Author Topic: Työvaiheet ja niiden kesto  (Read 13009 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Työvaiheet ja niiden kesto
« on: 30.12.2003 klo 11:00:54 »
Heips!

Kiinnostaisi hiukan kuulla kuinka kauan sinulla menee sarjakuvien tai pilakuvien tekemiseen. Itselläni sitä tuhraantuu aivan tolkuttomasti, enkä ymmärrä mihin. Minulla on nyt useampi viikko mennyt tähän yhteen A3 (lopullinen A4) sivuun, vaikka olenkin tehnyt sitä lähes joka päivä.

Yksi mustavalkoinen strippi vie suunnittelu ½h, luonnostelu 2h, tussaus 1h, kuvankäsittely ja tekstaus ½h + tauot ja virittelyt (tietokone yms.).  Noin 4 tuntia siis teoriassa, mutta käytännössä kaikki aina venähtää.

Kerro erilaisia esimerkkejä, jos jaksat.

Luksuksempaa uutta vuotta kaikille rakkaat Kvaakkilaiset. (Erityisesti Leo Lehtiselle, joka aluksi herätti kummastusta, mutta nykyään piristää päivää omalla hauskalla tavallaan.)
« Last Edit: 10.01.2005 klo 11:28:12 by Reima Mäkinen »

tertsi

• Guest
Re:Kuinka kauan se kestää?
« Reply #1 on: 30.12.2003 klo 12:09:53 »
Tällä hetkellä teen Lihatalous-nimiseen lehteen sarjakuvaa nimeltään Hullu Lehmä. Se on puolen sivun kokoinen (2 riviä ruurtuja siis). Lisäksi piirrän siihen 1-2 kuvituskuvaa, kooltaan noin 1/3 sivua.Joskus isompia joskus hieman pienempä.

Olen päättänyt, että päivässä nämä on tehtävä. Muuten homma ei kannata noin niinkuin taloudellisesti.

Sarjakuva: Ideointi on päällä koko ajan (alitajunta toimii)
Pikaluonnos suttupaperille: puoli tuntia
Lyijykynävaihe: 1-1,5 tuntia. Tussaus + tekstaus 1 tunti, ehkä hieman enemmän.
Kuvan jyrkennys tietokoneella ja pikku korjaukset, esim. tekstauksen asemointi uudelleen, jos on IHAN törkeän epäonnistunut sijoittelu: alta puoli tuntia.
Neljässä tunnissa Pitää Olla Valmista. Mieluummin hieman nopeammin.

Kuvitus:
Ideointi: 1 tunti, sama iaka menee oli kuvia yks tai kaks.
Lyijykynä: vajaa tunti
Tussaus: parikymmentä minuuttia.
Tietokoneväritys: Vajaa pari tuntia.

Elikokopaketti olisi tehtävä alle kymmenessä tunnissa, mieluummin kahdeksassa.
Tämä tahti minun kohdallani tarkoittaa sitä, että lopputuloksella ei voimitenkään ylpeillä, mutta en jaksa vain panostaa hullun lailla tekemiseen ja sittensaada vain jonkun lantin vaivanpalkkaa.

Sarjakuva löytyy netistä tommoisesta paikasta:
http://www.htk.fi/ltk/lehti/

kohdasta: sarjakuva

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #2 on: 30.12.2003 klo 12:18:09 »
Mitenköhän olis. Riippuu paljon siitä, miten viitsii, mutta hyvänä päivänä saan kyllä kaksi sivua aikaiseksi (ja enempikin, mutta se rupeaa tuntumaan jo työltä).
Mun työtapa on tosin sellainen, että ensin luonnostelen muutaman sivun (3-5) ja sitten vasta tussaan. Saatan siis ekana päivänä luonnostella viisi sivua ja tussata ne sivut kahtena (ehkä yhtenäkin) seuraavana päivänä.
Sanoisin arviona, että työ vie seuraavasti aikaa:
1 h luonnosteluun
2 h tussaukseen
3 h lorvimiseen
30 min tietokoneella ähertämiseen
1-5 h mahdolliseen väritykseen

