Äänestys

Mitä seuraavista vaiheista siis et haluaisi tehdä?

Hahmon suunnittelu
5 (7.4%)
Tekstikäsikirjoitus
34 (50%)
Kuvakäsikirjoitus
5 (7.4%)
Luonnostelu
3 (4.4%)
Tussaus
9 (13.2%)
Mahdollinen "kuvankäsittelyvaihe"
12 (17.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 62

Kirjoittaja Aihe: Mikä on vähiten mukavaa?  (Luettu 29149 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
Re:Mikä on vähiten mukavaa?
« Vastaus #30 : 04.01.2004 klo 17:46:29 »
Siksipä äänestinkin kuvankäsittelyä.

Inhoisaa olla riippuvainen oikukkaasta sähkölaitteesta , jolla tuntuu olevan oma ilkeä sielu.

Osaako muuten kukaan suositella vakaata kuvankäsittelyohjelmaa.
t: nimim. "Ohjelma on suorittanut laittoman toiminnon ja se lopetetaan."

On myönnettävä, että oli hetkeksi antauduttava pienelle vahingonilo-osalle jossain sisimpäni mustimmissa syövereissäni...

Itse tietokoneavusteista kuvankäsittelyä kammoavana ja vieroksuvana tällaisia tapahtumia haluaisi pitää pienenä vihjeenä joltain, joka maailmamme asioista lopulta päättää (oli se sitten kelle hyvänsä nimeltään mikä tahansa). Toisin sanoen, joku ei halua, että sarjakuvia tehdään tällä tavalla. Jos yrität sitä, koneesi kaadetaan...

Koska todellakin teen itse omat sarjakuvani ym. kuvitukseni täysin käsin, varsin perinteisin menetelmin ja koska tietokoneella tai sen avustuksella tehty kuva on aina ollut mielestäni enemmän tai vähemmän "jotakin, joka ei omassa arvostuskategoriassani yllä kovinkaan korkealle" -sarjaan kuuluvaa materiaalia, voitte ymmärtää vahingoniloni syyn. Sen sijaan mielipiteestäni tietokoneiden käytöstä sarjakuvien tekemisessä, voitte olla mitä mieltä haluatte. Tämä oli vain oma subjektiivinen mielipiteeni asiasta, joka pohjautuu omiin käsityksiini ja mieltymyksiini todellisesta sarjakuvataiteesta. Ja se siitä...

Kiitokset silti tuon kyseisen kommentin julkaisupäivän eniten suupieliä täällä päässä nostattaneen viestin kirjoittajalle. Tunsin itseni tuona päivänä erityisen vahvaksi... ;)

Nimimerkki: Ei pahalla! Tähän oli pakko vastata!

PS. Kynät ja paperit toimivat kaikkialla. Ne eivät pahemmin oikuttele, jos muuten ovat laadukkaita...

tertsi

• Vieras
« Vastaus #31 : 04.01.2004 klo 18:11:39 »
Mielestäni sarjakuvien värittäminen tietokoneella on "sallittua", jos on tarkoitus tehdä Lucky Luke -tyyppisiä tasavärejä. Tietokoneen  avulla selviytyy urakasta paljon nopeammin kuin esim. guassilla läträämällä. Ja lopputulos on aika samannäköistä.

MUTTA tietokoneella voi myös erittäin helposti tehdä kammottavaa jälkeä, kaikenmaailman hohdoilla ja efekteillä ja LIUKUVÄREILLÄ.

Samoin kylläkin myös akvarelleillä, jos ei hallitse tekniikkaa.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #32 : 04.01.2004 klo 18:57:17 »
Mielestäni sarjakuvien värittäminen tietokoneella on "sallittua", jos on tarkoitus tehdä Lucky Luke -tyyppisiä tasavärejä. Tietokoneen  avulla selviytyy urakasta paljon nopeammin kuin esim. guassilla läträämällä. Ja lopputulos on aika samannäköistä.

Juuri noiden kompaktivärien vuoksi olen itsekin päätynyt värittämään koneella. Ei se kyllä yhtään käsinväritystä nopeampaa ole, jos homman aikoo tehdä kunnolla, mutta etuna on mahdollisuus rajata paletti niin ettei käytössä ole yhtään "väärää" väriä. Ei tule vahingossakaan tehtyä perustelemattomia ratkaisuja, vain "koska niihin oli mahdollisuus".

Itse asiassa, mä muuttelen koko sivun värivalintoja vielä lopuksi niin paljon, että olis tyhmää tyytyä ensimmäisenä mieleen tulleisiin ratkaisuihin.

Suomen kuvalehdessä pyörivä Saippuaa on hyvä esimerkki. Mulla on muutama osittain päällekkäinen väriskaala, joilla pelaan, ja koko paletin olen koonnut itse pantoneväreistä.

Metodi on sama kuin 'Käytettyä tavaraa' -sarjassa pari vuotta sitten, jos joku muistaa, erona vain se, että KT:ssä pyrin tietoisesti sellaisiin heleisiin ranskalaistyyppisiin spirou/ligne claire -skaaloihin, nyt valittavana on sienaan, sammaleen ja okraan perustuvia murrettuja maavärejä.

Itse värityksessä mulla on se (julkaisijan tarjoama) etu, että saan tehdä värioriginaalin eri tiedostoksi kuin painomustan. Eli laitan vektoriohjelmassa mustavalkoisen originaalin transparentiksi lukituksi (ja tulostumattomaksi) layeriksi päälle, ja aktivoin sen alle väritason, johon klikkailen viiva/kynätyökalulla alueet (AutoClose pitää muistaa määrittää). Ääriviva on määritetty näkymättömäksi, samoin fill, jonka valitsen heti alueen tehtyäni, kun alue vielä on aktiivinen.

Mulla on Corel 7, koska päivittämällä mulla on varaa osto-ohjelmiin, ja Corel 3 oli aikoinaan ihan hyvä - sen ja tämän 7:n välissä ei toimivaa Corelia sitten ollutkaan, mulla oli ne kaikki paitsi 5.

Wallulta opin aikoinaan, että kannattaa aloittaa pienimmistä yksityiskohdista, ja sitten lisätä aina vain isompia osia ja siirtää ne taka-alalle. Send back- ja Bring up front -optionäppäimet ovatkin kovassa käytössä.

