Vedän toiseen suuntaan ja sanon, että muistan, kun tuo ensimmäinen tarina "Jos metsään haluat mennä nyt" ilmestyi, ja noteerasin, että tässä on jotain poikkeuksellista. Tosin isommin vasta sitten, kun tarinoita oli tullut muutama: sitten tyylistä huomasi, että tässä on nyt joku uusi tekijä, joka tekee persoonallista jälkeä. (Tekijöiden nimiähän ei tuolloin vielä sanottu, joten kesti jonkun vuoden, ennen kuin Rosa nimi ensimmäistä kertaa mainittiin toimituksen omassa nurkassa).
Huomattuani asian selasin lehtiä taaksepäin ja katsoin, missä tyyli ensimmäisen kerran esiintyi ja totesin sen olevan tämä. Rupesin sitten ihan vaan itselleni tekemään listaa näistä tarinoista. Lopulta sen pohjalta julkaistiin Rosa-bibliografia Akkarissa joskus tyyliin 1995. Ainoa virhe, jonka minä olin tehnyt oli, että en ollut huomannut noteerata niitä paria Rosan Hollantiin tekemää tarinaa (huomasin kyllä että niissä on sama tyyli, mutta olin jotenkin liian nokkela itselleni ja ajattelin, että ei, kyllä tämän minun etsimäni tyypin tarinat pitää olla D-koodeilla julkaistuja, tuo hollantilainen on varmaan joku jäljittelijä joka tekee samankaltaisella tyylillä). Toimituksessa listaan oli sitten tullut jotain virheitä, en nyt muista enää tarkemmin.
Mutta kyllä: Rosa erottui joukosta heti, kun Akkariin ilmestyi.