Mulla auttaa ehkä vähän se, että piirrän kaiken A4 -kokoon (en jaksa ruveta pelleilemään skannerin kanssa) eli ei ole niin paljoa täytettävää.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Reply #3 on: 30.12.2003 klo 14:23:59 »
Viimeksi kun jotain kellon kanssa ihan painokuntoon asti ja julkaistuksi ( jaettu neljäs sija madin lukijakilpailussa ) saatua tein, meni pariin A3:een suunnilleen 4-5 tuntia . Piirtämiseen ja kirjoittamiseen siis.
Sitten painokelpoisten kappaleiden toimittamisessa kustantajalle kopiokoneiden ja skannerin kanssa sähläykseen paloikin toistakymmentä tuntia >:(.
( Opimme tästä että kannattaa maksaa kunnon värikopioista , jos ei saa viedyksi alkuperäisiä ).

Jos nopeusharjoituksista puhutaan , niin tämän
http://www.kolumbus.fi/jik/klin_1.htm
huitaisin yhden sunnutaiaamupäivän aikana. Tarkoitus oli kokeilla, että
pystyn piirtämään heikkolaatuisen tusinakorkkarin viikossa kun on ruututarkka käsikirjoitus.
 ( - Kansikuvan sutaisuun guasilla  meni erikseen pari tuntia  http://www.kolumbus.fi/jik/klin_k.jpg )

« Last Edit: 30.12.2003 klo 14:25:18 by Jukka Koivusaari »
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Reply #4 on: 30.12.2003 klo 21:29:41 »
Sivun verran mustavalkoista saa aikaan päivässä, mutta kaikkia päiviä ei jaksa niin täyteen pakata, koska sitten ei oo aikaa mihinkään muuhun. Kelloa en katso, mutta arviolta nelisen tuntia menee luonnosteluun, kuutisen tuntia puhtaaksipiirtämiseen.

Sivun värittäminen ja painokuntoon saattaminen vie toisen samanlaisen työpäivän.

Lähetän väriduunit kahtena tiedostona taittoon. Mustavalkoiset (viivat, tekstaus) 600dpi, pelkät värit ilman mustaa 300dpi.

Lasken "Saippuan" vaakasivuksi, koska siinä on ihan yhtä paljon materiaalia kuin tavallisessa pystysivussakin. Strippejä saa päivässä tehtyä 2-3, koska ideointi vie vähän enemmän aikaa.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #5 on: 30.12.2003 klo 21:45:45 »
Lähetän väriduunit kahtena tiedostona taittoon. Mustavalkoiset (viivat, tekstaus) 600dpi, pelkät värit ilman mustaa 300dpi.
Hyvä että kelpasi. Eräs tabloidikokoisen sanomalehtipaperille painetun erikoislehden taittaja kiletäytyi moisesta järjestelystä. Siinä sitä sai sitten miettiä miten saan viivan pysymään skarppina. Tekstit jätin yksinään mustalle kanavalle.
Paremmalla linjatiheydellä painettavissa aikakauslehdissä homma toimii sitten paremmin vaikka koko roska olisikin yhdellä filulla. 400 dpi.

Mutta mutta, strippi valmistuu 4-7 tunnissa luonnoksista väreihin. Käsikirjoittaminen ja ideointi vielä päälle johon, jos sen itse teen, saattaa mennä paljonkin aikaa.
No, on joskus saatu kokosivukin valmiiksi päivässä jos kova kiirus on tullut ja pakko. Mutta sitten tulos onkin korkeintaan välttävä... Yleensä viikko pitää uhrata, tunteja päivässä 6.
Ja onhan se kiinni vähän siitä mitä kaikkea sivulle tahi stripille joutuu piirtämään. Staattisia puhuvia ukkoja ja akkoja, kolme ruutua, keskimmäisessä vain yksi pää, ja silleen, senhän tekee muutamassa tunnissa.

Timo

nissen

• Guest
« Reply #6 on: 30.12.2003 klo 22:22:18 »
Aika tuotteliailta tuntuvat tämän sivun ammattilaiset. Työskentelen 2-12 tuntia päivässä. Minulta syntyy kaksi sivua kuukaudessa. You do the math.

Kuvitukset onnistuvat nopeammin. Lehtien tilatessa sivun kokoisia kuvia ideoinnin jälkeen valmiiksi tuotokseksi piirtäminen/värittäminen onnistuu yleensä yhtäjaksoisessa 20 tunnin purkauksessa.

