Kirjoittaja Aihe: Aku Ankka -sarjakuvalehti  (Luettu 576373 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #765 : 24.07.2011 klo 19:48:25 »
On varmasti totta, että Mikki silloin tällöin ei muuttaisi mitään. Mutta itse kuulun kyllä heihin, joille kerran viikossa Mikkiä on liikaa. Nopea vilkaisu Inducksista osoitti kuitenkin, että viimeisessä yhdeksässä numerossa on tullut 3 tarinaa, jossa Mikki on ollut mukana - kaikki ovat kuitenkin olleet yksisivuisia. Tämä on ehdottomasti liian vähän, eikä muutoksen missään nimessä tarvitsisi tai pitäisi olla näin radikaali. En oikeastaan ollut ennen tätä hirveästi edes kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka vähän Mikkiä nykyisin julkaistaan. Oli pienoinen yllätys, että Mikki on näinkin radikaalisti hävinnyt. Uskoisin, että hyviä tarinoita löytyy kyllä Mikistäkin sen verran, että niitä voitaisiin julkaista 3 viikon välein esimerkiksi.

Tässä olemme sitten rajusti eri mieltä, minusta Mikkiä saisi olla joka viikko kuten ennenkin, enkä uskoisi sen karkottavan sinua tai monia muitakaan lehden parista minnekään.

Kolmen viikon väleinkin olisi minusta aivan liian harvoin, se tekisi vuodessa sellaiset 17 tarinaa. Yksisivuisia en tässä oikein miksikään laske. Noin joka toiseen numeroon pitempi Mikki-tarina olisi hyvä alku. Hyviä tarinoita on aivan varmasti, ongelma ei ole siinä. Eihän Mikin vastustajille kelpaa hyväkään Mikki, eli sikäli mitään ei voi perustella sillä, että tarinat eivät ole riittävän laadukkaita.

Tuosta olen tavallaan samaa mieltä. Olen pitänyt itseäni aina kuitenkin enemmän Disney-fanina - en siis niinkään Aku-fanina. Siksi nyky-Mikkikään ei oikein ole makuuni, ennemmin pidän animaatio-Mikistä (joka sekin toki muuttui myöhemmissä lyhäreissä vähän nyky-Mikin kaltaiseksi). Mielestäni voidaankin siis kysyä, kumpi on kunnioittavampaa - julkaista sellaista Mikkiä, jossa ei ole todellisuudessa käytännössä mitään samaa kuin Walt Disneyn luomassa Mikissä vai luopua Mikistä kokonaan?

No nyt menee jo saivarteluksi. Ei ole Barksinkaan Akussa ihan loputtomiin samaa kuin Disneyn alkuperäisessä luomuksessa. Don Rosan versiosta puhumattakaan. Vähintään yhtä lähellä nykyinen Mikki on 1930-luvun sanomalehtistrippien sankaria, jota voi mielestäni pitää aivan yhtä alkuperäisenä kuin animaatio-Mikkiäkin. Disney-hahmot ovat perinteisesti olleet varsin monitahoisia ja muovautuneet kulloisinkiin tarkoituksiin sopiviksi. Minulle tämä ei ole koskaan ollut ongelma, vaikken toki kaikkien hahmojen kaikista "versioista" pidäkään yhtä paljon. En usko, että tämä Waltillekaan olisi ollut suuri murheen aihe, olihan Mikkikin alusta alkaen varsin erilainen hahmo sarjakuvissa kuin piirretyissä, ja itse asiassa nykyisessä Egmont-Mikissä on oikeastaan piirteitä kummastakin. Tässä en siis itse näe kyllä ongelmaa.

