Kirjoittaja Aihe: Inuyasha  (Luettu 96150 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Storm

• Jäsen
  • Elämä ei ole aina helppoa.
Re: Inuyasha
« Vastaus #15 : 25.02.2005 klo 08:52:05 »
Inuyasha mangaa on kuulemma ilmestynyt japanissa jo 38 tai enemmän, eli hieman on jäljessä... Olisi kiva tietää miten lopussa käy oikeen, mutta hieman alkaa se Inuyasha ja Kikiyo homma rassaan.
Myös musiikki on ihan kivaa, tosin se V6 poikaändin musiikki menee toisesta korvasta ulos jo hiljalleen... Melkein vastaa BSB:tä... *puistatus*

Olen myös kuullut jo parilta ihmiseltä, että sitä olisi tulossa suomeksi? Onko se totta vai? Hinta varmaan tulee olemaan aika kallis?
I live, when my heroes live...

Hakudoshi

• Vieras
« Vastaus #16 : 04.03.2005 klo 23:23:20 »
Jos lopun tahdot tietää, niin tässä sen voi sanoa: Lopussa ei tapahdu paljon mitään, inusta tulee vahvempi ja Naraku karkaa taas. Eli koko sarja jää kesken :P.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #17 : 06.03.2005 klo 00:22:21 »
Jos lopun tahdot tietää, niin tässä sen voi sanoa: Lopussa ei tapahdu paljon mitään, inusta tulee vahvempi ja Naraku karkaa taas. Eli koko sarja jää kesken :P.

Sarja ei suinkaan jää kesken, vaan tarinahan jatkuu mangassa, vaikka Inuyasha anime tulikin tiensä päähän. Eikä toki ole poissuljettu vaihtoehto sekään, että Inuyashan animoidut seikkailut jatkuisivat OAV:na.

Tuosta mangan ja animen eroavaisuudesta vielä sen verran, että kyllä sitä kuvakieltä on selvästi siistitty animessa. Mangassa vilahtaa tissejä tuon tuosta ja päitä irtoilee senkin edestä, mutta animessa en muista nähneeni kertaakaan naisten rintavarustusta täysin paljaana (yleensä hiukset, kädet ym. on sijoiteltu strategisesti  ;) ).
Mangassa sen sijaan (ainakin näissä viidessä ensimmäisessä, jotka omistan) näytetään povi koko komeudessaan (jos jotakuta nyt kiinnosti).
Ja verelläkin lotrataan vähemmän animessa kuin mangassa.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

maru

• Jäsen
« Vastaus #18 : 09.03.2005 klo 22:39:47 »
Inuyasha mangaa on muutama numero ja melkein kaikki jaksot on omana.
Ihan hyvin tuohon on jäänyt koukkuun ja sitä seuraa melkein aktiivisesti, mutta kun se "buumi" menee ohitse niin saa kirota jälkeen päin, että turhaa meni rahaa.

Tosin edelleen minua vaivaa, että onko se hemmetin miekka Tessaiga (fan subeissa) vai Tetsusaiga (vai miten lie, mangas)? *kiroaa*

Se on Tetsusaiga se inun miekka,mutta tenseiga on inun veljen miekka! *hymypien*
kaikkea voi epäillä!

Storm

• Jäsen
« Vastaus #19 : 14.03.2005 klo 14:01:55 »
Sarja ei suinkaan jää kesken, vaan tarinahan jatkuu mangassa, vaikka Inuyasha anime tulikin tiensä päähän. Eikä toki ole poissuljettu vaihtoehto sekään, että Inuyashan animoidut seikkailut jatkuisivat OAV:na.

Mangan tulo suomeen kestää, kuten sen kääntäminen englanniksi. Että se on aika paha odotus vaihe. Mutta eiköhän he tee vielä pari erikoisjaksoa ja niin pois päin...
Ja jos ne laittaa suomeksi tätä, niin saamme sitäkin odotella HYVIN pitkään.

Maru:
Minua kyllä häiritsee edelleen, kun en tiedä kumpi se on. Tessaigalta se kyllä kuulostaa, kun kuuntelee animea.
Ei olisi eka kerta, jos mangassa olisi virheitä.

laymon

• Vieras
« Vastaus #20 : 14.03.2005 klo 14:09:20 »
Tessaigalta se kyllä kuulostaa, kun kuuntelee animea.

Sanassa Tetsu (=rauta) u-kirjainta ei äännetä ollenkaan, siitä tuo kuulohäiriö johtuu. Kyllä se kuitenkin Tetsusaiga on.

Storm

• Jäsen
« Vastaus #21 : 14.03.2005 klo 14:11:21 »
Minun pitää hakea kohta kuulolaitteet tätä menoa, vaikka olen vasta 18 vuotta...
Ja sanovat, että tässä iässä vanhenee.

Mutta miten se sitten fan subeissa on ollut Tessaiga, että varmaan hekin ovat kuulleet sen väärin sitten?

laymon

• Vieras
« Vastaus #22 : 14.03.2005 klo 14:26:46 »
Mutta miten se sitten fan subeissa on ollut Tessaiga, että varmaan hekin ovat kuulleet sen väärin sitten?

Eivät fanitkaan erehtymättömiä ole, ja ainakin Kiinan suunnalta tulevissa animekäännöksissä nimet saattavat olla joskus ihan mitä sattuu.  Mutta joo, voihan se olla vaikka niinkin, että joku fansubbaaja oli yksinkertaisesti kuullut miekan nimen ensimmäisissä jaksoissa väärin, eikä asiaa sitten enää myöhemmin viitsitty ruveta korjaamaan, etteivät katsojat menisi sekaisin miekan nimen yhtäkkiä muuttuessa...

