Kirjoittaja Aihe: Softat/ Ilmaiset ja kätevät mm. Gimp  (Luettu 87331 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hilmis

• Jäsen
Vs: Softat/ Ilmaiset ja kätevät mm. Gimp
« Vastaus #195 : 22.09.2013 klo 15:21:02 »
Onhan Photoshop nopeampi ja monipuolisempi kuin Gimp, mutta Gimpistäkin voi ruveta pitämään, kun siihen tottuu. Linuxissa se toimii hyvin ja windowsissakin kohtalaisesti. Se mikä ärsyttää, on nykyinen tallennussysteemi vain xfc:hen. Vanha tyyli oli parempi.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #196 : 22.09.2013 klo 18:09:25 »
Onhan Photoshop nopeampi ja monipuolisempi kuin Gimp, mutta Gimpistäkin voi ruveta pitämään, kun siihen tottuu. Linuxissa se toimii hyvin ja windowsissakin kohtalaisesti. Se mikä ärsyttää, on nykyinen tallennussysteemi vain xfc:hen. Vanha tyyli oli parempi.

Mua tuo tallennus ei haittaa, kun export on ihan yhtä helppo tehdä (shift-ctrl-e, tai ctrl-e). Eniten mua 2.8ssa ärsyttää sen ilmeiset ongelmat pitemmän aikaa piirrettäessä. Ainakin ink -työkalun viiva alkaa takkuilla ja se korjaantuu vain sulkemalla kuva ja avaamalla se uudelleen. Epäilen, että kyseessä on muistivuoto undobufferin kanssa. Kun bufferi nollautuu, vika korjaantuu.

Johtui mistä johtui, olen tämän vian takia siirtynyt piirtämään lähes yksinomaa Mypaintilla.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #197 : 22.09.2013 klo 22:12:54 »
Piirtäjille MyPaint ja Krita molemmat tarjoavat yhden asian joka Gimpistä vielä puuttuu: canvaksen pyörittämisen. Kyllähän paperillekin piirtäessä haluaa aina pyörittää paperiakin.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

äyni

• Jäsen
« Vastaus #198 : 23.09.2013 klo 09:57:49 »
Mua tuo tallennus ei haittaa, kun export on ihan yhtä helppo tehdä (shift-ctrl-e, tai ctrl-e). Eniten mua 2.8ssa ärsyttää sen ilmeiset ongelmat pitemmän aikaa piirrettäessä. Ainakin ink -työkalun viiva alkaa takkuilla ja se korjaantuu vain sulkemalla kuva ja avaamalla se uudelleen. Epäilen, että kyseessä on muistivuoto undobufferin kanssa. Kun bufferi nollautuu, vika korjaantuu.

Johtui mistä johtui, olen tämän vian takia siirtynyt piirtämään lähes yksinomaa Mypaintilla.

Oletko kokeillut, voisiko tilannetta parantaa säätämällä undobufferin kokoa? Itse joskus huomasin, että maltillinen peruutusaskelten määrä tekee Gimpistä sujuvamman. Tosin tuosta on aikaa, nykyisin tulee aika vähän tehtyä kuvankäsittelyä.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #199 : 23.09.2013 klo 11:31:45 »
Oletko kokeillut, voisiko tilannetta parantaa säätämällä undobufferin kokoa? Itse joskus huomasin, että maltillinen peruutusaskelten määrä tekee Gimpistä sujuvamman. Tosin tuosta on aikaa, nykyisin tulee aika vähän tehtyä kuvankäsittelyä.

Joo, leikin sillä kyllä. En jaksanut silloin testailla tarkemmin, kun haluaisin kuitenkin undoja käyttöön mahd. paljon. Sarjisprojektia jatkaessani tämä tulee varmaan testattua paremmin. Käytössä on kuitenkin 16 gigaa muistia, niin saisi se nyt riittää...

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #200 : 23.09.2013 klo 11:34:50 »
Piirtäjille MyPaint ja Krita molemmat tarjoavat yhden asian joka Gimpistä vielä puuttuu: canvaksen pyörittämisen. Kyllähän paperillekin piirtäessä haluaa aina pyörittää paperiakin.

Tämä on totta. MyPaintissa ainakin se toimii todella hyvin ja sujuvasti. Kritasta en sitä itseasiassa ole vielä löytänyt  :-[

Yksi hyvä syy lisää käyttää MyPaintia. On sen brush enginekin avointen softien nopein. Ainakin tuntuu siltä. Miinuksena tietenkin se, ettei voi käyttää tekstuuribrusheja.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #201 : 23.09.2013 klo 11:48:12 »
Tämä on totta. MyPaintissa ainakin se toimii todella hyvin ja sujuvasti. Kritasta en sitä itseasiassa ole vielä löytänyt  :-[

Jos Kritasi on suhteellisen tuore, kokeile Ctrl-oikeanuoli ja Ctrl-vasennuoli. Minulla F12 resetoi pyörityksen (palauttaa ns. normaalinäkymän), mutta en muista olenko sen itse asettanut.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #202 : 23.09.2013 klo 14:38:20 »
Jos Kritasi on suhteellisen tuore, kokeile Ctrl-oikeanuoli ja Ctrl-vasennuoli. Minulla F12 resetoi pyörityksen (palauttaa ns. normaalinäkymän), mutta en muista olenko sen itse asettanut.

