Kirjoittaja Aihe: Työvaiheista....  (Luettu 15068 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

emmi

• krooninen kiukuttelija
  • Jäsen
Re: Työvaiheista....
« Vastaus #15 : 16.09.2005 klo 14:00:40 »
Käsikirjoittamisen tärkein vaihe (kirjoittamisen jälkeen) on lepuuttaminen, eli synopsiksen, treatmentin ja kässärin valmiiksi saamisen jälkeen pitää tehdä 2-6 kk jotain ihan muuta, ja unohtaa koko kässäri.

tästä olen aivan samaa mieltä. liika höseltäminen saa unohtamaan mistä olikaan kyse ja energian kerääminen on ihan paikallaan ettei rupea hutiloimaan.

itse piirrän käsin kaiken, vaikka ruudutusta olen joskus ajatellutkin koneella tekeväni. joskus olen tulostellut esim. jotain typewriter-fontti tekstejä ja liimaillut niitä kuviin, en kuitenkaan varsinaisia puhekuplia. jostain syystä kun koneella tehdyt kuplat saattavat helposti näyttää...koneellisilta. jos käsi on tärissyt, olen mielummin pyytänyt kaveria tekstaamaan.
    harvoin teen väreissä, mutta joskus tarpeen vaatiessa photari ja freehand ovat kelvanneet. enkä ole muita ohjelmia tarvinnutkaan sillä nuo ovat varsin hyvin riittänet siihen mitä oli mielessä. painteriin tekisi tosin mieli syvemmin perehtyä, mutta odottanen syventävää kurssia kouluuni ilmaantuvaksi.

Ylläpito: Korjasin lainauksen. - Veli
« Viimeksi muokattu: 16.09.2005 klo 14:09:38 kirjoittanut Veli Loponen »

emmi

• krooninen kiukuttelija
  • Jäsen
« Vastaus #16 : 16.09.2005 klo 14:03:23 »
niin sitä piti vielä sanomani jottei totuus hämärry; kyllä ihmisen paras ystävä on vanha kunnon valopöytä ja pari tuhottoman kallista sivellintä.

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #17 : 13.01.2006 klo 13:09:33 »
Mikä tuo tuollainen "tussiterä", josta täälä puhutaan on, ja paljonko se maksaa?
Olen tyhmä, älkää silti haukkuko minua.  :-\ :'(

Ei se mitään, ei tietenkään haukuta. Tussiteräthän ovat tavallaan harvinaisia nykyään, sillä niitä ei välttämättä tapaa tavallisen kirjakauppatavaran seasta. Harvapa niitä enää kirjoittamiseen käyttää, mutta piirtäjille ne ovat sitten sitäkin tutumpia.

Tussiterä on siis pullotussiin kastettava piirustus- tai tekstausväline;
tässä vähän esimerkkiä Kupla-akatemiasta.

Metallinen irtoterä on kiinni asiaantarkoitetussa, yleensä muovisessa tai puisessa varressa. Terien hinnat, koot ja käyttötarkoitukset vaihtelevat. Tyypillinen hiusterä maksaa yksittäin semmoisen reilun euron. Varsi maksaa ehkä muutaman euron ja lisäksi tarvitaan tussia (indian ink), jota saa pikkupullon myös muutamalla eurolla. Jos ostaa enemmän kerralla, tulee halvemmaksi.

Tussiterällä saa eloisaa, vaihtelevaa jälkeä, mutta on se usein helpompi käyttää kuin sivellin. Tussiteräkin vaatii silti aikalailla harjoitusta, ennen kuin sillä saa aikaan sujuvaa jälkeä.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #18 : 10.04.2006 klo 23:19:10 »
Mikä se olisi se kaikkeen sopiva..? :)
Paras on se, mikä sopii itselle parhaiten. Saattaa siltikin olla, että ihan yhdellä kynällä ei pärjää. Välttämättä erimuotoisia teriä ei tarvitse useampaa, mutta erikokoisia kylläkin. Minulla on useimmiten käytössä kaksi tai kolme erilaista kynää/sivellintä ja niillä pärjää hyvin. Jakoperiaate on yleensä paksu, keskikokoinen ja ohut. Siveltimen kanssa tuon paksun voi jättää pois, mutta yleensä tarvitaan sitten tavallinen tussi siihen rinnalle, jolla voi vetää suorat viivat viivottimen kanssa.
Eli paras neuvo lienee se, että kokeile erilaisia välineitä ja valitse niistä se paras. Usein se voi olla ihan halpa tussikin. Kannattaa kokeilla myös erilaisia papereita, sillä sekin vaikuttaa jälkeen.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Sika

• Jäsen
« Vastaus #19 : 10.04.2006 klo 23:32:47 »
Minulla on tällä hetkellä vain käytössä The Brushpen ja sitten joku kahden euron ohut tussi joku drawing pen. Ei kyllä ole hirmu hyvä ja sitten isoja alueita jos tussaan nii joku permanent marker.

Ehkä pitäisi parantaa valikoimaa. Brushpen on todella hyvä ja hauska, mutta tulee sillä pilattua aina joskus jotain tarkkoja piirustuksia. En tiedä sitten onko sitten pensseli väärässä asennossa kädessä ja täriseehän se. Treeniä vain varmaankin tarvitsee.