Sanon nyt kuitenkin vielä, että minulle kelpaavat oikeastaan kaikki versiot Mikistä, niin animaation kuin sarjakuvien puolelta. Italialainen järkevä, mutta viihdyttävä ja hauska Mikki on ehdoton suosikkini, Gottfredsonin "alkuperäinen sarjis-Mikki" on myös todella lähellä sydäntä (ja italialaista näkemystä, heh). Nykyinen Egmont-Mikki on myös minuun aina vedonnut, vaikka onkin varsin erilainen ja tarinat on helppo myös pilata, kuten esimerkiksi pitkistä Taskaritarinoista on harmillisen usein saanut huomata (ne olivat muuten parempia joskus muinoin 90-luvulla, enemmän perinteiseen Taskarimuottiin sopivia jännäreitä). Mutta osaavan kirjoittajan käsissä erinomainen näkemys Mikistä tuokin, ja piirtäjinäkin on ollut sellaisia mestareita kuin Van Horn, Ferioli ja Rodriques. Ranskassakin on tehty hyviä Mikki-tarinoita, jotka voisi luokitella ehkä johonkin Italian ja Egmontin välille. Murryn (ja Fallbergin etc.) Mikki oli rahtusen kuiva, mutta parhaimmillaan (lue: tarinan toimiessa ja Murryn ollessa vielä vireessä) erinomainen hahmo joka tapauksessa. Ja Tello...no, sanotaanko näin, että oli Tellollakin hetkensä. ;D

Mitä jos Mikki-tarinat työntävät hyviä ankkatarinoita pois? Tarinan kokeminen hyväksi on aika subjektiivista. Oma mieli-Mikkini on Hernandezin, jolta on näköjään ilmestymättä vain muutama Mikki-tarina

Joo, totta kai ankkatarinoistakin kaikille löytyy kannattajia. Uskon kuitenkin, että olisi mahdollista karsia esim. saman lajityypin sisällä (vaikka Karhukopla-tarinat, Egmontin samankaltaiset Akut, hollantilaiset jne.) niitä vaisuimpia pois niin, että yleisesti ottaen voisi sanoa, että ainakaan parhaita ei olisi pudotettu. Tai sitten lisää sivuja, niin ei tarvitse karsia...

Mutta ihan oikeasti, et kai sinä tarinoita ensisijaisesti arvioi piirtäjän perusteella? (Ei nyt mennä ollenkaan siihen, miten Santanach voi olla piirtäjäsuosikki, heh...)

Memmilin viestin voisin allekirjoittaa oikeastaan kokonaan. Ja tuosta tarinoiden tason heikkenemisestä, sitä on Egmontilla toki tapahtunut, merkittävästikin. Mutta ei ihan niin radikaalisti kuin Aku Ankkaa lukemalla voisi ajatella. Vanhempiakin tarinoita on sitä paitsi julkaisematta, ja uudet Mikit eivät ole yhtään sen heikompia kuin uudet Akut. Vaikka Feriolit ja Rodriquesit onkin viety ankkapuolelle (edelleen, KAUHEA virhe, kun kumpikaan ei ole kotonaan Akun ja muiden ankkojen seurassa).
Topolino & Orazio Cavezza

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #766 : 24.07.2011 klo 21:56:56 »
Nuo neoklassisistit Ferioli, Rodrigues ja kumppanithan veivät Mikkiä nimenomaan lähemmäs sitä vanhaa animaatiohahmoa mistä myöhempi Gottfredson, Gonzalez ja Murry olivat Mikkiä etäännyttäneet (ilmeisen järjestelmällisellä linjalla koska animaatioissakin seestyi)

Mikki-inho lienee suurimmillaan minun ikäluokassani, heissä jotka alkoivat lukemaan Akkaria 80-luvulla jolloin Mikki oli yhtäkuin Tello ja studionsa. Ja niitä sarjoja oli joka numerossa, joka toinen jatkosarja oli Mikkiä ja muissa numeroissa niitä lyhyempiä tarinoita, ja ne olivat sivujentuhlausta (minä luin niitä mutta minä fanitinkin Hessua).

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #767 : 25.07.2011 klo 00:10:53 »
Uskon kuitenkin, että olisi mahdollista karsia esim. saman lajityypin sisällä (vaikka Karhukopla-tarinat, Egmontin samankaltaiset Akut, hollantilaiset jne.)
--
Mutta ihan oikeasti, et kai sinä tarinoita ensisijaisesti arvioi piirtäjän perusteella? (Ei nyt mennä ollenkaan siihen, miten Santanach voi olla piirtäjäsuosikki, heh...)

