Kirjoittaja Aihe: Aku Ankka -sarjakuvalehti  (Luettu 575864 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kuiskaaja

  • Jäsen
  • Viestejä: 39
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1305 : 01.01.2013 klo 22:28:47 »
Minä harkitsin aiemmin syksyllä tilauksen lopettamista kesään 2013, kun kansioni viimein loppuvat. No, eipä todellakaan tarvitse harkita enää. Eiköhän se tuohon Suureen Rosa-kesään, murheellista kyllä, lopu. Ja minä kun ajattelin, että ainakaan jatkisten kesän alkaessa en voisi Aku Ankasta olla erossa. Miten väärässä olinkaan...

Markku Kivekäs kääntyisi haudassaan, jos olisi tietoinen tästä toimituksen nykyisestä, äärimmäisen kapeakatseisesta linjasta. Pitkään aikaan ei ole enää ollut havaittavissa samanlaista rakkautta ja intohimoa koko Disney-maailmaa kohtaan, kuin Akkarin kulta-aikoina. Todella kurjaa, että tähän on tultu näinkin äkkiä Kivekkään poismenon jälkeen. Ihan kuin hänen elämäntyönsä ja Akkarille vaivalla rakentamansa imago ei enää merkitsisi mitään.

Toimituksen Mikki-viha paistoi niin läpi taas tuosta kuluneen vuoden kertauksesta; "hieman yllättäenkin lukijat pitivät myös Noel Van Hornin Mikki-tarinasta." No oho! On kuin onkin olemassa joku, joka pitää Mikistä! Uskomatonta! Pitäkää jo se tunkkinne, sanon minä.

Edit: Mielenkiinnolla kyllä odotan, mitä tarinoita toimitus aikookaan Rosalta julkaista. Harvinaisista klassikoista on epäilemättä oikea runsaudenpula. :laugh:
« Viimeksi muokattu: 01.01.2013 klo 22:39:44 kirjoittanut kuiskaaja »

Koninkaulus

  • Jäsen
  • Viestejä: 306
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1306 : 02.01.2013 klo 00:30:31 »
Toimituksen Mikki-viha paistoi niin läpi taas tuosta kuluneen vuoden kertauksesta; "hieman yllättäenkin lukijat pitivät myös Noel Van Hornin Mikki-tarinasta." No oho! On kuin onkin olemassa joku, joka pitää Mikistä! Uskomatonta!

Tämä oli kyllä todellinen instant classic -lausahdus. Shokkiuutinen: Mikistäkin voi tykätä! En tiedä, pitäisikö tätä touhua seuratessa itkeä vai nauraa. Toisaalta ei kyllä hymyilytä tippaakaan. Taso on laskenut aivan järkyttävän paljon kymmenen viime vuoden aikana. Osittainhan (ja mitä enenevässä määrin) syy on Egmontin täysin onnettomaksi näivettyneen tarinatuotannon, osittain Akkarin toimituksen ja lehden linjasta päättävien.

Joku tässä ketjussa aiemmin heitti ilmoille pohdinnan, että Akkarin hyvä taso olisi ollut enemmänkin poikkeus kuin sääntö. Tästä on kyllä helppo olla samaa mieltä, ja siinä mielessä pidän itseäni onnekkaana, kun pääsin kuitenkin todistamaan juuri tuota huippukautta 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa. Vanhat lehdet ja niissä julkaistut tarinat ovat sen verran tuttuja, että on helppo sanoa lehden olleen melkoisen keskinkertainen 1950-luvulta aina 90-luvun alkuun asti. Ellet satu olemaan kova barksisti. Tietysti vanhoissa ajoissa verrattuna nykyiseen oli aina se etu, että Mikkiä ei yritetty kaikin keinoin häivyttää lehdestä.

Tietenkin lehti on ensisijaisesti lapsille, mutta ei sillä kaikkea huonoutta voi selittää. Oli se lapsille suunnattu 90-luvullakin, ja silti nuo tarinat toimivat edelleen vanhemmallakin iällä. Nykyäänhän Akkari ei ole minulle niin tärkeä juttu, koska — kuten todettua — on selvää, etten enää kuulu kohderyhmään. Hyvää Disney-sarjakuvaa löytää kyllä muista julkaisuista. Aku Ankka on kuitenkin profiloitunut lehdeksi, jota kaikenikäiset voivat lukea, ja se on ollut osa arkirutiineja jo kauan, joten kyllähän se harmittaa, jos tämä keskiviikkojen lukuhetki täytyy joskus hylätä. Vielä olen ehkä lähinnä perinteiden vuoksi sinnitellyt, mutta ihan loputtomiin näin tylsää lehteä ei jaksa tilata.
Topolino & Orazio Cavezza