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #20 : 11.04.2006 klo 09:10:28 »
Minä poika käytän kaikkeen samaa Raphaelin sivellintä(koko 2). Teen sillä tekstaukset ja piirrokset. Nii ja suoratkin viivat. Viivotinta en viihti käyttää.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #21 : 11.04.2006 klo 09:33:38 »

Mikä se olisi se kaikkeen sopiva..? :)
Suht ohut litteä tekstausterä (0,5 mm)? saattaisi olla hyvä (osta paria-kolmea eri kokoa ja kokeile). Sillä voi tekstata siisitisti, kuten nimikin jo sanoo. Samoin se on myös melko tanakkaa tekoa piirtämiseen, sillä on helpompi siis piirtää kuin teräväkärkisellä hiusterällä. Tekstausterälläkin saa sitä paksumpaa jälkeä, mitä kovempaa painaa (tietyissä rajoissa).
Hiusterä on harjaantuneessa kädessä monipuolisempi, mutta aloittelija päässee litteällä tekstausterällä nopeammin tyydyttävään tulokseen.

Suoria viivoja varten kannattaa olla joku huopakynä tai rapido.
Sivellin mustia pintoja ja tosi paksuja viivoja varten.

Paras tussiterä jonka minä olen löytänyt on Deleter G-pen.
Niitä ei Suomesta saa, mutta tuolta saa:
www.animegamersusa.com

Holle

• Jäsen
« Vastaus #22 : 11.04.2006 klo 11:09:57 »
Tuossa osa välineistä , mutta suurimman osan töistä teen pelkästään  tuolla Artlinen Ergoline Calligraphy Penillä 1.0.
Yhdellä kynällä saa tarvittaessa vaihtelevanpaksuista jälkeä. Sopivan tukeva (paksu) käteen. Miinuksena se että terä menettää muotonsa turhan pian. On parhaimmillaan pikkasen käytettynä.
Hinta vajaa kolme euroa.

Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

tertsi

• Vieras
« Vastaus #23 : 11.04.2006 klo 11:29:29 »
Miinuksena se että terä menettää muotonsa turhan pian. On parhaimmillaan pikkasen käytettynä.
Hinta vajaa kolme euroa.
Mikset, Holle, ostaisi samanpaksuista rautaista irtotekstausterää?
kestää vuosikausia uudenveroisena. Tussiakin siihen menee kastettaessa pulloon ihan kelpo määrä.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #24 : 11.04.2006 klo 11:42:54 »
Hyllyssä on tussipullo ja teriäkin jossain. Lisäksi on parikin täytettävää kynää joihin voi vaihtaa teräosan. Ovat jääneet käytöstä kun ei se meikäläisellä näköjään onnistu eikä tällä iällä tahdo jaksaa opetella. Kynät tukkeutuivat tai sylkivät mustetta kriittisellä hetkellä. Jälki onnistuessa tietysti eri luokkaa kuin noilla kuitukärkikynillä. Pitänee taas joskus kokeilla kun tulee sopiva projekti eteen.
Sarjakuvat ja kuvitus

Sika

• Jäsen
« Vastaus #25 : 11.04.2006 klo 11:48:58 »
Mistä noita artlinen tusseja saa ostettua?
Oon käyny aina vaan suomalaisesta ostamassa tussini.
Pitäs melkei kohta tilata lisää penteliin patruunoita....

Holle

• Jäsen
« Vastaus #26 : 11.04.2006 klo 12:42:33 »
Itse ostan nuo kynät paikallisen Sokoksen vaatimattomalta kirjaosastolta (sieltä saa kyllä kaikki muutkin piirustustarvikkeet joita käytän)
mutta itse asiassa en ole just noihin kyniin muualla törmännyt???
Sarjakuvat ja kuvitus

tertsi

• Vieras
« Vastaus #27 : 11.04.2006 klo 14:15:42 »
OK:n viestistä tuossa edellä löytyy vastaus.

Terien hinnat, koot ja käyttötarkoitukset vaihtelevat. Tyypillinen hiusterä maksaa yksittäin semmoisen reilun euron. Varsi maksaa ehkä muutaman euron ja lisäksi tarvitaan tussia (indian ink), jota saa pikkupullon myös muutamalla eurolla. Jos ostaa enemmän kerralla, tulee halvemmaksi.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2006 klo 14:21:48 kirjoittanut kaltsu »

Doc Lomapäivä

• Jäsen
Re: Tekstaaminen
« Vastaus #28 : 12.05.2006 klo 12:12:16 »
Pensselillä ja musteella. Se on osoittautunut kätevimmäksi ja vaivattomimmaksi tavaksi, tietokonetta lukuunottamatta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #29 : 12.05.2006 klo 12:15:32 »
Laitan nyt tämän kysymyksen tänne, kun en muutakaan paikkaa tähän 'hätään' löytänyt.
Siirsin viestisi (ja Docin kanssa) tänne työvaiheisiin, kun se sopii tänne paremmin kuin sinne tekstaukseen.
Mutta saman vastauksen kysymykseen annan kuin Lomapäiväkin. Pensselillä ja musteella. Kätevä myös siksi, että mustaamiseen voi käyttää juuri sopivan kokoista pensseliä. Isompaan alueeseen isoa ja pienempään pientä, eikä tarvitse sitten turhaan suttailla.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva