Kirjoittaja Aihe: Aku Ankka -sarjakuvalehti  (Luettu 576812 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

haplo

• Jäsen
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #945 : 29.12.2011 klo 16:46:39 »
Eipä ollut Heikuran tarina kovinkaan hyvä. Juoni oli putkijuoksua ja vitsit huonoja, ei voi mitään. Kenties se huonoin suomalaistarina tälle vuodelle, mutta ainakin kaukana verrattuna Kunnaksen ja Koivistojen & Paretskoin tarinoihin.

Mutta onpas mukava kun Pepiä on nyt loppuvuodesta julkaistu parissakin lehdessä. Lisää vaan, noita lukisi jo pelkkien piirrosten vuoksikin. Lisäksi Pepi tuo lehden hahmokatraaseen lisäväriä, mikä ei haittaa yhtään.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #946 : 29.12.2011 klo 17:52:30 »
Eipä ollut Heikuran tarina kovinkaan hyvä. Juoni oli putkijuoksua ja vitsit huonoja, ei voi mitään. Kenties se huonoin suomalaistarina tälle vuodelle, mutta ainakin kaukana verrattuna Kunnaksen ja Koivistojen & Paretskoin tarinoihin.

Samoilla linjoilla. Ei tämä tarina mielestäni antanut parin hauskan idean lisäksi mitään uutta, vaan tuntui "vanhan kertaukselta". Nuo sekkikylpy ja luottokorttisade olivat ideoina hauskoja, mutta tarinassa ne eivät toimineet, vaan tuntuivat päälleliimatuilta. Lisäksi tarinan lopetus ja loppuratkaisu tulivat liian vaivattomasti ja helposti, kai kelvollisesta ideasta olisi enemmänkin saanut irti.

Vuoden parhaat suomalaistarinat olivat Paretskoi&Koivistot (hulvatonta revittelyä), Kunnas (kaunista & tunnelmallista) ja juhlanumeron Korhonen (taiteilijoiden tykitystä). Tässä järjestyksessä, päätöksestä ei voi valittaa! :)
« Viimeksi muokattu: 29.12.2011 klo 17:54:02 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #947 : 29.12.2011 klo 18:02:20 »
Heikuran tarina toimi, yksi parhaista suomalaisista  AA-tarinoista koskaan.

Hieno päätös täälle vuodelle.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Kujis

• Varastomies
  • Jäsen
  • Elämme kovia aikoja ystävä hyvä!
« Vastaus #948 : 29.12.2011 klo 19:49:09 »
Heikuran tarinan olisi saanut piirtää Kari Korhonen ihan loppuun asti, niin siinä olisi ollut hieman enemmän hohtoa. Ihan kiva yritys

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #949 : 29.12.2011 klo 20:21:12 »
Heikuran tarina toimi, yksi parhaista suomalaisista  AA-tarinoista koskaan.

Kun luin Heikuran haastattelua lehdestä, vaikutti tarina hyvin mielenkiintoiselta. Siis TODELLA mielenkiintoiselta. Suorastaan sellaiselta, että sellainen olisi pitänyt jo jonkun tekijän tehdä (tulikin mieleeni nyt, että oliko Don Rosan tarina, jossa Lyydiasta ja Kroisoksesta puhuttiin (en nyt kuollaksenikaan muista tarinan nimeä tai edes juonta) aiheeltaan edes lähellä tätä tarinaa?).

