Kirjoittaja Aihe: Don Rosa  (Luettu 448921 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
Vs: Don Rosa
« Vastaus #270 : 26.11.2007 klo 17:52:52 »
Juu, "Osta kirja, saat nimmarin" -politiikan takia lähdin itse pois jonosta. [...] Ihme pelleilyä. Kas kun ei se itse nimmarikin maksanut.

Jos kiertue varta vasten järjestetään sitä varten, että Rosa saisi nyt myytyä kirjoja, josta hänelle on luvattu provikka (toisin kuin yleensä), niin ei kai siinä ole mitään ihmeellistä, että nimmarin saanti edellyttää ostamaan kirjan? Hyvin kohtuullista minusta. Nimmarikeikkojen yleinen "herrasmiessopimus" maailmalla yleensäkin on: osta se kirja, mitä tekijä on promotoimassa ja haluaa sinulle tyrkyttää, saat nimmarin siihen - ja sitten kaupanpäällisinä myös johonkin sellaiseen kohteeseen, johon varta vasten SINÄ sen haluat. Minusta varsin reilu periaate.
Tuollakin kävi väkeä, jotka ostivat vain yhden kirjan paikan päältä ja toivat kotoa kaikki kuusi aikaisempaa teosta ja saivat nimmarit kaikkiin.

Hengasin iltapäivällä pari tuntia Rosan bussissa. Ihmisiä tuli kohtuullisen tasaisena virtana, mutta tungokseksi asti ei missään vaiheessa ollut. Usein kuitenkin oli sen verran väliä asiakkailla, että sain jututettua Donia siinä sivussa.
Varovaisen positiivisesti suhtautui tähän päivään: väkeä kyllä riitti miltei koko ajan, mutta hänelle isompikin tungos olisi käynyt.
Keskinen puolestaan näytti tyytyväiseltä jo tähän määrään.

Kaikki kirjanostajat tuntuivat olevan vain satunnaisia ohikulkijoita, jotka eivät olleet kuulleet vierailusta mitään (mistä olisivatkaan?) ja ilmaisivat suuren yllätyksensä siitä, että Rosa oli näin ilmaantunut keskelle Helsinkiä.
Ihmiset soittivat tutuilleen, kävivät hakemassa lapset kotoa ja tulivat sitten vielä uudelleen.
Tuurin väki selitti hämmästyneille ihmisille, että tiedotuksen puute olisi jotenkin tietoinen strategia (hah!) "ettei nyt ihan tungokseksi mene, näin väkimäärä pysyy tämmöisenä sopivana". Juupa juu.
(Rosa puhui rojalteista valittaessaan siitä, että kirjat ovat myyneet kymmeniä tuhansia kappaleita. Sellaiset myyntimäärät hänellä siis oli mielessä - Tuurin väki puheli siitä, kuinka jotain kirjaa oli mukana "pari sataa").
Ja kyllä - Keskinen itse myönsi, että lyhyt kiertue sopii hänelle, koska se ajaa sen jälkeen kiinnostuneet ihmiset tulemaan Rosan perässä kyläkauppaan.

Huomautin Rosalle, että nämä kaikki ihmiset tulivat paikalle pelkän nimen tunnistusarvon vuoksi: ulkona ei missään lukenut "Disney" tai "Aku Ankka", siellä luki vain Don Rosa. Minusta oli oikeastaan aika uskomatonta, että näin paljon tekijän nimen tunnistavia ostavia asiakkaita löytyi ihan vain satunnaisista ohikulkijoista.
Rosa piti tästä ajatuksesta kovasti.
Varovaisesti koitin viestittää, että tämä saattaa kuitenkin jäädä kiertueen vilkkaimmaksi päiväksi - Kampin ovella sentään riitti paljon ohikulkijoita, mutta maakuntakaupunkien ostarien parkkikset voivat sitten olla eri juttu...

Ai niin: tämän viikon lisäksi on ilmeisesti buukattu ainakin vielä yksi vierailu Tuurin ulkopuolelle - viimeisenä viikonloppuna Rosa viedään joillekin messuille Lahteen. (?) Edelleen sangen outoa, mutta ei tämä päivä sentään nyt mikään ihan täysi floppi ollut, mitä rupesi jo tuossa vähän enteilemään...

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #271 : 26.11.2007 klo 18:13:50 »
Onhan se tietenkin hyvä, että pakotettiin se kirja ostamaan, Rosallehan se on plussaa. Mutta monet (ainakin oletan niin) tulivat paikalle omien kirjojen kanssa tai vain paperin palan kanssa saadakseen nimmarin suurelta idoliltaan. Muutamat olivat pettyneinä joutuneet lähtemään paikalta. Oltaisiin voitu edes jossain mainita, että paikanpäältäkin täytyy ostaa kirja.

Chompp

• Jäsen
« Vastaus #272 : 26.11.2007 klo 19:34:41 »
Tietääkseni Rosa on sanonut itse moneen otteeseen, ettei valitettavasti voi ottaa tilauksia vastaan piirustuksista, vaikka olisi kyseessä kuinka iso rahasumma. Ja kyllä syyn ymmärtääkin, hänellä kuluisi kaikki aika pelkkiin fanipiirustuksiin.
Jep, juttelinkin tästä aiheesta tänään Rosan kanssa ja sanoikin juuri, että ei tilauksia ota vastaan, mutta hän myy kuitenkin jo olemassa olevia piirustuksiaan ja antoikin minulle sähköpostiosoitteensa, että voin ottaa sitten yhteyttä jos - ja kun - haluan ostaa jotakin :)

Jonotin ensin nimmarin, sitten kun jono hälveni, hain piirustuksen. Sain piirustuksen kolmeen kirjaan, sen jälkeen ei enää Rosa jaksanut.
Ai perhana! Jotain samantapaista meinasin itsekin ehdottaa herralle, mutta en sitten kehdannut ruveta vaatimaan piirustusta. Ehkäpä huomenna sitten ;)

Tuota päivämäärä juttua itsekin ihmettelin... Minä olen niitä tyyppejä, jotka haluis aina nimmarin yhteyteen päivämäärän... Ja aikasemmin muina vuosina olen kyllä aina pyytäessäni saanu Rosaltakin päivämäärän nimmarin lisäksi.

Vähän muakin ketutti aluksi se, että täytyy ostaa kirja ennen kuin saa nimmareita muihin kirjoihin, mutta lähinnä vain sen takia, että mullapa ei sattunut olemaan tarpeeksi rahaa ostaa mitään kirjaa :'( No siinä sitten soitin serkulle ja pyysin sitä lainaamaan muutaman kympin. Ja lopulta se meni vielä niin, että ostin sen kirjan(Roope Ankan Elämä ja Teot 1) serkulleni kun hänellä ei sitä vielä ollut, enkä siis joutunut itse maksamaan mitään :)
« Viimeksi muokattu: 26.11.2007 klo 19:42:17 kirjoittanut Chompp »

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #273 : 26.11.2007 klo 20:13:43 »
Jep, juttelinkin tästä aiheesta tänään Rosan kanssa ja sanoikin juuri, että ei tilauksia ota vastaan, mutta hän myy kuitenkin jo olemassa olevia piirustuksiaan ja antoikin minulle sähköpostiosoitteensa, että voin ottaa sitten yhteyttä jos - ja kun - haluan ostaa jotakin :)

Lähinnä nykyisellään on ollut tarjolla lyijykynällä tehtyjä luonnosversioita lopullisiin töihin.

Mutta Galerie Laquasta Saksasta löytyy valmista tavaraa heti:
http://tinyurl.com/255pkc

Siihen ei saa suoraa linkkiä, mutta klikkaa original art / Disney / Don Rosa.

Näitä värillisiä "festaripiirroksia" liikkuu mm. ebayllä, joskus ilmeisesti jopa Rosalta itseltään peräisin välikäsien kautta. Outoa kyllä, ne voivat kellottaa kovempia hintoja kuin varsinaiset, aidot oikeat sarjakuvasivujen originaalit.
(Käsittämätöntä: niitä värikuvia ei voi edes pitää seinällä, kun ne on väritetty huopiksilla ja haalistuvat).

El Lobo

• Jäsen
« Vastaus #274 : 26.11.2007 klo 22:27:17 »
Onko kukaan nähnyt missään lehdessä tai muussa julkaisussa juttua Rosan vierailusta? Kvaak.fi ja Kyläkaupan nettisivut poislukien.

Aika erikoista, ettei edes tuolla http://www.akuankka.fi/ mainita mitään, vaikka eipä se Sanoman asia ole kiertuetta mainostaa. Luulisi vain, että jos kirjat käyvät kaupaksi, niin se olisi heidänkin etu. Joku kummallinen kateus vain paistaa ko toiminnasta läpi, kun monien dissaama Keskinen on saanut tuotua Rosan Suomeen, niin asia halutaan vaieta kuoliaaksi. Turhapa siinä on ihmetellä, jos kovin moni ei älyä tulla paikalle.

Käviköhän kukaan Ankka-toimituksesta tervehtimässä Rosaa. Sanomatalolta ei liene Kampin torille kovin pitkä matka.

Tämä nyt oli vain ihmettelyä ja spekulointia vailla kummempaa faktapohjaa  :-X

Toivottavasti vierailu jatkuu hyvissä merkeissä ja nimmarinhakijoita ja kirjojen ostajia riittää. Harmi vain kun eivät Tuuria pohjoisemmaksi päässeet.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #275 : 26.11.2007 klo 22:30:49 »
Onko kukaan nähnyt missään lehdessä tai muussa julkaisussa juttua Rosan vierailusta? Kvaak.fi ja Kyläkaupan nettisivut poislukien.

