Kirjoittaja Aihe: Tex Willerin suuralbumeista  (Luettu 391647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Tex Willerin suuralbumeista
« Vastaus #840 : 31.12.2009 klo 01:26:22 »
Pitää kuitenkin lähipäivinä etsiä tuo Redmanin moittima esimerkkisivu, pestä silmälasit ja tutkia tarkkaan.

Sivulla 24 kaksi pampan intiaania raivaa ratsuväelle reittiä.
Redmanin mallikuva on sama sivu, mutta keskeneräinen versio, sillä Texin kirjeenluku on albumissa taustoitettu (seinä ja musta varjostus) ja ruuduissa on suhteellisen isoja puhekupliakin.

Mielipiteensä saa kukin esittää ja pitää, mutta kuten odotettua, korostan asioita täysin eri tavalla.

Yllytän muitakin tsekkaamaan albumista itse, kuinka loistava voikaan Tex Willerin piirtäjien parhaimmisto olla, jos Pasquale Frisendan kaltaisen sivusommittelun, kuvakulmien ja vauhdikkaan liikkeen mestarin (kattokaas, miten hevosiin saa kyytiä) sekä hienojen varjoisien ja sumuisten tunnelmakuvien taiteilijan voi tuomita "todella surkeaksi" ja piirrokset "kamaliksi töherryksiksi" tai "kamalaksi sonnaksi".

Vuorista on varsin vähän kuvia ja preeriasta ei lainkaan - sangen erinäköisellä, soisella ja ruohikkoisella Argentiinan pampalla kun ollaan. Intiaanitkin ovat toisen näköisiä kuin Yhdysvaltain puolella ja uskon piirtäjän tutkineen hyvin tarkkaan kuvalliset lähteet pampan kapinallisista.

Tex -erikoisnumeroiden alkuperäisjärjestyksen voi tsekata Bonellin sivustosta.
http://www.sergiobonellieditore.it/tex/archivio_arretrati/index.html
Suuralbumit voi klikata esiin Albo Speciale -kohdasta.
Suomen albumilistaus löytyy kätevimmin Kvaak-äänestyksestä:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,6513.0.html
Mutta siinä albumit eivät ole julkaisujärjestyksessä, sillä aiemmin pienessä koossa julkaistut taitavat olla sillä kohdalla sarjaa, jossa ne ensi kerran suomennettiin. Esimerkiksi viime keväinen "Mies Atlantasta" on albumina Patagoniaa edeltävä.
Tähän hätään en voi tehdä numerointia, mutta kenties Janne voisi tehdä sen suoraan äänestyslistaan?
« Viimeksi muokattu: 31.12.2009 klo 02:07:18 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #841 : 31.12.2009 klo 01:58:53 »
Uskoisin, että tuo Frisendan kuva on tosiaan ns. originaali (vaan onko valmis sellainen?), joka lähetetään toimitukseen kuplitettavaksi ja tekstattavaksi. Valmis sivu näyttää upealta ainakin minun mielestäni. Redmanin tavoin minäkin pidän tuon raakileen intiaaneja hurjina, mutta positiivisessa merkityksessä.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #842 : 31.12.2009 klo 18:53:18 »
Heips,

JJa nyt haluan perustella miksi en kelpuuta Patagonian rangeri albumia kirjastooni on se, että taiteilija on niin surkea. Tex Willer ei useissa ruuduissa ole ollenkaan sen näköinen kuin pitäisi. Maisemat ja vuoret ovat kamalia töherryksiä. Se on todella vaikeaa kuvata vuoria ja preeriaa realistisesti. Tiedän sen itsekkin, sillä harjoittelen edelleen itsekkin vuorten piirtämistä eikä tulos juuri koskaan minua miellytä. Vaikeaa!!!  Ja intiaanit olivat aivan kauheita joissakin ruuduissa.  Victorio sanoi ylläni olevassa puheenvuorossaan osuvasti "piirtäjä ei sovi Willerin piirtäjäksi". Olen täysin samaa mieltä.