Koninkaulus

  • Jäsen
  • Viestejä: 306
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1307 : 02.01.2013 klo 02:49:05 »
Koninkaulus esittää:
Aku Ankan vuoden 2012 parhaat tarinat
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10. Aku Ankka: Konnanroolissa (Donnie Fiasco)
Käsikirjoitus: Jens Hansegård
Piirrokset: Marco Rota

AA 21/2012

9. Aku Ankka: Leirielämää (Vacation Time)
Käsikirjoitus ja piirrokset: Carl Barks
AA 23-25/2012

8. Mikki Hiiri: Kerran ketku, aina ketku? (Foolproof)
Käsikirjoitus ja piirrokset: Noel Van Horn
AA 4/2012

7. Mikki Hiiri: Ekotehokas ratkaisu (Tilting At Windmills)
Käsikirjoitus: Sarah Kinney
Piirrokset: Xavier Vives Mateu

AA 19/2012

6. Mikki Hiiri: Tohtori Staattisen muodonmuutos (Tick-Tock Doc)
Käsikirjoitus ja piirrokset: Noel Van Horn
AA 41/2012

5. Mikki Hiiri: Hessun hassu lemmikki (Goofy and Agnes)
Juoni: Floyd Gottfredson
Käsikirjoitus: Merrill De Maris
Piirrokset: Floyd Gottfredson
Tussaus: Bill Wright

AA 32-34/2012

4. Hessu: Auto-ongelma (Goofy's Car)
Juoni: Floyd Gottfredson
Käsikirjoitus: Dick Shaw
Piirrokset: Floyd Gottfredson
Tussaus: Bill Wright

AA 50/2012

3. Mikki Hiiri: Museometsä (The Memory Tree)
Käsikirjoitus ja piirrokset: Noel Van Horn
AA 46/2012

2. Mikki Hiiri: Pilkulleen (Bonanza)
Käsikirjoitus ja piirrokset: Noel Van Horn
AA 18/2012

1. Mikki Hiiri: Salaisuus vailla vertaa (Cosmos)
Käsikirjoitus ja piirrokset: Noel Van Horn
AA 14/2012

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Päätin nyt tällaisenkin listan väsätä aikani kuluksi, Taskari-ketjussa näitä on tullut tehtyä jo parina vuonna. Muutama tarina oli näiden lisäksi vakavassa mietinnässä (mm. Gottfredsonin ja Osbornen Päällystakkien arvoitus sekä Åstrupin ja Feriolin Hessun synttäreiden kunniaksi tekemä tarina), mutta ei tätä oikein mitenkään voinut tämän pidemmäksi venyttää. Ei vain löytynyt edes viittätoista tarinaa, jotka olisin halunnut parhaimpien joukkoon listata. Listasta tuli aika Mikki-painotteinen, mutta minkäs teet. Ne, jotka ovat lukeneet viestejäni muissakin ketjuissa, tietävät kyllä minun pitävän myös hyvästä ankkasarjakuvasta. Kovin vähän sitä on ollut tässä lehdessä viime aikoina. Toivotaan valoisampaa Akkari-vuotta 2013!
« Viimeksi muokattu: 02.01.2013 klo 02:56:16 kirjoittanut Koninkaulus »
Topolino & Orazio Cavezza

Keuhko

  • Jäsen
  • Viestejä: 273
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1308 : 02.01.2013 klo 16:20:39 »
Pitää varmaan kaivella vanhat kansiot esiin, selailla vähän ja tulla sitten julistamaan, mikä se kaikkein paras vuosikerta onkaan. :)

Ootko vielä ollenkaan kerennyt syventyä tähän tutkimukseen?  :)
Taisi ne Akkarin kulta-ajat rajoittua vuosiin 1997-2002 (2003 taisi olla se vuosi, jolloin Mikki-tarinoita karsittiin ja vastaavasti hollantikamaa  lisättiin).

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 996
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1309 : 02.01.2013 klo 16:44:06 »
Kyllä mun mielestä 70- ja 80-luku oli parasta aikaa. Niin no kyllä voi sanoa, että Markku Kivekkään aikanakin oli paljon hyviä Aku Ankkoja.

Ehkä toi nostalgia sanelee paljon tossa 70- ja 80-lukujen AKu muistoissani.
Viime aikoina on kyllä taso ollut niin luokatonta, että joskus en viitsi edes kaikkia tarinoita lukea loppuun AKu Ankka-lehdestä.