Hollantilaiset saisi kaikki karsia pois. En ole kuullut kenenkään kehuvan niitä ja muutaman haukkuvan. Hollantilaiset mestarit -kirjan julkaissut lafka on ainoa poikkeus.

Kun otan sarjakuvan käteeni, kyllä minä piirrosten mukaan arvioin, viitsinkö lukea. Ankka-lehdistä yleensä luen kaiken koska en halua jättää lukemista puolitiehen. Mutta en minä pelkkää Bernadoa ostaisi ja William Van Hornin kokoelmateos jäisi hyllyyn.

Kun tarina on sitten luettu, niin piirrokset vaikuttavat arvioon enemmän tai vähemmän. Carpin tyylistä en niinkään pidä mutta Salaperäiset kyntteliköt eli Kaarle Suuren aarre on Taskarin ykköstarinoita. Eräs Tähtien sodan Hessu-version jatko-osa pilattiin Sergio Asteritilla. Mikään tarina ei tee Flemming Anderssenin piirtämistä lukunautintoa. Sitten taas Massimo de Vitan 90-luvun Mikki-tarinat eivät ihan aina olleet täysosumia, mutta piirrosten takia tarinat ovat aina hyviä. Tai tyylin, sama se. Noin vahvoja tyylivaihteluita ei muuten näe Aku Ankassa.

Ei mennä siihenkään, että myös Tello on minusta hyvää peruskauraa. Makuja on monia. Tosin, niitä ja Santanachia olen lukenut vain yksittäisiä lehtiä ja sitten Jumboista, satasivuisista ym. Ehkä sitten olen nähnyt parhaat päältä.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #768 : 25.07.2011 klo 00:42:15 »
Olen ohjannut aika monta asiakasta puotiisi, joten toivottavasti olet tätä riittävästi valikoimassasi pitänyt.

Loppuivat heti alkuunsa. Näitä ei ole saanut tilattua mistään myyntiin, seuraavan kerran tulee saataville ilmeisesti Turku Touringin nettikaupassa marraskuussa.

Haisevat terveiset Heiskaselle ja hänen rahastusköörilleen, joka ei tiedä tasa-arvosta tai oikeudenmukaisuudesta mitään.

Hihii...

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #769 : 25.07.2011 klo 12:04:04 »
Mikki-inho lienee suurimmillaan minun ikäluokassani, heissä jotka alkoivat lukemaan Akkaria 80-luvulla jolloin Mikki oli yhtäkuin Tello ja studionsa. Ja niitä sarjoja oli joka numerossa, joka toinen jatkosarja oli Mikkiä ja muissa numeroissa niitä lyhyempiä tarinoita, ja ne olivat sivujentuhlausta (minä luin niitä mutta minä fanitinkin Hessua).
Mikin vihaajia löytyy yllättävän paljon. Kuuluisien kakaroiden lisäksi myös varsin huomattava määrä nuoria, aikuisia ja jopa hieman vanhempia ihmisiä tunnustautuu Mikin vihamieheksi. Siis hekin, jotka eivät välttämättä 80-luvun Akkariin ja Telloon ole kajonneet. Minun ikäluokassani he lienevät enemmistö.

Mikin yleiselle vihaamiselle on usein etsitty syitä myös Suomen ilmapiiristä. Epäonnistuja-Aku on meille sympaattisempi ja mukavampi tapaus kuin kaikessa onnistuva Mikki.

Tello-Team saa minulta pisteet kotiin. Vaikka tarinat eivät kovin kummoisia olekaan, niissä piilee aina se kuuluisa jokin. Myös taatulla nostalgialla on näppinsä pelissä.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #770 : 25.07.2011 klo 12:34:10 »
Aku on jotenkin niin perussuomalainen ja aggressiivinen, Mikki taas enemmänkin oikealle kallellaan oleva vihreä ja maltillinen.  Kannatus on siis pakosti Mikillä pienempi.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #771 : 25.07.2011 klo 12:55:53 »
^ Hessuhan on puolestaan aika tyypillinen sosiaalidemokraatti. Kuitenkin sillä erotuksella, että Hessulta puuttuu kaikenlainen turhantärkeys ja pahansuopuus, mikä luettakoon hänelle eduksi.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #772 : 25.07.2011 klo 14:30:35 »
2000 vaalin aikaan järjestettiin Akun pressanvaali. Siinä Teppo Tulppu taisi olla perussuomalainen (Hakalehto) ja Tiku keskustalainen cityorava Aho. Elviira Nallen vaimo oli demari-Halonen. Menikö oikein ja mitä ne muut oli? Aho taisi voittaa.