Netistä löysin yhden kuvan kyseisestä albumista. Koska albumia ei minulla itselläni ole, minun on vaikea  sanoa, onko antamani sivunumero oikea.

Redman, kritiikkisi uskottavuus kärsii hieman. Osta (tai lainaa kirjastosta) albumi ja palaa siten asiaan.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

OM

• Jäsen
« Vastaus #843 : 31.12.2009 klo 20:58:16 »
Hannu,

Kritiikkini uskottavuus  ei todellakaan kärsi tippaakaan. Minulle riitti se, että selailin eli katselin albumia Akateemisessa pitkään. Minulla oli riittävästi aikaa pitää albumia kädessäni todetakseni mitä aikaisemmin jo sanoin piirtäjän taidoista. Toistan edelleen, että se ei ole parasta mitä Texin suuralbumeissa on totuttu näkemään!
Jos olen aikeissa ostaa jotain uutta sarjakuvaa, Akatemisessa kirjakaupassa on oivalliset sohvat sitä varten, jotta voi siellä rauhassa harkita ostopäätöstä. Ovat vielä keskellä lattiaa lähellä sarjakuvia.

Mutta kuten sanoin, lieventääkseni sanontaani siitä, että piirtäjä on surkea lupasin vielä palata takaisin albumin pariin, jotta olisin vakuuttunut siitä, minkälaisen kokemuksen albumi kokoaisuutena minulle antaa. Mutta nyt minun ei sitä tarvitsekkaan tehdä. Seison sanojeni takana täysin. Ei kukaan voi minua pakottaa pitämään jostakin jos se ei minua miellytä. Ja ikävä kyllä tämän suuralbumin kanssa kävi näin.
Olen aikaisemmin jo sanonut kummallisesta tavastani ostaa sarjakuvaa. Sanon sen vielä kerran. Ostan aina sarjakuvan sen perusteella että se miellyttää minua graafisilta puitteiltaan. Siis piirrosjäljen täytyy olla uskottava. Sitten seuraavana vasta tulee tarina ja sen kerronnalliset puitteet. Olen tehnyt näin aina. Ja siksi sarjakuvakokoelmani ei ole kovin laaja. Mutta jokatapauksessa jos mietitään sarjakuvaa itsessään kokonaisuutena eri ulottuvuuksineen, niin tarina ja kuvitus tarvitsevat ja ennenkaikkea ne tukevat toisiaan. Joskus hyvä tarina pilataan huonolla piirrokselle ja päinvastoin.
Mutta kivoja elämyksiä sinulle Hannu Patagonian seikkailun parissa. :)
« Viimeksi muokattu: 31.12.2009 klo 21:10:16 kirjoittanut redman1 »

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #844 : 31.12.2009 klo 21:30:59 »
... jotta olisin vakuuttunut siitä, minkälaisen kokemuksen albumi kokonaisuutena minulle antaa. Mutta nyt minun ei sitä tarvitsekaan tehdä. Seison sanojeni takana täysin. Ei kukaan voi minua pakottaa pitämään jostakin jos se ei minua miellytä.
...jos mietitään sarjakuvaa itsessään kokonaisuutena eri ulottuvuuksineen, niin tarina ja kuvitus tarvitsevat ja ennen kaikkea ne tukevat toisiaan.

Ei väkisin tarvitse lukea, eikä kukaan pakota pitämään.
Oman mielipiteensä takana saa ja pitääkin seistä.
Mutta kritiikin uskottavuutta kyllä haittaa se, ettei tarinaa ole lainkaan luettu, eikä tuota korostamaasi kuvan ja tarinan kokonaisuutta näin ollen tunneta. Miten silloin voi tietää, tukeeko piirrostyö sitä vai ei?

Meidän kaikkien ja tämän keskustelun kannalta olisi paljon ymmärrettävämpää, jos olisit tosiaan lukenut seikkailun ja näin ollen tutustunut paremmin siihen, minne tapahtumat sijoittuvat ja saanut selvemmän käsityksen siitä, mitä kaikkea siinä vierastat.

