Kirjoittaja Aihe: tarvitsen tietoa!!!  (Luettu 7306 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko5

• Nurinkurisen Iätön Koenukkuja ja Optimisti.
  • Jäsen
tarvitsen tietoa!!!
« : 14.01.2006 klo 20:13:54 »
Olen kaverini kanssa tekemässä sarjakuvia, mutta minulla ei ole paljoakaan tietoa niiden teosta, sekä en ole kovin vanha vielä (12), eli en voi hankkia kaiken maailman erikoisuuksia (esim. valopöytää, erikois papereita, kyniä tai muutakaan) eli on pärjättävä lyjykynällä, kuulakärkikynällä, kumilla, tavallisella valkoisella A4- paperilla, kumilla, viivottimella sekä onhan mulla joitain tusseja. Eli tarvitsisin hieman tietoa kaikesta esim. onko ruudunkoola tai sivunkoolla väliä? (jos joskus kaverini kanssa aiotaan julkaista) Tarvitsen myös tietoa kaikista sarjakuvan teko vaiheista! Sekä jos joku tietää hyviä nettisivuja (liittyen sajakuvien tekoon)niin voi kertoa (mieluiten suomenkielisiä). Olen myös käynyt siellä kupla-akatemiassa, mutta se oli aika sekava (Koko aika tuli uusia linkkejä). tarvitsen myös tietoa esim, marginaalin leveydestä.
Ps. voinhan käyttää ikkunaa valopöytänä.
PPS. minulla on jo hyviä hahmoja ja juonia.
PPPS. en ole vielä kovin hyvä piirtäjä, mutta olen päättänyt harjoitella paljon, mutta voiko piirtotaito parantua jos harjoittelee paljon???
« Viimeksi muokattu: 14.01.2006 klo 20:48:32 kirjoittanut Niko5 »

Kojocci

• Jäsen
  • Kyyninen Gubbe
Re: tarvitsen tietoa!!!
« Vastaus #1 : 14.01.2006 klo 20:55:49 »
Sanonta Harjoitus tekee mestarin pitää paikkansa, (ei ihan kirjaimellisesti, mutta ilman harjoitusta ja opiskelua ei edistystä tapahdu). Eikä sillä ole merkitystä kuinka hyvät työvälineet ovat, se on tekijästä kiinni mitä niillä tekee. Esim. tunnetuille valokuvaajille annettiin kertakäyttökamera ja kaikki saivat ammattimaista jälkeä myös näillä välineillä. Itse aloitin öljyvärimaalauksen vanerinpaloille ja ostin vain muutaman tuubin värejä joista sitten sekoittelin muut värit ja hyvin tulin toimeen näillä välineillä pitkän aikaa. Sanoisin että kannattaa ostaa kalliita välineitä vasta kun olet ehdottoman varma että ne parantavat jotenkin töittesi laatua.
ps. Otin aikojen alussa yhteyttä paikalliseen elintarvikekauppaan ja hain sieltä käytetyt tarjousmainokset joitten toinen puoli on mitä mainiointa piirustuspohjaa tussille.

« Viimeksi muokattu: 14.01.2006 klo 21:06:33 kirjoittanut Kojocci »

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #2 : 14.01.2006 klo 20:59:44 »
"Olen myös käynyt siellä kupla-akatemiassa, mutta se oli aika sekava (Koko aika tuli uusia linkkejä)."
- Sillä tavalla sinne on saatu paljon tietoa. Lukaise ensin läpi järjestyksessä ja kurkistele sitten linkit.

tarvitsen myös tietoa esim, marginaalin leveydestä.
- Riittää kun marginaalia on sen verran ettei peukalo osu piirrokseen kun ottaa paperista kiinni.

PPPS. en ole vielä kovin hyvä piirtäjä, mutta olen päättänyt harjoitella paljon, mutta voiko piirtotaito parantua jos harjoittelee paljon???
- Kyllä. Se on todistettu monta kertaa. Kun piirtää huvikseen, oppii paljon. Eikä malta olla piirtämättä lisää. Että hauskaa kannattaa pitää.

Niko5

• Nurinkurisen Iätön Koenukkuja ja Optimisti.
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 14.01.2006 klo 21:16:49 »
mutta entä se paperin ja ruutujen koko???

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #4 : 14.01.2006 klo 21:23:54 »
mutta entä se paperin ja ruutujen koko???

Sillä ei suurtakaan väliä ole, ainoastaan jos tarkoitat sarjasi jossain julkaistavan pitää piirustuspaperisi mittasuhteiden olla suurin piirtein samat kuin sen lehden/sivun/tyhjän tilan johon sarjasi tulee painettuna. Yleensä kuitenkin alkuperäispiirros on painettua isompi kooltaan.