Liukuvärejä en käytä, ellei oo ihan pakko. Valot, kiillot ja muut 3D-renderöintiin kuuluvat tietokonetehosteet saavat grafiikan näyttämään halvalta, hampurilaismainokselta. Jos mulla on kuvassa liuku, voi olla varma siitä, että se on mietitty kymmeneen kertaan. Esimerkiksi palavan lampun tai kynttilän ympärillä voi olla valonhohde, samoin isossa tasaisessa väripinnassa saattaa olla aavistuksenomainen perspektiiviä ja lukusuuntaa tukeva kuljetus, muuten ei.

Joskus avaan väriplanssin velä Photoshopissa, ja teen siellä viimeiset muutokset, esimerkiksi softaan tai blurraan jonkun kohdan.

Tiedostojen speksit ovat seuraavat:
Mustavalkoinen 1-bit .tiff, 600dpi
Väri 16million colors, RGB, 300dpi (tämä täytyy kääntää CMYKiksi ennen kuin sen voi painaa, mutta julkaisijalla on paremmat kääntösuotimet kuin minulla, eli jätän sen heille).

Toivottavasti tästä oli apua sarjakuvien koneväritystä miettivälle.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #33 : 04.01.2004 klo 22:49:58 »

PS. Kynät ja paperit toimivat kaikkialla. Ne eivät pahemmin oikuttele, jos muuten ovat laadukkaita...

Kynät ja paperi eivät toimita vedoksia parinsadan kilometrin päähän julkaisijalle . Kun a2:n alkuperäiskuvia skannaa a4:n viipaleina ja kasaa uudestaan siinä on melkoinen kuvankäsittelyurakka vaikkei varsinaisissa piirroksissa olisi mitään koneella tehtyä.  Ja kutistavan kopiokoneen lainaaminenkin on kuvankäsittelyn vaihe. Jos nyt yleensä edes löytää sellaisen, jolla saa kunnon kopioita - tai voihan niitä suttukopioita digitaalisesti siistiä ;) .
« Viimeksi muokattu: 04.01.2004 klo 22:51:08 kirjoittanut Jukka Koivusaari »
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #34 : 05.01.2004 klo 14:41:40 »
No niin... tässä sitä taas mennään metsään ilman minkäänlaista navigointivälineistöä. Kyllähän jo sen edellistä viestiäni kirjoittaessani aavistelin, että joku käsittää väärin ja älähtää, mutta kuten jo sanoin, siihen oli pakko kommentoida. Ja kommentti oli tarkoitettu hieman sarkasmisävytteiseksi, mutta yhtä kaikki... Myönnettäköön, että saatoin esittää mielipiteeni harhaanjohtavasti ja epäselvästi. Yritettäköön se korjata tässä vaiheessa...

Ei tarkoitukseni ollut haukkua tietokoneavusteista sarjakuvaa lyttyyn ja lokeroida sitä harjoittavia tekijöitä torakoitten kanssa samaan kastiin. Selventävät selitykset on helpointa tehdä esimerkein ja metaforia käyttäen, joita tulen seuraavissa käyttämäänkin. Tästä tulee pitkä tuokio…

Tietokoneavusteisella sarjakuvalla tarkoitin työtä, jonka originaalin ilmeeseen on vaikutettu tietokoneen käyttömahdollisuuksia hyödyntämällä. Käyttömahdollisuuksilla tarkoitetaan tässä yhteydessä kuvan muuntelua, värittämistä, piirros- ja kuvankäsittelyohjelmien käyttämistä itse sarjakuvan originaalin tekemisessä. Tähän kategoriaan kuuluvat siis ne työt koneella, jotka tehdään osana sarjakuvaoriginaalin valmistusprosessia. Tietokone on tässä siis yksi työn valmistamisen välineistä siinä missä sivellin ja tussi tai vaikka akvarellit tai korjauslakka. Jos luitte tarkemmin edellisiä viestejäni, käy niissä ilmi, että käytän itsekin tietokonetta lähettääkseni töitäni tilaajille. Itse originaali on tällöin valmis, kuten Jukkakin osoitti omassa A2 -originaali-esimerkissään. Mainitut tämän jälkeiset skannailut, pakkaamiset ja lähetyskuntoisiksi tiedostoiksi muuntelut eivät ole enää sarjakuvan tekoa itsessään, sillä itse sarjakuva on jo valmis. Kyse on valmiin sarjakuvan valmistamista lähetettävään pakkausmuotoon, joka toimittamistavan mukaisesti vaihtelee tapauskohtaisesti. Tietokoneella valmiin työn skannailu ja kokoaminen lähetyskuntoon (jossa itse originaalin ilme ei välttämättä lopulta muutu lainkaan) ja lähettäminen sähköisenä vastaa tässä esityksessä samaa työvaihetta kuin valmiin työn rullaaminen putkeen ja lähettäminen postitse.

Toisin sanoen, en pidä Jukan esittämiä vaiheita varsinaisena tietokoneavusteisena sarjakuvan tekemisenä. Kyseessä on vain nykytekniikan mahdollistaman uuden postitustavan hyödyntäminen. Itse nykytekniikan hyödyntämistä vastaan minulla ei tietenkään ole mitään sanomista. Totta hemmetissä uutta tekniikkaa tulee käyttää, jos se tukee omia tarkoitusperiä, tavoitteita ja arvoja. Mutta tässä ne avainsanat tulivatkin. Kyse on ollut koko ajan siitä, etteivät tietokoneella tehdyt tai pääosin muokatut sarjakuvat nauti ylintä arvostustani. Se ei silti tarkoita, ettenkö pitäisi niistä. Olen nähnyt paljon ammattitaidolla tehtyjä ja tietokoneavusteisesti toteutettuja sarjakuvia, joita katsoessani olen todennut, että tämä on upea työ. Vaikka pidän tällaista työtä melkoisena taidonnäytteenä, en siltikään tarkoita sillä sitä, että arvostaisin sitä työnä. Tällaisessa tapauksessa arvostan sitä työpanosta, jonka ammattilainen on tehnyt. Arvostan sitä, että tämä kaveri on opiskellut asioita kauan ja hallitsee nyt uuden tekniikan ja sen hyödyntämisen sarjakuvissa paremmin kuin useimmat muut. Saa toisin sanoen uusilla välineillään todella hienoa jälkeä aikaan.

