Kirjoittaja Aihe: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta  (Luettu 295990 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sorsastaja

• Vieras
Vs: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta
« Vastaus #765 : 28.06.2013 klo 12:04:17 »
Kuinka paljon nää piirtopöydät suunnilleen maksaa, ja mikä olis hyvä, mutta suht halpa piirtopöytä?

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #766 : 28.06.2013 klo 12:33:48 »
Kuinka paljon nää piirtopöydät suunnilleen maksaa, ja mikä olis hyvä, mutta suht halpa piirtopöytä?

Wacomit ovat itselleni tuttuja ja ne minä tiedän toimiviksi. Muita en ole kokeillut.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #767 : 28.06.2013 klo 12:38:24 »
Joku Wacomin Bamboo on halpa ja suht laadukas, hinnathan nyt noin muuten vaihtelee 50 euron ja liki tuhannen välillä. Muiden valmistajien (Trust ym.) ovat parhaimmillaan kelvollisia, mutta jos pääsee Wacomia kokeilemaan, ei muuta haluais.

Timo

OM

• Jäsen
« Vastaus #768 : 22.10.2013 klo 16:49:24 »

Kannattaa tulla tänne kirjasto Lasipalatsiin Sokosken vastapäätä. Ihme, että Helsingin kaupunki hankki tälläisen meidän veronmaksajien käyttöön .Täällä on hieno Wacomin piirto pöytä. Ainakin saa jotain tuntumaa, millaisia nämä ovat.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #769 : 22.10.2013 klo 17:36:19 »

Kannattaa tulla tänne kirjasto Lasipalatsiin Sokosken vastapäätä. Ihme, että Helsingin kaupunki hankki tälläisen meidän veronmaksajien käyttöön .Täällä on hieno Wacomin piirto pöytä. Ainakin saa jotain tuntumaa, millaisia nämä ovat.
Oho!
Mä kun luen siellä lähinnä lehdet, sarjakuvat ja käyn hakee varaamiani kirjoja.
Yks päivä kun kävin kirjasto 10:ssä, niin siellä oli jumppa-tunti meneillään. Vahinko vaan ettei ollut kauniita naisia jumppaamassa. Vanhoja kurppanoita mummoja ja jokunen keskiän kyllästämä miehen raasu. Lähdin äkkiä litomaan sieltä.
Joskus on ollut  myös joku ihme lauluesitys, että korvia on alkanut särkee, kun on vedetty liian korkeelta.
Täytyykin mennä kokeilee tota piirtopöytää. Monesti ole miettinyt, että pitäisköhän semmoinen ostaa. Yleensä kattonut kukkarooni ja ostanut mieluimmin sarjakuvia.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

OM

• Jäsen
« Vastaus #770 : 22.10.2013 klo 18:21:35 »
Kirjasto 10:ssä ei oo tollasta pöytää vaan Lasipalatsissa 2 kerroksessa.

Joo. Siihen ei vielä kait tarvitse varata aikoja. Minäkin istua pötkähdin kysymättä että voinko olla jonkin aikaa piirtämässä tänään. Tosin hyvähän se on kysyä, jos vaikka sattuu piirtämään jotain pitempää juttua ja sitten joku tulee varaamaaleen ajalle. Ikävä keskeyttää oma duuni.
Mäkin käyn siellä piirtämässä ihan aikani kuluksi, kun päivät työttömällä tuppaa olemaan aika pitkiä ja tosi ikävystyttäviä. En oo edes ottanut yhtään jutuani talteen tuolla kirjastolla USB-tikulle niistä,  mitä oon tuherrellut. Kaikkein kivointa on korjata virheet. Ei tartte pelätä, että muste leviää paperiin ja käsiin.  :D  Tää on tällästä ajan tappamista mulla ei ehkä mitään vakavaa piirtämistä. Kun kotona ei tule enää juuri mitään tehtyä, täytyy jotenkin pitää yllä pientä tatsia piirtämiseen.
Aluksi olin siellä enemmän, mutta tänään taas pitkästä aikaa tulin moikkaamaan Wacomia.
Ajattelin huomennakin jossain välissä olla hetken jos selkä sallii. En pysty nykyään istumaan kovin kauaa kerrallaan. Olen ainakin siellä klo 12 jos siinä ei istu ketään. Voi tulla moikkaamaan jos joku on liikenteessä. Tosin en oo varannu aikaa. Mutta ehkä siellä ei oo ketään.
Siinä se pöytä on niiden virkailijoiden vieressä olevalla pöydällä.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2013 klo 18:38:01 kirjoittanut Orjan May »