Valitettavasti en pysty lopettamaankaan. Sinne toimitukseen pitäisi saada oikeita Disney-faneja sekä asiantuntemusta ja järkeä (paljon).

Toi kesän Rosa-tarinat kyllä itteäkin harmittaa, kun tuli kanssa noi Rosa-kirjat ostettua. Onneksi Roope-sedän taso on parantunut paljon viime aikoina. Vaikka olinkin näreissäni kirjan koon muuttamisesta, niin en ole enää. Tarinat on parempia ja kokokin ihan hyvä. Selkämykskuvat kyllä sais heittää pois...Viime vuoden kuvastakaan ei saa mitään selvää, jos ei purista kirjan selkämykset tiukasti yhteen ja liimaa kiinni. Tosta vois kyllä luopua! Ei ne taskukirjat mene yhtään enempää kaupaksi vaikka siinä olis mikä kuva selkämyksessä.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Gattoonmestari

  • Jäsen
  • Viestejä: 19
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1310 : 02.01.2013 klo 19:31:07 »
Darth Mika on kyllä oikeilla jäljillä. Mitä tulee mainittuun "Mikki-vihaan", niin johtuisikohan se ihan siitä, että Egmontin nyky-Mikillä ja Gonzales/Murry/Scarpa-akselin Mikillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa...

Ja kyllä hollantilaiset tarinat ovat pelastaneet nyky-AA:n, Egmontin taso on laskenut liikaa. Etenkin tarinoiden ajattomuus, mikä on kuitenkin kestävän Ankka-tarinan edellytys, on hakusessa.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2013 klo 20:12:18 kirjoittanut Gattoonmestari »

Gattoonmestari

  • Jäsen
  • Viestejä: 19
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1311 : 02.01.2013 klo 19:48:07 »
Onkohan muuten muiden uusimmassa numerossa (1/2013) pientä paino-ongelmaa eli esim. sivulla 11 hailakkaa tekstiä?

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 996
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1312 : 02.01.2013 klo 20:02:42 »
Onkohan muuten muiden uusimmassa numerossa (1/2013) pientä paino-ongelmaa eli esim. sivulla 11 hailakkaa tekstiä?
Mulla oli teksti ainakin ihan kunnossa joka stripissä...oot saanut vaan maanantai-kappaleen.
Mä en kyllä pitänyt ollenkaan tosta AA 1/13 Mikki tarinasta. Hirveetä pask...!!!
Onneksi lopussa oli toi Dan Jippesin jatkotarina...pelasti lehden täydeltä pannukakulta!

"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Gattoonmestari

  • Jäsen
  • Viestejä: 19
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1313 : 02.01.2013 klo 21:18:37 »
Ko. Mikki-tarinasta ihan samaa mieltä...

Koninkaulus

  • Jäsen
  • Viestejä: 306
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1314 : 03.01.2013 klo 07:20:56 »
Kyllähän tuo tämän vuoden avausnumeron Mikki-tarina oli pettymys, ei sitä voi kieltää. McGrealien kanssa se on ollut aina vähän hakuammuntaa, viime vuosina entistä enemmän. Joskus tulee oikeasti onnistuneita ja sujuvia tarinoita, joskus taas tällaista (ja heikompaakin) huttua. Pätee niin pariskunnan hiiri- kuin ankkasarjoihinkin. Tämä oli kyllä hölmö tarina niin juonen kuin hahmojen käytöksenkin osalta. Silti olin ilman muuta iloinen, että lehdestä Mikkiä löytyi, sillä se on kuitenkin aina juhlimisen arvoinen asia tänä päivänä. Aina ennemmin keskinkertainen Mikki-juttu kuin keskinkertainen ankkastoori. Lisäksi Fabrizio Petrossi on kuitenkin asiansa osaava piirtäjä.

Mitä tulee mainittuun "Mikki-vihaan", niin johtuisikohan se ihan siitä, että Egmontin nyky-Mikillä ja Gonzales/Murry/Scarpa-akselin Mikillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa...

Selvitetäänpä pari juttua. Ensinnäkin, nähdäkseni tuollaista akselia ei olekaan, jolle mahtuisivat niin Gonzales, Murry kuin Scarpakin. Murryn kanssa samaan osastoon kuuluvat ennemminkin hänen jäljittelijänsä Tello aikalaisineen (eli Egmontin varhainen Mikki-tuotanto) sekä toisaalta Murryn omat aikalaiset amerikkalaisista sarjakuvalehdistä, siis Strobl, Bradbury ja kumppanit. Ja tietenkin näiden kaikkien käsikirjoittajat. Tämähän on se kaikkein kuivin ja persoonattomin näkemys Mikistä. Fallberg ja Murry onnistuivat tekemään jonkin verran ihan onnistunuttakin sarjakuvaa, mutta se vaati aina hyvin ideoitua juonta. Tello kumppaneineenkin joskus osui oikeaan, mutta harvemmin.