Kivi mainitsi "rajatun paletin" käsitteen ja tämän yhteydessä ns. "väärien värien" mahdollisuuden. Moni tietokoneella sarjakuviaan värittelevä ja uuden tekniikan suomista mahdollisuuksista juopunut sarjakuvantekijä ei tunnu ymmärtävän väriopista edes perusasioita. He hyppäävät automaattisesti nämä vaiheet ohi oppimisensa tiellä, koska tietokoneesta nämä värit tulevat valmiiksi sekoitettuina sävyinä kätevästi yhdellä klikkauksella siihen, mihin halutaan. Jos ei tule, korjaaminen on helppoa. Mutta kuka olisi neuvomassa näyttöpäätteittensä ääressä työskenteleviä siitä, mitkä värit ja sävyt ylipäänsä sopivat toisiinsa, mitkä niistä ovat ns. kylmiä ja lämpimiä värejä, toistensa komplementtivärejä, värien keskenään muodostamista kontrasteista ja valööreistä puhumattakaan? Miten käytettävissä olevista väreistä saadaan aikaan harmoninen kokonaisuus? Entä kuinka moni tällainen tekijä ymmärtää, millaisista väreistä esimerkiksi kunkin kohteen varjo lopulta muodostuu? Jos nämä menevät oikein, se on useimmiten puhdasta sattumaa. Joskus myös sitä, että tekijällä on ns. hyvä värisilmä. Vähän samaan tapaan kuin ne, joilla on hyvä kielikorva. He oppivat kielen nopeasti ja puhuvat sitä oikein, mutta eivät välttämättä tajua mitään kieliopista ja ovat tämän vuoksi kykenemättömiä esimerkiksi opettamaan kyseistä kieltä toisille...

Toinen seikka tietokoneavusteiseen työhön, joka omaa arvostustani laskee on juuri se tietokoneavusteisuus ja mahdollisuus loputtomaan korjailuun, joka tekee lopulta täydellisestä mämmikourastakin ammattilaisen tai ainakin sen oloisen. Minua viehättää ja arvostustani perinteisesti käsityönä tehtyjä töitä kohtaan nostaa huimasti se, että jokin työ on onnistunut juuri siihen liittyvän ammattitaidon, harjaannuksen ja suuren jo eletyn työmäärän seurauksena. Viehättää se haaste, että jos et osaa tätä hommaa ja teet sen väärin, työsi lentää roskiin ja joudut tekemään uuden, koska mokattuja asioita ei voi korjata. Kuten Kaltsu asian kiteytti, tietokoneella voi korjata työtä loputtomiin. Tietokoneavusteisella työllä on toki kuitenkin paikkansa sarjakuvan kentässä. Se ei yksinkertaisesti kuitenkaan ole menetelmä, joka nauttisi juuri minun suosionosoituksiani. Kyllä minä silti kykenen myöntämään, että ”Nemoa etsimässä” –elokuva on valtavan upeasti toteutettu nimenomaan visuaalisen toteutuksen ja elämyksen osalta. Jos tyyppi on tietokoneensa kanssa selkeä ammattilainen, edustaa hänen tekemä työ luonnollisesti parasta taidonnäytettä, mitä tietokoneella saa aikaan. Mutta se onkin sitten kokonaan eri juttu, koska tietokoneavusteisesti toteutettu sarjakuva on tekomenetelmältään eri sarjaa kuin muut. Ja juuri tässä se pointti lymyilee. Arvostan tekotapaa ja siihen liittyvän ammattitaidon näkymistä ja näistä tekotavoista se tietokone yksinkertaisesti on siellä häntäpäässä.

Kyse on samasta kuin monilla taidemaalareilla. Vannoutunut ja tiukasti koulukuntaansa nojaava akvarellisti ei hyväksy aidoiksi akvarelleiksi kuin niitä töitä, jotka ovat puhtaasti akvarelleja. Silti he voivat arvostaa öljyväri- akryyli-, guassi- lyijykynä- tai sekatekniikkatyötä puhtaasti kyseisen menetelmätyylisuunnan edustajana. Tiukkoja akvarellisteja viehättää akvarelleissa esimerkiksi korjaamisen rajallisuus. Menetelmän vaikeus. Öljyvärien kohdalla korjailua voidaan tehdä lähes rajattomasti, sillä pilalle menneen kohdan päälle voidaan maalata aina uudestaan. Akvarelleissa tässä hommassa tulee värien läpikuultavuuden vuoksi raja hyvin pian vastaan. Toinen tiukkoja akvarellisteja viehättävä ominaisuus on menetelmän haasteellisuus, joka akvarelleissa ilmenee vaikkapa siten, että valkoinen tehdään paperin valkoisella, ei valkoisella värillä. Moni taiteilija (myös muut kuin akvarellistit) ovat sitä mieltä, että vesivärit ovat ehdottomasti vaikein maalaustaidemuoto. Niiden hallitseminen vaatii ällistyttävää ammattitaitoa.

Eli… vaikka muilla menetelmillä tehdyt työt eivät olekaan akvarelleja, ne ovat silti maalauksia ja ammattimaisesti toteutettuna hienoja ja upeita töitä omassa lajissaan. Samalla tavalla millä hyvänsä menetelmällä tehdyt sarjakuvat ovat toki sarjakuvia siinä missä muutkin ja ammattitaitoisesti tehdyt parhaita esimerkkejä omassa lajissaan, oli se sitten lyijykynä-, tussi-, akvarelli- tai tietokonetyöstetty työ. Mutta sille, joka ei tee tietokoneella, koneella tehty työ tulee olemaan vertailussa aina alempana kuin itse käyttämien ja korkeammalle arvostamien menetelmien tavoin tehdyt työt. Selkeää ja johdonmukaista, eikö totta?

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että jotkut tekevät tietokoneella työnsä. Kuten Kivikin totesi, uskon kyllä, että värittäminen tietokoneella voi kestää varmasti jopa enemmänkin kuin käsin, jos työn haluaa tehdä todella hyvin. Arvostan sitä, jos joku tekee tämän työmäärän. Kentällä näkee kuitenkin paljon tietokoneella työstettyjä töitä, joissa näin ei ole tehty. Värioppi on tempaistu vessanpöntöstä, valon vaikutuksista ei tajuta edes perusasioita. Harmonisesta kokonaisuudesta puhumattakaan. Värejä läiskitään sekalaisesta paletista vain siitä ilosta, että ne sattuvat olemaan kätevästi tarjolla. Minua itseäni palkitsee kuitenkin enemmän se, että olen valmiissa työssäni tehnyt kaiken täysin itse. Kun tiedän työtä katsellessani, että loin itse tuon värimaailman, sekoitin itse tuon hienon sävyn, kartoitin pitkään juuri näiden sävyjen sopivuutta toisiinsa ja tutkin kuukauden, miten saan tuon varjon värin oikein… se kaikki antaa minulle enemmän kiksejä kuin tietoisuus siitä, että kunhan nyt klikkailin noita sävyjä tuosta paletista…

Ehkä se on se tekemisen tuska. Kuten tekstauksessakin. Työn arvo itselle on ihan eri sen jälkeen, kun on sormet hikoillen ”piirtänyt” suhteellisen tasokkaan tekstityksen, kuin että olisi naputellut tekstit koneella ja vain asemoinut kätevästi oikeille paikoilleen.

