Kirjoittaja Aihe: Miksi et lue mangaa?  (Luettu 69921 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
Re: Miksi et lue mangaa?
« Vastaus #135 : 06.10.2006 klo 21:40:54 »
joku Alastalon salissa -superfani (onko sellaisia?).

On! Meidänkin taloudesta löytyy kaksi! :D

Hyvin off-topic, pahoittelen.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #136 : 07.10.2006 klo 11:05:35 »
Kommenttisi ei osunut arkaan paikkaan. Minä nimittäin ymmärrän täysin esimerkiksi sellaisia kirjallisuudenharrastajia, jotka lukevat pelkästään harlekiinejä. Miksi heidän pitäisi pakottaa itsensä Seitsemän veljeksen tai Tuntemattoman sotilaan pariin, jos ne eivät kerta kaikkiaan kiinnosta? Taatusti heidän lukemistonsa on yksipuolista ja monen mielestä laadutonta, mutta lukemisharrastus on parhaimmillaan silloin kun siitä itse saa nautintoa, joten harlekiinifanit harrastavat lukemista yhtä oikealla tavalla kuin joku Alastalon salissa -superfani (onko sellaisia?).

Mistä voi tietää ettei 7 veljestä tai Tuntematon kiinnosta jos ei ole lukenut niitä? Se ei ole lainkaan säälittävää jos joku on tutustunut useisiin kirjallisuudenlajeihin ja pitää silti harlekiineja parhaina. Ennakkoluuloisuus on säälittävää. Minäkin olen ollut säälittävä mangan suhteen.

Ja jos 150-kiloinen ylipainoinen käy kerran viikossa kävelylenkille, saattaa hän hyvinkin saada siitä yhtä paljon mielihyvää kuin huippu-urheilija treeniohjelmastaan. Kenties jopa enemmän, koska hän ei tee sitä työkseen.

Aiempi kommenttini tähän liikuntateemaan tarkoitti että urheilija voi sääliä kuntoilijaa, mutta on säälittävää ettei urheilija tajua tonnikeijun saavan saman nautinnon kuin hänkin.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #137 : 12.10.2006 klo 21:01:37 »
Nyt mangattajat voivat laskea puoli voittoa: ostin tänään mangasarjiksen! Olin vilkaissut Emmaa, josta täällä on ollut puhetta, lähikaupassa jo aiemmin. Tänään huomasin että iso pino Emmoja oli huvennut yhteen kappaleeseen! Paniikki iski, ryyditettynä huonolla omallatunnolla, jos minutkin on leimattu vanhaksi kalkkismangavihaajaksi.

Ostin siis emman ja lukeakin sen aion, tosin en ehkä tänään enkä huomennakaan (onko elämää remontin jälkeen?)
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #138 : 12.10.2006 klo 21:05:52 »
Nyt mangattajat voivat laskea puoli voittoa: ostin tänään mangasarjiksen!

Kerropa sitten tuomiosi. ;)

En kyllä taida itse olla mangattaja, sen verran valikoin mitä luen... ei mee kaikki manga ei...

Irene

• Jäsen
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

samuli

• Uusi jäsen
  • fat and ?
« Vastaus #140 : 08.07.2007 klo 22:52:29 »
en lue mangaa kolmesta syystä:1 no se on se raha ei vaan ole rahaa ostaa mangaa 2. no minun mielestä suomalainen sarja kuva vaikkapa dragonballista kuulostaa vain niin naurettavalta jostain syystä ??? ??? 3. se on vain niin outo lukea siis ei vaikea vaan outo

Lättä

• Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
« Vastaus #141 : 08.07.2007 klo 23:04:51 »
En lue ikinä, koska siinä voi oppia kielioppia ja vierasta kulttuuria ja koska sen parissa voi viihtyä. Ja koska en pidä sarjakuvasta.

Boratin tyyliin lopuksi: ...not!