Minä olen aina pitänyt tuota nimenomaista Mikkiä sinä, joka on — tietyntyyppisesti käsikirjoitetun "nyky-Egmont-Mikin" ohella — merkittävimpänä ollut mustaamassa hahmon mainetta. Ennen kaikkea Tellon, mutta valitettavan usein myös Murryn Mikki on kuin onkin tavattoman tylsä hahmo, ja näiden tekijöiden tarinatkaan eivät yleensä ole kovin mielikuvituksellisia tai tuoreita. Lisäksi niistä puuttuu huumori lähes kokonaan. Kuten todettua, niitä hyviä tarinoitakin löytyy, mutta keskimäärin taso on aika kyseenalainen.

Toki tiedän monien kaipaavan juuri Murryn Mikkiä, mutta suurimmaksi osaksi pistän sen toisaalta nostalgian, toisaalta ankkafaniuden piikkiin. Jälkimmäisellä tarkoitan siis sitä, että en usko Akkari-toimituksenkin usein toistaman lauseen "monelle Paul Murry on ainoa oikea Mikki-piirtäjä" pätevän moneenkaan oikeasti Mikin faniksi tunnustautuvaan. Tietysti suosikkitekijät vaihtelevat Mikistä tykkäävienkin keskuudessa, se on selvä. Joka tapauksessa pidän Murryn hehkuttamista jonain ultimaattisena hiirimestarina enimmäkseen sellaisten ankistien juttuna, jotka eivät oikein Mikin hahmosta muuten perusta mutteivät sitä kategorisesti vihaakaan. Ja sitten toisaalta taas näen tämän "murrylais-tellolaisen" tyylin sellaisenakin, joka sitä inhoa toisissa aiheuttaa. Murryn Mikki on neutraali ja tasainen, mitä toiset pitävät kivana juttuna ja toiset todella tylsänä.

Manuel Gonzalesin sunnuntaisarjojen nostaminen esiin aina Mikistä puhuttaessa on ehkä sinälläänkin hieman kyseenalaista, mutta ainakin yhtymäkohdat Paul Murryn tuotantoon ovat aika hataria. Gonzalesin piirtämät, useimmiten Bill Walshin kirjoittamat sunnuntaisarjat ovat vitsejä, joissa Mikin hahmo/luonne on yleensä aika lailla sivuosassa. Vitsisarjoissa pääpaino on hassuilla tapahtumilla, ja jos jonkun hahmon käytös oli vitsien kannalta merkittävää, se oli Gonzalesilla useimmiten Hessu. Mikki on näissä kuitenkin selvästi eläväisempi ja yllättävämpi hahmo kuin se murrylainen versio, se tasapainoinen, rauhallinen, välillä turhankin keskiluokkainen ja kaavoihinsa kangistunut salapoliisi.

Tavallaan jäljitän tämän kaiken Gottfredsoniin ja hänen sarjojensa perintöön. Gottfredsonin Mikki, vaikka tasoittuikin luonteeltaan vuosien varrella (ns. Bill Walsh -vaikutus), pysyi aina pohjimmiltaan sinä innokkaana, seikkailuihin valmiina ja kiinnostavana hahmona. Ennen kaikkea tietenkin tarinat pysyivät mielikuvituksellisina, vaikka Mikki hahmona aikuistuikin. Myöhemmät sunnuntaistripit keskittyivät sitten näihin arkipäivän sattumuksiin, joiden pyörteissä Mikki säilyi hauskana hahmona, mutta oli toisaalta lähinnä vitsinkerronnan väline. Sarjakuvalehtien puolella Murry, Fallberg, Bradbury ja kumppanit hioivat lopunkin särmän Mikistä pois ja tekivät hahmosta parhaimmillaan mitäänsanomattoman ja harmittoman, pahimmillaan sen ennalta-arvattavan, kuivan ja huumorintajuttomankin hiirulaisen, jonka kohdalla on usein ihan perusteltuakin puhua tylsästä Mikistä.

Italiassa oivallettiin nopeasti, että Mikin hahmossa on muutakin olennaista kuin kyky ratkoa rikoksia. Mainittu Scarpa on tietysti paras esimerkki klassisesta Mikki-tekijästä, joka tavoitti hyvin Gottfredsonin alkuperäisen hiiren innostuneisuuden, nokkeluuden ja eläväisen luonteen, ja Floydin tarinoille ominaisen tasapainottelun huumorin ja jännityksen välillä. Hän toi mukaan oman lahjakkuutensa tarinankertojana, humoristina, hahmojen käsittelyn mestarina sekä piirtäjänä ja loi kaikkien aikojen parhaan version Mikistä.