Nimimerkki: Arvostan enemmän käsintehtyä lapinpuukkoa kuin liukuhihnalta tupsahtanutta turistipuukkoa.  

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #35 : 05.01.2004 klo 14:56:32 »
Ai joo... unohtu mainita yksi älyttömän hyvä esimerkki kaikesta edellisestä. Katsokaapa tarkemmin esimerkiksi Helsingin Sanomain kuukausiliitteessä ilmestyvän "pääkaupunki" -sarjakuvan (Kemppainen, Vienonen & Koivisto) nykyistä ilmettä. Sen jälkeen, kun luultavasti juuri Tarmo alkoi käyttää tietokoneella siirrettyjä valokuvia Helsinkiläistä miljöötä ja arkkitehtuuria kuvaavissa taustoissa, herran ja koko työryhmän osakkeet laskivat roimasti ainakin minun arvostuskategorioissani. Kun katsotte kuvia tarkkaan, niissä on nykyisin valokuvat alla. Tarmo on vain tussilla vahvistanut joitakin perusmuotoja.

Kyllähän tällainen nopeuttaa työntekoa varmasti huomattavastikin, mutta kyllä minä arvostaisin enemmän, jos Tarmo ottaisi kynän käteen ja menisi eduskuntatalon eteen tai minne tahansa Helsinkiin itse piirtämään.

Nykyinen menetelmä on tarkoitettu kahdenlaisille tekijöille: Niille, joilla ei ole riittävästi aikaa ja voimia eli ts. laiskoille, ja niille, joilla ei ole taitoja ja/tai lahjoja, eikä myöskään kärsivällisyyttä tai kunnianhimoa kehittää niitä. Tarmon kohdalla veikkaisin ensinmainittua. Laiska mikä laiska eli "kiireinen" mies...

Arvostaisin enemmän sitäkin, että Tarmo olisi edes skannannut valokuvat A-neloselle ja piirtänyt vaikka valopöydän läpi, jossa hän siis sittenkin tekisi suurimman kuvanluomiseen liittyvän työn itse, jos kerran haluaa säästää aikaa perspektiivi- ja mittasuhteiden viidakossa. Mutta tuo on kyllä jo aidan alittamista lähes pystyssä kävellen ja samalla vihellellen. Ei edes housujaan viitsinyt polvien kohdalta sotkea... ;(

tertsi

• Vieras
« Vastaus #36 : 05.01.2004 klo 15:30:32 »
Minua ei haittaa se miten johonkin lopputulokseen on päästy. Pääasia on se miltä se NÄYTTÄÄ. Siis esim. sarjakuvissa. Siis painettuna.

Mainittu Tää pääkaupunki on mielestäni sen takia epäonnistunut, että valokuvatut miljööt eivät näytä hyviltä. sama se minulle vaikka ne olisi laveerattu sydänverellä. Näyttää vain pahalta. Eivät istu piirrettyihin hahmoihin. Koiviston ja kumppanien arvostelukyky on pettänyt uuden tekniikan edessä.

Se mistä tietotekniikkaa voi syyttää, on se että se asettaa kiusauksia mennä aidan ali. Jos ei ole värisilmää tai väriopin perusteita hallussa kyllä sitä voi epäonnistua ihan "perinteisilläkin menetelmillä".

Ymmärtääkseni hesarin kuukausiliitteen Naisen kanssa on tehty tietokoneella, ainakin jossain näyttelyssä planssien vieressä luki "tietokonegrafiikkaa". Mutta olivatpa viivat ja värit peiteväriä tai bittejä, sama se. pääasia on se miltä lopputulos näyttää lehdessä.

Eri asia on sitten se jos haluaa ostaa originaalim seinälle. Silloin pitää kaiken olla alkuperäistä eikä mitään printtiä, tietysti.

Ja vielä: Paljon peitevärillä korjaillut, paperilappupaikkauksia lyijykynä- tai siniväriviivoja sisältävät planssit ovat mielenkiintoisempia tarkasteltavia raameissa seinällä kuin viimeisen päälle hiotut täydelliset tussiviivat Schöllerin pinnalla.

Mielestäni

Leo

• Jäsen
« Vastaus #37 : 05.01.2004 klo 15:38:57 »
Tietokoneen käytöstä:

Tuskin ainakaan ne joilla on oma avatari voivat valittaa tietokoneen ongelmia. Oman avatarin saamiseen on täytynyt käyttää konetta.

Väritykseen tietokone on oivallinen jos tilanne on sama kuin minulla: Väritykseen tarvittavia välineitä ei ole (jos puuvärejä ei lasketa) ja näinpä minä väritän koneella (väritys on kuitenkin "Lucky Luken tasaista" kuten esim. Avatarissa ja kuvistani huomaa että ne on koneella väritetyt).

Itse en lisää unohdettuja viivoja koneellla vaan lisään ne kuvaan ja skaannaan ne uudestaan. Skannerin ja koneen avulla saa sarjansa nettiin kaikkien nähtäville ja joissakin tapaukissa (Juha Kouvalainen esimerkiksi) tälläinen voi johtaa sopimukseen.

Kuvankäsittelyvaiheessa itse vain pienennän kuvien kokoa, jotta ne veisivät vähemmän tilaa ja olisivat tarkempia. Ja onhan kvaakin ankatkin (valmis avatarit) tehty koneella värittämällä.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #38 : 05.01.2004 klo 16:28:37 »
mutta kyllä minä arvostaisin enemmän, jos Tarmo ottaisi kynän käteen ja menisi eduskuntatalon eteen tai minne tahansa Helsinkiin itse piirtämään.

Nnniin, kyllähän Tape käy itse sen videokameran kanssa ihan paikan päällä, ja jos kuvakulma vaatii konttaamista, varmasti sotkeutuvat housunpolvetkin. (Ja on hän kynän kanssa jo kyllin kiertänyt, sanoisin. Omasta kokemuksesta tiedän, että talvipakkasella ei oo herkkua piirtää kaupunkiluonnoksia, sen verran paljon niitä on itsekin saanut tarinoihin tehdä. Ja jostain syystä omaan makuun sopii ennemmin piirros kuin valokuva, vaikka yleensä pitää tyytyä jälkimmäisiin. Todellisuudesta pelkistää eri tavalla kuin valokuvasta.)