Hitauteni johtuu siitä että olen huono piirtäjä, mutta minulla on erittäin hyvä maku.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Reply #7 on: 30.12.2003 klo 23:56:07 »
Hitauteni johtuu siitä että olen huono piirtäjä, mutta minulla on erittäin hyvä maku.

Perfektionismi ja näkemys saattavat myös hidastaa:-)

Mä olen tietoisesti valinnut nopeahkon tavan tussata, mieluummin niin, kuin että tulis piirrettyä liian vauhdikkaasti. On aika lailla tärkeää, että paperi ja kynä ovat just oikeat ja kunnossa.

Silti, onhan noita graafisesti aivan ala-arvoisia sivuja päässyt seulasta läpi vähän liikaa, paljon enemmän kuin kollega Nisseniltä. Joskus toivoisin, että jaksaisin pitää rimaa edes vähän korkeammalla sen suhteen, koska sivu on 'valmis'. Jos jaksaisin paikata kymmenesosankaan siitä, mitä kollega Nissen...

Toisaalta, aikaa myöten jälki siistiytyy koko ajan. Suurempi ongelma on, että tulee pilattua kuvia lisäämällä niihin aivan turhaa sävyä ja detaljia. Siinäkin mielessä mun pitäis oppia oivaltamaan paremmin, koska kuva on valmis.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #8 on: 13.01.2004 klo 03:32:05 »
Perfektionismi ja näkemys saattavat myös hidastaa:-)

Toisaalta, aikaa myöten jälki siistiytyy koko ajan. Suurempi ongelma on, että tulee pilattua kuvia lisäämällä niihin aivan turhaa sävyä ja detaljia. Siinäkin mielessä mun pitäis oppia oivaltamaan paremmin, koska kuva on valmis.

Sama juttu... Mulla on myös vaikeuksia nähdä, milloin kuva on valmis. Ja olen monesti "pilannu" töitäni siten, että olen piirtänyt niitä liikaa. Sävyttänyt liikaa ja sitten täytyykin jo ottaa korjauslakkaa tai valkosta guassii kehiin... Olen myös äärimmäisen hidas piirtäjä...

Oman hitauteni salaisuus on luultavasti juuri tuo perfektionismi, josta mua onkin jo ehditty haukkua monessa muussakin asiassa... Enivei... juuri se on kuitenkin syyllinen siihen, että saan aniharvoin juuri mitään valmiiksi asti, etenkin jos kyse on useamman kymmenen sivun jutusta. Kun jotakin piirtää todella hitaasti ja kauan, on vaarana se, et koko tekeillä olevan sarjakuvan idea alkaa maistua tyhjältä. Ei oikein enää jaksaisi piirtää koko juttua loppuun ja toisaalta koko tarina tai lyhyemmässä jutussa jotkin "vitsit" alkaa tuntua muutaman päivän/viikon jälkeen älyttömän kliseisiltä tai muuten vain liian heikoilta kannattamaan sarjakuvaa.

Yksi hitauteeni vaikuttava tekijä on myös kuvan sommittelu, kuvakulmat ja tietyn kuvitustyylin säilyttäminen samassa työssä alusta loppuun asti. Jälkimmäisen tarkkailemisessa menee kohtuuttomasti aikaa ja sommitteluharjoitelmille ei tunnu tulevan koskaan loppua. Kun teen luonnoksiani, teen ne lähes loppuun asti. Tarkoitan tällä sitä, että tussausvaiheeseen ei paljoakaan jätetä improvisoinnille sijaa, vaan lopullinen lyijäripiirros lähentelee aika pitkälle niitä jälkiä, mitä tussauksenkin tulisi lopullisessa työssäni noudattaa. Ja juuri siksi, että tussausta on vaikeampi korjata. Teen lyijärillä myös kokeiluja tussausvaiheen varjoista, sävytyksistä, kontrasteista jne. Yksi syy hitauteen on myös se, että suurin osa töistäni on tyyliltään joko semirealistisia tai lähes realistisia. Useimpien viivojen "arvailuun" tussausvaiheessa ei näin ollen ole paljoakaan varaa. Tämä lyijärivaihe saattaa siis kestää yhdestä päivästä/sivu melkein viikkoon/sivu. Joskus yhden yksittäisen erityssivun tekemiseen voi mennä kuukauden päivät, jos on haettava sieltä täältä materiaalia sitä varten.

Tein mm. jokin aikaa sitten yhen sivun isompaan kokonaisuuteen, joka oli lopulta täynnä sellaista kamaa, joista mulla ei ollu aiempaa piirtämiskokemusta yhestäkään elementistä. Halusin siihen sivuun mm. tietyn näkymän Helsingistä, lisäksi raitiovaunun (uudemman mallin) yläviistosta (meni vaikeaks, joten otin lopulta valokuvan Aleksanterinkadun kakkoskerroksessa sijaitsevan Iguana-ravintolan terassilta), kuvan kyseisestä raitiovaunusta sisäpuolelta, Kampin metroaseman sikapitkistä liukuportaista, kuvan metron sisältä, pankkiautomaatista ja asematunnelista ja siellä soittavasta katusoittajasta (ja ehdottomasti oli saatava juuri se melko usein esiintyvä yhden miehen meksikolainen orkesteri, jota siellä ei tietenkään näkyny eikä kuulunu moneen päivään juuri silloin, kun olisin voinut pari euroa tälle heittää. Hesassa paljon liikkuvat Kvaakkilaiset lienevät joskus havainneet hepun) sekä siellä vaeltavasta kirjavasta pulusta, vartijan univormusta (lopulta selailin kirjastossa parikymmentä vanhaa eläinmaailmaa, ennenkuin löysin sopivasta asennosta ja kuvakulmasta kuvatun kyyhkyn, itse asiassa kaksi tappelevaa kyyhkyä, jotka sopivat sarjakuvaani oikein mainiosti), kännykkään puhuvasta tandemrattaita työntävästä perheenäidistä (tämän jouduin soveltamaan niin, että kävin piirtelemässä tällaset rattaat ostoskeskuksen myymälän puolella), telineeseen väännetystä uudehkosta maastopyörästä... ja vaikka mistä... Ja voitte arvata, ettei näiden kaikkien mallien piirtäminen saati sitten edes löytäminen ollu kovinkaan helppoa. Itse asiassa viimeksi mainittu pyöräjuttu ratkesi lopulta sarjakuvan komediapuolta parantavalla ja lisäävällä, joskin yllättävällä tavalla, joka oli pelkkää sattumaa. yritin nimittäin etsiä tällä tavalla väännettyä pyörää, mutta repesin nauruun (vaikka tilanne ei ollu kovin naurettava, mutta itse ilmiö oli...) kun kävin Espoon Leppävaaran Gallerianpuoleisella heti juna-aseman tunnelin jälkeisellä katuosuudella. Siellähän nimittäin on pitkät jonot pyörätelineitä, mutta kun edellinen päivä oli ollut perjantai (tarkoituksella valittu havainnointipäiväksi lauantai-aamu), näissä pyörätelineissä ei ollu yhtäkään väännettyä pyörää, mutta kuus kappaletta maastopyörien eturenkaita, jotka oli vielä lukittuna telineeseen kiinni! Tää oli ihan huippujuttu silloin ja ehdottomasti halusinkin sitten laittaa juuri tämän ilmiön sarjakuvaani väännettyjen fiketsujen sijasta...  ;)

Ähh... taas mä täällä selittelen kaikenlaista skeidaa... Eli siis, vastaukseni Hazardin alkuperäiseen kysymykseen on, että se kestää LIIAN KAUAN! Tihrustan tarkkaan ja huolella... saamatta lopulta mitään muuta aikaan kuin kipeän ranteen...
« Last Edit: 13.01.2004 klo 03:42:01 by Axuz »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #9 on: 13.01.2004 klo 03:46:05 »
Pyhä rantaleijona sentään... onko kello todella jo NOIN PALJON?!

Tää Kvaakki vie vielä jonakin päivänä hengen...

Tyyny kutsuu... huomenna piirrellään taas...

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #10 on: 13.01.2004 klo 13:10:15 »
Olen usein miettinyt onko perfektionismi siunaus vai kirous. Nykyään ajattelen, että se voi olla molempia. Riippuen siitä, tunnistaako sen itsestään ja antaako sen hallita vai hallitseeko sitä itse. Ehdottoman hyvää on se, että ei anna surkeiden ja keskeneräisten juttujen mennä läpi, vaan tulee tehtyä huolellista jälkeä. Huonoa taas se, että ei ole koskaan tyytyväinen, eikä osaa lopettaa. Huolella tehty, ajoissa tyytyväisenä lopettu on nykyään päämäärä!

Jos ei osaa itse arvioida omia töitä ja niiden valmiutta niin on hyvä löytää joku joka osaa. Joku joka sanoo hyvät ja huonot puolet ja yleiset ajatukset omista töistä. Silloin saa vähän perspektiiviä. Itse näytän työt aina lopuksi vaimolle ja hän sanoo ihan suoraan mitä ajattelee. Se on hyvä, vaikka joskus harmittaa, kun hän huomaa heti virheet. Mutta sekin on hyvä.

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Reply #11 on: 13.01.2004 klo 14:17:38 »
Kun jotakin piirtää todella hitaasti ja kauan, on vaarana se, et koko tekeillä olevan sarjakuvan idea alkaa maistua tyhjältä. Ei oikein enää jaksaisi piirtää koko juttua loppuun ja toisaalta koko tarina tai lyhyemmässä jutussa jotkin "vitsit" alkaa tuntua muutaman päivän/viikon jälkeen älyttömän kliseisiltä tai muuten vain liian heikoilta kannattamaan sarjakuvaa.

Sama juttu. Se loistava idea alkaa haiskahtaa aika pahasti parin päivän työstön jälkeen. Samalla päähän hiipii ajatus, että joku on jo tämmöisenkin jutun tehny, en minä tätä keksinyt.

Sitten kun se rima karkaa tehdessä koko ajan ylöspäin niin mitään valmista ei saa tehtyä. Eipä se tämmöstä päytälaatikkopiirtäjää hirveämmin haittaa, mutta olisi se kiva saada joskus jotain semmoista aikaiseksi, että kehtais sitä jollekin näyttää. Tässä on tullut havaittua että silmä kehittyy taitoja nopeammin, se viimeviikon mestariteos näyttää nyt jo kuonalle, virheitä hyppii silmille joukoittain.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Reply #12 on: 01.03.2004 klo 14:18:52 »
Hazart kirjoitti toiseessa säikeessä, joka samanlainen kuin tämä (En tiedä kumpi olisi oikea paikka vastailla, joten tulin tänne alkuperäiseen):
Minua kiinnostaa ensimmäisen pidemmän sarjakuvan tekeminen (50-100 sivua). Kertokaapa esimerkkejä siitä kuinka kauan teillä meni aikaa isompiin projekteihinne.

Itse olen vähän samassa asemassa tai ehkä vähän pidemällä koska kiinnostuksen sijaan olen jo aloittamassa 50-100 sivuisen sarjakuvan tekemisen. Kokemusta ei ole, mutta eiköhän tuollaiseen projektiin vuosi kannata varata niin ettei tee mitään muuta isompaa projektia samalla. Lisäksi tähän vaikuttaa aika paljon se minkälaista pidempää sarjakuvaa lähtee tekemään. Esimerkiksi historiallisen seikkailun kirjoittaminen voi vaatia kuukausia pelkästään taustatiedon keräämistä. Itse en ole nyt tekemässä historiallista tarinaa, mutta toisaalta minulla myös toisen fantasiatarinan käsikirjoittaminen työn alla. Tämän lyhyemmän tarinan olen ajatellut tehdä huomattavasti tiiviimmäksi ja suunnitellummaksi paketiksi mikä vaatii paljon suunnittelua. Aiemman kokemuksen perusteella voisin kuitenkin väittää, että käsikirjoitus olisi valmis pääpiirteittään kuukauden sisällä. Tämän jälkeen menee vielä aika paljon aikaa paikkojen ja hahmojen luonnoksiin ettei sitten piirtovaiheessa miettiä että miltäs tämäkin paikka näyttää (Olen toivottavasti oppinut aiemmista virheistä). Mutta joka tapauksessa uskoisin, että vähintään kolme kuukautta menee ennen kuin itse olisin valmis piirtämään tätä tarinaa. Ja kun kyse on luovasta työstä, niin ei voi mennä vannomaan että kaikki valmistuisi tuossa ajassa. Tosin ongelmani on, että lähden aina piirtämään liian aikasin. Toivottavasti olen jo oppinut virheistä. Ja jos jotenkin ihmeessä saisin kurinalaisesti noudatettua aikataulua, niin piirrostyöhön varattava aika onkin helpommin arvioitavissa. Eiköhän siihen voi varata kuusi - yhdeksän kuukautta kun ei vielä ole kovinkaan hyvä ja nopea piirtäjä ja haluaisi kuitenkin saada kuvista vähän parempia mihin on tottunut kun on tehnyt töitä hätiköiden. Ja pidemmän työn valmistelun jälkeen kannattaa varata vielä aikaa. Kyllä sitä aina virheitä löytää ja pahimmat olisi hyvä saada pois ennen kuin sarjakuvaa on tehnyt monta sataa sivua.

