (anglo-amerikkalaisen) sarjiksen puolella edelleen puuhastelee superheebojen parissa.

Mitä kenenkään elämä tai sen tasot mihinkään liittyy? Eiköhä me arjen kanssa jouduta jumittamaan itse kukin? Vai meinaatko että pitäis olla henkisesti jotenki epätasapainonen, muissa maailmoissa tai vähintään sieniä nauttinu että voisi realismin rajat ylittäviä juttuja lähestyä ja arvostaa?

Luokittelisitko mielikuviteksettomaan tusinafantasiaanki kyllästyneet elämässään arjen tasolla jumittaviksi ihmisiksi? Ovatko he kykenemättömiä arvioimaan tusinafantasian ”substanssin” laatua? Oonko mä kykenemätön arvioimaan minkä hyvänsä ”substanssin” laatua jos en sitä osaa arvostaa? En voi arvioida iltapäivälehtiä, realitysarjoja tai Pertsan (15v) tuoretta esikoissarjakuvaa?

Ei tarvitse ottaa loukkauksena, esitin asian epäselvästi. Tarkoitin sillä sitä, että eri ihmiset luonteeltaan ovat erilaisia. Toisille kaikki fiktio, jossa mennään normaalin ohitse, vaikka yliluonnollisen puolelle, pistää vastareaktion päälle, eivätkä he kykene semmoista sisäistämään.

Toisilla eskapismi ja mielikuvitusfiilistely on verissä. Silti väitän, että mielikuvituksekkaammiksi menevissä skenaarioissa on helpompi käsitellä abstraktiota kuin ihan arjen vuokrarästiongelmissa painivan fiktion. Edelleen ne asiat, joita kummankin kaltainen fiktio käsittelee ovat sen tason juttuja, joista niihin vetoa tunteva henkilö on kiinnostunut luonnostaan, noin periaatteessa.

Kukin voi arvioida kuten haluaa, mutta minusta on hyödyllistä ja avartavaa katsoa asioita niiden funktion kannalta - mihin iltapäivälehtiä ihmiset tarvitsevat tai käyttävät... ei se muuta välttämättä niiden arvostusta, mutta ehkä sitä kautta pääsee varsinaisten ongelmien ytimiin.

« Viimeksi muokattu: 11.06.2006 klo 21:53:54 kirjoittanut Veltti »

JV

• Jäsen
« Vastaus #86 : 11.06.2006 klo 22:04:41 »

Jeh. No oikeastaan tuota pyrin pitkissä viesteissäni hieman purkamaan. Makuarvostelmat ovat subjektiivisia, se millä vois päästä eteenpäin olisi se, jos osattaisiin määritellä niitä hyviä ja huonoja elementtejä. Vaikka pohtimalla mikä on hyvää sarjakuvaa, sen sijaan että pohditaan mikä on hyvää sarjakuvaa.

Esim. David B:n Epileptic on loistava kuvitukseltaan, ja kiinnostava ja rikas sisällöltään, mutta onko se hyvin tai mielekkäästi rakennettua sarjakuvakerrontaa, voisi asettaa kysymyksenalaiseksi.

Minusta tuo sarjakuvasivistys -termi on kyllä aika yhdentekevä, tärkeämpää olisi sivistys noin ylipäänsä ( se mitä se pitää sisällään taas on oma kysymyksensä).

Sarjakuva on  liian sisäsiittoinen kulttuurinmuoto, mitä supersankaritouhukin tietysti osaltaan ilmentää.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #87 : 11.06.2006 klo 23:48:34 »

Sarjakuva on  liian sisäsiittoinen kulttuurinmuoto, mitä supersankaritouhukin tietysti osaltaan ilmentää.