Mua ei Tää-Pääkaupungin fotomontaasit ollenkaan häiritse (niitä ei ole edes yritetty peittää), sen sijaan mua häiritsee kovasti se, että sarjassa ei ole juonta, siinä ei käsikirjoituksellisesti ole mitään lukemisen arvoista, ja koko konsepti on liian silmillekäyvä lähestyttäväksi. Tapen taiteessa itsessään ei vikaa ole. Ristiriita sanomalehtipakinan ja sarjakuvan välillä vain on liian ilmeinen.

Malka saattaa omalla kohdallani olla myös lukijan silmässä, näin kerran televisiosta pätkän tietokoneanimaatiota, joka oli kertovinaan Eduskunnasta (ItseValtiaat), ja sekin oli turhinta mitä olen aikoihin nähnyt. Kantani nyt vain on se, että jos vallitseva puoluepoliittinen linja on konsensus, ja politiikan mielenkiintoiset ilmiöt tapahtuvat makrokosmoksessa; yksilötasolla, on turha keskittyä varsinaisiin vallanpitäjiin henkilöinä, sillä kun vain viedään huomiota asioilta jotka heidän tarkoituksestaan tai tietensä tapahtuvat. Ei nähdä metsää puilta, kirjaimellisesti.

Liian helppoa. Kiusaus on tietysti kova tehdä tarinaa niistä aineksista, jotka televisio tuo kotiin valmiiksi pureskeltuina. Se vain paistaa läpi, jos seuraukset ovat konkreettisesti koettuja, tai jos ne ovat vain norsunluutornista käsin järjellä pääteltyjä.

En tässä nyt usuta ketään katuojiin "oppimaan elämää", enkä edes usko että taide vaatisi kärsimystä. Sanonpa vain, että hallituspoliittisella sarjakuvalla on paikkansa ennemmin sellaisissa maissa, joissa politiikka on verissä päin napit vastakkain uhoamista. Esimerkiksi Italiassa tai Espanjassa Tää-Pää... saattaisi hyvinnii olla kritiikin terävintä kärkeä, ja tappajat Tapen perässä.

No, tuskinpa tuo siitä pelästyisi. Tapella on huomattavan hyvät hermot, ja hän on nähnyt kaikenlaista.

PS. Sitä kotimaista 3D-eduskunta-animaatiota (ItseValtiaita) voisin hyvin pitää esimerkkinä huonosti tehdystä työstä. Valitaan liian vaikea muoto valoineen ja varjoineen, ja sitten jätetään kaikki puolitiehen. Väärä lähestymistapa resursseihin nähden. (Ja kaiken krrununa vielä väärä maa, Suomi kun ei oo yhtään samalla tavalla käsiteltävissä kuin esikuvasarja Spitting Imagen irvailema Englanti.)
Vastakkainasetteluna vois ottaa esimerkiksi South Parkin, joka taas on simppeleintä mahdollista 2D-tietokoneanimaatiota. Pelkistetty asetelma sopii nopeaan työskentelyyn, lopputulos on parhaimmillaan täydellistä klassikkokamaa.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2004 klo 16:43:24 kirjoittanut [kivi] »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #39 : 05.01.2004 klo 16:45:29 »
Juu juu... hyvä että immeiset alkaa käsittää, etten ole tietokonetekijöitä roviolla polttamassa... Sekä Tertsi, että Leo ovat oikeassa omissa näkökannoissaan ja olen samaa mieltä Tertsin kanssa siitä, että myös perinteisin menetelmin homma menee puihin, jos ei tajua väreistä ja niihin liittyvistä lainalaisuuksista mitään. Ja Leon viestissä oli minua miellyttävä kohta se, että hän kuitenkin haluaa originaalin näyttävän mahdollisimman paljon lopulliselta työltä ja korjailee "puuttuvat" viivat käsin, eikä koneella.

Näitä voisi jakaa vaikka mihin kategorioihin ja yksi niistä voisi olla esimerkiksi juuri sarjakuvan värittäminen koneella. Toisin sanoen sarjakuvaan ei koneella kosketa muutoin kuin värittämisen osalta. Tämäkin on jälleen eri asia kuin koneella kokonaan tehty tai osittain paranneltu versio. Jos mustavalkotyö halutaan jälkeenpäin värittää esimerkiksi tilaajan toimesta, tottakai se on OK, värittää myös tietokoneella. Sehän on käytännössä vain valmiiseen originaaliin yhden elementin lisäämistä. Joissain tapauksissa tietokonevärittäminen puolustaa muutenkin paikkaansa vahvasti. Esimerkiksi silloin, kun alunperin mustavalkoiseksi ajateltu työ halutaan esim. tilaajan toimesta värillisenä ja itse originaali on tehty paperille, joka ei kovin hyvin tue perinteisten värimateriaalien käyttöä. Tosin värilliseksi aiotun sarjakuvan tekeminen poikkeaa jo tussausvaiheessa mustavalkoiseksi ajatellusta, mutta yhtä kaikki, joskus on varmasti pakko värittää koneella, jos halutaan esimerkiksi täysin tasaisia väripintoja, hallittuja liukuja, erikoisefektejä tai tai mitä tahansa, joita perinteisin menetelmin tuotettuna vaatisi onnistuakseen 30 vuoden harjoittelun. Monet tekevät lisäksi sarjakuvansa paperilaadulle, johon on täysi mahdottomuus maalata jälkeenpäin käsin.

Yksi vaihtoehto on tietysti valopöydän läpi maalaaminen paremmalle paperille, mutta voin kokemuksesta sanoa, ettei se mitään herkkua ole. Ensinnäkin läpi kajastava valo vääristää värien arvoja, sävyjä ja voimakkuuksia, eikä se muutenkaan ole kovin tarkka menetelmä. Ja toisaalta kaikki tilaajat eivät mielellään ota tällaisia töitä vastaan. Kaikilla ei edes ole olemassa vaadittavaa tekniikkaa tällaisten kahden eri elementtiformaatin yhdistämiselle, vieläkään.

