Äänestys

Mitä seuraavista vaiheista siis et haluaisi tehdä?

Hahmon suunnittelu
5 (7.4%)
Tekstikäsikirjoitus
34 (50%)
Kuvakäsikirjoitus
5 (7.4%)
Luonnostelu
3 (4.4%)
Tussaus
9 (13.2%)
Mahdollinen "kuvankäsittelyvaihe"
12 (17.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 62

Kirjoittaja Aihe: Mikä on vähiten mukavaa?  (Luettu 29237 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miukki

• Vieras
Vs: Mikä on vähiten mukavaa?
« Vastaus #60 : 20.03.2008 klo 15:46:50 »
Lyijykynäjäljen pyyhkiminen originaalista (en tykkää tussata valopöydällä). Pyyhekumin puristaminen sattuu sormiin ja lattia/pöytä on täynnä murusia jotka tarttuu jalkapohjiin.

Suoraan tussilla siis.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #61 : 20.03.2008 klo 23:02:02 »
Taustat, taustat ja taustat.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #62 : 20.03.2008 klo 23:52:26 »
Miukki sinun kannattaa ostaa taidepyyhekumia, se helpottaa huomattavasti kumitusta

Ei Miukin tarvi ostaa taidepyyhekumia. Miukki ei tarvi lyijykynää.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #63 : 21.03.2008 klo 09:30:22 »
Miukki sinun kannattaa ostaa taidepyyhekumia, se helpottaa huomattavasti kumitusta
http://www.artifolk.co.uk/images/products/9210x300.jpg

Itse olen havainnut, että tuo hiilikumi tarttuu helposti kiinni isompiin tussilla mustattuihin alueisiin. Ei se skannauksessa näy mutta originaalissa on vähän tympeän näköistä. Kumi pitää pitää koko ajan kevyessä liikkeessä niin ei tartu. Itse käytän melkein vain ja ainoastaan noita kumeja. Ei tule murusia.

Maria D

• Jäsen
« Vastaus #64 : 21.03.2008 klo 21:12:00 »
Skannaaminen ja ne kaikki muut sellaiset on sieltä inhottavasta päästä. Onneksi voin aina orjuuttaa jonkun tekemään sen homman.
Miksi kaikille tuntuu olevan niin inhottavaa piirtää taustoja?  Taustat on ihania. Mmm, taustoja...

tertsi

• Vieras
« Vastaus #65 : 21.03.2008 klo 21:23:23 »
Miksi kaikille tuntuu olevan niin inhottavaa piirtää taustoja?  Taustat on ihania. Mmm, taustoja...
Taustamateriaalin kerääminen on inhottavaa ja aikaavievää.
Tietokoneellekerättyjen kuvien järkevä nimeäminen on hankalaa.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #66 : 21.03.2008 klo 23:55:42 »
Tietokoneellekerättyjen kuvien järkevä nimeäminen on hankalaa.

Nimeäminen ja kansioiminen.

Semmoinen galleria, joka käyttää tageja, voisi helpottaa löytämistä. Työtä se ei vähennä, sillä kuvat pitäsi käydä läpi ja niihin pitäisi liittää avainsanoja, esim: tertsi, müesli, pottunokkatyyli. Tai traktori, maanviljelys, valmet, ajoneuvo, työkone. Jos kuvassa on useita kohteita, ne kaikki pitäisi nimetä mutta sittenpähän olisi. Ja tämän kaiken voisi sijoittaa nettiinkin.

Aikoinaan leikkasin-liimasin tuhansia kuvia arkistoon eikä siitä ole mitään hyötyä enää kun semmoista ei voi siirtää sinne missä työskentelee. Ei viitsi skannata ja rakentaa digiarkistoa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #67 : 22.03.2008 klo 00:13:21 »
Mulla on Windows 2000. Tässä ei saa sormenpääkuvia browsattua. Uudemmissa versioissa  taitaa saada.
Kun näkee tekstin sijasta varsinaisen kuvan, vaikka pienenäkin, se helpottaa kummasti sen oikean kuvan löytämistä arkiston kätköistä.