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #142 : 08.07.2007 klo 23:36:47 »
Pitkästä aikaa selailin tätäkin aluetta ja löysin tämän ketjun. Ihmettelin, kuka tämän "tappelun" oli laittanut alulle ja yllätyin. En edes muistanut tehneeni tätä ketjua itse. Pitäisi miettiä ennen kuin aloittaa yhtikäs mitään.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #143 : 10.07.2007 klo 18:47:43 »
Pitkästä aikaa selailin tätäkin aluetta ja löysin tämän ketjun. Ihmettelin, kuka tämän "tappelun" oli laittanut alulle ja yllätyin. En edes muistanut tehneeni tätä ketjua itse. Pitäisi miettiä ennen kuin aloittaa yhtikäs mitään.

Hehe. Joskus onnistuu ilman ponnistelujakin.
Itse en lue mangaa koska petyn melkein aina. Pidän kyllä parhaista siksi että ne näyttävät hyviltä ja poikkeavat siitä mihin on tottunut mutta ne tarinat ja henkilöt ovat melkein joka kerta todella tylsiä ja kaavamaisia. Samasta syystä en pidä vaikkapa  Marvelin sarjakuvista, tuntuu että nämä eivät ole teoksia vaan teollisuutta jossa nopea tuotanto ajaa kaiken muun ohi
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Piber

• Sopuli
  • Jäsen
  • yuubervärkki
« Vastaus #144 : 10.07.2007 klo 19:43:13 »
En lue ikinä, koska siinä voi oppia kielioppia ja vierasta kulttuuria ja koska sen parissa voi viihtyä. Ja koska en pidä sarjakuvasta.

Boratin tyyliin lopuksi: ...not!
Komppaan.
Ja on muuten ihan hirveetä että sarjakuvamarkkinoilla on välistä jotain uuttakin. Ja sekin on hirveää, että teinitytöt käyttää kissan korvia. Varmaan 70-lukulaisiakin vituttaa uuden vuosituhannen lökärimuoti.
Millonkohan ihminen alkaa oppimaan historiasta sen ettei ihminen opi historiasta mitään. Silloin voisimme alkaa oppimaan jotain historiasta.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2007 klo 00:09:42 kirjoittanut SinintheCity »

Karranman

• Karman vartija
  • Jäsen
  • Oma teksti...
« Vastaus #145 : 13.07.2007 klo 11:24:35 »
Kyllä niitä on hyvä juonisiakin mangoja. Mielestäni Fullmetal Alchemistissa on sinänsä hauska idea ja hyvä juoni. Ja One Piecehän on hauska mielestäni. Ymmärrän jos joku ei vaan pidä mangasta erikoisemmin, mutta että jo ruvetaan vihaamaan niin sitä nyt en oikein ymmärrä... Ja Japanin kulttuuri voi kiinnostaa samanlailla kuin mikä tahansa muukin.
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.

Lättä

• Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
« Vastaus #146 : 14.07.2007 klo 00:29:33 »
Kyllä niitä on hyvä juonisiakin mangoja. Mielestäni Fullmetal Alchemistissa on sinänsä hauska idea ja hyvä juoni. Ja One Piecehän on hauska mielestäni. Ymmärrän jos joku ei vaan pidä mangasta erikoisemmin, mutta että jo ruvetaan vihaamaan niin sitä nyt en oikein ymmärrä... Ja Japanin kulttuuri voi kiinnostaa samanlailla kuin mikä tahansa muukin.

Jos meinaat tällä minua, olen nähtävästi antanut vääränlaisen kuvan. Viestini oli sarkasmia. One Piece ja DB ovat suosikkejani. Fullmetal Alchemistissa on hieno idea, pidän animaatiotasolla sitä todella coolina. Mangaa en sen sijaan ole lukenut. Mutta sarkasmia siis.