Tarina olikin hyvä, ei siinä mitään, mutta olisi toiminut mahtavasti pidempänä seikkailuna. Harvoin tarinaa lukiessa harmittelen, kun se loppuu. Tämän kohdalla kävi juurikin niin... Mahdollisuuksia olisi ollut vaikka mihin, harmi että piti saada tarina 10-sivuiseksi. Mutta hieno tarinasta silti tuli, ja Wanda Gattinokin pisti jälleen parastaan. Hienoa!
« Viimeksi muokattu: 29.12.2011 klo 20:22:52 kirjoittanut Barksi »

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #950 : 29.12.2011 klo 21:05:44 »
Kun luin Heikuran haastattelua lehdestä, vaikutti tarina hyvin mielenkiintoiselta. Siis TODELLA mielenkiintoiselta. Suorastaan sellaiselta, että sellainen olisi pitänyt jo jonkun tekijän tehdä (tulikin mieleeni nyt, että oliko Don Rosan tarina, jossa Lyydiasta ja Kroisoksesta puhuttiin (en nyt kuollaksenikaan muista tarinan nimeä tai edes juonta) aiheeltaan edes lähellä tätä tarinaa?).

coa.inducks.org/story.php?c=D+94012

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #951 : 29.12.2011 klo 21:41:21 »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #952 : 30.12.2011 klo 11:10:19 »
Ei tämä tarina mielestäni antanut parin hauskan idean lisäksi mitään uutta, vaan tuntui "vanhan kertaukselta".

Siis se ideahan oli juuri siinä, että ties kuinka monta kertaan nähtyyn tilanteeseen, Aku kiillottamassa Roopen rahoja, saatiin uusi näkökulma.

Vanhan kertaus sai uutta hohtoa, suorastaan kiiltoa (heh!). Tarinankerronnan parhaiden perinteiden mukaisesti juttu kiertyi yhteen. Ei onnistu ihan joka senttarilta semmoin. Taitava käsikirjoitus.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #953 : 30.12.2011 klo 12:31:02 »
Siis se ideahan oli juuri siinä, että ties kuinka monta kertaan nähtyyn tilanteeseen, Aku kiillottamassa Roopen rahoja, saatiin uusi näkökulma.

Vanhan kertaus sai uutta hohtoa, suorastaan kiiltoa (heh!). Tarinankerronnan parhaiden perinteiden mukaisesti juttu kiertyi yhteen. Ei onnistu ihan joka senttarilta semmoin. Taitava käsikirjoitus.

No, kaikella kunnioituksella Heikuraa kohtaan, mielestäni tarina oli kuitenkin vähän tynkä, ja vaikka kerronta olikin sujuvaa, tuli loppu kuitenkin vähän turhan nopeasti vastaan. Harvoin aarre löytyy vain kävelemällä puomilla eristettyä käytävää pitkin. Tyhmää. Ei tämä silti kuitenkaan onneksi ollut norjalaistyyppinen läpijuoksu. Tykkään myös Gattinon Brancahtavasta tyylistä, se on aina tutun ja turvallisen tuntuista.

Lukaisin tarinan uudelleen, koska epäilin että olen missannut jotain. Siltikään tarina ei minun kirjoissani noussut kovin korkealle, ehkä kuitenkin keskitason yläreunaan. On totta, että vanhaan ideaan on löydetty uusi tulokulma, mutta en minä tätä silti ylistäisi. Ehkä 10-sivun rajoite vaikutti liian rajoittavasti. Hyvä vertailukohta perinteiselle aarteenetsinnälle on maaliskuun taskarin Castyn Roopeilu, joka on mielestäni keskiverto Castya, mutta silti onnistunut luokassaan. Ok, on ehkä epäreilua verrata herroja toisiinsa. Nuo muutama mainitsemani Heikuran hauska detalji ei tässä toiminut, jos jo alussa todetaan, että reumaan auttaa vanhat rahat, miksi sitä yritetään hoitaa luottokorteilla? Vitsit olisivat toisessa kontekstissa toimineet paremmin.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #954 : 30.12.2011 klo 12:55:09 »
Heikura osaa leikkiä kielellä ja kuvilla, ja kielikuvilla. Jippoja riitti tässäkin tarinassa vaikka kuinka, mikä saattaa tietty sovinnaisempaan kerrontaan tottunutta lukijaa jopa ärsyttää. Itseäni tarina miellytti.

Toivottavasti lisää on Heikuralta tulossa. Kannatan sitä, että kotimaisten käsikirjoittajien ja piirtäjien osuutta Aku-lehdessä lisättäisiin.