Kuten sanoit Tertsi, vain lopputulos ratkaisee, eivät menetelmät. Tämä on totta, mutta muistutan edelleen, että kyse on arvostuksista. Jos pyritään esimerkiksi fotorealistiseen maalaukseen käsin tekemällä, on selvää, että useimmin päästään lähemmäksi todellisuutta taitavan väriruiskumaalarin kuin vaikka pastelliväreillä tekevän kautta. Koska pastellitekniikka ei mahdollista kyseistä lopputulosta tukevaa jälkeä. Tässä yhteydessä tarkoitan kuitenkin sitä, että jos nyt vaikka olisin pastellimaalari, arvostaisin enemmän melkein fotorealistiselta näyttävää pastellein toteutettua omenaa kuin ruskumaalarin työstämää täysin fotorealistista omenaa valokuvantarkkoine vesipisaroineen kaikkineen. Ymmärsittekö?

Tämä tarkoittaa samaa kuin se, että perinteisesti käsin sarjakuvia tekevänä arvostaisin enemmän käsin aikaan saatua sumumaisemaa väriliukuineen kaikkineen, kuin tietokoneella toteutetun vastaavanlaisen työn, siitäkin huolimatta, että tietokoneella tehty olisi lähempänä todellisuutta. Ja juuri siksi, koska tiedän, miten vaikeaa sellainen on käsin ja toisaalta tiedän tietokonetyöskentelystä riittävästi sanoakseni, että vastaavanlainen työ koneella on verraten yksinkertaista ja kuuluu sellaisenaan lähes perusharjoituksiin kyseisten ohjelmien käytön kohdalla.

Mutta jos kyseessä on vaikka Viivi ja Wagner ja joku tilaaja haluaa sen värillisenä, niin luultavasti jopa minäkin tekisin sen väritysosuuden koneella. Koska se on yksinkertaisesti monessa mielessä vaivattomampaa ja toisaalta Viivi ja Wagner on ns. kertakäyttömateriaalia. Sarjat ilmestyvät päivittäin lukuisissa lehdissä ja ihmiset heittävät ne roskiin luettuaan. Mutta kun verrataan kunnianhimoisempaa yksittäistä työtä tällaiseen on kuin vertaisi romaanin kirjoittajan työtä kolumnistiin. Romaani kirjoitetaan pysyväksi teokseksi. Useimmat kolumnit ilmestyvät strippien tavoin lehdissä ja päätyvät roskiin lukemisen jälkeen. Muutamissa harvoissa tapauksissa joku säilyttää yksittäisen kolumnin, koska se on niin hyvä. Samaan tapaan joku teippaa yksittäisen Viivi ja Wagner-stripin jääkaapin oveen, koska se on niin hyvä. Yleisesti ottaen nämä tällaiset ovat kuitenkin kulutustavaraa viihteellisimmästä päästä. ei tällaisen materiaalin värittäminen tietokoneella vaikkapa kokooma-albumiin ole mikään synti. Eikä edes äsköistä esimerkin romaania vastaavan kunnianhimoisemman sarjakuvatyön värittäminenkään, jos se on alun alkaenkin ollut tarkoituksena ja jos se tehdään parhaalla mahdollisella osaamisella. Onhan se nyt toki kätevää, että Wagner voidaan värittää aina samalla värillä, kun taas itse sekoitetut värit voivat aina hieman vaihdella, joka häiritsee lukijaa, etenkin silloin, kun kyseessä on tuollainen muuttumaton väri melko sävyttömässä ja valottomassa ympäristössä ja kuten possun väri. Tällaisissa staattisissa töissä lopputuloksen ei tarvitse olla kovinkaan hallittu, värit ovat vain piristämässä työtä. Toisenlaisissa töissä, kutsuttakoon näitä nyt sitten vaikka ns. "taidesarjakuviksi", joista ei tarvitse lähteä analysoimaan, mitä se on ja miten se määritellään, koska siitä täällä on jo keskusteltu riittämiin. Kaikki kuitenkin oletettavasti tietävät suurin piirtein mitä tuolla käsitteellä yleisimmin tarkoitetaan. Joka tapauksessa... "taidesarjakuvassa" väreillä on myös muita tehtäviä ja tyylistä riippuen sillä menetelmällä, millä värit on työhön läiskitty on oma merkityksensä lopullisen ilmeen ja taiteilijan viestittämän atmosfäärin välittämisen kannalta. Toisin sanoen, sillä on väliä. Jos taiteilija pääsee tavoitteeseensa parhaiten tietokoneen avulla, se siitä. Tehköön niin. Mutta tehköön niin vain, jos taiteilija tuntee tulevansa tyydytetyksi. Minä tunnen itseni tyydytetyksi työni suhteen vain silloin, kun tunnen onnistuneeni tavoitteessani puhtaasti omin voimin. Haluttuun lopputulokseen pääseminen voi joskus olla vaikeampaa perinteisin menetelmin, mutta minua tyydyttää lopussa se totuus, että pääsin tavoitteeseeni juuri perinteisin menetelmin. Jos olisin luovuttanut puolessa välissä ja tehnyt sen lopulta koneella, en tuntisi samoin. Tuntisin vain pettäneeni itseni. Mutta vain siksi, että arvostan omien töitteni kohdalla täysin tai vähintäänkin pääosin käsintehtyä ja tästä johtuen arvostan myös niitä, jotka yrittävät tehdä työnsä samoin. Silti joku toinen voi kokea tyydytystä siitä, että onnistui tekemään upean työn koneella. Että onnistui tekemään koneella työn, jollaiseen ei koskaan ole aiemmin yltänyt. Se onni ja tyydytys hänelle suotakoon...

Työ ansaitsee sen menetelmän ja taitotason, mitä sen kaikki elementit edustavat. En olisi varmaankaan kestänyt hengissä, jos Tietäväisen Linnut ja Meret olisi pilattu vaikkapa samanlaisella värityksellä kuin vaikkapa Nemin kaksi Suomeen rantautunutta lehteä. Nemiin se sopii, mutta ei Linnut ja Meret teokseen. Linnut ja Meret olisi tietenkin voitu tehdä myös kokonaan koneella värittämällä, mutta tällöin olisi mielestäni pitänyt ehdottomasti pyrkiä samankaltaiseen lopputulokseen kuin mihin nyt on päädytty. "Tietokonemaalauksen" olisi tällöin edustettava osaamista joka antaa pohjatyölle ja tyylin realistisuudelle sen arvon, minkä se ansaitsee.

