Hei tyypit! Katsokaas, mitä löysin seilatessani ranskanmaalaisilla saiteilla:
http://hmsbd.free.fr/planches/planches.htmSiinä siis
H.M.S. -albumisarjan (jota en muuten vielä lainkaan tunne) tekijöiden syväluotaava esittely työtapoihinsa ja -vaiheisiinsa. Varsin hienoa heiltä mielestäni näin jakaa valaistusta yleisölleen, että näin niitä bedeksiä piirretään.
Johannes Roussel, sarjan piirtäjä ja sitäpaitsi vielä musiikkikauppiaskin, on jopa viritellyt joka työvaiheesta Youtube -videonpätkän. Tosi informatiivista, sanoisin. Löytyy HMSbd:n osastosta "videos"... ja tietysti Youtuben kautta hakien.
Mutta oikeastaan kai pitäisi mennä takaisin töitä tekemään. Halusin vain antaa hyvän kiertää. Ja muistakaa: nuo saitin työvaihevideot on sitten
nopeutettu! Kukaan,
kukaan ei piirrä tuolla vauhdilla oikeasti.
SEURAAVANA PÄIVÄNÄ: Okei, olen vilkuillut joutessani tuota näytemateriaalia, ja Roussel on pätevämpi tekninen piirtäjä kuin ihmishahmojen luonteva kuvaaja. Mutta ei se mitään: Roger Seiterin käsikirjoitukset tukeutunevatkin enemmän juuri noihin taustadokumentaatioihin. Ja mainittua referenssimateriaalia näyttäisi olevan todella paljon.
Roussel saa Seiteriltä
erittäin tiukkaan kirjoitetun kässärin, ja kertoo piirtävänsä aina sivun kerrallaan... siis edellisen sivun värityskin tehdään valmiiksi, ennenkuin seuraavaa aletaan luonnostella...
...Kuinka kukaan voi tehdä tuolla tavalla albumisarjaa??? Itselläni on pitkin matkaa aina hirmuinen määrä lyijykynäluonnoksia, ennenkuin alan joitakin ruutuja erikseen työstää pitemmälle. Tällä hetkellä on Bosporin Helmeä kevyesti hahmoteltu sivuille 1 - 5, 13, 17 (keskimmäisestä ruudusta tulee aika hyvä), 18 - 21 ja 27. Loput ovat vieläkin sikinsokin ruutuvihossa, johon olen piirrellyt sivu- ja ruutujakoja.
Toisaalta, en saakaan käsikirjoitusta valmiiksi ruutuihin jaettuna, vaan suorana tekstinä, jonka itse pätkin ja rytmitän sarjakuvasivujen mittaan.