Kirjoittaja Aihe: Miksi et lue mangaa?  (Luettu 69817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
Re: Miksi et lue mangaa?
« Vastaus #120 : 05.10.2006 klo 09:13:52 »
Mangaa on toki trendikästä parjata jo fanien vuoksi. harva asia rassaa pahemmin, kuin hyperaktiivinen teini, joka luulee olevansa jotain ja snobbailee surkealla japanin kielen tuntemuksellaan... mutta ei se kai tuotetta huononna?

Emmä tiedä trendikkyydestä, mutta kyllä minua ärsyttää yksioikoiset mangafanit, jotka eivät katsahdakaan muuhun sarjakuvaan. Sellainen laput silmillä kulkeminen on jotensakin teineille tyypillistä ja kun lisäät siihen mainitsemasi ylimielisen asenteen, nostaa se karvat pystyyn aika nopeasti.

Täytyy tunnustaa, että olen ostanut noin 90% suomeksi ilmestyneestä mangasta, mutta siitä noin 90% on ollut aikamoista kuraa. Pitkän aikaa ihmettelin aina kotona lukiessani, että miksi ostan Ranmaa, kun ei ne jutut kolahda tai käytännössä joka kerta lukiessani One Pieceä mietin, että kukas tämä nyt sitten on ja miksi tarina on näin sekavaa. Pöytäkirjaan merkittäköön, että nykyisin Ranma on ihan ok viihdettä (mutta miksi siihen meni yli 30 nidettä...) ja One Piecen meinaan lukea jossain tulevaisuudessa yhdeltä istumalta uudestaan, niin aukenee paremmin.

Mutta jos minun ostopanokseni myötävaikuttaa siihen, että päästään joskus julkaisemaan myös muutakin kuin teini-ihq-mulkosilmiä (pun intended), niin silloin panostukseni on ollut oikeutettu.

Eli siis minun mielessäni manga on saanut huonon maineen suomalaisen yksipuolisen julkaisupolitiikan (tarkoitan tällä linjanvedollani enemmän Punaisen Jättiläisen, Sangatsun ja Egmontin viimeaikaisia tuotoksia, enkä niinkään esim. Akiraa tai vaikkapa Hiroshiman poikaa) ja idioottien teinien takia.

Toivon ja odotan japanilaiseltakin sarjakuvalta ja sen suomeksi julkaisulta monipuolisempaa tulevaisuutta ja teinien kasvamista. Jospa joskus tulevaisuudessa joku finninaama nostaa tasa-arvoisesti niin Corto Maltesen, Dilbertin tai vaikkapa Aku Ankan ja tekee valintansa sisällön eikä alkuperämaan mukaan...

-P.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2006 klo 09:24:44 kirjoittanut puro »

Irene

• Jäsen
« Vastaus #121 : 05.10.2006 klo 09:45:51 »
Kyllä, olen tietämätön mangasta, ja siis puhun tuomitsevasti asiasta josta en tiedä. Olen selaillut kirjakaupoissa mangaa (nyt kaikki mangapuolustajat voivat raivona huutaa, että kuinka voit tuomita mangan pelkän kirjakaupoissa selailun perusteella, ilman että olisin tutustunut mestariteoksiin X ja Y) ja sekava juoni, isosilmäiset ja ärsyttävän söpöt hahmot ja poukkoileva väkivalta jäi päällimmäiseksi vaikutelmaksi. Ostoperustetta en löytänyt.

Mutta tuosta Hiroshiman pojasta olen kuullut kehuja jo monesta paikasta, pitänee bongata se kirjastosta.

Mitä tulee teineihin, niin ymmärrän tätä teinivihamielisyyttä yhtä vähän kuin lapsivihamielisyyttä. Jokainen aikuisikään ehtinyt on joskus ollut lapsi ja teini, ja olisihan se tärkeä muistaa, mitä sen ikäisenä on ajatellut ja kokenut. Minä kasvoin yli supersankaritarinoista *nostalginen huokaus*, eiköhän pahin mangahörhötys kuoriudu ajan kanssa nykyajan teineistäkin.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #122 : 05.10.2006 klo 09:49:41 »
eiköhän pahin mangahörhötys kuoriudu ajan kanssa nykyajan teineistäkin.