Ja Tarmon töistä on vielä sanottava, että kyllä niissä vanhoissa kunnon Mämmilän sarjoissa käsintehdyissä vesiväritöissä on mielestäni enemmän munaa kuin nykyisissä versioissa. Olen tosin melko varma, etteivät nykyisetkään olisi läheskään niin "tasokkaita" ilman Tarmon käymää "värityskoulua" perinteisin menetelmin. Onhan se toki helpompaa päästä hyvään tulokseen tietokoneellakin, kun tietää jo ennestään, mitä näiden värien tulisi olla ja miten ne tulisi toisiinsa istua...  

MM

• Vieras
« Vastaus #40 : 05.01.2004 klo 18:10:41 »
Päätalon Kallen romaanitkin huononivat loppua kohti merkittävästi kun ukkoparka luopui vanhasta kirjoituskoneestaan ja alkoi vanhoilla päivillään laiskuuttaan tietokoneella tekstiä suoltaa. Mitenkähän hyviä ja arvostettuja romaanit olisivatkaan olleet jos olisi sulkakynällä raapustanut... ;-)

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #41 : 05.01.2004 klo 21:58:15 »
Tämä tarkoittaa samaa kuin se, että perinteisesti käsin sarjakuvia tekevänä arvostaisin enemmän käsin aikaan saatua sumumaisemaa väriliukuineen kaikkineen, kuin tietokoneella toteutetun vastaavanlaisen työn, siitäkin huolimatta, että tietokoneella tehty olisi lähempänä todellisuutta. Ja juuri siksi, koska tiedän, miten vaikeaa sellainen on käsin ja toisaalta tiedän tietokonetyöskentelystä riittävästi sanoakseni, että vastaavanlainen työ koneella on verraten yksinkertaista

Axuzin innoittuneen kirjoituksen seurauksena koen, että mun on pakko sanoa vielä jotain. Siis, valitsemani väritystekniikka on vektoriväritys, ei pikseliväritys. Läpikuultavia värejä ei ole käytössä ollenkaan, ei myöskään värien vaalentamista tai tummentamista. Jos haluan tehdä sinisen pinnan ja keltaisen pinnan, ja niiden leikkauskohtaan vihreän pinnan, minun pitää tietää valmiiksi täsmälleen, minkä sävyinen vihreä niistä tulee. Tässä kohden mun täytyy olla kiitollinen opettajilleni eri taidekouluissa, he jaksoivat väsymättä takoa päähäni Goethea ja Albersia, mutta myös opettivat näkemään värit aivan eri tavalla.

Tuon sumumaiseman tekeminen koneella mun tavallani on yhtä helppoa kuin tehdä sumumaisema erivärisistä papereista leikkaamalla. Läpinäkymättömistä papereista.

Muuten, mä teen aika paljon akvarelleja, esimerkiksi matkoilla ollessani luonnostelen kaiken näkemäni suoraan vesivärein. Takintaskussa kulkee aina reissussa pieni taidepaperi-muistikirja, Schminken, Rowneyn ja St Petersburgin värinappilajitelma peltilaatikossa, sivellin ja vesipullo. Kotioloissa teen enemmän guasseja.

Öljyjä en tee juuri koskaan, multa puuttuu se viikkokausien kärsivällisyys hioa. Joskus on kyllä kiva tehdä impastoa, maalata kaikki kerralla niin että värien rajoissa maali todella sekoittuu.

Se minusta. Eräs tärkeä pointti kuitenkin unohtui. Nimittäin se, että sarjakuvat pitää saada aikaan nopeasti, deadlinet ovat tiukat, ja materiaalin pitää olla painokelpoista. Tuo viimeinen pointti aiheuttaa sen, ettei värejä niin vain laitetakaan samaan paperioriginaaliin mustan kanssa (ellei sitten ole Enki Bilal, jonka kohdalla homma saakin maksaa mitä vain), ja sen, että jos värittää eri arkille kuten Mämmilä aikoinaan, pitää myös huolehtia, että molemmista saapuu painoon samankokoiset skannaukset. Enää kun ei ole reprokuvaajien ammattikuntaa, joka takuuvarmasti sai samanlaiset painofilmit kaikista kuvan osista.

Painotalojen ammattitaidottomuus, mitä värierottelun tietokoneella toteuttamiseen tulee, on legendaarista. Sarjakuvapiirtäjän, joka ei tosiaan ole lehtitalossa mikään tähti, kannattaa itse huolehtia että työ toistuu halutunlaisena.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2004 klo 22:00:22 kirjoittanut [kivi] »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #42 : 05.01.2004 klo 23:12:33 »
Kiven tekstissä on ajatuksen siemeniä jos jonkinlaisia. Olen täysin vakuuttunut, että Tarmo on kierrellyt monta kymmentä vuotta kynä ja lehtiö kädessään ja tehnyt ”oman osuutensa” tutkimusmatkailijana, johan sen kertoo lukuisat Mämmilät ennen kunnon tietokoneitakaan. Eikä minulla mitään vastaan ole kameran tai videokameran käyttöä tuollaisten mallien tallentamisessa, koska myös minä tiedän kokemuksesta, ettei Suomessa montaa mielekästä kuukautta lopulta ole ulkona piirustelulle. Kamera on hemmetin kätevä väline tällaisiin ja mieluiten käytän sitä kyllä itsekin aika ajoin. tallennan hakemiani kuvia ja raapustelen sitten niitä suuntaa antavina malleina käyttäen omassa lämpimässä työhuoneessani kaikessa rauhassa. Lisäksi on tullut havaittua yksi toinenkin kameran käytön suosiota nostava tekijä. Joskus tarvitsee kuvan sellaisesta kuvakulmasta, että sellaisen kuvan piirtäminen havaintopaikalta on mahdotonta. Siksi, että sitä nyt sattuu roikkumaan vain yhdellä kädellä kaiteesta, jotta saisi nyt vaikkapa sillan reunasta alaviistokuvan. Ei tällaisessa asennossa ole kuin muutama sekunti aikaa ja vain yksi käsi vapaana. Tällöin kamera on korvaamaton, koska se muutama sekunti riittää sen kuvan ottamiseen.