Meille ei muuten Aku Ankka enää tule, mutta luin tämän tarinan perinteisesti vessassa, kun kyläiltiin lapsiperheessä!

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #955 : 30.12.2011 klo 12:58:07 »
Toivottavasti lisää on Heikuralta tulossa. Kannatan sitä, että kotimaisten käsikirjoittajien ja piirtäjien osuutta Aku-lehdessä lisättäisiin.

Tästä olen 100% samaa mieltä!

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #956 : 30.12.2011 klo 13:03:13 »
Tästä olen 100% samaa mieltä!

Jes! Työ tekijäänsä opettaa.

Käsikirjoittajana pystyy kehittymään vain, kun saa tarinoita julki ja niistä palautetta. Heikuralla ei todellakaan ollut pulaa ideoista ja tarinan rytmikin oli hyvä, mutta tuo kymmenen sivun rajoitus painoi selvästi. Se loppu tosiaan hieman töksähti. On silti ilo lukea tarinaa, jossa ideat leiskuvat kuin niitä liukuhihnalta tulevia "tässäkö tämä oli" -yritelmiä.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #957 : 30.12.2011 klo 13:18:06 »
...mutta tuo kymmenen sivun rajoitus painoi selvästi. Se loppu tosiaan hieman töksähti. On silti ilo lukea tarinaa, jossa ideat leiskuvat kuin niitä liukuhihnalta tulevia "tässäkö tämä oli" -yritelmiä.

Lukaiseppa tuo Simppeliuksen satumainen salaisuus taskarista 375. Oli pakko äsken kaivaa se esiin ja lukaista vertailun vuoksi, kun tuli mainittua. Uskomatonta kuinka paljon muutama lisäsivu (siis todellinen lisäsivu, 3 rivisestä 4 riviseen) antaa lisää tarinankerronnalle!

http://coa.inducks.org/story.php?c=I%2FD+2009-010

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
« Vastaus #958 : 30.12.2011 klo 21:59:06 »
Harvoin aarre löytyy vain kävelemällä puomilla eristettyä käytävää pitkin. Tyhmää.

Aamen. Ei vain voi antaa kovin korkeita pisteitä tarinalle, joka loppuu näin heikosti. Loppu on kuitenkin tarinan tärkein osa, ja jos se tökkii, muissa vaiheissa pitää seivailla aikas paljon. Siihen eivät Heikuralla kuitenkaan ihan rahkeet riittäneet, vaikka pari hauskaa ideaa olikin. Ei tämä kuitenkaan aivan heikoimpia näistä suomalaistarinoista ollut.

Toisin kuin monet muut, en ole lainkaan innostunut siitä, että suomalaistarinat jatkuvat...toki kehitystä voi tapahtua, mutta eiköhän sieltä ole tulossa lisää tarinoita henkilöiltä, jotka eivät ole ennen ankkaa kirjoittaneet. Ihan hauskalta kuriositeetilta tämä kokeilu tuntui, mutta todellakin toivoin, että se olisi jäänyt tähän juhlavuoteen. No, ei voi mitään. Ymmärtäähän sen, että suuri yleisö on fiiliksissä kotimaisista tarinoista.
Topolino & Orazio Cavezza

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #959 : 31.12.2011 klo 04:44:55 »
Aamen. Ei vain voi antaa kovin korkeita pisteitä tarinalle, joka loppuu näin heikosti. Loppu on kuitenkin tarinan tärkein osa, ja jos se tökkii, muissa vaiheissa pitää seivailla aikas paljon. Siihen eivät Heikuralla kuitenkaan ihan rahkeet riittäneet, vaikka pari hauskaa ideaa olikin.

Minusta tuo töksähtäminen tarinan loppupuolella ei häirinnyt liiaksi. Itse loppuhan oli varsin hyvä. Akukin on varmaan salaa tyytyväinen, sillä kiillotushomman mielekkyys kasvoi.