Author Topic: Kritiikki  (Read 44989 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Re:Kritiikki
« Reply #30 on: 25.08.2004 klo 23:13:57 »
Minä taas nimenomaan kaipaan pääasiassa ylistystä ja palvontaa.
Pelkkä "jee, hianoa", tai "ihan kiva" on jo riittävää.

Heikko itsetunto ja sitä rataa... :)

Rakentava kritiikki tulee kyllä hyvänä kakkosena.
Varsinkin jos muistetaan myös kehua.

Eniten kyllä harmittaa, jos jotain laittaa näytille eikä kukaan
sano mitään. Semmoinen ahdistaa. Mielummin vaikka saa haukkua.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #31 on: 25.08.2004 klo 23:15:47 »
Jarmo... kirjoitit sen mitä en uskaltanut sanoa ääneen. Mutta ei kerrota kellekään.

(Hazart hautaa päänsä polvien väliin ja itkee itsensä uneen.)

:-[

tertsi

• Guest
« Reply #32 on: 25.08.2004 klo 23:19:01 »
Eniten kyllä harmittaa, jos jotain laittaa näytille eikä kukaan
sano mitään. Semmoinen ahdistaa. Mielummin vaikka saa haukkua.
Samaa mieltä.

Mutta kyllä mäkin kaikista mieluiten kehuja kuuntelen ja ylistystä!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja varsinkin jos se tulee jonkun pienen piltin sydämestä suoraan ja AH! niin aidosti.

;)

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Reply #33 on: 25.08.2004 klo 23:24:41 »
Jes, kyllä rohkaisu on vaan energisoivaa.

Töissä sen huomaa. Isot miehet lähtee rinta rottingilla ja intoa puhkuen uusiin hommiin kun pikkuisen kehuu aikaisempia tuotoksia.

Ja on se taiteen tuottaminen sen verran yksinäistä puuhaa, että sitä lisäenergiaa usein tarvitsee.

Mutta on tällä ikää sitten tottunut jo siihen pimeäänkin puoleen -- kaikki ei pysty positiivista puolta asioissa näkemäänkään.

Sitten on vielä se, että oikeasti rakentavaa kritiikki on vasta sitten kun siitä oikeasti jotain oppii. Mikä on kyllä harvoin.

Tsemppiä, ukot (ja akatkin  ;)  ) kyllä se siitä lystiksi muuttuu!
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

kitani

• Guest
« Reply #34 on: 25.08.2004 klo 23:43:01 »

Sitten on vielä se, että oikeasti rakentavaa kritiikki on vasta sitten kun siitä oikeasti jotain oppii. Mikä on kyllä harvoin.

Kieltämättä täällä on hiukan vaikea antaa niitä oikeasti hyödyllisiä parannusehdotuksia, kun se mielestäni vaatisi esimerkkejä, pelkkä kirjallinen ohjeistus jää yleensä sangen epäselväksi.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Reply #35 on: 25.08.2004 klo 23:46:41 »

Kieltämättä täällä on hiukan vaikea antaa niitä oikeasti hyödyllisiä parannusehdotuksia, kun se mielestäni vaatisi esimerkkejä, pelkkä kirjallinen ohjeistus jää yleensä sangen epäselväksi.

Tässä tarkoitin vain, että olen niin vanha ja paatunut puupää  ;D , että en opi vaikka tietoa selkeästi tarjottaisiinkin. Minulle kirja tai lehti on rahan arvoinen jos opin yhden asian siitä. Muut todennäköisesti ammentavat vastaavasta materiaalista vaikka mitä.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Reply #36 on: 26.08.2004 klo 00:22:18 »
Kuten vähän monimutkaisesti sanoinkin, ovat kehut toki kova sana. Minua miellyttää myös se, kun joku hoksaa käyttämäni symboliikan merkitysiä (kunhan ei tokaise sitä väheksyvästi) ja monasti on kiintoisaa kuulla, miten eri tavoilla katsojat tulkitsevat kuviani.
Also spracht Blau Tiger.

Marj

• Guest
« Reply #37 on: 26.08.2004 klo 00:25:22 »
Kääk, kääk...Näytti jo niin lupaavalta....
Ja nytkö te yhteistuumin päätitte, ettei Kvaakissa saakaan haukkuja. Harmi!