Nemean

• Uusi jäsen
Vs: Miksi et lue mangaa?
« Vastaus #147 : 19.09.2007 klo 00:25:50 »
Hmmh, olin pitänyt sarjakuvaharrastajia melkoisen vapaamielisinä viihteensä suhteen.. viihteestähän tässä nyt on kysymys, kuitenkin. Manga on sarjakuvaa siinä missä Aku Ankka, Corto Maltese, Asterixit, Preacherit ja Sin Citytkin. Itsestäni tuntuu käsittämättömältä kritisoida mitään noin rankalla kädellä pelkästään sen perusteella onko kyseessä japanilainen vai vaikkapa saksalainen tuotos. Niinkuin joku tässä ketjussa jo sanoikin, on 90% kaikesta paskaa, ja allekirjoitan tämän mielelläni. Se mitä kukainenkin pitää paskana ja mitä laatuna, on subjektiivista.

Esimerkiksi Aku Ankat ovat varsinkin nykyään(don rosaa lukuunottamatta) mielestäni keskinkertaisesti piirrettyjä, ja positiivisin adjektiivi mitä keksin kuvailemaan tarinoita on sana "lattea". Samaa voisin sanoa myös dragonball-sarjasta. Itse en erottele sarjakuvaa alkuperäisen julkaisumaan perusteella, koska kokemukseni mukaan sitä laatua kyllä löytyy sekä euroopasta, amerikasta että aasiasta. Itselläni on hylly täynnä sarjakuvaa ympäri maailman(mm. Katsuhiro Otomo, Frank Miller, Garth Ennis, Kazuo Koike, Warren Ellis, Hugo Pratt,  Enki Bilal, Petri Hiltunen).

En ymmärrä mistä tämä "mangan" ja "länsimaisen sarjakuvan" vastakkainasettelu on peräisin. Hyvä tarina on hyvä tarina, piirsi sen britti tai japanilainen, ja hyvä taide on sitä myös, riippumatta piirtäjän kansallisuudesta. Olitteppa manga- tai sarjakuvafanaatikkoja, kieltäytyessänne lukemasta toista menetätte paljon.

Itse katsoisin näiden akuankkojen ja dragonballien olevan sarjakuvallinen vastike valtavirran televisioviihteelle. Tuskin kukaan pitää Big Brotheria syvällisenä tai kovinkaan älyllisenä viihteenä, mutta silti se on reilusti suositumpaa kuin vaikkapa tv-sarjat kuten Rome tai House. Miksi? koska ihmiset haluavat viihteensä helppona ja valmiiksi pureskeltuna pakettina. turha kuitenkaan suoralta kädeltä tuomita mitään, koska paskan seasta voi aina löytyä helmiä kun pitää vain silmät ja mielen avoinna.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #148 : 19.09.2007 klo 09:44:39 »
En lue mangaa koska se on liian pieneksi painettua, ja huonolle paperille. Taskusanakirjaa näkee lukea, One Pieceä ei. Tämän parempia silmälasin linssejä eivät pystyneet Japanissa hiomaan (Pentax ei toiminut alkuunkaan, olisko nämä Hoya), että se on niitten vika.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #149 : 19.09.2007 klo 19:26:12 »
En ymmärrä mistä tämä "mangan" ja "länsimaisen sarjakuvan" vastakkainasettelu on peräisin.

Siitä, että manga on houkutellut sarjakuvanlukemisen pariin paljon uusia, nuoria ihmisiä, joille aiemmin julkaistu sarjakuva ei ole tarjonnut sitä mitä he olisivat halunneet.

Sen seikan avustamana että japanilaisille sarjakuville on käytössä oma, sen muista sarjakuvista erottava sanansa on nyt sitten syntynyt sukupolvi, joka ei lue muuta sarjakuvaa kuin mangaa - ja sehän on muiden sarjakuvanharrastajien mielestä aivan kamalaa.

Laatuartikkeli, muuten. Se tiivistää paljon olennaista tästä asiasta.