YM Manga lähtee lapsista hakkaamalla.

-P.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #123 : 05.10.2006 klo 10:29:46 »
Minä kasvoin yli supersankaritarinoista *nostalginen huokaus*, eiköhän pahin mangahörhötys kuoriudu ajan kanssa nykyajan teineistäkin.

Jos Yhdysvaltojen tilannetta voi pitää esimerkkinä näin ei tule tapahtumaan. Japanilaistyyliseen sarjakuvakulttuuriin (helposti lähestyttävää, kuluttajaa kohti suuntautuvaa, kaikkea kaikille kunhan vähän kaivelee) kiintyy helposti, ja siitä on hyvin vaikeaa kasvaa ulos. Syitäkin löytyy, mutta eiköhän ne ole kaikki jo mainittu tässäkin ketjussa.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #124 : 05.10.2006 klo 12:08:53 »
Emmä tiedä trendikkyydestä, mutta kyllä minua ärsyttää yksioikoiset mangafanit, jotka eivät katsahdakaan muuhun sarjakuvaan. Sellainen laput silmillä kulkeminen on jotensakin teineille tyypillistä ja kun lisäät siihen mainitsemasi ylimielisen asenteen, nostaa se karvat pystyyn aika nopeasti.

Mua ne ei ärsytä, pikemminkin säälittää. Harva alle 15-vuotias kuitenkaan omaa laajaa käsitystä mistään vaan menee trendien mukana. Yli 15-vuotiaat Aku Ankkaan, supersankareihin, mangaan tai eurosarjikseen jämähtäneet saavat minulta samat säälipisteet kuin dekkareihin jämähtäneet kirjallisuudenlukijat jotka eivät ole kuulleetkaan Gao Xingjianista.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #125 : 05.10.2006 klo 12:18:10 »
Tuo on yksi asia josta olen kitissyt kyllästymiseen asti. Miksi mangahahmojen silmät raakataan aina isoiksi niiden koosta riippumatta? Monella länsimaisella hahmolla on vähintään yhtä isot tai jopa isommat silmät (vaikkapa Disneyn prinsessat...) mutta niistä ei kukaan koskaan sano mitään. :P

raamatullisia silmiä
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Irene

• Jäsen
« Vastaus #126 : 05.10.2006 klo 12:46:20 »
Yli 15-vuotiaat Aku Ankkaan, supersankareihin, mangaan tai eurosarjikseen jämähtäneet saavat minulta samat säälipisteet kuin dekkareihin jämähtäneet kirjallisuudenlukijat jotka eivät ole kuulleetkaan Gao Xingjianista.

Yhtä hyvin joku huippu-urheilija voisi sääliä minua, kun käyn surkeilla 5 km juoksulenkeillä (aikaan hidas) ja typerillä jumppatunneilla vuodesta toiseen. Miksi en kiipeä Mount Everestille tai syö pelkkää raejuustoa, broilerinfilettä ja ananasmurskaa?

Yleensä ihmiset harrastavat asioita mielihyvän vuoksi, eivät suoritushakuisesti hampaat irvessä.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #127 : 05.10.2006 klo 13:11:08 »

Aivan totta, tuo on usein ottanut itse kutakin päähän. Ja kamala valitus siitä miten mangaa ei saa kääntää suomeksi, miten joku 12-vuotias sitten kehtaa lukea sitä jne jne... Mutta yhtä lailla päähän ottavat yksipuoliset mangavihaajat, jotka käytännössä suhtautuvat asioihin samalla lailla.

"Kyllä kaikki manga on ihan p***aa," murisee Mangavihaaja. "Ärsyttää kun sitä *****leen mangaa tunkee joka tuutista. Kyllä eurooppalainen sarjakuva on ainoata oikeata sarjakuvaa, mitään muuta ei saa lukea. MINÄ en ainakaan lue mitään muuta, *rkl." Tästä suivaantuneena fanaattinen Mangaharrastaja aloittaa keskustelufoorumilla ketjun "Miksi et lue eurooppalaista sarjakuvaa?"