EDIT:
Mä oon nuorena tottunut liian hyvään. Nyt sitten hiukan sviduttaa tämä pc-touhu. Paintboxissa tuo kuvien selailukin oli niin kätevää, silloin ennen vanhaan...
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantel_Paintbox
« Viimeksi muokattu: 22.03.2008 klo 00:25:57 kirjoittanut Tertsi »

rama

• Jäsen
« Vastaus #68 : 22.03.2008 klo 11:05:55 »
Tuosta tulikin mieleen josko kellään on kokemuksia Abode Bridgen käytöstä, ja josko se helpottaa työtaakkaa varsinkin jos joutuu crewsailemaan eri ohjelmien välillä?
      Errol Flynn

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #69 : 22.03.2008 klo 11:09:01 »
Mulla ei Bridgestä ole muuta kokemusta kuin se, että se sattuu välillä käynnistymään vahingossa (ehkä painan jotain väärää nappulaa tms.) ja kone alkaa tahmaamaan, kun ei jaksaisi pyörittää.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

rama

• Jäsen
« Vastaus #70 : 22.03.2008 klo 11:15:38 »
Mulla ei Bridgestä ole muuta kokemusta kuin se, että se sattuu välillä käynnistymään vahingossa (ehkä painan jotain väärää nappulaa tms.) ja kone alkaa tahmaamaan, kun ei jaksaisi pyörittää.

Haha, just sama kokemus itselläni.
      Errol Flynn

Jampam

• Jäsen
« Vastaus #71 : 22.03.2008 klo 14:52:24 »
Loposen ja Raman pulma on tuttu. Koko ohjelma kummastuttaa, kun ei Adoben raskaita ohjelmia kannata pitää samanaikaisesti auki ja Bridge pomppii esiin vahinkopainalluksesta. Jakaa (Acrobat) Readerin kanssa ärsyttävimmän Adoben tekeleen ykkössijan!

Voi toki olla, että tehokkaalla koneella Bridge auttaa isojen tiedostomäärien hallinnassa, mutta omien tahmautumiskokemusten perusteella ei uskoisi ohjelman jouhevoittavan mitään. Olen etsinyt sillä tuloksetta hukkaan joutuneita tiedostoja. Eteen on kyllä pompannut kaikkea unohtunutta hauskaa, kun PSD-tiedostoillakin näkyy esikatselukuvakkeet.

Hauskimpia vaiheita sarjakuvanteossa ovat hahmosuunnittelu, käsikirjoitus ja hahmojen (kasvojen) piirtäminen. Tussaajan ja toisen piirtäjän ottaisin avukseni, mutta kun toisaalta ajattelen, tykkään joka vaiheesta :D. Vähiten mukavaa on tämä noku noku -vaihe, jossa keksin tekosyitä vapaa-aikana ja työaikana harmittelen, kun ei ole aikaa tehdä sarjakuvia. "Noku nyt pitäis tehdä sitä ja tätä, noku nyt huvittais mutta en jaksa, noku nyt mää mieluummin luen kuin teen sarjiksia, noku en mää osaa tätäkään tehdä"... :-\

Maria D

• Jäsen
« Vastaus #72 : 22.03.2008 klo 18:56:19 »
Vähiten mukavaa on tämä noku noku -vaihe, jossa keksin tekosyitä vapaa-aikana ja työaikana harmittelen, kun ei ole aikaa tehdä sarjakuvia. "Noku nyt pitäis tehdä sitä ja tätä, noku nyt huvittais mutta en jaksa, noku nyt mää mieluummin luen kuin teen sarjiksia, noku en mää osaa tätäkään tehdä"... :-\

Vaikuttaa varsin tutulta.

vauvakolibri

• Limingan Virallinen Ei-tyttö
  • Jäsen
  • Super-kolibri extraordinaire
« Vastaus #73 : 13.04.2008 klo 22:46:15 »
Vähiten mukavaa?
Tussaus, mutta vain kun on ensin hiki otsassa vääntänyt noita kaikkia muita.

Käsikirjoitus, kun kaikki ideat tuntuu huonolta ja erityisesti tekstikäsikirjoitus mutta vain sen takia koska en sellaista ole tottunut tekemään, mietin kaiken päässä ja teen kuvakässärit suoraan.
Itseasiassa jos joudun tekemään tekstikässärin, minun täytyy ensin tehdä kuvakässäri ja kirjoittaa sen pohjalta.
"Ei on uusi Ehkä."
www.putput.info

Ihmepostaaja

• Jäsen
« Vastaus #74 : 14.04.2008 klo 21:12:38 »
Vastaan "pelkän" käsikirjoittajan kantilta: tekstikäsikirjoitus. Parhaimmillaan aivan ihanaa hommaa, mutta pahimmillaan todella turhauttavaa teknistä räpeltelyä. Aika vähän olen sarjiksia kirjoitellut, enemmän liikkuvan kuvan puolella.  Käsikirjoittamisessa on raskainta se että käytännössä tarina pitää ensin kirjoittaa juoksevaan muotoon (ideointi käsikirjoittaessa on vaikeaa koska kirjoittaminen töksähtelee) ja sitten väännettävä ruutu kerrallaan varsinaiseksi kässäriksi.