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #771 : 22.10.2013 klo 19:11:42 »
Kirjasto 10:ssä ei oo tollasta pöytää vaan Lasipalatsissa 2 kerroksessa.

Joo. Siihen ei vielä kait tarvitse varata aikoja. Minäkin istua pötkähdin kysymättä että voinko olla jonkin aikaa piirtämässä tänään. Tosin hyvähän se on kysyä, jos vaikka sattuu piirtämään jotain pitempää juttua ja sitten joku tulee varaamaaleen ajalle. Ikävä keskeyttää oma duuni.
Mäkin käyn siellä piirtämässä ihan aikani kuluksi, kun päivät työttömällä tuppaa olemaan aika pitkiä ja tosi ikävystyttäviä. En oo edes ottanut yhtään jutuani talteen tuolla kirjastolla USB-tikulle niistä,  mitä oon tuherrellut. Kaikkein kivointa on korjata virheet. Ei tartte pelätä, että muste leviää paperiin ja käsiin.  :D  Tää on tällästä ajan tappamista mulla ei ehkä mitään vakavaa piirtämistä. Kun kotona ei tule enää juuri mitään tehtyä, täytyy jotenkin pitää yllä pientä tatsia piirtämiseen.
Aluksi olin siellä enemmän, mutta tänään taas pitkästä aikaa tulin moikkaamaan Wacomia.
Ajattelin huomennakin jossain välissä olla hetken jos selkä sallii. En pysty nykyään istumaan kovin kauaa kerrallaan. Olen ainakin siellä klo 12 jos siinä ei istu ketään. Voi tulla moikkaamaan jos joku on liikenteessä. Tosin en oo varannu aikaa. Mutta ehkä siellä ei oo ketään.
Siinä se pöytä on niiden virkailijoiden vieressä olevalla pöydällä.
Tämän siitä saa kun tarkkavaisuus on 8 ja äidinkieli 7. Lukee nopeesti viestin ja aivot tyhjäkäynnillä. Kai ton vois käydä katsastamassa. Huomenna olen kyllä menossa keskustaan kauppaan joskus iltapäivällä, jos siinä samalla sit tonnekin. On ainakin aikaa leikkiä laitteella, kun olen tän kuun loppun sairaslomalla.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #772 : 21.11.2013 klo 12:17:53 »
Siirsin keskustelua tänne tuolta toisesta ketjusta kun aihekin lipsahti.
Ratkaisu saattaa mahdollistaa jotenkin tarkemman piirtämisen, vaikea sanoa.

http://www.panasonic.com/business/toughpad/us/4k-tablet.asp
Joo, prossutehon pitäisi riittää siihen että viiva ei kauheasti lagaa, mutta se "kynän kärjen osuminenhan" on kai kiinni lasin paksuudesta. Lisäksi mua hämää noissa (samoin kuin Wacomeissa) se että kun kynän kärki kuluu sitä pitäisi pystyä vaihtamaan. Mikä siis tarkoittaa että niitä kärkiä pitäisi saada jotenkin helposti jostain. Toinen asia on sitten se että jos näytön tarkkuus on 230dpi niin silloin yhden pikselin kokoinen kärki alkaa olla lähellä 0,1milliä ja tuon paksuiset kynät ei ainakaan mulla montaa kuukautta tahdo kestää.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #773 : 21.11.2013 klo 16:07:52 »
Niin, puhe oli siis Panasonicin tulevasta Toughpad 4K:sta.

Sen kynä on näköjään tuollainen. Tulkitsisin kynän kuvaa niin, että muovipiikki on paineentunnistusta varten, kuten muillakin valmistajilla. 

Mutta jos kynän paikan määritys ruudulla perustuu infrapunasignaaliin, ja ruudun pikselien lukemiseen, niin kärjen alapuolella voisi näkyä jonkinlainen lukija, eli se on ehkä erotettu kokonaan tuosta paineentunnistuskärjestä. Miten tuo toimii käytännössä, selviää varmaan vasta kun laite on markkinoilla. Aika ison ja kolhon näköinen kynä joka tapauksessa.

Vempeleen hinnaksi näköjään veikkailtiin noin 6000 dollaria, eli jäänee ainakin minun budjetissani vain etäiseksi haaveeksi.

OM

• Jäsen
« Vastaus #774 : 21.11.2013 klo 16:16:29 »

En oikein tiedä näistä asioista paljoakaan, mutta minusta näyttää, että tuon Panasonikin kynän piirtoosa on aivan liian pieni. Minusta terä pitäisi olla hiukan pidempi, jotta sillä pystyisi piirtämään luonnollisesti. Jotenkin tuon kynän pääosan muotoilu ei ole oikein hyvä. Saattaahan se ollakkin hyvä tietenkin. Mutta minusta jotenkin vaan tuossa muotoilussa on jotain vikaa.
No. Tuollainen hienous jää minulta hankkimatta hinnan takia ja muutenkin. Kivahan se on että kaikkea uutta tulee markkinoille. Mutta onneksi on kynää ja paperia olemassa. Niillä homma hoituu.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2013 klo 16:18:35 kirjoittanut Orjan May »

pikkuteemu

• Uusi jäsen
« Vastaus #775 : 23.02.2014 klo 00:09:29 »
Omistan nykyään graphire4 ja siinä on tuollainen vieritysrulla. Kuinka sen saisi konfattua niin että se kääntäisi canvasta ja missä ohjelmissa "paperin" pyöritys toimii?
Tiedän että on tyhmä ja laiska kysymys mutta kun kaikki muuttujat on auki niin ei pääse oikein alkuun..

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #776 : 23.02.2014 klo 13:59:42 »
Rotaatio toimii ainakin fotarin versioissa, olikohan cs4sta ylöspäin. Ihan "R" näppäin pohjassa toimii. Sikäli toi rotaattori mun mielestä turha, mutta kun nyt kerran sen ovat laittaneet... varmaan piirtolevyn oman softan preferensseistä jostain. Enpä oo kattonukkaan.

Timo

Lieb

• Vieras
« Vastaus #777 : 04.04.2014 klo 11:57:11 »
Rotaatio toimii ainakin fotarin versioissa, olikohan cs4sta ylöspäin. Ihan "R" näppäin pohjassa toimii.

Eipä ole kokemusta, mutta luulisi olevan kätevämpi tapa käännellä kuvaa tarvittaessa kuin että tyyliin Image > Image Rotation. Ei liene GIMPissä mitään vastaavanlaista ominaisuutta?

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #778 : 04.04.2014 klo 12:34:14 »
Eipä ole kokemusta, mutta luulisi olevan kätevämpi tapa käännellä kuvaa tarvittaessa kuin että tyyliin Image > Image Rotation. Ei liene GIMPissä mitään vastaavanlaista ominaisuutta?

Silläkin uhalla että kuulostan tosikolta: Työpöydän pyörittäminen ja kuvan pyörittäminen ovat niin eri asioita, ettei niitä pidä samaan lauseeseen vahingossakaan yhdistää. Työpöydän kääntely on tarpeen joskus jotta saadaan viivan vaihtelu halutunlaiseksi kun käytetään 45 asteen sivellintä tai terää, kuvan pyörittäminen taas muuttaa aina kuvan rakennetta eikä sitä pidä tehdä enää sen jälkeen kun kuva on kerran saatu suoraksi.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #779 : 07.04.2014 klo 11:22:11 »
Juu, Rotate ei oo missään nimessä sama asia kuin image rotation. Toolboxissa on Hand Toolin kanssa Rotate View Tool, joka toimii siis myös "R"-näppylällä. Enkä minä siihen siis mitään tabletin rotatewheelia kaipaa.

Timo