Pitäisi olla uusin versio. Muistaakseni Arch -Linuxissa se päivittyy kiltisti rolling releasen mukana. Eli siis kursorinäppäintä tarvitaan? Ilmankos en ole keksinyt sitä. MyPaintissa se on luontevasti ctrl tai shift (en muista) ja kynällä pyöräytys. Sama toimii zoomissa. Kätevä ja nopea tapa hoitaa homma.

nokker

• Jäsen
« Vastaus #203 : 25.09.2013 klo 13:29:22 »
Kritassa myös näppäimet 4 5 6 pyörittelevät. OpenGL:n kanssa pyörii kivan nopeasti.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #204 : 25.09.2013 klo 14:43:39 »
Kritassa myös näppäimet 4 5 6 pyörittelevät. OpenGL:n kanssa pyörii kivan nopeasti.

Tää oli hyvä tieto. Kiitos. Pitäsi vissiin jaksaa joskus lukea manuaaleja, mutta ne kulkevat avoimella puolella yleensä vähän jälkijunassa, joten ei aina muista tarkistaa  ;D

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #205 : 25.09.2013 klo 15:14:59 »
Inspiroivaa keskustelua herroilla. Himputti kun saisi sarjisprojektin siihen kuntoon että olisi energiaa herätellä vanhaa konetta henkiin ja alkaa opetella sillä Linuxin käyttöä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Hilmis

• Jäsen
« Vastaus #206 : 25.09.2013 klo 19:25:02 »
Paljonko lie sarjakuvantekijöissä Linuxin käyttäjiä? Saisiko aiheesta oman keskustelun?

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #207 : 25.09.2013 klo 20:29:57 »
EOS. Vanhempi polvi on ollu niin kiinni mäkki ja winkkarimeiningeissä, mutta onhan tuota nuorta tekijäpolvea jo jonkin verran. Graafisen alan koulutuskin taitaa painottua hyvin vahvasti Adoben ohjelmiin. Uskon kyllä että tekijöitä kiinnostaisi, jos aiheesta löytyisi sopivia kursseja tai oppaita. Siitä taitaa olla jo ainakin 5 vuotta kun itse viimeksi tutkin asiaa vakavammin ja Linux-puoli on siitä varmasti aika tavalla kehittynyt.

Näillä softilla on tehty useampikin Suomessa julkaistu albumi. Siitä vaan.
Viittaakohan Jussikaan tuossa muuhun kuin omaan tuotantoonsa?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #208 : 25.09.2013 klo 21:50:17 »
EOS. Vanhempi polvi on ollu niin kiinni mäkki ja winkkarimeiningeissä, mutta onhan tuota nuorta tekijäpolvea jo jonkin verran. Graafisen alan koulutuskin taitaa painottua hyvin vahvasti Adoben ohjelmiin. Uskon kyllä että tekijöitä kiinnostaisi, jos aiheesta löytyisi sopivia kursseja tai oppaita. Siitä taitaa olla jo ainakin 5 vuotta kun itse viimeksi tutkin asiaa vakavammin ja Linux-puoli on siitä varmasti aika tavalla kehittynyt.

Kyllä Gimpin, Kritan, MyPaintin, Inkscapen ja Scribuksen käyttäjiä alkaa olla jo aika paljon. Ja tuo Adoben softavuokraustaktiikka kuulemma tuottaa niitä kosolti lisää. Linuxin puolesta puhuu moni asia nykyään. Jopa pelialustat siirtyvät sinne (SteamOS jne.) ja 3D tuotanto on siellä jo (Maya, Modo, Nuke jne.). Linux on melko käyttäjäystävällinenkin, kun alkukahinoista pääsee yli.

Noista open source-softista: mikäs niitä estää käyttämästä sarjakuvan tekoon? Kaiken voi tehdä, ainakin taittoon asti. Taitossa sitten tulee nämä värierottelut ja CMYK-konversiot, niissäkin on ratkaisuja, mutta toki Adobe-softat ovat painotalojen oma ratkaisu. Mutta jos sarjakuvaa haluaa tehdä, itse kuvituksen tekoon löytyy kyllä tarvittavat softat open sourcena ja ilmaiseksi.

Ja jos mustavalkoista tekee, mv-pdf:n tekee nyt ihan millä vaan.

JussiP

• Jäsen
  • Muutoksen tuulipuvut
« Vastaus #209 : 26.09.2013 klo 00:01:10 »
Noista open source-softista: mikäs niitä estää käyttämästä sarjakuvan tekoon? Kaiken voi tehdä, ainakin taittoon asti. Taitossa sitten tulee nämä värierottelut ja CMYK-konversiot, niissäkin on ratkaisuja, mutta toki Adobe-softat ovat painotalojen oma ratkaisu.

Scribus hanskaa kyllä cmykin, värierottelut ja kaiken muunkin, kunhan vaan antaa sille oikeat väriprofiilit. Tiedän tämän, sillä olen koodannut osan Scribuksen PDF-eksportterista. Tarkempia referenssejä haluaville Scribuksen wikistä löytyy esimerkkejä sillä tehdyistä julkaisuista.

Lainaus

Esimerkkinä Harmaan pupun päiväkirja on taitettu kantta lukuunottamatta Scribuksella. Muitakin varmasti löytyy.
Jos haluat masentua tai vahingoniloistua, lue Ilman naista.