Mitä tuohon Frisendan "surkeuteen" tulee, suosittelen Googlen kuvahakuun turvautumista muutenkin kuin mahdollisimman epäedullisten esimerkkien etsinnässä. Tulee meinaan niin komeita kuvia esiin, että edelleen hämmentää monen henkilökohtainen vihamielisyys. Vai koskeeko soimaus vain Tex-piirtämistä?
http://images.google.fi/images?hl=fi&lr=&rlz=1G1GGLQ_FIFI334&um=1&sa=1&q=Pasquale+Frisenda&btnG=Kuvahaku&aq=f&oq=&start=0

Sekin kiinnostaa tietää, onko omassa arvosteluasteikossasi vain kaksi vaihtoehtoa: loistava tai todella surkea?
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #845 : 31.12.2009 klo 21:33:23 »
Komeita ovat kuvat, ja ei se piirtäjä nyt niin surkea ole.
Je suis alle kuuden euron pizza!

tertsi

• Vieras
« Vastaus #846 : 31.12.2009 klo 21:55:07 »
Mistä näitä mustavalkotaitureita oikein riittää?' Uskomatonta.
Oppiko nää mustavalkopintasommittelun jo äidinmaidosta vai mistä?
Pätevää työtä.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2009 klo 21:56:54 kirjoittanut Tertsi »

OM

• Jäsen
« Vastaus #847 : 31.12.2009 klo 22:17:28 »
"Mitä tuohon Frisendan "surkeuteen" tulee, suosittelen Googlen kuvahakuun turvautumista muutenkin kuin mahdollisimman epäedullisten esimerkkien etsinnässä. Tulee meinaan niin komeita kuvia esiin, että edelleen hämmentää monen henkilökohtainen vihamielisyys. Vai koskeeko soimaus vain Tex-piirtämistä?"
      Lainaus AskoA

Totta sanoit Asko. Tuo esimerkki sivu jonka laitoin aikaisemmin ei ehkä ollut originaali vaan viimeistelemätön sivu.
Ja tässä topikissa esittämäni ajatukset koskivat vain ja ainoastaan tätä suuralbumia josta nyt ollaan "hienovaraisesti" keskusteltu ;).
Olen katsonut noita Frisendan töitä aikaisemmin jo netistä ja ne olivat hyviä. Kiitos
linkistä jonka annoit. Minulla ei ole niistä mitään negatiivista sanottavaa.
En ole sanonut ettei hän osaa piirtää. Jokainen vähänkin sarjakuva taidetta ymmärtävä näkee, että kysymyksessä on lahjakas taiteilija.
Mutta kuten vain totesin, ensi silmäykseni katsellessani sitä herätti vain ajatuksen siitä, ettei hän ole parhaimpia Texin piirtäjiä ja ei huonoinkaan.

Ja tästä päästään sillan kautta seuraavaan. Arvostelussani minulla on neljä katekoriaa jotka ovat: 1. Huono. 2. Keskinkertainen 3. Hyvä 4. Loistava

Seuraaville Texin piirtäjille annan arvosanan loistava: 1. Giolitti Alberto sekä 2. Ticci Giovanni (varsinkin vanhemmat Texin jaksot 1960-1970 luvuilta
Ja sitten hyvän arvosanan annan seuraaville: Civitelli Fabio, Venturi Andrea, Kubert Joe, Cestarot sekä Villa Claudio

Mutta enempää en sitten sano jottei tule kenellekkään paha mieli. Tämä riittänee tästä. Halusin nyt tässä samassa yhteydessä sanoa nämä piirtäjistä, vaikka näitä on käsiteltykin osiossa paras Texin piirtäjä.

Lopuksi laitan tänne lainauksen keskustelu topikista nimeltä Paras Texin piirtäjä. Alla lainaus nimimerkiltä Juha Juutinen:
"No, ei Villa saanut ääntä kun ei voinut äänestää kuin yhtä! Itse asiassa jakaisin piirtäjät kolmeen luokkaan: huiput, hyvät ja ihan paskat.