Tuohon kaipaisin vähän perusteluja. Me sarjakuvien kuluttajat saatamme olla sisäsiittoinen klikki mutta välineenä se on yhtä sisäsiittoinen kuin musiikki tai kirja. Oikeastaan on helpompi tehdä loistava sarjakuva kuin loistava romaani tai sinfonia. (Tämän sanoi varmaan Art Spiegelman tai sitten Crumb, en olisi itse keksinyt mitään noin fiksua). Konventiot on   sarjakuvapuolella väljemmät ja sisäsiittoisuudesta huolimatta sarjakuvaväki hyväksyy kokeilut. Tämä ei koske luonnollisestikaan supersankariväkeä  joihin verrattuna Syvän joen kierosilmät on liberaalihippejä

JV

• Jäsen
« Vastaus #88 : 12.06.2006 klo 00:36:51 »
Tuohon kaipaisin vähän perusteluja. Me sarjakuvien kuluttajat saatamme olla sisäsiittoinen klikki mutta välineenä se on yhtä sisäsiittoinen kuin musiikki tai kirja. Oikeastaan on helpompi tehdä loistava sarjakuva kuin loistava romaani tai sinfonia. (Tämän sanoi varmaan Art Spiegelman tai sitten Crumb, en olisi itse keksinyt mitään noin fiksua). Konventiot on   sarjakuvapuolella väljemmät ja sisäsiittoisuudesta huolimatta sarjakuvaväki hyväksyy kokeilut. Tämä ei koske luonnollisestikaan supersankariväkeä  joihin verrattuna Syvän joen kierosilmät on liberaalihippejä

Niin, siis ei sarjakuva itsessään, vaan se miten sitä tehdään. Siis se että konventiot otetaan liiaksi itsestäänselvinä, sekä aihepiirien että ilmaisutapojen suhteen. Minusta kaikki Asterixit sun muut ovat paljon degeneratiivisempia kuin supersankarisarjakuvat - 90-luvulla supersankarisarjakuva oli kyllä pohjimmaista pohjamutaa hyvin usein, ja toki aika iso osa edelleen on huonojen tekijöiden soperrusta - tyyppien, jotka eivät osaa piirtää, vaan kopioivat makeimpia asentoja ja toimintajuttuja toisiltaan.  Silti supersankaripuolella jatkuvasti käytetään joidenkin Ted McKeeverien, Sienkiewiczin ja Kent Williamsin palveluksia hyväksi, osoittaen ettei siellä pelkkää degeneraatiota harjoiteta.

Kyse on siitä, että sarjakuvan kieli ei kehity oikein miksikään, paitsi muutaman neron siivittämänä. Suurin osa vetää hommaa solumuistista - sen kerronnan kielen mukaan, jonka on oppinut -ja mikäs siinä, en kiellä etteikö niitä palikoita olisi aika paljon, ja sillä tavalla saa tehtyä helposti luettavaa ja tajuttavaa tavaraa, mutta jos verrataan toiseen ääripäähän, graafiseen maailmaan, jossa epätoivoisesti yritetään tehdä visuaalisia innovaatioita (no suurin osa sielläkin kopioi, loput varastaa ja kierrättää vanhoja juttuja ja kuvataiteen historiaa), olkoonkin että pakonomaisen näkyvyyden saavuttamisen takia - on sarjakuva hirveän puritaaninen ja vanhakantainen kenttä.

Kokeiluja on, mutta suurin sarjakuvantekijöistäkin lähinnä naureskelee niille. Ja kokeiluilla ei ole loppujen lopuksi merkitystä, jos ei niiden tekijä ole jossakin määrin sitoutunut niihin, ja jatka niitä. Minusta tekijöiden pitäisi laaja-alaisesti olla perehtyneitä eri narratiivisiin ja visuaalisiin ilmaisumuotoihin, ja koittaa ammentaa niistä jotain omaan tekemiseensä - sen sijaan että ne vaikutteet otetaan vain sarjakuvan kentältä.

Siinä mielessä joku McCloud'kin saattaa osaltaan tehdä karhunpalveluksen, jos tekijät pohtivat liikaa hänen antamia valmiita luokituksia.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #89 : 12.06.2006 klo 07:52:38 »
<snip>

Eikö maailmanlaajuisesti katsottuna "supersankaritouhu" ole sittenkin sarjakuvan vähemmistöä - Aasiassa ja Euroopassa sitä ei itse tuoteta oikeastaan ollenkaan, ostetaan kylläkin jonkin verran.

Ja miten populaarikulttuuri voi olla sisäsiittoista? Kuka tahansa voi kuluttaa sarjakuvaa. Eikä sitä tarvitse edes lukea. Riittää kun katselee kuvat. Mutta useimmat lukevatkin vain tekstin eivätkä luekaan niitä kuvia - tai ymmärrä niitä.