"No kun niillä kaikilla on ärsyttävät pistesilmät ja pottunenät ja kaikki vitsit on sitä että joku huutaa tai loukkaantuu ja sitten niiden päähän ilmestyy niitä häkkyröitä," hän kirjoittaa. Tämän jälkeen hän haukkuu kamalan pseudomangan "kun se ei edes ole oikeaa mangaa" ja viettää loppuillan piirtämällä mangatyylisiä kuvia.

Tällä välin Teuvo istuu kahvilassa lukemassa sarjakuvaa. Hän harrastaa sekä amerikkalaista, eurooppalaista että japanilaista sarjakuvaa, sekä valtavirtaa että taidetta. Tällä hetkellä hän lukee mangaa.

Yhtäkkiä joku kaataa kahvit Teuvon päähän. Teuvo katsahtaa ylös ja näkee vihaisen Mangavihaajan. "Miks pitää lukea jotain mangaa?!" tämä karjahtaa.

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #128 : 05.10.2006 klo 13:27:30 »
Yhtä hyvin joku huippu-urheilija voisi sääliä minua, kun käyn surkeilla 5 km juoksulenkeillä (aikaan hidas) ja typerillä jumppatunneilla vuodesta toiseen.

Kiintoisa analogia. Eiköhän Docin viestissä kuitenkin säälitty enemmänkin ihmisiä, jotka ulkomailla käydessään suostuvat ravintoloissa syömään vain nakkeja ja muusia, eivätkä kokeilemaan mitään uutta. Tai jos kokeilevatkin, niin jokainen kurjaksi osoittautuva sapuska saa heidät yhä varmemmaksi siitä, ettei ulkomainen ruoka oikeasti voi olla hyvää.

« Viimeksi muokattu: 05.10.2006 klo 13:46:10 kirjoittanut Mon of Olay »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #129 : 05.10.2006 klo 14:01:08 »
Kiintoisa analogia. Eiköhän Docin viestissä kuitenkin säälitty enemmänkin ihmisiä, jotka ulkomailla käydessään suostuvat ravintoloissa syömään vain nakkeja ja muusia, eivätkä kokeilemaan mitään uutta. Tai jos kokeilevatkin, niin jokainen kurjaksi osoittautuva sapuska saa heidät yhä varmemmaksi siitä, ettei ulkomainen ruoka oikeasti voi olla hyvää.

Toivoakseni tämä oli Docinkin lähtökohta.
Ahdasmielisyys alkaa itsestä. Manga itsessään oli se tyylikeino tai lajityyppi, ei ole määre.
Aina löytyy Pirjo Hassisia joiden oma ego ja mielipiteet kaipaa pönkitystä, yhteisön hyväksyntää.
Jotka eivät näe kertomusta vaan paperia ja painomustetta.
Ja jos eivät omat kyvyt riitä tulkitsemaan kertomusta miten kenenkään muun kyvyt voisivat yltää moisiin sfääreihin?

Niin Aura: nimeni ei kyllä ole Teuvo, mutta samoja kokemuksia saa myös lukiessä eurooppalaista sarjakuvaa supersankarisarjakuvaa, taidesarjakuvaa, sarjakuvaa ylipäätään, toisinaan jopa kirjoista saa kahvit niskaan....

Outi

• Sarjakuvafestariassari
  • Jäsen
« Vastaus #130 : 05.10.2006 klo 18:08:41 »

Näin voi elämässä käydä. Itse söin kerran Tokiossa ameriikkalaisessa pikaruokaketjuravintolassa jotain hampurilaishässäkkää kun ei jaksanut sitä säätämistä (en syö lihaa enkä puhu japania). Aivojen laiskuus ja selkärangattomuus voi yllättää kenet tahansa, missä tahansa!

