En missään nimessä tarkoittaisi, etteikö Hämähäkkimiehellä olisi paikkaansa suomalaisissa lehtipisteissä. Se mitä yritin sanoa, on, että niin olisi monella muullakin asialla, minun näkökulmastani, Ryhmä-X mukaanlukien. Siksi on niin harmillista, ettei mikään nykyään menesty. On kuin kokonainen kulttuuri häviäisi, ja mitä sen tilalle tuleekaan, ei ole minun fakkiintuneisiin näkemyksiini enää mukautettavissa.
Hämähäkkimiehestä vielä sen verran, että kyllä lehti on JMS:n kaudelta lähtien lähinnä toistanut aneemisesti 70-luvun tarinoitaan, joten se niistä kerrottavana olevista tarinoista. Muutenkin Peter Parker on minusta hahmona suunnilleen yhtä kiinnostava kuin kasa viemärinuudelia, mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö hyvä tekijätiimi voisi tehdä hänestä uskomattoman hyviä seikkailuita, kuten on vuosien saatossa käynyt kerta jos toinenkin. En vaan jaksa uskoa, että niin käy enää, viimeisen muutaman vuoden tarjonnan perusteella. Ne harvat jotka supersankareista ovat yhä kiinnostuneita, tahtovat sitä samaa vanilja-hämähäkkimiestä, jolla on aina rahapula, jonka May-täti on edelleen hengissä ja joka on solmussa supersankaroimisensa ja naissuhteittensa välillä. Tästä pitää sitten väkisin sorvata jotakin nykyajan trendeihin sopivaa, ja niin on tarjolla jälleen yksi läpyskällinen photoshopilla väsättyä, kliseekirja kainalossa kirjoitettua soopaa. "Lisko palaa... 3563573 kerran!"
Minusta pitkäkestoisista sarjakuvista tekee mielenkiintoisen juuri nimenomaan niiden mahdollisuus kehittyä eri suuntiin. Näin kävi esimerkiksi Hämähäkkimiehelle paljon parjatulla 90-luvulla. Tuon aikakauden onnistumisesta voi toki olla montaa mieltä, mutta ainakin yritettiin jotakin uutta ja erilaista. Nyt voisimme yhtä hyvin esittää vanhoja tarinoita uudestaan vain uudestaan "nuorelle lukijakunnalle" miellyttävällä tavalla kuvitettuna.
En pidä ihmeenä, jos Hämähäkkimieskin jää kohta jäähylle. Tai siis, minusta mieluummin se kuin Ryhmä-X, missä on sentään kiinnostavat hahmot. Joka tapauksessa, olen kuitenkin kiitollinen jokaisesta vielä ilmestyvästä Marvel-lehdestä.