hdc

• Jäsen
« Vastaus #773 : 25.07.2011 klo 14:46:47 »
Tiku taisi voittaa, joo. Vihreiden Hautala oli jompikumpi Minnin sukulaistytöistä, Titti tai Tytti ja Kokoomuksen Uosukainen oli Klaara Kotko. Tulppu taisi olla Risto Kuisma ja Hansu Ilkka Hakalehto. Elisabeth Rehn oli myös ehdokas mutta en muista kuka oli Ankkalinna-versio (ja wikistä piti katsoa ketä kaikkia oli ehdokkaina).

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #774 : 25.07.2011 klo 14:58:58 »
jompikumpi Minnin sukulaistytöistä, Titti tai Tytti
Tytti. Inducksista löytyi nimet mutta ei tietenkään vastaavuuksia. Kotko oli Uosukainen ja oliko Heluna Rehn.
http://coa.inducks.org/story.php?c=Qfi%2FAA2000-14A
http://coa.inducks.org/story.php?c=Qfi%2FAA2000-05A

hdc

• Jäsen
« Vastaus #775 : 25.07.2011 klo 15:23:14 »
Joo, Heluna oli Rehn. Juttu päätyi myös kommentoitavaksi Uutisvuotoon, jossa kilpailijat Aho ja Halonen lipsahtivat freudilaisesti puhumaan Ankkalinnan presidentinvaaleista.

mievaan

• Jäsen
  • Maija Meikäläinen junttilan kuusikosta päivää
« Vastaus #776 : 25.07.2011 klo 18:23:58 »
Hollantilaiset saisi kaikki karsia pois. En ole kuullut kenenkään kehuvan niitä ja muutaman haukkuvan. Hollantilaiset mestarit -kirjan julkaissut lafka on ainoa poikkeus.

Ei kai nyt kaikki hollantilaiset sentään ole huonoja. Heymanseilta tulee paljon hauskojakin tarinoita. Pikkusena kikatettiin siskon kanssa, miten akulle ja tulpulle ilmestyi rusetteja päähän, kun jotakin oli räjähtänyt niitten vieressä tmv. ;D  Daan Jippes nyt on erinomainen Barksin käsikirjoitusten piirtäjänä ja on itsekin tehnyt hyviä tarinoita. Michael Nardoppia (vai mikä lie) ja wilma van den Boschia en muista kunnolla. Onko niiltä edes tullut paljoa tarinoita? Nardop on ainakin tehnyt kansia. Sander Gulienin voi jättää välistä, jos haluaisi hehkuttaa Hollantia. Enempää nimiä ei tuu nyt mieleen...

Mut kyllä (jotkut) hollantilaiset osaa!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #777 : 03.08.2011 klo 12:55:50 »
Ensi viikon suomalaistekijä näyttäisi olevan Tarmo Koivisto! On näemmä myös piirtänyt sarjansa! Tunnistin kannen tyylistä.  :D

Timo

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #778 : 03.08.2011 klo 19:19:50 »
Ensi viikon suomalaistekijä näyttäisi olevan Tarmo Koivisto! On näemmä myös piirtänyt sarjansa!
Mukava juttu! Vielä haluaisin erityisesti nähdä Mauri Kunnaksen piirtämän sarjan.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #779 : 03.08.2011 klo 20:50:05 »
Mukava juttu! Vielä haluaisin erityisesti nähdä Mauri Kunnaksen piirtämän sarjan.

Syön jotain - ehkä Kroisos Pennosen hatun - jos ei Mauri Kunnaxelta ole jotain tämän juhlavuoden aikana.

Timo