Eniten mieltä kyllä lämmittää oikein kunnon kritiikki. (Tähän en kyllä itse pysty.) Tuntuu sekin jo hyvältä, että joku on oikeesti jaksanut tuhlata aikaansa meikäläisen töhryihin, edes vähän. Ja suoraan saa sanoa, jos tarve vaati, että nyt oli aika...hmm..syvältä. Tietää sitten ne kehutkin ansaituksi.

Nimimerkki: Haukkuja kiitos!

Ja jos liian ilkeiksi rupeatte niin sittenhän te olette vain ymmärtämättömiä puusilmiä ;)
...ja sitten kritisoimaan...

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Reply #38 on: 26.08.2004 klo 00:29:24 »
Ei kai tässä mitään päätöksiä ole vielä tehty. :o Lähinnä ollaan nähdäkseni puollettu sekä haukkuja, kehuja, että kritiikkiä.

MUOK: Sitä siis vaan, että minähän olen näemmä rohkeasti tässä asiassa samaa mieltä kaikkien kanssa. ;D

Noh, ei ole ensimmäinen kerta, kun olen itseni kanssa eri mieltä.  ;D
« Last Edit: 26.08.2004 klo 00:42:47 by bgt »
Also spracht Blau Tiger.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #39 on: 26.08.2004 klo 00:57:57 »
Jos haukkujen tarkoitus on saada kuvan tekijä tuntemaan itsensä mitättömäksi madoksi niin onhan se ankeaa. Jos taas sanoo totuuden suoraan (=haukkuu kökköä kuvaa) sillä tavoin, että pyrkii toisen kehitykseen niin avot. Esim. Idols ohjelma teki vain viidettä surkeiden laulajien esityksistä, vaikka väittivät tekevänsä palvelusta näille ressukoille. (Hauskaa se oli silti, joten tekopyhää löpinää tämä kaikki...) Motiiveissä piilee se hiuksen hieno ero ja kyvyssä kommunikoida se fiksusti.

Minun mielestä hampurilaispalaute on rakentava. Se opetettiin meille koulussa. Siinä on kaksi leipää ja pihvi. Leivät on positiivisia huomioita ja pihvi suora kaunistelematon totuus. Aloitetaan ylhäältä ja edetään alas. Ensin jotain hyvää(leipä), sitten se suora kritiikki(pihvi) ja lopuksi jotain positiivistä(leipä). Tällaisessä systeemissä negatiivisen viestin vastaanottaminen on helppoa, koska kokee, että toinen ei näe vain vikoja. Jos taasen lataa vain suoraan päin näköä kaikki viat niin ihmisen defenssimekanismit käynnistyvät ja muutosta ei todennäköisesti tapahdu.

Minusta on täysin aiheeton pelko se, että pelätään jonkun ylpistyvän tai ajattelevan liikoja itsestään. Kyllä tässä elämässä tulee ihan tarpeeksi turpiin joka jannulle, että tajuaa oman paikkansa. Ongelma on ennemminkin siinä, että kannustusta tulee yleensä vain äideiltä, jos niiltäkään. Parempi luottaa vähän liikaa itseensä ja nauttia tekemisestä kuin koko ajan sättiä omaa surkeuttaan muiden säestämänä.

Minusta!

8)

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Reply #40 on: 26.08.2004 klo 01:06:07 »
Minun mielestä hampurilaispalaute on rakentava. Se opetettiin meille koulussa. Siinä on kaksi leipää ja pihvi. Leivät on positiivisia huomioita ja pihvi suora kaunistelematon totuus. Aloitetaan ylhäältä ja edetään alas. Ensin jotain hyvää(leipä), sitten se suora kritiikki(pihvi) ja lopuksi jotain positiivistä(leipä). Tällaisessä systeemissä negatiivisen viestin vastaanottaminen on helppoa, koska kokee, että toinen ei näe vain vikoja. Jos taasen lataa vain suoraan päin näköä kaikki viat niin ihmisen defenssimekanismit käynnistyvät ja muutosta ei todennäköisesti tapahdu.

Kuten aiemmin sanoin Kynsintää ja raatelua -threadissa:

Oli työ minkä tasoisen tekijän tahansa, voi tästä tietämättömänä aina osoittaa, mikä mielestään on seuraava askel parempaan suuntaan, tai mikä on oleellisin virhe. Ja toisaalta voi myös huomauttaa, mikä työssä on onnistunut. Olen täällä pyrkinyt näitä kahta tekemään ihmisten töitä arvioidessani ja vielä tuossa järjestyksessäkin, että jälkimauksi jäisi se parempi. ;)

Suusanallisesti annetussa kritiikissä pitää toimia toisin päin ainakin niiden kohdalla, jotka ovat herkkiä pahastumaan, eivätkä puutteiden osoittamisen jälkeen suostu enää kuuntelemaan niitä hyviä puolia. ::)

Tero ja eräs yhteinen ystävämme ovat olleet jossain määrin guruinani viime aikoina vahvistaen tätä näkemystäni kritisoivilla kommenteillaan siitä, miten suomalaisessa kulttuurissa arastellaan kehua.
Also spracht Blau Tiger.