Mutta Mangasta: Itse yritän lukea tyhmänkin/ei-kiinnostavan näköistä mangaa. Joskus yllättyy positiivisesti (joskus ei).
We all need an Alan Rickman to read Shakespeare sonnets to us every night

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #131 : 05.10.2006 klo 18:37:39 »
Minä kasvoin yli supersankaritarinoista *nostalginen huokaus*, eiköhän pahin mangahörhötys kuoriudu ajan kanssa nykyajan teineistäkin.
En väitä vastaan, koska olen samaa mieltä siitä, että fanaattisuus ja ylihypetyspotenssi laskevat iän ja kokemuksen myötä, mutta en silti rinnastaisi normisupersankaritarnoita ja normimangaa tuossa mielessä.

Koska suurin ero jenkkisupereiden ja japanimulkosilmien välillä on se, että superi on omaan universumiinsa jähmettynyttä siinä missä manga elää jä kehittyy. Onko supersankarisarjakuvien tarkoitus tulla jossain vaiheessa tiensä päähän? Ei. Sarjakuvakustantamolla on jo hiottu tavaramerkki, jolla tehdä rahaa, niin miksi luopua siitä. Japanissa taas lähdetään (useimpien) sarjojen kohdalla siitä lähtöpisteestä, että jokainen tarina pyrkii etenemään jonnekin. Ja kun se saavuttaa sen jonkin, niin homma loppuu siihen.

Manga kulkee siis janaa pitkin, vaikka saattaa etenemisessään toisinaan taantua, mutta tavoite on kuitenkin päästä janan loppuun. Superi kiertää kehässä, jolla ei ole loppua.

Mutta Mangasta: Itse yritän lukea tyhmänkin/ei-kiinnostavan näköistä mangaa. Joskus yllättyy positiivisesti (joskus ei).
Tarkoitit kai (yleensä ei)? ;)

Mangavihaajien kannattaa muuten ottaa huomioon lukemansa mangan kohdeyleisön ikä. Eli miettiä kelle manga on tarkoitettu. Hyvä nyrkkisääntö on se, että viihteelliset ja fiktiiviset sarjat on yleensä tarkoitettu samanikäiselle kuin mitä sarjan päähenkilö on itse. Ei ole siis mikään ihme, jos 40-vuotiaaseen ei välttämättä uppoa 12-vuotiaan ajatus- ja arvomaailma. Lapsenmieliset ja avoimet ihmiset tosin voittavat tässä pelissä paljon. He voivat ennakkoluuloitta lukea myös mangaa, joka on tarkoitettu lapsille ja nuorille. Muut kurpat nyrpistävät vieressä nenäänsä ja uppoutuvat Gaimaniinsa.

En oikein keksi mitään syytä, miksi en lukisi mangaa. Miksi en lukisi sarjakuvaa ylipäätään? Sarjakuvaa kuin sarjakuvaa.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #132 : 06.10.2006 klo 11:36:19 »
Yhtä hyvin joku huippu-urheilija voisi sääliä minua, kun käyn surkeilla 5 km juoksulenkeillä (aikaan hidas) ja typerillä jumppatunneilla vuodesta toiseen.

Niin varmaan sääliikin.

Yleensä ihmiset harrastavat asioita mielihyvän vuoksi, eivät suoritushakuisesti hampaat irvessä.

Aivan kuin Curtvile ja Mon of Olay tuossa jo minua puolustivatkin, minä en kannata suoritushakuisuutta, ainakaan kun lukemisesta puhutaan. Kommenttini taisi osua arkaan paikkaan koska se herätti sinussa tuollaisia ajatuksia.

Sitten Frankfurtin kirjamessujen sivuilta:

"A similar situation was occurring in France and Belgium, according to Didier Pasamonik of ActuaBD. ‘Thanks to manga, the market has enlarged,’ he said, in spite of there being no interaction between the manga market and France’s established bandes dessinées market.

Rafa Martinez of leading Spanish comic publishers Norma Editorial SA noted one of the reasons for the expansion was the appeal of manga to girls, who have traditionally been immune to the appeal of the comic."

