Vaikka tässä keskustelussa on tullut melkoisen paljon risuja sarjalle, niin otakut suorastaan
jakelevat ruusuja. Arvostelijan Ikä ja vertailupohjaksi luettujen muiden sarjakuvien määrä toki vaikuttaa osaltaan itse arvosteluun. 10-vuotias Aku Ankkaa, Hesarin strippejä ja Ykspalaa lukenut naiivi lapsonen voi kokea Warcraftin aivan eri tavalla kuin 70-vuotias, elämäänsä kyllästynyt rusina, joka on luultavasti lukenut kaikki sarjakuvahistorin merkittävimmät teokset ja siihen päälle paljon muuta.
Omat meriitit eivät löydy pitkäaikaisesta sarjakuvaharrastuksesta tai alan asiantuntemuksesta, vaikka elämääni toisinaan kyllästynyt rusina olenkin, niin silti en pitänyt Warcraftista siitä nimenomaisesta syystä, että on tullut luettua parempaakin. Aika hel*piip* paljonkin parempaa kuraa.
Minusta sarjakuvan ei tarvitse olla nerokkuutta hipovan kekseliäs häikäsevine taiteineen ollakseen hyvä tai jopa loistava. Pelkkä omaperäisyys riittää - ja se on täsmälleen, mitä Warcraftista puuttuu niin juonen, hahmojen, kerrontatavan, taiteen ym. oleellisen suhteen.
Minun kohdallani Warcraft olisi saattanut toimia paremmin, jos se olisi pystynyt edes nauramaan itselleen. Tietty camp-henkisyys olisi ehkä voinut täysin pelastaa tämän, mutta ei.. Wacraft olisi voinut olla huono, mutta olla huono tyylillä - sen sijaan se on huono ja kiusallisen tyylittömästi.
edit: Toisaalta ymmärrettävää, miksei ropefantasiapeliin perustuva sarjakuva heitä hommaa ihan lekkeriksi - en ole yhtään mitään ikänäni roolipelannut, mutta jäänyt vähän sellainen maku, että suurin osa (?) niistä on tarkoituksellisesti tehty eeppisiksi ja ryppyotsaisiksi. Menisi pelatessa varmaan maku koko hommasta, jos peli ei itse edes usko itseensä.. Äh, aivot jäi taas narikkaan, kuten selitysyritysten tasosta saattaa huomata