Huippuja: Ticci, Villa, Letteri, Repetto, Gilbert, Capitanio, Civitelli, Ortiz, Magnus, Monti, Cestarot

Hyviä: Nicolo, Blasco

Ihan paskoja: Galep, Muzzi, Buzzelli, Zaniboni, De La Fuente ym."
 :laugh: :laugh: :laugh:
« Viimeksi muokattu: 31.12.2009 klo 22:30:15 kirjoittanut redman1 »

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #848 : 31.12.2009 klo 22:56:08 »
Redmanille: Eipä tuohon ole mitään sanomista, jotkut ystävistäni, vaikka ovatkin vannoutuneita Texin lukijoita, silti valikoivat nimenomaan piirtäjän mukaan mitä kokoelmiinsa hankkivat. Saahan sitä valikoida. Ja hienoa että osaat selkeästi tuoda periaatteesi esille.

Mutta on myös niinkin, että sitä voi oppia pitämään hyvin erilaisista piirtäjistä ja tyyleistä, vaikka aluksi jälki ei miellyttäisikään. Askon kommentista arviointi skaalalla "loistava --surkea" tuli mieleeni jo vuosia sitten texin piirtäjistä täällä kvaakissa käyty keskustelu, jossa itsekin kaipailin sijalle jotain vivahteikkaampaa. Vaikka en kaikista piirtäjistä edelleenkään kauheasti pidäkään, niin yhtään "paskaa" ei niissä ole (ei edes Nicolo tai Fusco).    
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

VilleM

• Jäsen
« Vastaus #849 : 01.01.2010 klo 13:11:45 »
Itse tykkäsin valtavasti Frisendan taiteesta Patagonian rangereissa. Voi melkein sanoa, että minusta tuli frisendafani siltä istumalta. Hyviltä näyttävät myös hänen kuvituksensa Magico Venton parissa. Ja ilouutinen kaikille Frisendaan tykästyneille, ja ehkä sitten vähemmän hilpeä niille jotka eivät innostuneet Patagoniasta, että uusi Tex tarina on häneltä jo tekeillä, Bosellin kässäristä (tämä tieto Italian foorumilta).

Texin piirtäjistä sen verran, että mielestäni lähes kaikki ovat taitavia ja persoonallisia tekijöitä. Helposti löytyisi jopa 10-20 nimeä joita voisin äänestää tuolla toisessa ketjussa 'parhaaksi'. Uusia nimiä on viime vuosina tullut sarjaan kovaa tahtia ja totuttelua on lukijoilta vaadittu, mutta toisaalta taitotaso on ollut melkein poikkeuksetta niin häkellyttävän kovaa, että voi vain ihastella, eikä sarja tunnu tekijätiimin muutoksista kärsineen. Usein joku hyväkin piirtäjä saattaa ensin tuntua kehnolta, kun rima (ja odotustaso) on lähtökohtaisesti nykyään niin korkealla, mutta loppujen lopuksihan huonoja piirtäjiä ei meinaa nykytexistä löytyä tonkimallakaan.

Hyvää uutta vuotta kaikille länkkäristeille!

Victorio

• Maltido
  • Jäsen
« Vastaus #850 : 04.01.2010 klo 17:07:38 »
Frisenda on kyllä lahjakas taiteilija ja piirtäjä ei siinä mitään, mutta itse 23 vuotta sarjakuvaan syventyneenä pystyn näin itä helsingin nopeimpana kohtuu nopeasti sanomaan kuka soveltuu ja kuka ei, nimenomaan Willerin piirtäjäksi ja siihen Frisenda ei sovellu. Syynä oikeastaan vain se että neljän päähahmon Kit junior, Carson, Tex ja Tiger piirtäminen ruudusta ruutuun pitää olla huolellista jatkuvasti ja hahmojen näytettävä "oikeilta". Tähän frisenda ei jatkuvasti pysty. Tosin Tex ja poikansa näyttävät monessa ruudussa vakuuttavan "todentuntuisilta" mutta heittely on liian ailahtelevaa.