Scarpan, Guido Martinan, Giovan Battista Carpin ja muiden onnistuneet Mikki-tarinat innoittivat uudet ja taas uudet italialaistekijät seuraamaan heidän jalanjäljissään. Hahmoa on viety moneenkin suuntaan, mutta jotenkin italialaisilla on juttu pysynyt aina näpeissä. Pezzin, Cavazzano, Sarda, De Vita, Marconi, Faraci, Casty ja monet, monet muut ovat pitäneet huolen siitä, että Topolino on ollut aina rautaa. Italialaisten ansioksi on myös luettava monien uusien hahmojen onnistunut lanseeraaminen hiiriuniversumiin, samoin kuin joidenkin vanhempien sivuhahmojen nostaminen enemmän esille.

Italiassa Mikki-tarinoiden taso oli siis korkealla 1970- ja 1980-luvuilla — joskin 70-luvulla myös saapasmaassa oli pienehkö suvantovaihe verrattuna 1950-60-lukujen huikeaan menoon, joka palasi kunnolla vasta 80-luvun aikana uuden sukupolven ottaessa ohjat tiukasti käsiinsä. Varsinaista ongelmaa hyvien Mikki-tarinoiden tuottamisessa ei Italiassa missään vaiheessa ollut, mutta Egmontilla kaikki oli toisin. Ankka-puolelle tanskalaisilla oli jo 70- ja 80-luvuilla heittää Vicarin ja Brancan kaltaisia vakuuttavia piirtäjiä (kummankaan tyylistä en henkilökohtaisesti pidä, mutta se lienee lähinnä makuasia), ja osa käsikirjoittajistakin oli vähintäänkin kohtalaisen päteviä. Hiiritarinoiden tekeminen tuotti yhtiölle kuitenkin pitkään suurta tuskaa, ja tarinat välittivät tuon tuskan lukijoille. Tello, Bancells, Santanach...Mikki-tarinoille ei vain ollut kaksisia piirtäjiä. Eikä sen puoleen käsikirjoittajiakaan. Anderson, Sutter ja kumppanit olivat selkeästi enemmän kotonaan kirjoittaessaan Ankkoja.

90-luvulla kaikki muuttui. Sen ensimmäinen puolisko oli vielä enimmäkseen hoipertelua Tello-Teamin, Estébanin ja kumppaneiden tahtiin, mutta ensimmäiset merkit paremmasta olivat jo nähtävissä. Ferioli oli ensimmäinen. Hänkin joutui aluksi tietysti tyytymään isolta osin varsin keskinkertaisiin tai heikkoihin tarinoihin, mutta piirtäjänä hän oli aivan huima parannus Egmontin muihin silloisiin Mikki-taiteilijoihin.

Vuosikymmenen puolenvälin tietämillä tapahtui isoja mullistuksia, kun Rodriques ja Noel Van Horn liittyivät joukkoon. Samoihin aikoihin myös käsikirjoittajapuolella tapahtui suuri hyppäys eteenpäin. Van Horn kirjoitti toki monet tarinoistaan itse, mutta Ferioli ja Rodriques tarvitsivat hyviä käsikirjoittajia, jotteivät heidän lahjansa piirtäjinä menisi hukkaan. Erickson, Gerstein, Petrucha, Hedman, Kinney, Pat (ja myöhemmin myös Carol) McGreal, Markstein, Rawson ja kumppanit osoittautuivat oikein päteviksi "uuden ajan Egmont-Mikin" kirjoittajiksi. He onnistuivat tekemään tarinoita, jotka eivät välttämättä edes vaatineet kenenkään mainitun huipputekijän piirroksia toimiakseen, vaan usein muutkin piirtäjät pystyivät niitä onnistuneesti kuvittamaan. Uusi, pirteä Egmont-Mikki on silti ainakin omaan tajuntaani iskostunut eniten juuri Feriolin, Rodriquesin ja Van Hornin Mikkinä. Käsikirjoittajia on oppinut arvostamaan kunnolla hieman myöhemmin.

