Kirjoittaja Aihe: Skannerit  (Luettu 44461 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
Vs: Skannerit
« Vastaus #150 : 20.01.2011 klo 15:50:36 »
Nostanpahan tämän aiheen ylös, jos vaikka saisin vastauksia tällä kertaa aiempaan kyssäriini skannereista. Tarvitsen A3-kokoisen skanun, joka skannaa mustavalkopiirrokset mahdollisimman tarkasti eikä maksa maltaita - onko sellaista olemassa ja jos/kun on, niin mikä merkki + malli + hinta? Väriskannaus on toissijainen ominaisuus, jota käyttäisin lähinnä valokuvien skannaukseen.

Brotherilla on näköjään nyt jo alle kolmen sadan tuote, mitä kuvailin edellä:

http://www.enestam.fi/tuotteet.html?id=172/

Viivapiirroksissa toimii moitteettomasti, minulla on ainakin säästänyt paljon hermoja ja tehnyt aiempaa paremmin mahdolliseksi piirtämisen isommassa koossa.
(Värikuvien skannauksessa ei ole ihan ammattilaistasoa, printterinä valokuvapaperille erinomainen).

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #151 : 20.01.2011 klo 16:21:44 »
Brotherilla on näköjään nyt jo alle kolmen sadan tuote, mitä kuvailin edellä:

http://www.enestam.fi/tuotteet.html?id=172/

Viivapiirroksissa toimii moitteettomasti, minulla on ainakin säästänyt paljon hermoja ja tehnyt aiempaa paremmin mahdolliseksi piirtämisen isommassa koossa.
(Värikuvien skannauksessa ei ole ihan ammattilaistasoa, printterinä valokuvapaperille erinomainen).

Mikä malli noista?

Toimiiko skannauksen hienosäädöt?
Printtaa ja skannaa täyttä A3-kokoa?

Edit: kuulostaa hiukan epäilyttävältä että esim tuo MFC-6490CW maksaa täällä briteissä näemmä vain £150 (noin 180 euroa). Saako siihen hintaan toimivaa?

Kivi
« Viimeksi muokattu: 20.01.2011 klo 16:44:13 kirjoittanut [kivi] »

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #152 : 20.01.2011 klo 22:09:20 »
Mikä malli noista?

Toimiiko skannauksen hienosäädöt?
Printtaa ja skannaa täyttä A3-kokoa?

Edit: kuulostaa hiukan epäilyttävältä että esim tuo MFC-6490CW maksaa täällä briteissä näemmä vain £150 (noin 180 euroa). Saako siihen hintaan toimivaa?

Tuo on juuri se malli mikä minulla on ja mistä edellisillä sivuilla kerroin tarkemmin, niillä rajoituksilla.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #153 : 21.01.2011 klo 01:50:45 »
Tuo on juuri se malli mikä minulla on ja mistä edellisillä sivuilla kerroin tarkemmin, niillä rajoituksilla.

Hyvä. Et varmaan ole löytänyt paremmin säätyvää skannausohjelmistoa?

Mä luulen että yritän kuitenkin vielä etsiä erillislaitetta niin skanneriksi kuin printteriksi. Jos lähden A3-laitteeseen, niin kyllä sen pitää olla mieluummin A3:sta isompi kuin A3:sta pienempi lasiltaan. Tällä hetkellä arviolistalla on seuraavat:

-Mustek Scanexpress A3 usb 1200 pro (hinta £138). Tää arveluttaa, en halua nähdä vetohihnan heijastuksia lasissa enkä halua että skanneri laukoo jotain autorun-ohjelmia.
-Epson GT20000 A3 (Hinta £895). Varmaan hyvä, mutta kallis, kovin kallis.

Eikö näiden välissä oo mitään joka olis käyttömukavuudeltaan esim samaa tasoa kuin tuo mun vanha HP Scanjet 4p edes? Alan olla vähän huolissani, kun sillä on jo yli 15 vuotta jatkuvaa käyttöä takana, että milläs ne työt sitten... 600x600 riittää skannausresoksi mulle ihan mainiosti, sillä ne painotuotteetkin loppupeleissä vedetään vaikka olis mikä korkearesoluutioinen tiedosto välissä. :)

(Vähän kyllä ovat nauraneet tietokonekirppiksillä, kun oon hakenut SCSI-kortteja joka sopis nykyisiin korttipaikkoihin. Mutta minkäs teet, 15 vuotta sitten SCSI oli kovaa rautaa, nopein ja paras väylä myös skannereille, ja IOmega ZIP200 levykeasemien kuningas.)