Miten on Hazard, pistetäänkö pystyyn "Teemme 50-100 sivun sarjakuvaa" säie Kemi 2004 säikeen hengeen, johon kaikki vastaavaan projektiin osallistuvat voivat tulla jakamaan tuntemuksiaan ja ahdistustaan kun työ ei suju :)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #13 on: 01.03.2004 klo 14:29:47 »
Ite koitin hirveästi miettiä, onko mulla tohon 50-100 sivuiseen haarukkaan kokemusta, mutta en keksinyt.
Toistaiseksi pisin yksittäinen tarina on 40 sivua ja sen tekemiseen (piirtäminen+väritys) meni noin kymmenen kuukautta. Tosin siinä oli välissä pitkiäkin aikoja, jolloin en sitä tehnyt. Piirtovaihe tuli valmiiksi itse asiassa n. puolessa vuodessa tekonopeuden vaihdellessa 0-15 sivun kuukausivauhtia.
Mutta huomasinpa, että yksi tällä hetkellä työn alla olevista muodostunee hiukan yli 50 sivuiseksi. Varma en ole, mutta tällä hetkellä siltä näyttäisi, kun olen sivulla 20 ja 17 käsissivusta on piirretty vasta 7.
Ja jos laskee ton mun lehden, niin siitä muodostuu yli 80 sivuinen kokonaisuus ja tekoaikaa hiukan alle vuosi (vuoden viimeinen numero ilmestyy marraskuussa ja ekan numeron teon aloin viime joulukuun tienoilla).

Mutta kyllä melko poikkeuksetta vuosi taitaa sellaiseen projektiin mennä täällä Euroopan puolella. Varsinkin jos samalla puuhailee muuta. Esim. käy töissä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #14 on: 01.03.2004 klo 14:56:25 »
Itse olen vähän samassa asemassa tai ehkä vähän pidemällä koska kiinnostuksen sijaan olen jo aloittamassa 50-100 sivuisen sarjakuvan tekemisen. Kokemusta ei ole, mutta eiköhän tuollaiseen projektiin vuosi kannata varata niin ettei tee mitään muuta isompaa projektia samalla.

... Itse en ole nyt tekemässä historiallista tarinaa, mutta toisaalta minulla myös toisen fantasiatarinan käsikirjoittaminen työn alla.

... Tosin ongelmani on, että lähden aina piirtämään liian aikasin. Toivottavasti olen jo oppinut virheistä.

...Miten on Hazard, pistetäänkö pystyyn "Teemme 50-100 sivun sarjakuvaa" säie Kemi 2004 säikeen hengeen, johon kaikki vastaavaan projektiin osallistuvat voivat tulla jakamaan tuntemuksiaan ja ahdistustaan kun työ ei suju :)

Käänteinen vastinejärjestys:

Jos tuollaisen säikeen pystyyn laittaisi, se kannattaisi perustaa samalla tavoin, kuin joku jo täällä joidenkin topiccien suhteen ehdottikin, eli se pitäisi saada tuonne etusivulle pysyvästi. Koska tuollainen projekti vaatii sitoutumista siihen osallistuvilta ja toisaalta se tulisi olemaan aika pitkäjänteinen projekti. Tavallisena säikeenä se hukkuisi jatkuvasti tuonne vanhempien säikeiden sekaan, koska useiden kuukausien, jopa vuosien projektin tekemisen aikana ei ihan joka päivä, edes välttämättä joka viikko jaksa päivittää tekemisiään. Muutoin tuo on kyllä hyvä ja kunnianhimoinen idea, johon soisi osallistuvan mahdollisimman monta alan entusiastia... Yksi vaihtoehto olisi myös se, että valmistuneeseen albumiin, kotisivulle tai tänne voisi työn päätteeksi laittaa jonkinlaisen raportin työn vaiheista, taustatyöstä, sen kaiken tekemisestä, ongelmista ja murheista sekä erävoitoista. Tällaisia olisi mielenkiintoista lukea. Vähän samaan tapaan kuin Kaltsu oli omaan albumiinsa laittanut aina luvuittain pienen briefin miten ne sarjakuvat syntyivät ja saivat alkunsa jne. Tarmo koiviston Mämmilä-albumeista erityisen mielenkiintoista luettavaa ovat juuri esipuhe ja johdanto. Yleisestikin ottaen, tekijöitä, ja miksei lukijoitakin, kiinnostanee albumin lisäksi myös se, miten sen tekemiseen päädyttiin ja millainen on ollut itse tekemisen taival...

Mulla on useimmiten sama ongelma kuin Terolla, että lähtee piirtelemään vähän liian aikaisin. Pitäis antaa enemmän aikaa taustatyöhön, hahmo- ja miljöösuunnitteluun, valitun tyylin vakiinnuttamiseen jne. Toinen seikka on se, että kiireessä yleensä teen sitten lopulta liian nopeasti. Tussaan esim. jonkun objektin huonon luonnoksen pohjalta, kun en jaksa tutkia riittävästi, miten se oikeasti pitäisi piirtää. Ja taso sitten heittelee ruutu ruudulta... joka ei ole kiva asia huomata jälkeenpäin.

Tuohon lainauksen alkujuttuihin voisin kommentoida seuraavaa:

Minullakin on jo pitkään Hazardin ja Teron tavoin kytenyt suunnitelmissa pidemmän ja kunnianhimoisemman sarjakuvatarinan tekeminen. Ajattelin seuraavaan Kemin kilpailuun tehdä tästä pidemmästä seikkailusta ensimmäiset 10 - 12 sivua siten, että se päättyy mielekkäästi, mutta tosiasiassa se jatkaa vielä tarinaa pitkälle eteenpäin. Näin siksi, että Kemin maksimiraja novelleissa on 12 sivua... Tässä on siis vielä runsaasti aikaa suunnittelulle, kun vain 10 - 12 sivua on saatava ensi vuoteen valmiiksi, vaikka koko seikkailun pituus onkin lopulta ajateltu vähintään satasivuiseksi. Ehkä se sitten lopulta valmistuu joskus vuonna 2010 tai jotain. Todella isoihin projekteihin on varattava aikaa. Vielä enemmän, jos sille ei voi omistautua kokopäiväisesti... Apurahatkin jäi tänä vuonna hakematta...

Mutta Tero... muistathan, mitä olet sanonut aiemmin Alainia-projektistasi? Jos aiot onnistua siinä, en suosittele älyttömän isojen muiden projektien ottamista työn alle. Itsehän juuri sanoit, että ison projektin pitäisi onnistua, jos ei ole muita työn alla. Mun mielestä tuo Alainia-juttu on jo itsessään valtavan iso ja kunnianhimoinen tavoite ja soisin näkeväni, että joku siinä vihdoinkin joskus tässä maassa onnistuisi. Onhan tuotakin projektia kohtaan kuullut jo jos minkälaista epäilyä, että "saas nähdä ja noinkohan on..." -tyyliin. Joten näytä kaikille härän kikkelit ja tee se oikeasti loppuun. Oliko tarkoituksena 20 lehteä tai jotain sinne päin? Ettei sitten taas käy, niinkuin mulla usein käy, että suuret projektit alkavat hienosti ja päättyvät ennen aikojaan kuin tän vuotisen sorsan lento viimeistään ensi syksyn metsästyskautena...

Jos Alainia-projekti etenee, kuten sen soisi etenevän, lupaan kuvittaa Alainia nro. 9., jos sinne asti pääsette ja jaksatte. Täytyy silloin kantaa oma kortensa kekoon jo ihan kannustusmielessäkin...   ;)

« Last Edit: 01.03.2004 klo 14:59:11 by Axuz »