Ne 134 ihmistä, jotka ovat Pamauksen tilaajia, ovat saaneet tiedon jo viime viikolla. Huraa!  ;D
Ankan toimitus ei ole lähelläkään Sanomataloa.

Timo

El Lobo

• Jäsen
« Vastaus #276 : 26.11.2007 klo 22:40:47 »

No se oli yhtä leväperäinen olettamus kuin koko muukin kirjoitus.

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #277 : 26.11.2007 klo 22:44:09 »
Ne 134 ihmistä, jotka ovat Pamauksen tilaajia, ovat saaneet tiedon jo viime viikolla. Huraa!  ;D

Timo

Mitä, minä sain vasta tänään! Ankkalinnakkeessakin mainittiin. Se vaan meni ja kaatui- liikaa kävijöitä.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #278 : 26.11.2007 klo 22:54:36 »
Mitä, minä sain vasta tänään!

Joillekin tuli perjantaina. Posti ei taida mennä yhtä nopeesti joka paikkaan. Bööh.

Timo

Fantom

• Jäsen
« Vastaus #279 : 27.11.2007 klo 10:01:22 »
Olin sitten Raision Honkkarissa vajaa tunti sitten, ekana paikalla. Kun lähdin sieltä noin klo 9.10, paikalla oli kolme ostajaa minä mukaan lukien. Nimmarin otin pariin ostettuun kirjaan; pyysin kyllä päivämäärääkin, mutta nainen, joka oli Rosan "tulkkina" sanoi, että ei oikein käy; Rosa kun kirjoittaa vain paperilla olevat tekstit nimensä lisäksi. Olisikohan se päiväys  pitänyt laittaa paperille malliksi? No, muuten kaikki oli ok, mitä nyt pahuksen kylmä tuuli puhalsi ulkona.

Chompp

• Jäsen
« Vastaus #280 : 27.11.2007 klo 14:44:33 »
Kävin sitten tänään(kin) Rosalta nimmareita hakemassa. Kun paikalle saavuin paikalla oli jo Timo Ronkainen ja eräs toinen (olen erittäin pahoillani; hajamielisenä unohdin jo nimesi :-[) jututtamassa herraa. Eipä kyllä hirveesti väkeä ollut koko aamuna, mutta hauskaa oli siinä rupatella kaikkien - ja etenkin Rosan - kanssa :)

Muutaman piiroksenkin sain :-* Ja minä kyllä sain muutamaan opukseen päiväyksenkin kun Rosalta henkilökohtaisesti pyysin.

Ps. Toivottavasti Rosan vaimo löytyi? :)
« Viimeksi muokattu: 27.11.2007 klo 14:47:41 kirjoittanut Chompp »

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #281 : 27.11.2007 klo 14:48:33 »
Olin Ronkaisen kanssa notkumassa siinä pöydän vierellä ihan alusta loppuun (ja oli siellä myös kvaakkilainen Petteri miltei koko ajan, sukunimi unohtui jo, mutta niin näemmä häneltäkin, wave Chompp* :)). En huomannut kyseistä päivämääräongelmaa. Kaikki jotka Rosalta itseltään sitä pyysivät saivat. Muutenkaan nuo "tulkit" eivät ehkä ihan olleet samalla sivulla Rosan kanssa, ihan vaan siksi ettei tainnut olla englanninkielinen ankkasanasto täysin hallussa.

Ei muuten ollut kuin muutamia kymmeniä ihmisiä koko neljän tunnin aikana. Kaikki kuvaa pyytäneet saivat myös sellaisen.

Joo, Rosan rouva löysi ihan itsekseen takaisin. :)
Kai Saarto

Chompp

• Jäsen
« Vastaus #282 : 27.11.2007 klo 14:54:48 »
Terve terve :)

Hyvä, että löysi takasin :) Siinä meinas ruveta jo ihan oikeesti huolestumaan ku rouvalla meni sen verran kauan.

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #283 : 27.11.2007 klo 14:56:08 »
Apropoo, ennen kuin unohdan: Rosa saattaa tulla jälleen helmi-maaliskuussa. Eräs Rosan tuttu on puuhaamassa kirjakauppakiertuetta ja kuulemma näyttäisi olevan ihan hyvässä vaiheessa.  Keskinen oli puolestaan ajatelellut Rosan tulevan myös joskus juhannuksen tienoilla. Kohta varmaan haetaan jo kansalaisuutta :)
Kai Saarto

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #284 : 27.11.2007 klo 15:05:32 »
Uusia sarjakuvia ei ole tulossa siis näillä näkymin. Helpompaahan se on kirjoittaa nimeään, kun ei tarvitse päivämäärääkään muistaa.

Tästä oli puhetta. Ronkainen lupaili kirjoittavansa aiheesta tarkemmin tässä piakkoin tänne, joten en varasta miehen ukkosta noiden uutisten kanssa.
Kai Saarto