Kuitenkin kameralla kuvaaminen on verraten kallista ja koska monia kuvia ei tarvita kuin kerran, seuraava unelmani onkin ostaa jonakin päivänä digikamera. Sieltä voi sitten ottaa valikosta vain sen kuvan, minkä tarvii ja dillata muut pikselimereen. Tästä huolimatta, oli kamera tai ei, otan sen kuvan ja ajan tietokoneelle mahdollista tulostamista varten vain siksi, että voin käyttää kuvaa mallina piirrosta tehdessäni. Tätä olen koko ajan tarkoittanut ja siinä on ero sen välillä, että ajaa valokuvansa sarjakuvaruudun taustaksi tietokoneella. Tarmo on jo perinteisten menetelmien taitonsa osoittanut, joten suotakoon se hänelle, koska se varmasti säästää aikaa ja hän tekee luultavasti sen vain säästääkseen aikaa ja vaivaa. Tietoisuus siitä, että hän pystyisi tarvittaessa luomaan yhtä realistisen ja mittasuhteiltaan oikean kuvan käsinkin riittää minulle. Mutta kentällä on, kuten sanoin, paljon sellaisia tekijöitä, jotka tekevät sen siksi, etteivät sitä muuten sinne saa. Ei siksi, että se säästäisi aikaa. Hekin kuitenkin saavat minun puolestani tehdä niin. Totta kai. Kyse on vain siitä, etten arvosta sellaista työtä sellaisessa tapauksessa yhtä korkealle kuin monia muita. Ja se siitä…

Tyyli käyttötarkoituksen mukaan, kuten sanoin… Kiven esimerkki South Parkista oli nappivalinta. Kyseiseen työhön valittu menetelmä sopii juuri siihen työhön loistavasti, eikä välttämättä edes toimisi yhtä hyvin jossakin muussa muodossa. South Park on hyvä esimerkki. Yhdyn myös siihen, että Tää Pääkaupunki –sarjan suurin heikkous on käsikirjoitus ja juonen puuttuminen, joskus jopa teeman puuttuminen, mutta älkäämme tästäkään syyttäkö Tarmoa, sillä sen tekee oletettavasti jompikumpi tai kummatkin niistä toisista, yhteensä kolmen henkilön työryhmäpoppoosta. Ja kun tietää, ettei Tarmon fotomontaasivalinta johdu lahjojen puutteesta, se rauhoittaa omaa mieltäni ja minun on helpompi lukea kyseistä sarjaa kiinnittämättä tuollaiseen seikkaan huomiota. silti ärsyttää joskus todella, kun TV:stä putkahtaa uusi ”kaksivuotisen animaatiokurssin” ylpeys. mainokset, joissa ”Suomen Suuri Animaatio-osaaminen” näyttää todelliset kykynsä. Tässähän voisi sanoa, että tee itse paremmin… joka on mielestäni ehkä naurettavin vastine, mitä kritiikin esittäjälle voidaan esittää. Ettehän te Hesarin Römpötillekään sano, että tee ite leffa paremmin, jos sitä noin alas pitää lyödä… Kritiikki on aina juuri sitä mitä se on. Ei tarvitse olla animaattoreiden kuningas nähdäkseen, mikä on huonosti toteutettua animaatiota ja mikä ei. Jokainen voi nähdä, että tuo kohta tuossa työssä on väärin, mutta kukaan ei välttämättä osaisi sitä mitenkään korjata paremmaksi. Silti se kohta on väärin…

Tertsi kiteytti pointin hyvin Tarmon ja kumppaneiden sarjakuvan fototaustoista. Ne eivät yksinkertaisesti oikein istu hahmojen tyyliin. No… voisihan sen sata kertaa huonomminkin tehdä… Jep. Luulen, että olen vouhotukseni asiasta jo riittävän selkeästi ilmaissut ja yritän kovasti jättäytyä tämän aiheen puimiselta. Meillähän oli joku aihekin alun perin, josta kukaan ei tässä vähään aikaan ole muistanut, joten palatkaamme kysymykseen ”mikä on vähiten mukavaa?”. Siitähän täällä alun perin piti puhua. Kiitän kuitenkin kaikkia osallistuneita haastavasta ja mielenkiintoisesta peitsenväännöstä. Lapsi on viisas kun leikkii, mutta tyhmä, jos ei osaa lopettaa, joten lopetan… tai ainakin yritän. Ja siirryn vähitellen puimaan muita asioita. Lopuksi vielä: En yhtään epäile, etteikö Kivi akvarellais. Se tieto, mitä Kiveltä on tullut niin väreihin ja papereihin liittyen tässä muutamana menneenä päivänä, ei olisi mahdollinen tai ainakin se olisi epätodennäköinen henkilölle, joka ei maalailis silloin tällöin. esimerkiksi minun ja Kiven käyttämiin papereihin ei välttämättä helposti tutustu, ellei ole kiinnostunut niiden käytöstä myös muussa hommassa kuin sarjakuvien tekemisessä. Öljyväreillä maalaamiset on juuri tällä hetkellä minultakin ollu aika vähissä. Työhuoneen terraarioissa lojuvat käärmeet estää aika tehokkaasti tällä hetkellä kaikki sellaset touhut, joissa syntyy mieletön dunkkis… Tavoitteena muuttaa keväällä. Saada oma pelkälle työlle omistettu työhuone! :)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #43 : 05.01.2004 klo 23:34:42 »
Keskustelut rönsyilkööt!! Oli ihan hyvä, ettei tähän tietokone vastaan perineteinen tekniikka -keskusteluun tullut taas uutta erillistä otsaketta.

Niin ja sitten se alkuperäinen aihe...

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #44 : 05.01.2004 klo 23:53:26 »
Öljyväreillä maalaamiset on juuri tällä hetkellä minultakin ollu aika vähissä. Työhuoneen terraarioissa lojuvat käärmeet estää aika tehokkaasti tällä hetkellä kaikki sellaset touhut, joissa syntyy mieletön dunkkis

Mulla taas nuo kaikkialle ehtivät kissat estävät tehokkaasti myrkyllisten ja hitaasti kuivuvien värien käytön. Pelottaa ajatellakin niitä nuolemassa napolinkeltaista tassuistaan. Samaten retussin käyttö yhtenä "siveltimenä" muiden joukossa on jäänyt.

Kaupungissa asuessa tätä ongelmaa ei ollut, kun mulla oli aina erillinen työhuone johon matkustin bussilla joka aamu, ja palasin illalla. En silti ihan heti vaihtais tätä maalla asumista (25 km lähimpään - pieneen - kaupunkiin) takaisin Helsingin keskustaan.

Ja täytyy myös korostaa, että se oikea, käsin tehty paperioriginaali on ainakin mulle psykologisesti tärkeä osa työtä. Ja hei - kun tietokoneella piirtämisen historia ulottuu 20 vuoden päähän ja kynällä piirtämisen 20 000 vuoden päähän, kummassa mahtaa olla tuotekehittely pidemmällä?
;-)