Luikuri

• Jäsen
« Reply #41 on: 26.08.2004 klo 10:00:07 »
Hiivatti mitä yökukkujia ootte kaikki!

. Jos taas sanoo totuuden suoraan (=haukkuu kökköä kuvaa) sillä tavoin, että pyrkii toisen kehitykseen niin avot.

Totuus vain on katsojan silmässä. Tuskin kukaan omasta mielestään kökköä kuvaa tänne pistää. Ja toisaalta haukkumisenkin raja on kuulijasta riippuvainen. Toiset sattavat ottaa rakentavan kritiikinkin haukkuina.

Eipä tämä tästä varmaan miksikään muutu: kaikki sanovat (jos sanovat) mielipiteensä töistä ja tekijät ottavat ne miten ottavat. Paitsi Marjaa ruvetaan haukkumaan porukalla ;)

Se ettei sanota mitään, on kyllä kaikkein pahinta. (Olinkos minä nyt jo itseni kanssa eri mieltä? Noh.)

Näitä kuvia tulee nyt jo niin paljon että näille vois perustaa oman keskustelualueen (onhan tästä ollut ennenkin puhetta). Yks työ yhessä ketjussa helpottais sekä kritiikin antamista että palautteen seuraamista.
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Reply #42 on: 26.08.2004 klo 10:09:19 »
Näitä kuvia tulee nyt jo niin paljon että näille vois perustaa oman keskustelualueen (onhan tästä ollut ennenkin puhetta). Yks työ yhessä ketjussa helpottais sekä kritiikin antamista että palautteen seuraamista.

Tämä olisi minunkin mielestä hyvä idea. Nyt nuo kynsintäketjut alkaa olla hankalia seurata, niissä on ikäänkuin monta threadia sisäkkäin.

Mitä mahtaisi tuumata ylläpito? Onko muutos hankala tai mahdoton?   ???

tertsi

• Guest
« Reply #43 on: 26.08.2004 klo 10:13:29 »

Näitä kuvia tulee nyt jo niin paljon että näille vois perustaa oman keskustelualueen .

Me voitas myös jokainen hieman rajoittaa noitten kuvien pistämistä tänne Kvaakkiin.
Ei ole oikeen mitään mieltä kommentoida erikseen käytännössä ihan samanlaisia piirrosnäytteitä samalata henkilöltä.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Reply #44 on: 26.08.2004 klo 10:31:05 »
Heh. Mä uskon koirakoulumetodiin kritiikin suhteen. Nostamalla esiin hyvät jutut kannustaa enemmän "kehittymään" (mitä se sitten onkin) kuin kaivelemalla esiin vikoja.

Kritiikki on kumminkin aina yhden ihmisen, esittäjänsä näkemys. Kyllä minulle opettaessa tulee vastaan tilanteita etten ymmärrä jostain työstä mitään. Silloin yritän kysellä mihin tekijä on pyrkinyt ja antaa palautetta niistä lähtökohdista käsin. Kun ei ole olemassa mitään yhtä, oikeaa tapaa tehdä sarjakuvaa, hedelmällisempää on yrittää auttaa ihmisiä löytämään oma tyylinsä.

Olin yhdellä kirjoittamiskurssilla jossa oli hirveän eritaustaisia ihmisiä. Sen sijaan että opettaja olisi itse ruotinut tekstejämme (teimme paljon pieniä kirjoitusharjoituksia koko ajan) hän pisti meidät satunnaisiin 2-3 ihmisen ryhmiin ja annoimme palautetta toinen toisillemme. Toisen piti aina nimetä paras kohta toisen tekstistä. Jännää oli se että ainakin minun tapauksessani poimittiin esiin aina se kohta jota itse eniten epäili. Sitten jatkettiin kirjoittamista siitä kohdasta (jatkaen tai syventäen tms. tehtävästä riippuen) SE oli hyvää kritiikkiä /palautetta. Kurssin lopuksi sai valita omista teksteistään neljä parasta ja opettaja antoi niistä palautetta.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.