Mangaa on toki trendikästä parjata jo fanien vuoksi. harva asia rassaa pahemmin, kuin hyperaktiivinen teini, joka luulee olevansa jotain ja snobbailee surkealla japanin kielen tuntemuksellaan... mutta ei se kai tuotetta huononna?
Emmä tiedä trendikkyydestä, mutta kyllä minua ärsyttää yksioikoiset mangafanit, jotka eivät katsahdakaan muuhun sarjakuvaan. Sellainen laput silmillä kulkeminen on jotensakin teineille tyypillistä ja kun lisäät siihen mainitsemasi ylimielisen asenteen, nostaa se karvat pystyyn aika nopeasti.
Täytyy tunnustaa, että olen ostanut noin 90% suomeksi ilmestyneestä mangasta, mutta siitä noin 90% on ollut aikamoista kuraa. Pitkän aikaa ihmettelin aina kotona lukiessani, että miksi ostan Ranmaa, kun ei ne jutut kolahda tai käytännössä joka kerta lukiessani One Pieceä mietin, että kukas tämä nyt sitten on ja miksi tarina on näin sekavaa. Pöytäkirjaan merkittäköön, että nykyisin Ranma on ihan ok viihdettä (mutta miksi siihen meni yli 30 nidettä...) ja One Piecen meinaan lukea jossain tulevaisuudessa yhdeltä istumalta uudestaan, niin aukenee paremmin.
Mutta jos minun ostopanokseni myötävaikuttaa siihen, että päästään joskus julkaisemaan myös muutakin kuin teini-ihq-mulkosilmiä (pun intended), niin silloin panostukseni on ollut oikeutettu.
Eli siis minun mielessäni manga on saanut huonon maineen suomalaisen yksipuolisen julkaisupolitiikan (tarkoitan tällä linjanvedollani enemmän Punaisen Jättiläisen, Sangatsun ja Egmontin viimeaikaisia tuotoksia, enkä niinkään esim. Akiraa tai vaikkapa Hiroshiman poikaa) ja idioottien teinien takia.
Toivon ja odotan japanilaiseltakin sarjakuvalta ja sen suomeksi julkaisulta monipuolisempaa tulevaisuutta ja teinien kasvamista. Jospa joskus tulevaisuudessa joku finninaama nostaa tasa-arvoisesti niin Corto Maltesen, Dilbertin tai vaikkapa Aku Ankan ja tekee valintansa sisällön eikä alkuperämaan mukaan...
-P.