"Egmontin nyky-Mikki" on tietynlainen yhdistelmä alkuaikojen Gottfredsonin veijarimaista intoilijaa, konnia vastaan taistelevaa poliisin apuria ja aivan uudenlaista, modernimpaa seikkailijaa ja arjen sankaria. Italialaiset monipuolistivat Mikin seikkailuja jo aiemmin eri tavoin, kun Egmontilla keskityttiin pitkään toisaalta murrylaisen perinteen jatkamiseen ja toisaalta hyvin mitäänsanomattomien, arkisten "huumorisarjojen" tekemiseen (70-luku --> 90-luvun alku). 90-luvun uudistus toi Mikille luonnetta, mielenkiintoisempia ja monipuolisempia tarinoita ja lopulta polvihousutkin takaisin. Mikin pukeutumista en ole koskaan osannut pitää ongelmana, sillä hahmon luonne on käsikirjoituksesta, ei housuista kiinni.

Minusta Egmontin kultakauden Mikki kumartaa sopivassa suhteessa niin Gottfredsonin kuin muunkin aiemman Mikki-perinteen suuntaan ollen kuitenkin samalla moderni, moneen venyvä hahmo. Minä kasvoin lukien (muun muassa) tuota Mikkiä ja opin pitämään siitä. En yleisesti ottaen yhtä paljon kuin italo-Mikistä tai Floydin alkuperäisestä, mutta kuitenkin riittävästi ihmetelläkseni jatkuvasti sitä suunnatonta vihaa, jonka juuri tuo Mikki-versio on monissa piireissä saanut niskaansa. Onhan se erilainen kuin se Mikki, joka Aku Ankka -lehden sivuilla nähtiin aiemmin, mutta tämä uudistunut näkemyshän on niin paljon parempi...

Enimmäkseen Taskareissa nähdyt pidemmät, kolmiriviset tarinat ovat tietysti oma lukunsa. Näidenkin osalta päästiin kunnolla vauhtiin 1990-luvulla, mutta niille ei koskaan löytynyt samantasoista piirtäjää. Aluksi mm. Bancells teki näitä tarinoita, sittemmin Taskareiden Egmont-Mikki on totuttu tuntemaan lähinnä Joaquínin pyöreäpäisenä, usein ärtyneen näköisenä hiirenä. Muitakin piirtäjiä on tietenkin ollut, mutta em. huipputekijöistä ainoastaan Ferioli teki muutaman taskukirjamittaisen tarinan. Käsikirjoittajat olivat osittain samoja, ja kyllähän erittäin hyviäkin Taskari-Mikkejä on tehty, mutta jotenkin on aina tuntunut siltä, että esimerkiksi McGrealin pariskunta sai yleensä parempaa jälkeä aikaan lehtiformaatin Mikki-tarinoissa. En silti ole koskaan vastustanut myöskään Taskareissa Egmont-Mikkiä. Ylivoimaisesti suurin ongelma oli se, että niiden ansiosta yhteen aikaan italialaiset Mikki-tarinat — jotka olisivat tietenkin olleet huomattavasti parempia — olivat varsin vähissä Taskukirjoissa. Nyt tilanne on se, että kaipaisin silloin tällöin myös Egmontin Mikkiä Taskareihin (esim. pari kertaa vuodessa), mutta eipä tuollaisia tarinoita taideta enää tehdä...

Dekkari-Mikki oli tietysti aivan oma alalajinsa myös. Näitähän nähtiin Dekkaripokkareissa sekä muutamia myös Taskareissa. (Myös Suomessa julkaisemattomia löytyy runsaasti.) Näissä oli oikeasti yleensä varsin hyvät juonet ja sopivasti jännitystä. Dekkari-Mikkiä kirjoittivat mm. Elizabeth Rowe ja Bob Langhans. Ehdottomasti hyvää sarjakuvaa, vaikka piirtäjät eivät parhaiden mestarien tasolle yltäneetkään.

Nykyäänhän Egmont-Mikki tarpoo jossain todella syvällä. Ferioli vietiin, Rodriques vietiin, nyt vietiin Van Hornkin. Käsikirjoittajat ovat siirtyneet muihin hommiin tai kirjoittavat hekin vain Ankkaa. Uusia tarinoita ei juurikaan edes tehdä, ja se klassinen Mikki-kymmensivuinen Aku Ankan toisena tarinana on muisto vain, jatkosarjoista puhumattakaan. Taskariformaatin sarjoja ei tehdä. Kuten tämänkin vuoden ensimmäisestä lehdestä näimme, julkaistavat Mikit on tehty jo useampia vuosia sitten. Oikeastaan koko Mikki-tuotanto tuntuu olevan ihan jäissä. Maya Åstrup on viime vuosina yrittänyt jotain kirjoitella, ja piirtäjiäkin taitaa olla muutama jäljellä lyhyempiin tarinoihin siirtyneen Joaquínin johdolla. Kari Korhosen ja Joaquínin tuore Mikki-tarina on julkaistu loppuvuodesta Tanskassa ja Norjassa, ja Korhonenhan kertoi haastattelussa kirjoittaneensa muutamia Mikkejä 50-luvun Murryn tyyliin. Suuria odotuksia näitä kohtaan minulla ei ole, mutta olisihan ne — jos joku ne joskus kuvittaa — ilman muuta mukava saada ihan mielenkiinnosta ja Mikki-vajetta täyttämäänkin Aku Ankkaan.