EDIT: Paitsi että puhuinkin vissiin läpiä päähäni, koska netistä löytyy paljon viitteitä siihen suuntaan, että animessa tosiaan käytettäisiin sanaa "Tessaiga". Se on tuo "tsu" sellainen hiukan hankala tavu japanin kielessä, että mangan kääntäjällä on vissiin mennyt pasmat sekaisin.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2005 klo 14:54:54 kirjoittanut laymon »

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #23 : 14.03.2005 klo 15:21:39 »
Se on tuo "tsu" sellainen hiukan hankala tavu japanin kielessä, että mangan kääntäjällä on vissiin mennyt pasmat sekaisin.

Yokohama Kaidashi Kikoussa meni jotakin kolme vuotta ennen kuin kääntäjä oivalsi että Alpha ei olekaan Hasseno vaan Hatsuseno. Vuoden 1998 anime vasta selvitti asian.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

maru

• Jäsen
« Vastaus #24 : 15.03.2005 klo 00:14:26 »
no minä olen sen niin käsittänyt että se on tetsusaiga. olen tosin itsekkin pari kertaa kuullut sanottavan ja käännettävän tessaiga. mutta onko sillä nyt niin väliä. kumminkin tenseiga on inun veljen miekka. japsit sen varmasti vain tietää mikä se totuudessa on;) :P
kaikkea voi epäillä!

maru

• Jäsen
« Vastaus #25 : 21.03.2005 klo 23:21:39 »
Mangan tulo suomeen kestää, kuten sen kääntäminen englanniksi. Että se on aika paha odotus vaihe. Mutta eiköhän he tee vielä pari erikoisjaksoa ja niin pois päin...
Ja jos ne laittaa suomeksi tätä, niin saamme sitäkin odotella HYVIN pitkään.

Maru:
Minua kyllä häiritsee edelleen, kun en tiedä kumpi se on. Tessaigalta se kyllä kuulostaa, kun kuuntelee animea.
Ei olisi eka kerta, jos mangassa olisi virheitä.

juu voi se olla se tessaiga. kyllä olen  tosiaan itsekkin sen kuullut niin.mutta tiedä häntä...pitäs mennä japaniin ja ottaa selvää,ni sitte ainakin sais varman tiedon.
kaikkea voi epäillä!

neko562

• Vieras
« Vastaus #26 : 22.03.2005 klo 15:20:21 »
en oo lukenu mut ajattelin. tarkistan mahdolliset suositukset 23.3. vois joku vaik kertoo mitä siin tapahtuu ;D :D ???

Storm

• Jäsen
« Vastaus #27 : 24.03.2005 klo 12:34:28 »
juu voi se olla se tessaiga. kyllä olen  tosiaan itsekkin sen kuullut niin.mutta tiedä häntä...pitäs mennä japaniin ja ottaa selvää,ni sitte ainakin sais varman tiedon.

Itse asiassa kyselin kaveriltani asiaa tästä miekasta. Hän oli ollut japanissa jotain 1 vuoden opiskelemassa.
Juteltiin tästä miekasta ja hän sanoi, että se kirjoitetaan Tessaiga, mutta myös Tetsusaiga. Hän selitti jotain kirjoitus asiaa tästä, mutta minulla meni ne kieliopit yms. muut ihan sekaisin.
Pitäisi pyytä kyseinen henkilö tänne näin selittämään...

Meza

• Vieras
« Vastaus #28 : 24.03.2005 klo 17:02:03 »
(Jopas tympii kirjoittaa sama viesti toisen kerran kun ekalla kerralla viesti katosi olemattomiin lähettäessä pikavastauksella eikä kopiotakaan huomannut ottaa talteen näppäinten alle.)

Sen verran mitä Inuyashaa japaniksi olen lukenut (ahhahhaa, en niin hyvin kieltä vielä osaa että syvemmissä keskusteluissa pysyisin kärryllä) niin kanjien viereisissä furiganoissa lukee tetsusaiga. Tessaiga-muotoon en ole mangassa törmännyt, vaikka yhtä oikeahan sekin voisi olla - varsinkin lausuma-asussa.  En mene silti allekirjoittamaan tessaigaa niin kirjallisena kuin lausuttunakaan (anime-versiotakaan tullu seurattua).

laymon

• Vieras
« Vastaus #29 : 24.03.2005 klo 18:27:56 »

Sen verran mitä Inuyashaa japaniksi olen lukenut (ahhahhaa, en niin hyvin kieltä vielä osaa että syvemmissä keskusteluissa pysyisin kärryllä) niin kanjien viereisissä furiganoissa lukee tetsusaiga. Tessaiga-muotoon en ole mangassa törmännyt, vaikka yhtä oikeahan sekin voisi olla - varsinkin lausuma-asussa.  En mene silti allekirjoittamaan tessaigaa niin kirjallisena kuin lausuttunakaan (anime-versiotakaan tullu seurattua).

Ongelma on siis tavu "tsu", jolla on kaksi muotoa, normaali ja pieni. Normaali muoto lausutaan niin kuin kirjoitetaan, eli "tsu", mutta pikku muotoa ei lausuta ollenkaan, se vain tuplaa perässään tulevan konsonantin. Valitettavasti normaali tsu ja pikku tsu erottuvat toisistaan vain kokonsa perusteella, ja sitä eroa on furiganassa hiukan hankala huomata.