Reima siis päätti alkaa valaa bensaa liekkeihin... kai tuo on ironiaa, onhan???
Niin, samaa kysyn minä?!
Villen sarjakuva oli sisällöllisesti varsin rauhallinen ja asian eri puolia pohtiva, joskin tietty siinä oli omaelämäkerrallinen /henkilökohtainen ote, ei se mikään asiateksti ollut. Siinä kuvattiin myös siis sitä pelon tunnetta ja miten se vaikuttaa taiteen tekemiseen. En kyllä nähnyt sarjassa mitään provosoivaa tai loukkaavaa.
Tässä taitaa taas ilmetä se, että ihmiset loukkaantuvat toisten puolesta ja silloin ei olla kaukana kukkahattujen heilumisesta - pitääpä kysyä muslimikavereilta mielipidettä asiaan.
Minulla ei ole mitään mitään uskontoa vastaan, mutta en voi kannattaa sellaista islamin tai hindulaisuuden tai kristinuskon tai minkään muunkaan uskonnon tulkintaa, joka kieltää uskonnon-, omantunnon- ja mielipiteen vapauden. Joku voisi väittää, että tämä on länsimainen arvo, mutta kun niistä YK:ssa sovittiin, oli siinä mukana allekirjoittamassa aika monta muslimimaatakin. Historia tuppaa kulkemaan sykleissä, ja nyt näyttäisi että niiden 60-luvun itsenäisen, maallisen, demokraattisen valtion nimeen vannoneiden poliitikkojen pojista on tullut ääriuskovaisia. Tai ei siis kirjaimellisesti, köyhyyden ja islamismin yhteys on myös osoitettu. Samoin kuin joutilaan nuoren miesväestön ja sotien syttymisen välinen yhteys. Euroopassa näin kävi 1900-luvulla kaksi kertaa. (Pitäisi lukea se kirja/tutkimus, olen lukenut siitä vain juttuja.)
Uskoisin, että tässä maassa, jossa on EU:n suurin muslimiväestö, olen päässyt seuraamaan vähän monipuolisempaa keskustelua aiheesta. Suomessa tunnutaan edelleen niputtavan kaikki muslimit, mikä on todella raivostuttavaa! Sitä tekevät sekä rasistit että "suvaitsevaisuuspuoluelaiset". Ekaksikin keskutelussa pitäisi erottaa mitä eroa on islamilla ja islamismilla.
Ja joo, täällä olisi piirtäjien solidaarisuusprojekti pystyssä. Kannattanee olla yhteydessä muihinkin taiteilijajärjestöihin, esim. Muussa ja Helsingin taiteilijaseurassa on myös sarjakuvapiirtäjiä jäsenenä. Niillä on vähän enemmän painoarvoa julkisuudessa ja kokemusta tällaisista jutuista.
Nyt joudun poistumaan keskustelusta kirjoittaakseni pankilleni ja vakuutusyhtiölleni.