Jaa...mitenkäs tästä tällainen Mikki-historiikki tuli? Suokaa anteeksi, saatoin innostua.

Kyllä mun mielestä 70- ja 80-luku oli parasta aikaa. Niin no kyllä voi sanoa, että Markku Kivekkään aikanakin oli paljon hyviä Aku Ankkoja.

Veikkaan, että katsot tätä lähinnä ankkasarjakuvan kannalta ja tykkäät Vicarista, Brancasta jne. Minun on vaikea uskoa, että 70- ja 80-luku olisi voinut olla paras aikakausi niille, joita kiinnostavat yhtä lailla niin ankka- kuin hiiritarinatkin, puhumattakaan sitten minkäänasteisesta Mikki-preferenssistä. Siis jos yritetään välttää ylenpalttista nostalgisointia, niin eihän tuota oikein mitenkään voi pitää hyvänä ajanjaksona Mikin kannalta. Muutama enemmän tai vähemmän silvottu italialaistarinakin siellä 70-luvun hämärissä lehteen sujautettiin, mutta eijeijei...

Oikeastaan ankkatarinoiden suhteen lehdessä ei ole tainnut yleensäkään olla ihan hillittömän suurta ongelmaa, siis kovien Aku-fanien näkövinkkelistä. On ollut Barksin valtakausi (jota on tietysti jatkettu aina vain...), myöhemmin olivat ne Vicarit, Brancat ja muut monien suosikit, ja sitten tulikin jo 90-luku. Itse laitan osittain oman nostalgisoinnin piikkiin sen, että ysärin lapselle se 15 vuoden takainen "perustarina" on edelleen kovempi sana kuin esim. jostain vastaan tuleva 80-luvun "perustarina".

Silti 90- ja 2000-luvuilla on ollut ankkapuolellakin muutama seikka, joiden perusteella pidän tätä Mikki-tarinoiden huippujaksoa myös koko lehden kulta-aikana. Yksi on Marco Rota. Toinen on William Van Horn. Sitten oli tietysti itse maestro Scarpa, joka teki muutaman Mikin ja vähän enemmän Ankkoja Egmontille vanhoilla päivillään. Don Rosasta pidin silloin kakarana, mutta enää se ei likikään samaan tapaan putoa. Osa tarinoista on silti edelleen ihan hyviä (ja saavat myös niitä nostalgiapisteitä).

Tämän kaiken uuden sarjakuvan lisäksi lehdessä nähtiin aika ajoin Barksia, Murrya, Gottfredsonia jne. Ehdotonta kulta-aikaa omasta mielestäni tuo (suunnilleen) 1995-2005.

Ootko vielä ollenkaan kerennyt syventyä tähän tutkimukseen?  :)
Taisi ne Akkarin kulta-ajat rajoittua vuosiin 1997-2002 (2003 taisi olla se vuosi, jolloin Mikki-tarinoita karsittiin ja vastaavasti hollantikamaa  lisättiin).

No enpä ole valitettavasti ehtinyt ihan tuossa mielessä lehtiä tutkiskella. Taidat olla kyllä noiden absoluuttisten huippuvuosien kanssa varsin erinomaisesti hajulla. Pitääpä katsoa, jos ehtisi tässä lähipäivinä tutkailla noita vuosikertoja hiukan tarkemmin.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2013 klo 08:05:14 kirjoittanut Koninkaulus »
Topolino & Orazio Cavezza

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 642
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1315 : 03.01.2013 klo 09:52:55 »
Koninkaulukselta pitkä kirjoitus jonka yleislinjojen kanssa olen hyvin samaa mieltä (yksityiskohdissa on jotain eroa, esim. minulle Noel van Horn tökkii vastaan pahasti).

Mutta joo, Murryn Mikki on aika luonteeton, hyvät tarinat perustuvat kiinnostaviin miljöisiin ja hyviin juoniin joiden läpi Mikki viedään, ja Tello on jatketta tuolle paitsi ettei ole samantasoinen piirtäjä ja juonet olivat järjestään heikompia (on Tellollakin pari hyvää juttua, pääasiassa niitä 80-luvun jatkosarjoja). Mutta erityisesti Tello on suurelta osin vaikuttanut myöhempään Mikki-inhoon.
Ja Gonzalezista pidän mutta pidän hänestä juuri Hessun tekijänä, kai Mikki siellä joissain jutuissa vilahti.