Timo

Monitor

• Jäsen
« Vastaus #5 : 14.01.2006 klo 21:25:25 »
Kannattaa perehtyä myös heti alkuunsa sellaiseen instrumenttiin kuin sivellin. Mene vaikka lähimpään taidekauppaan tai hyvän valikoiman kirjakauppaan ja osta vaikkapa keinokuitusivellin kokoa 2 ja pullo Indian Inkiä. Vaikka tällä et aluksi saisi miellyttävää jälkeä aikaan, niin perehdy siveltimen ja tussin käyttäytymiseen sille sopivalla paperilla. Siveltimenkäyttöä kun aina silloin tällöin harjoittelee niin kyllä se jälki sitten jossain vaiheessa hienolta näyttää, ehkä vuosien päästä mutta kuitenkin. Vaikka et siveltimestä tykkäisikään, niin kannattaa kuitenkin kokeilla. Ja sillä voi ainakin tehdä mustat alueet kuvissa.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #6 : 14.01.2006 klo 22:37:33 »
Siveltimenkäyttöä kun aina silloin tällöin harjoittelee niin kyllä se jälki sitten jossain vaiheessa hienolta näyttää, ehkä vuosien päästä mutta kuitenkin. Vaikka et siveltimestä tykkäisikään, niin kannattaa kuitenkin kokeilla. Ja sillä voi ainakin tehdä mustat alueet kuvissa.
Puhut kultaisia sanoja!

julli

• kynijä
  • Jäsen
  • Otamma sille!
« Vastaus #7 : 15.01.2006 klo 10:20:22 »
Muuan Ahlqvist ja Kutila ovat tehneet mainion opuksen "piirrä sarjakuvaa", eli siinä on sopivan kompakti pikakurssi sarjakuvapiirtämisen saloihin. Sopii kaikenikäisille.

PS: Tämä ei ole sovittu/maksettu mainos...
Tästä ei ole kuulkaa leikki kaukana: www.julli.net

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #8 : 16.01.2006 klo 11:12:30 »
Muistan vielä liiankin hyvin omat alkuaikojen mokani... Tässä tulee ne jutut mistä on ollut vaikea löytää mitään tietoa, tai mitä oli muuten vaikea yksinään tajuta.

1) Älä tee liian pientä. Eli EI niin, että otat vaikka A3-kokoisen paperin ja täytät sen samankokoisilla ruuduilla mitä sarjakuvalehdestä löytyy, kuten itse aloittaessa tein. Jos piirrosjälki on kovin pientä niin mieluummin sitten vaikka A4 aluksi. Mutta mieluiten A3 ja aluksi korkeintaan 7 ruutua yhdelle paperille. Ruutujen koko voi tuntua järjettömän isolta, mutta kun ensimmäisen kerran kopiokoneella pienentää piirretyn sivun A4-kokoiseksi, tajuaa mikä on jutun idea. Ja tämä on mun mielestä hyvä opetella alusta lähtien.

Marginaaliksi riittää vaikka 2 cm jokaiseen reunaan.

Ittelläni kävi niin, että piirsin melkein valmiiksi sarjakuvan, jonka sitte myöhemmin yks tyyppi olisi halunnut painaa lehteen, mutta kun se oli tehty A3-paperille pikkuruisilla ruuduilla, niin ei vain voinut. Tää harmittaa hieman edelleen, koska se sarjakuva oli paljon parempi kuin ne söherrykset mitä multa sitten siihen lehteen painettiin.

2) Piirrä kuvakäsikirjoitus pienemmille ja huonommille papereille. Siinä voi käyttää vaikka tikku-ukkoja. Tai ei tarvi piirtää ollenkaan, kirjoittaa vain mitä joka kuvassa tapahtuu. Piirrä mielellään kuvakäsis loppuun  asti ennen aloittamista. Jos et saa edes kuvakäsistä loppuun, sarjakuva on todennäköisesti liian pitkä. Kokeile silloin jotain lyhyempää tarinaa ensin. Yritä vaikka keksiä samasta maailmasta ja/tai hahmoista joku tosi lyhyt pätkä, mikä toimisi erillisenä tarinana.

3) Piirrä puhekuplat ennen kuin alat piirtää ruutuun muuta. Jos tekstaat käsin, niin hyvä tekstauksen koko A3->A4 -pienennöksessä on 3 milliä tekstin korkeus, ja 1 milli tyhjää rivien väliin. Piirrä rivit hennolla jäljellä viivottimella. Kirjoita sen jälkeen teksti hennolla lyikkärijäljellä riveille. Näin saat kuvan siitä kuinka iso puhekuplasta pitää tulla.

Itselläni tahtoi ennen aina käydä niin, että piirsin ruutuun kuvaa ennen kuin tein puhekuplat, ja sitten kuplille jäi aina liian vähän tilaa.