Mitä A3-tulostimeen tulee, niin Canon Pixma ix7000 A3 on oikean hintainen (£300), käsittääkseni nopea, ja värejä saa edullisesti isoissa pakeissa. Se on tietysti vaan mustesuihkutulostin, mutta on kai nekin kehittyneet 20 vuodessa, ettei kaikki ole pelkkää roisketta ja raitaa? Plussana se, että mustesuihkulla voi tulostaa esimerkiksi maalauspohjakankaalle.

Hitto, emminä tiedä. Ehdotuksia otetaan vastaan edelleen.

Kivi
« Viimeksi muokattu: 21.01.2011 klo 01:56:09 kirjoittanut [kivi] »

Severi

• Sertifioitu Höpsisti
  • Jäsen
« Vastaus #154 : 21.01.2011 klo 13:55:32 »

Minähän en näistä tiedä mitään, mutta hyviä tekniikan hintavertailulinkkejä ovat nämä:

http://www.vertaa.fi/q/skanneri%20a3/

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/26238

Esim. A3 laite josta en tiedä mitään, mutta hinnaltaan ehkä mahdollinen: PLUSTEK OpticPro A320, on halvimmillaan 549 eur.

Huom! suuri osa noista kaupoista on nettikauppoja ja osa sijaitsee fyysisesti ulkomailla.

Sitten on myös Verkkokauppa.com josta myös saa tavaraa kiitettävästi.
Polku Verkkokaupan A3 skannereihin: Oheislaitteet / Kuvanlukijat / Taso A3

Ja tietty jo ketjussa mainitun Amazonin eri kaupat (usa, uk, de,...).

Kaikkien ketjussa mainittujen syiden lisäksi oma kriteerini skannerille on se että sen ulkoreunan ja skannausalueen välinen etäisyys on mahdollisimman lyhyt.
Tämä siksi että yleensä kun liimaselkäistä kirjaa/albumia yrittää skannata tasolla niin sen niskat taittuu ja teos kuolee.
Paitsi jos kirjan/albumin toisen puolen saa skannerin reunan ohi siten että kuvat/tekstin saa silti skannattua . Tällöin teos on auki vain 90 astetta ja säilyy hengissä. (Teen melko paljon OCR skannausta.)
Edellytyksenä on siis se että skannerin reuna-alue on tasainen ja kapeampi kuin kirjan/albumin marginaali. Valitettavasti reuna-alueen leveyttä ei laitetiedoissa ilmoiteta ja sitä tietoa ei myöskään käytetä markkinointiargumenttina.

Tällaiselle tasoskannerille yhtenä vaihtoehtona voisi olla takavuosina näkyneet käsiskannerit, mutta en ole niitä enää onnistunut löytämään...

Joten, millä skannerilla on kapein reuna-alue ja löytyykö jostain käsiskannereita?

Eih Bennek, Eih Blavek

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #155 : 21.01.2011 klo 18:14:46 »
Satsasin sitten viimein kapitaalia ja ostin Epsonin GT-20000 A3-skannerin. On todellakin ollut suuri ilo käyttää sitä monen kiukkuisen Mustek-vuoden jälkeen. Ihan halvallahan tuo ei irronnut mutta toivottavasti se maksaa satsauksen takaisin tulevaisuudessa. Ainakin sillä voi suhteellisen näppärästi skannata A2-kokoisia originaaleja, sillä yksi skannausalan reunoista on samalla tasalla kuin skannerin pinta, eli originaalia ei tarvitse taivuttaa.
Parisen skannausnäytettä ja vertailua Mustekkiin löytyy blogistani.
Tämä laitehan alkoi kiinnostamaan kovasti. Kerros oletko edelleen tyytyväinen?
Alkaa jo tosiaan nyppimään tuo paloista koostaminen, kun originaalit ovat niin kovin monasti A3 kokoa.