Itse arvostelen ihmisiä ja elottomia esineitä arvo asteikolla 4,00 -10,00 (kahden desimaalin tarkkuudella). Frisenda saa arvosanaksi 7,78. Raja willer piirtäjäksi hyväksymiselle on 8,00 ;)
Epäluuloa ei koskaan voi olla synniksi asti

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #851 : 04.01.2010 klo 17:19:00 »
Redmanille: Eipä tuohon ole mitään sanomista, jotkut ystävistäni, vaikka ovatkin vannoutuneita Texin lukijoita, silti valikoivat nimenomaan piirtäjän mukaan mitä kokoelmiinsa hankkivat. Saahan sitä valikoida. Ja hienoa että osaat selkeästi tuoda periaatteesi esille.

Minä en ole ystäväsi  ( :laugh:) mutta valikoin nimenomaan piirtäjän mukaan mitkä irtonumerot ostan kaupasta. Tottakai myös tarina vaikuttaa mutta on vasta toissijainen peruste. Omalta kohdaltani voin (jälleen?) tuoda esiin sen että ainoa piirtäjä jota en vain voi sietää on Letteri. On vain niin...etovan litistettyä. Öh.

OM

• Jäsen
« Vastaus #852 : 08.01.2010 klo 13:59:48 »
Niin...taitavat kaikki Albo Spezialet eli suuralbumit kohta olla julkaistu Suomeksi. Olen joskus esittänyt ajatuksiani siitä, miksei meillä Suomessa voitaisi julkaista jotakin speciaali juttuja ihan Suomen  Tex Willer tiimin puitteissa. Onhan Italiassakin kaikkea extraa julkaistu mitä meillä Suomessa ei ole saatavissa. Toivoisin kovasti ennen kuin hauta kutsuu näkeväni Giovanni Ticcin Traagisen Ristin ja Luvattu maa espisodit suuralbumeina jolloin niiden mahtava graafinen loisto tulee esille isoissa ruuduissa.

Luulen että tämä teoriassa olisi aivan mahdollinen ajatus. Ja varmasti olisi muitakin albumeita jotka olisi mahtavaa saada isommassa koossa. Toivoisin, että Asko A miettisi asiaa ja saisimme joskus lisää suuralbuneita tai ylipäätänsä jotain suuremmassa koossa.
 Ja olen varma että ehkä jotkut muutkin haluaisivat isommassa ruutukoossa olevia albumeita lisää.

El Reijo

• Jäsen
« Vastaus #853 : 08.01.2010 klo 22:46:43 »
Itse arvostelen ihmisiä ja elottomia esineitä arvo asteikolla 4,00 -10,00 (kahden desimaalin tarkkuudella). Frisenda saa arvosanaksi 7,78. Raja willer piirtäjäksi hyväksymiselle on 8,00 ;)

Enpä taida haluta tietää miten olet voinut jyvittää Frisendan arvosanan, itse en ainakaan haluaisi tai voisi ketään tai mitään arvostella tuolla tavalla. Tai tuon raja-arvon määrittäminen,...onkohan Sergiolla samantapainen tsydeemi   ^-^

Luulenpa että hiljainen ja suuri enemmistö käyttää arvostelussaan korkeintaan jakoa huono, keskinkertainen ja hyvä. En edes yritä niin tikulla kaivaen lukea että löytäisin kaikenmaailman viat vaan pyrin nauttimaan kuvituksen positiivisista puolista ja itse  tarinasta. Frisenda sai aikaan vain positiivisia tuntemuksia joten tämä vanha puusilmä näkisi sitä mielellään lisääkin, mutta minähän olenkin vain tällainen peruskuluttaja joka mistään mitään jymmärtää...

OM

• Jäsen
« Vastaus #854 : 09.01.2010 klo 00:05:19 »

Hyvä hyvä Victorio,

Kiva että olet samoilla aaltopituuksilla kanssani mitä tulee Frisendan taiteeseen Texin kuvittajana. Luulin jo hetken, että olin ainoa... :P tiesinhän etten voi olla ainoa :laugh: