Täytyy todellakin toivoa, että vuoden ensimmäinen numero oli vain tilapäinen hairahdus, eikä uusi vuosi ole tuonut tullessaan muutosta huonompaan. Kyllä paremmin pitäisi toimituksen pystyä tarinat valitsemaan, kun tarjontaa kuitenkin riittää. Pitääkö viimeinenkin korkealaatuinen Disney-julkaisu upottaa keskinkertaisuuden suohon? Varmaan lapset tykkäävät, kun on pelkkiä ankkatarinoita.
Toivon myös totisesti ja haluan uskoa, että akuankka.fi:n tarina-arvioinneilla ei ole minkäänlaista painoarvoa toimituksen silmissä. Siellähän luonnollisesti käy lähinnä lapsia, ja arvosanat ovat olleet sen mukaiset aina kun olen käynyt vilkaisemassa - Mikki-tarinoilla on surkeat arvosanat, vaikka olisi kyseessä Casty tai Scarpa tai aivan kuka tahansa. Olen nimittäin elänyt siinä uskossa, että nimenomaan Roope ei olisi täysin lapsille suunnattu lehti. Tähänhän olennaisena osana liittyy se, että mukana on Mikki-tarinoita, ja muukin sisältö on laadukasta. Nyt uskoni on vaarassa murtua, etenkin jos sama linja jatkuu.
Muksuille on jo Aku Ankka, toivottavasti Roope pysyy jatkossa korkealaatuisena lehtenä, joka maistuu vähän vanhemmillekin lukijoille.
Täytyy vielä vähän lisää haukkua vuoden ekaa numeroa. Kaksi ensimmäistä tarinaa olivat sellaista roskaa, ettei paremmasta väliä. Yhtä huonoja tarinoita en ole Roopesta lukenut moneen vuoteen. Ei voi käsittää, miksi tällaista julkaistaan mieluummin kuin vaikka Castya tai Faracia. Nostavatkohan nämä ankkatarinoina oikeasti myyntilukuja? Ja vaikka nostaisivatkin, eikö lehden tason säilyttäminen ole kuitenkin tärkeämpää?
Eikös Roope-sedän toimitus saa aika lailla vapaasti koota Topolino-tarinoista lehtensä? Näin ainakin olen ymmärtänyt, ja jos näin on, on toimitus kämmännyt ja pahasti. Onkohan joku muka oikeasti ollut kahta ensimmäistä (ja sitä kolmesivuistakin) tarinaa valitessaan sitä mieltä, että ne ovat hyviä? Vaikea uskoa, jollei asiasta ole päättänyt joku ala-asteikäinen.
Ankportin tarinat -saagan jatkamisen ymmärrän, ja itse asiassa ne ovat usein aika hyviä tarinoita. Harmi vain, että nyt julkaistu Yllättävä ennustus on juoneltaan kenties koko tarinasarjan heikoin. Laatuero lehden muihin tarinoihin on toki huikea, sillä kerronta on hienoa ja piirrokset kauniin tunnelmallisia. Käsikirjoitus on ihan taitavasti tehty, mutta kuten sanottua, juonessa ei riitä potkua. Tämä on sellainen keskitason tarina, joka paremmassa seurassa tuskin yltäisi lehden parhaaksi tarinaksi, mutta toisaalta lukufiiliksen ollessa muiden tarinoiden ansiosta parempi saattaisi silti maistua paremmin kuin nyt.
Ensi kuussa Taikaviitta-spesiaali, toivottavasti tämä ei tarkoita, ettei lehdessä olisi taaskaan Mikkiä. Muuten hajoaa pää. Minua ei edes hirveästi ärsytä se, jos Mikkiä haukutaan tai muut lukijat boikotoivat Mikki-tarinoita. Silloin minua ärsyttää, jos en edes itse voi lukea niitä.
Saattoi tulla jossakin kohtaa aika rankkaa tekstiä, mutta rankka on ketutuskin.