J. Suominen

• Jäsen
« Vastaus #133 : 06.10.2006 klo 11:41:00 »
Koska suurin ero jenkkisupereiden ja japanimulkosilmien välillä on se, että superi on omaan universumiinsa jähmettynyttä siinä missä manga elää jä kehittyy. Onko supersankarisarjakuvien tarkoitus tulla jossain vaiheessa tiensä päähän? Ei. Sarjakuvakustantamolla on jo hiottu tavaramerkki, jolla tehdä rahaa, niin miksi luopua siitä. Japanissa taas lähdetään (useimpien) sarjojen kohdalla siitä lähtöpisteestä, että jokainen tarina pyrkii etenemään jonnekin. Ja kun se saavuttaa sen jonkin, niin homma loppuu siihen.

Manga kulkee siis janaa pitkin, vaikka saattaa etenemisessään toisinaan taantua, mutta tavoite on kuitenkin päästä janan loppuun. Superi kiertää kehässä, jolla ei ole loppua.

Mangavihaajien kannattaa muuten ottaa huomioon lukemansa mangan kohdeyleisön ikä. Eli miettiä kelle manga on tarkoitettu.

Superinvihaajien kannattaa myös miettiä kohdeyleisöä. Mm. Planetary, Authority, League of Extraordinary Gentlemen ja Seven Soldiers ovat se "taantumuksellisimman" teinihutun vastavoima. Toimintaviihteen puolelta saa yhtä älykästä ja aikuista viihdettä hakea mangasta aika tiheällä kammalla. Gunmm, Akira ja Ghost in the Shell antavat hiukan vastusta.

Ja ongelman oikea nimi on se, että kummankaan leirin fanaatikot eivät löydä toisen osaston helmiä, koska piirrostyyli tökkii. Tottumiskysymys. Hyvä tarina vie jos on viedäkseen. Äkkiä huomaa taiteen sopivan tarinaan kuin nyrkki silmään, eikä muuta kuvittajaa tai tyyliä voisi hommaan edes kuvitella. Eikä kaikesta tarvitse loppuviimeksi tykätä, mutta ei sitä tarvitse myöskään lytätä.

Mutta saahan siitä hupia, että niinkin triviaalista asiasta kuin sarjakuvan kansalliset ominaispiirteet jaksetaan vääntää kättä maailman tappiin asti. Ei lopu sodat ihan heti tästä maailmasta, kun solidaarisuutta ja tervettä molemminpuolista uteliaisuutta ei löydy edes viihteellisen taiteen puitteissa.

Vai onko koko homman pointti siinä, että ihmiset tykkää internetissä kinastelemisesta ihan mahottomasti? Tyhmä kysymys...

Irene

• Jäsen
« Vastaus #134 : 06.10.2006 klo 20:29:37 »
Kommenttini taisi osua arkaan paikkaan koska se herätti sinussa tuollaisia ajatuksia.

Aah, tämä kaikkien vasta-argumenttien isä ja äiti.

Kommenttisi ei osunut arkaan paikkaan. Minä nimittäin ymmärrän täysin esimerkiksi sellaisia kirjallisuudenharrastajia, jotka lukevat pelkästään harlekiinejä. Miksi heidän pitäisi pakottaa itsensä Seitsemän veljeksen tai Tuntemattoman sotilaan pariin, jos ne eivät kerta kaikkiaan kiinnosta? Taatusti heidän lukemistonsa on yksipuolista ja monen mielestä laadutonta, mutta lukemisharrastus on parhaimmillaan silloin kun siitä itse saa nautintoa, joten harlekiinifanit harrastavat lukemista yhtä oikealla tavalla kuin joku Alastalon salissa -superfani (onko sellaisia?).

Ja jos 150-kiloinen ylipainoinen käy kerran viikossa kävelylenkille, saattaa hän hyvinkin saada siitä yhtä paljon mielihyvää kuin huippu-urheilija treeniohjelmastaan. Kenties jopa enemmän, koska hän ei tee sitä työkseen.

Siksipä ymmärrän niitä kissankorvateinejäkin, jotka sulkevat silmänsä mangan ulkopuoliselta sarjakuvalta.