Ja Ferioli, Rodrigues ja kumppanit tosiaan saivat Mikkiin uutta eloa ja tuon puolesta minäkin nostan 90-luvun 50-luvun ohella Akkarin parhaaksi vuosikymmeneksi. Vaikka nostalgian puolesta minun pitäisikin fanittaa erityisesti 80-luvun alkuvuosia mutta pakko on todeta että Vicarin ja Brancan ohella ei paljoa muuta hyvää noissa ajoissa ollut...

Gattoonmestari

  • Jäsen
  • Viestejä: 19
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1316 : 03.01.2013 klo 13:28:39 »
No, mitäpä tuohon sanoisi...niin eri sfääreissä Koninkauluksen ja minun näkemykset ovat. Se on kyllä totta, että puhdaa Mikki-fani en ole koskaan ollut, mutta Mikki-vihaajaksi muutuin kyllä näiden "uudistusten" eli Ferioli & Kumpp. myötä. Kun kuitenkin se ensikosketus koko hahmoon tuli Mestari-Murryn ja esim. taskaritarina Varjovarkaan käsissä. En sitten mitenkään kykene näkemään yhtäläisyysmerkkejä Gottfredsonin ja vaikkapa Joaquinin välillä. Epäilen, että jos Gottfredson & Kumpp. olisivat aikoinaan tarjonneet Joaquinin jälkeä palkanmaksajilleen, niin olisi lopputili laskettu kouraan...

Henendo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 396
  • Kunnia myös hiirimestareille!
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1317 : 05.01.2013 klo 16:18:44 »
Mä en kyllä pitänyt ollenkaan tosta AA 1/13 Mikki tarinasta. Hirveetä pask...!!!
Onneksi lopussa oli toi Dan Jippesin jatkotarina...pelasti lehden täydeltä pannukakulta!

Pitääpäs nyt tältäkin suunnalta kommentoida vuoden aloittanutta lehteä. Samaa mieltä olen muiden kommentoijien kanssa sisällön laadusta. Mikki-sarja oli floppi, mutta Barks-klassikko osattiin tällä kertaa valita. Sen verran harvinainen (ja hyvä) tapaus Kultaisten kattojen kaupunki on. Jippesin jatkis oli alultaan todella lupaava ja toi mieleen niitä taannoisia aikoja, jolloin jatkikset olivat rautaa. Toivottavasti tämän voi tulkita jonkinlaisena uudenvuodenlupauksena toimitukselta siitä, että jatkosarjoja ja Mikkiä (paremmassa muodossa) olisi tänä vuonna luvassa enemmän.

Muistittehan perinteisen kansiäänestyksen? Ainakin itse koin parhaan valinnan tavallista vaikeampana, sillä erinomaisia ehdokkaita oli monta: Don Rosan Atlantis-kansi ykkösnumerossa, Vicarin muistonumeron 10 kansi, Barksin Leirielämää-kansi numerossa 23 sekä Rosan Xanadu-kansi numerossa 29. Lopulta päädyin valitsemaan suosikikseni Barksin legendaarisen Leirielämää-kannen.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1318 : 06.01.2013 klo 19:33:11 »
Jippesin jatkis toi mieleen vähän liikaakin tuon Barksin viimeisen kässärin Somewhere in Nowhere (ja sen muunnoksen Somewhere Beyond Nowhere) perusasetelmat. Saapas näkee ja kenkä tietää mitä jatko tuo tullessaan.

Timo

Koninkaulus

  • Jäsen
  • Viestejä: 306
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #1319 : 06.01.2013 klo 20:43:31 »
En sitten mitenkään kykene näkemään yhtäläisyysmerkkejä Gottfredsonin ja vaikkapa Joaquinin välillä. Epäilen, että jos Gottfredson & Kumpp. olisivat aikoinaan tarjonneet Joaquinin jälkeä palkanmaksajilleen, niin olisi lopputili laskettu kouraan...

Kuka on väittänyt Gottfredsonin ja Joaquínin piirrostyyleissä olevan jotakin yhtäläisyyksiä? En minä ainakaan. Joo, näen tuon sanan "vaikkapa", mutta en tajua tämän hatusta vedetyn vertailun pointtia. Jälkimmäisen virkkeen ajatusleikki on järjetön, tässä tapauksessa suorastaan koominen.
Topolino & Orazio Cavezza