Tuli mieleen, että missä vanhoissa sarjakuvissa on hahmoteltu tulevaisuutta, joka on mennyt ohi?
Muistelen, että AATK 13 (?) oli tarina "Aku Ankka vuonna 2001", jossa Aku ja veljenpojat matkustivat tulevaisuuteen, edellä mainittuun vuoteen. Siellä autot kävivät uraanilla (nestemäisellä) ja Roope oli kuollut; veljenpojat pyörittivät RA:n tytäryhtilöitä Marsissa, Jupiterissa ja Kuussa. Ei sen puoleen, juttu oli epälooginen jopa itsensä kanssa. Vanha-Aku (joka oli tulevaisuudessa muuttunut toiseksi Roopeksi) otti selvää, onko mahdollista että nuori Aku on hän itse katsomalla perhealbumista, jossa todella luki että "Huhuttiin, että he siirtyivät tulevaisuuteen". Joten varmaan se sitten oli nuori Aku! Tämä siitä huolimatta, että se tulevaisuuteen siirtynyt yksilö oli Aku itse! Kai hän sentään itse muistaa, mitä on tehnyt?
Mitä muita klassisia "menneeseen tulevaisuuteen" sijoittuvia tarinoita on tapahtunut? Nopeasti mieleen tulee Sarjakuvalehdessä julkaistu vanha Kapteeni Amerikka stoori, joka oli tehty joskus seiskytluvulla; tulevaisuudessa (olisiko ollut 80-luvun loppuun mennessä) sivilisaatio on tuhoutunut. Muttamutta. Parhaat visiot on kuitenkin sellaisia, jossa sivistys on säilynyt. On kiva lukea, kuinka ennenvanhaan tulevaisuus on kuvattu. Ja mieluiten vuosiluvuilla varustettuna.
Joskus ne menevät pelottavankin lähelle. Jos muistatte Frank Millerin Martha Washingtonin ekan osan... ei aivan yhtä dramaattista, mutta tämä on just tätä..