4) Pidä hauskaa äläkä aseta rimaa liian korkealle. Älä vertaile omaa jälkeä liikaa muiden jälkeen. Jos ottaa päähän ettei tulos tunnu tarpeeksi hyvältä, niin muistuta itseäsi siitä, että olet kuitenkin saanut aikaan jotain muuta kuin katsonut telkkaria tai pelannut pleikkaria kuten 90% muista ihmisistä. Ja jos jokin sivu tuntuu huonolta, niin aloita mieluummin uusi sivu, kuin että tekisit sen sivun uudestaan. Lopuksi näet paremmin mitä *oikeasti* tarvitsee piirtää uudestaan.

5) Jos joku näistä neuvoista ei tunnu sulle oikealta, niin viittaa sille kintaalla. Ei ole mitään oikeaa tapaa tehdä sarjakuvia. Tärkeintä on että saat jotain aikaan. Oma paras työtapa löytyy sitten kyllä ajallaan.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Holle

• Jäsen
« Vastaus #9 : 16.01.2006 klo 11:27:07 »
en voi hankkia kaiken maailman erikoisuuksia (esim. valopöytää, erikois papereita, kyniä tai muutakaan) eli on pärjättävä lyjykynällä, kuulakärkikynällä, kumilla, tavallisella valkoisella A4- paperilla, kumilla, viivottimella sekä onhan mulla joitain tusseja.
PPS. minulla on jo hyviä hahmoja ja juonia.

Tuossahan ne jo onkin kaikki tarvittavat välineet ja lisäksi into tehdä sarjakuvaa.
Voisit myös kysäistä tai laittaa vanhempasi selvittämään onko lähiseudulla sarjakuvakurssia. Ja jos ei ole niin sellaista voi pyytää järjestettäväksi. Muillekin tiedoksi että monilla kansalaisopistoilla ja vastaavilla on pulaa kurssitarjonnasta ja nehän järjestävät sellaisia kursseja kuin ihmiset kysyvät.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Kananjalka

• Jäsen
  • Shhh, hiljaa, kiitos.
« Vastaus #10 : 16.01.2006 klo 16:43:46 »
Ps. voinhan käyttää ikkunaa valopöytänä.

Ikkunaa? Miten ihmeessä voit käyttää ikkunaa valopöytänä? Sehän menee ihan sirkukseksi. Vai mitä?

"Haluaisin keksiä sellaisen aineen tai koneen, jonka tuhovoima olisi niin hirvittävä, että ihmiseltä menisi ainiaaksi kaikki sotimishalut."

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #11 : 16.01.2006 klo 17:06:57 »
Ikkunaa? Miten ihmeessä voit käyttää ikkunaa valopöytänä? Sehän menee ihan sirkukseksi. Vai mitä?

Huh? Kyllä minä ainakin käytin ikkunaa läpipiirtämiseen pitkät ajat. Usein siihen ei viitsinyt ruveta, mutta jos olin esim. aloittanut piirtämisen väärästä kohtaa paperia, teippasin paperit kiinni ikkunaan ja hahmottelin läpi. Jos oli pimeää, tapailin ääriviivat papereita kirkkaan lampun edessä roikottaen. Hankalaa oli, mutta onnistui.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

julli

• kynijä
  • Jäsen
  • Otamma sille!
« Vastaus #12 : 16.01.2006 klo 18:05:12 »
Huh? Kyllä minä ainakin käytin ikkunaa läpipiirtämiseen pitkät ajat. Usein siihen ei viitsinyt ruveta, mutta jos olin esim. aloittanut piirtämisen väärästä kohtaa paperia, teippasin paperit kiinni ikkunaan ja hahmottelin läpi. Jos oli pimeää, tapailin ääriviivat papereita kirkkaan lampun edessä roikottaen. Hankalaa oli, mutta onnistui.

Toinen valopöytä on TV! Ja kaiken lisäksi staattinen sähkö pitää paperit hyvin paikallaan. Kannattaa kuitenkin valita lumisadekanava ja vääntää kirkkautta lisää. Ei tarvi piirtää aina päiväsaikaan... kuten tunnettua, inspis iskee aina hämärän tultua. Tai seuraavan aamun sarastaessa.
Tästä ei ole kuulkaa leikki kaukana: www.julli.net

Arwi

• Jäsen
« Vastaus #13 : 04.06.2006 klo 18:43:21 »
Mä piirrän itse sarjakuvaa ja käytän A4:jää , lyijjykynää ja kumia mulla ei ole valopöytää , ikäni on 9:v ja pärjään mainiosti että älä valita :) : Arwi

neko

• Vieras
« Vastaus #14 : 04.06.2006 klo 20:38:14 »
Kun olet keksinyt hahmot ja juonen niin ei kannata heti alkaa tekemään itse sarjista vaan täytyy ensin harjoitella paljon niiden hahmojen  tekemistä ettei yhden sarjakuvaruudun tekemisessä kestä puol ituntia...  Voisit mennä myös sarjakuva kurssille jos sellainen sattuu lähellä olemaan.

(^. .^) Nya!