Kirjoittaja Aihe: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta  (Luettu 295918 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

satunnainen vierailija

• Vieras
Vs: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta
« Vastaus #675 : 09.01.2011 klo 16:01:30 »
Jos Bamboossa on sama asetustyökalu kuin intuoksessa, hoituu homma helposti.
"Jos" on se sana jota pelkään tässä kohtaa. Sen vähän mitä olen nähnyt noita asetusvalikkoja esim youtubessa, vaikuttaa siltä, että bamboon valikot on melko riisuttu versio intuosin valikoista (ja miksei olisi, onhan esim painikkeita paljon vähemmän). Siksi pelkäänkin pahinta ja toivoisin kommenttia myös joltakulta, jolla on tietoa nimenomaan bamboosta. Kiitoksia kuitenkin teillekin, kivi ja valtteri, jotka osasitte vastata kysymyksiini ja selventää erityisesti tuota bundlehommaa =)

Uroskana

• Vieras
« Vastaus #676 : 09.01.2011 klo 17:23:41 »
Siksi pelkäänkin pahinta ja toivoisin kommenttia myös joltakulta, jolla on tietoa nimenomaan bamboosta.

Kyllä löytyy Bamboosta näyttöasetukset. Ja mitä hiiren käyttöön yhdessä kynän kanssa tulee, niin aika vaivalloistahan se on ainakin minulle. Meinaa kynä löytää hetkellisesti sijaintinsa suuhunkin kun ei meinaa kädet riittää sekä hiirelle, kynälle että näppikselle. ;D

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #677 : 09.01.2011 klo 19:18:17 »
Intuoksen mukana ainakin tulee se kynäteline, joka kaikessa yksinkertasuudessaa on tosi näppärä. Mulla on näppis vasemmalla vieressä, josta naputtelen pikakomentoja, piirtopöytä ja kynä edessä - siinä missä näppis yleensä - ja hiiri oikealla. Varsinainen näyttö on suoraan edessä ja vieressä on apunäyttö, jossa pyörii joko työn häirintään tarkoitetut asiat, niinku feisbuukin tsätti, tai sit mallikuvat. Hiirtä tarttee vaan sen apunäytön kanssa tai sit jos pitää tehdä jotain tarkkuutta vaativaa vektoriytötä, niinku esimerkiks ruutujen tekeminen. Hiirtähän ei päänäytössä muuten tartte, jos kynä on mapattu koko näyttöön.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #678 : 11.01.2011 klo 21:50:14 »
Jos nyt siirrytään vaihteeksi pois näistä "my first tablet" -ratkaisuista, niin onkos kenelläkään kokemusta käytännössä ja päivittäishommissa tästä Wacomin Cintiq 21UX -pöydästä? Hinta on kahden tonnin kieppeillä eikä tällä palkalla osteta mitään vain huviksi, mutta jos rahalle saa vastinetta niin miksei... vaan saako? Lisäksi tarvitaan tietenkin toinen 22" näyttö jonka pystyy kalibroimaan, jos mielii nähdä värit oikein, siitäkin saa kertoa?

Kysyn tosissani, ja muistakaa että oon valmiiksi tietokone- ja piirtopöytävihamielinen: oon periaatteesta vihannut koneita jo 80-luvun alusta ja tää nykyinen Intuos3 ei myöskään todellakaan oo mun juttuni (voittaa toki hiirellä naksuttelun, mutta siihen se jääkin) mutta kun koneella on nykyään ihan pakko (pakko! :( ) vetää niin ehkä vois hakea jotain muuta ratkaisua. Ilman kompromisseja.

Kertokaa kokemuksianne?

Kivi

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #679 : 12.01.2011 klo 09:20:50 »
Jos nyt siirrytään vaihteeksi pois näistä "my first tablet" -ratkaisuista, niin onkos kenelläkään kokemusta käytännössä ja päivittäishommissa tästä Wacomin Cintiq 21UX -pöydästä? Hinta on kahden tonnin kieppeillä eikä tällä palkalla osteta mitään vain huviksi, mutta jos rahalle saa vastinetta niin miksei... vaan saako? Lisäksi tarvitaan tietenkin toinen 22" näyttö jonka pystyy kalibroimaan, jos mielii nähdä värit oikein, siitäkin saa kertoa?

Itselläni on käytössä Wacom 21WX - siis sama malli leveämmällä näytöllä, jota ei ole enää myynnissä. Testailin kanssa ensin Intuos3:sta, mutta koin rajoittavaksi tekijäksi sen että piti katsoa muualle kuin mihin piirtää. Hankin piirtopöydän vajaa vuosi sitten ja muutama kuukausi meni ennen kuin piirtopöytä alkoi muodostua päivittäiseksi työvälineekseni.  Edelleenkin teen piirrostyön ja tussauksen käsin, mutta pöytä on silti tosi hyödyllinen käden jatke jokapäiväisessä työskentelyssäni. Oma käyttöni muodostuu pääasiassa seuraavista asioista:

-Luonnosten ja kuvakäsikirjoitusten tekeminen
Strippejä ja joitain yksinkertaisempia kuvituksia en juuri luonnostele, mutta silloin kun luonnostelua/kuvakäsistä tarvitaan Wacom on kyllä huomattavasti näppärämpi työkalu kuin paperi. Elementtejä on niin näppärä suurentaa, pienentää, liikutella ja kokeilla vaihtoehtoja eri layereilla tarvittaessa. Luonnokset tulee samalla tehtyä myös niin pitkälle ettei muuhun piirtämiseen ennen tussaamista tule enää käytettyä yhtä paljoa aikaa kuin ennen.

-Tussitöiden muokkaaminen/korjaaminen koneella
Vaikka Cintiqini ei vielä aivan ylläkään hyvien perinteisten tussausvälineiden tasolle, on se silti jo sen verran hyvä että pystyn sillä tarvittaessa muokkaamaan valmiiksi tussattua työtä ilman minkäänlaista havaittavaa eroa.

-Väritys
Strippien värittämisessä en tee piirtopöydällä edelleenkään mitään, mutta muuten Wacom on värittämisessä näppärä työkalu aina flattien tekemisestä varjostuksiin/sävytyksiin tai mihin tahansa.

-tekstaaminen
En tiedä kuinka paljon muut käyttävät piirtopöytää tekstaamiseen, mutta itse koen sen tosi näppäräksi tässä puuhassa. On helppo vetää apuviivat alemmalle layerille ja tehdä kokeiluja valmiiseen kuvaan. Vaikea kuvitella että pystyisin samaan Intuosilla.

Itse ajattelin kanssa alkuun että toinen näyttö on pakollinen Wacomin rinnalle, mutta kyllä sitä nopeasti oppi arvioimaan painovärit piirtopöydänkin näytöltä. Jos olisi enemmän tilaa niin toki pitäisin toista näyttöä vieläkin tämän rinnalla, mutta hyvin on homma toiminut pelkällä Cintiqilläkin. Tämä on tietenkin vain oma kokemukseni, ehkä toinen näyttö olisi tärkeämpi jos tekisi maalauksellisempaa jälkeä.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #680 : 12.01.2011 klo 12:02:12 »
Itselläni on käytössä Wacom 21WX - siis sama malli leveämmällä näytöllä, jota ei ole enää myynnissä. Testailin kanssa ensin Intuos3:sta, mutta koin rajoittavaksi tekijäksi sen että piti katsoa muualle kuin mihin piirtää. Hankin piirtopöydän vajaa vuosi sitten ja muutama kuukausi meni ennen kuin piirtopöytä alkoi muodostua päivittäiseksi työvälineekseni.  Edelleenkin teen piirrostyön ja tussauksen käsin, mutta pöytä on silti tosi hyödyllinen käden jatke jokapäiväisessä työskentelyssäni.

Kiitos, JanneT,
sanot että tussaat käsin mutta luonnostelet koneella? Printtaatko siis luonnoksen ja tussaat valopöydällä?
Et väritä strippejä koneella? Miten sitten?
Mikä on työskentelykoko?
Tekstaat koneella? Varmaan aika lähelle zoomaten?

Oon utelias työmetodeistasi koska tuntuu että olet ratkaissut joitakin ongelmia jotka minua vaivaavat. Mä olen käyttänyt Intuos3:sta nyt kolmisen vuotta, ja - kuten sanoit - korjailussa ja värityksessä tää on ehdoton parannus perinteiseen. Kuitenkin tää on vielä aivan liian kömpelö työkalu kynään ja paperiin verrattuna.

Värien tarkkuus on mulle tärkeä asia. Isoista trinitron-näytöistä, joiden kalibrointiin saattoi luottaa, siirtyminen littunäyttöihin on tuonut mukanaan uusia ongelmia. Pelaan paljon murretuilla sävyillä ja värihavainto oli mulle jo taidekouluaikoina ehkä tärkein ja rakkain oppiaine.

Muutenkin kiinnostaa kuulla lisää kokemuksia, ehkä jopa neuvoja ja ehdotuksia. Kyseessä on kumminkin hyvin kallis hankinta kovaan ammattikäyttöön.

Kivi

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #681 : 12.01.2011 klo 13:13:29 »
Kiitos, JanneT,
sanot että tussaat käsin mutta luonnostelet koneella? Printtaatko siis luonnoksen ja tussaat valopöydällä?

Joo, just noin. Tarkkaan ottaen kirjoitan tekstit ensin fontilla samaan kokoon johon lopullinen tekstaus on tulossa.
-Tämän jälkeen luonnostelen koneella ja tarvittaessa muokkaan samalla tekstiä.
Aikaisemmin tein luonnokset suoraan painokokoiseen tiedostoon mutta nyt suurien sivujen kohdalla pudotan luonnosteluvaiheessa resoluutiota, jotta koneen tehot riittävät nopeiden viivojen huiskimiseen reaaliaikaisesti.

-Seuraavaksi otan musteensäästötilassa tulosteen.
Tulostusvaiheessa sivun koko on taas resamplattu 1200dpi:ksi, mutta tulostaessa pudotan resoluution esim. 400 tai 555 dpi:hin resamplaamatta kuvaa, jolloin tulostuskoko siis kasvaa. Näin saan tulostettua kuvat samassa koossa, jossa ne tussaan. Kuulostanee työläältä, mutta on äärimmäisen yksinkertaista.
- Valopöydällä tussaan joko suoraan luonnoksen päälle tai jos välivaihetta vielä tarvitaan kopioin valopöydällä suuret linjat luonnoksesta lyijärillä ja tämän jälkeen teen tarkan piirroksen lyijykynällä (yllättävän nopeaa tämäkin kun kaikki ajattelua vaativat ratkaisut on jo kuitenkin tehty) ja sen jälkeen tussaan.
-Skannaan tussatut kuvat samalla resoluutiolla, jolla olen tulostanut luonnokset. Näin ne ovat täsmälleen oikeassa koossa lopullisessa sarjakuvassa.

Lainaus
Et väritä strippejä koneella? Miten sitten?
Siis väritän koneella, mutta sanomalehtistripit hiirtä käyttäen, en tabletin kynää. Oswaldeissa ei kynää tarvita värittämisessä mihinkään, sillä tussitiedoston vien Wintopoon, joka laskeen kaikki viivat yhden pikselin levyisiksi. Tämän tiedoston vien tussitiedoston alle ja teen värit siihen. Näin kaikki värit asettuvat kiltisti juuri viivan keskelle painotuotteissa. Jos muodoissa on paljon aukkoja tai kuvassa on paljon viivavarjostusta tms. on järkevämpää merkitä värien rajat tussiviivan alle Wacomin kynällä. Heti jos mukaan tulee tasavärityksen lisäksi sävyjä, disneymäisiä varjojen rajoja jne. siirryn värityksessä kynään.

Lainaus
Mikä on työskentelykoko?

Siis käsin työskennellesä? Jos tulostan 1200dpi-tiedoston 400dpi:nä on työskentelykoko kolminkertainen, jos 555dpi:llä, runsaat kaksinkertainen. Käytännössä tulostan siis joko A4-papereille tai leveämpiä kuvia A3-paperille, josta lyhempi sivu (29,7cm) on leikattu a4-kokoon (21cm), jotta paperi mahtuu a4-printteriin. A4-printterithän pystyvät usein kyllä tulostamaan jopa yli 50cm pituisia tulosteita, mutta leveys ottaa vastaan. Koneella työskentelykoko on tietysti mikä milloinkin.

Lainaus
Tekstaat koneella? Varmaan aika lähelle zoomaten?

Tätä oikeastaan opettelen vieläkin. Aluksi zoomasin 100% kokoon jolloin 1200dpi:llä isojen kirjainten koko oli runsaat kolme senttiä ja pienet kirjaimet pari senttiä. Nyt olen pudottanut tekstauskokoa puoleen eli zoomi näyttää 50%. Tekstatessa 21wx:n pinnan liukkaus hieman häiritsee, mutta siihenkin alkaa tottua. 21ux taitaa olla hieman karheampi pinnaltaan, jos olen oikein ymmärtänyt.

Lainaus
Värien tarkkuus on mulle tärkeä asia. Isoista trinitron-näytöistä, joiden kalibrointiin saattoi luottaa, siirtyminen littunäyttöihin on tuonut mukanaan uusia ongelmia. Pelaan paljon murretuilla sävyillä ja värihavainto oli mulle jo taidekouluaikoina ehkä tärkein ja rakkain oppiaine.

Joo värit juuri murretuissa sävyissä minuakin etukäteen oikeastaan eniten koko hankinnassa arveluttivat. Opettelin värisävyjä vertailemalla tabletin värejä värikarttaan, aikaisempia töitäni tabletin ruudulta painotuotteisiin sekä viemällä Wacomilla väritettyjä töitä painoon tulostettaviksi. Ainakin oma Wacomini näyttää värit hieman liian haaleina ja keltainen korostuu hieman siniseen ja punaiseen nähden. Painovärejä ajatellen myös sininen korostuu hieman magentaan verrattuna. Mutta harvassa kunnon näytössäkään nuo ovat aivan kohdillaan, myös edellisissä monitoreissani sininen ja keltainen ovat korostuneet hieman punaiseen nähden. Tietysti on parempi jos on kunnon monitori vieressä mistä tarkistaa, mutta sanoisin että melko hyvin värejä on oppinut ruudulta lukemaan, sillä värithän heittävät aina säännönmukaisesti samalla tavalla ja heitto on silti pienempi kuin mitä etukäteen pelkäsin. 21 tuuman Wacomeissa värit toistuvat kuitenkin huomattavasti paremmin kuin 12 tuuman laitteissa.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2011 klo 13:54:10 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #682 : 12.01.2011 klo 15:23:35 »
Tulostusvaiheessa sivun koko on taas resamplattu 1200dpi:ksi, mutta tulostaessa pudotan resoluution esim. 400 tai 555 dpi:hin resamplaamatta kuvaa, jolloin tulostuskoko siis kasvaa. Näin saan tulostettua kuvat samassa koossa, jossa ne tussaan. Kuulostanee työläältä, mutta on äärimmäisen yksinkertaista.

Ymmärrän oikein hyvin, ja ei oo työlästä. Sulla on isot resoluutiot (toisaalta esim Betonisaappaat onkin todella hyvän näköinen (ja hauska) sarja jota mielellään lukisi enemmänkin). Mä olen todennut että offset-painon rajat on saavutettu jo 600dpi 1-bittisen bitmapin kohdalla, siitä ei enää tarvitse nostaa. Värit teen toki 300dpi 8-bit -tasossa. Lopuksi teen valmiin .pdf:n InDesignissä niin että saan eriresoiset layerit tarkasti päällekkäin.

A4-printterithän pystyvät usein kyllä tulostamaan jopa yli 50cm pituisia tulosteita, mutta leveys ottaa vastaan. Koneella työskentelykoko on tietysti mikä milloinkin.

Hitto, enpäs ole tuota tullut ajatelleeksi! Tuohan ratkaisee monet ongelmistani, mulla kun tuo originaalikoko stripeille on juurikin 10 x 30 eli aavistuksen jää kinnaamaan pituudesta.

Tätä oikeastaan opettelen vieläkin. Aluksi zoomasin 100% kokoon jolloin 1200dpi:llä isojen kirjainten koko oli runsaat kolme senttiä ja pienet kirjaimet pari senttiä. Nyt olen pudottanut tekstauskokoa puoleen eli zoomi näyttää 50%. Tekstatessa 21wx:n pinnan liukkaus hieman häiritsee, mutta siihenkin alkaa tottua. 21ux taitaa olla hieman karheampi pinnaltaan, jos olen oikein ymmärtänyt.

Mä olen luullut että sekä Oswald että Betonisaappaat on fonttiladottu? Luulen jopa tuntevani fontin. Onko kyse viimeaikaisesta uudistuksesta?

Kysytäänpä tekstaus- ja piirustuskysymys näin: jos imitoit koneella suosikkikynäsi jälkeä, minkä muotoinen ja montako pistettä / pikseliä on sivellintyökalun terä?

Kiitoksia paljon, taas on uusia ajateltavia...

Kivi

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #683 : 12.01.2011 klo 15:50:12 »
Ymmärrän oikein hyvin, ja ei oo työlästä. Sulla on isot resoluutiot (toisaalta esim Betonisaappaat onkin todella hyvän näköinen (ja hauska) sarja jota mielellään lukisi enemmänkin). Mä olen todennut että offset-painon rajat on saavutettu jo 600dpi 1-bittisen bitmapin kohdalla, siitä ei enää tarvitse nostaa. Värit teen toki 300dpi 8-bit -tasossa. Lopuksi teen valmiin .pdf:n InDesignissä niin että saan eriresoiset layerit tarkasti päällekkäin.

Joo no etenkin sanomalehtituotannossa 600dpi varmasti riittäisikin - ja muuallakin. Strippitiedostot ovat vielä kuitenkin sen verran kevyitä, että 1200dpi menee mun koneella helposti, joten samalla vaivalla teen vähän suuremmalla resoluutiolla niin kestää sitten tarvittaessa vaikka suurentamisenkin hyvin. Erityisesti Betonisaappaat (kiitos kehuista) ovat kevyitä kun tiedostot ei ole koskaan rgb- tai cmyk-tiloissa. Mutta esim. tekeillä oleva Moby Dickin sivut ovat melko raskaita. Se on kuitenkin tehty pääasiassa g-terällä ja sisältää paljon tosi ohutta viivaa. Kun lopullista julkaisukokoakaan ei ole erinäisistä syistä lyöty lukkoon tuntuu turvalliselta pistää kunnon resoluutiot, jotta ohuinkaan viiva ei mahdollisesti suurennettaessakaan kärsisi.

Lainaus
Hitto, enpäs ole tuota tullut ajatelleeksi! Tuohan ratkaisee monet ongelmistani, mulla kun tuo originaalikoko stripeille on juurikin 10 x 30 eli aavistuksen jää kinnaamaan pituudesta.

Joo olen meinannut kirjoittaa aikaisemminkin aiheesta kun olen aavistellut että monella sama asia ratkaisisi ongelman, mutta aina unohtunut.

Lainaus
Mä olen luullut että sekä Oswald että Betonisaappaat on fonttiladottu? Luulen jopa tuntevani fontin. Onko kyse viimeaikaisesta uudistuksesta?

Oswaldit ja Betonisaappaat ovat fontilla joo, enkä ole näillä näkymin vaihtamassakaan.

Lainaus
Kysytäänpä tekstaus- ja piirustuskysymys näin: jos imitoit koneella suosikkikynäsi jälkeä, minkä muotoinen ja montako pistettä / pikseliä on sivellintyökalun terä?

Aloitin tasaterää imitoivalla vinolla ovaalilla, mutta tällä hetkellä käytän täysin pyöreää perusbrushia. Pikselimäärä vaihtelee 19-24 välillä perustekstauksessa 1200dpi:llä, mutta paineentunnistus on päällä, joten joku toinen tekisi samoilla pikseleillä ja resoluutiolla ehkä eri paksuista jälkeä, omasta näppituntumasta ja kynän asetuksista riippuen.

Edit: Piirtämisessä mulla ei ole siveltimellä mitään vakiokokoa, sillä viivojen paksuus eri töissä vaihtelee (tai no 32 taitaa olla useimmiten jos Oswaldia korjailen).
« Viimeksi muokattu: 12.01.2011 klo 15:54:40 kirjoittanut JanneT »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #684 : 12.01.2011 klo 16:35:56 »
Joo no etenkin sanomalehtituotannossa 600dpi varmasti riittäisikin - ja muuallakin.

Entisenä lehti-ad:na sen verran, että sanomalehtipaperille painettaessa realistinen tarkkuus saavutetaan jo 400dpi 1-bittikuvilla (näin esim kannen ean-13 -viivakoodi) ja 150dpi 8-bittikuvilla (väri tai mv). Sen sijaan kuvan sävyalaan pitää aina lisätä 2-4% mustaa huokoisen paperin aiheuttaman pikselien leviämisen vuoksi. Väripohjalle painettaessa pohjavärin ja ymmärrettävän tekstin tai kuvan välinen tummuusero olisi hyvä olla 80%, ei koskaan vähempää kuin 60%.

Aikakauslehtipaperilla tai vastaavalla arvot ovat samat kuin muussakin offsetpainatuksessa: 600dpi, 300dpi...

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #685 : 20.01.2011 klo 11:49:07 »
Löytyykö kokemuksia tabletin näytön puhdistamisesta rasvasta yms? Tähän asti on riittänyt kuiva mikrokuituliina puhdistamiseen, mutta nyt olen mennyt tuhertelemaan liian rasvaisilla näpeillä ilman puuvillahanskoja tms.

Cintiqin manuaalissa sanotaan että saa putsata ainoastaan kuivalla liinalla, mutta se ei nyt tunnu riittävän.

Markku Mäkelä

• Jäsen
  • MM
« Vastaus #686 : 20.01.2011 klo 12:52:41 »
Millä tahansa alkoholittomalla litkulla, millä TV:nkin LCD- ja plasmanäyttöjä putsataan. Monenlaista pumppu- ja spraypulloa tarkoitukseen löytyy kodinkoneliikkeistä.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #687 : 20.03.2011 klo 14:53:08 »
Digikuva-lehden tarjous. Digikuva-lehti vain 5,90 euroa + kaupan päälle kynähiiri ja piirtolevy. Arvoksi mainitaan 66,50 €, mutta ominaisuuksista ei muuten puhuta. Taitaa olla pikku lelu, mutta kaipa tuolla sentään pääsee vähän joku asiasta epävarma kokeilemaan edullisesti, miten homma toimii. Kannattaa huomata, että lehden tilaus jatkuu automaattisesti, jos sitä ei hoksaa pistää heti poikki.

Timo

Marko K

• Vieras
« Vastaus #688 : 20.03.2011 klo 18:16:13 »
Vanha ongelma jonka luulin ratkaisseeni:Nyt kun puuhaan wacomilla seiskassa, ilmiö häiritsee taas, eikä siis ole kiinni tuosta lehtiö-pc -kohdasta.

Tajuaako kukaan miten animoinnin saa pois suomenkielisestä seiskasta? Mitään tuommosta MarkZeron vinkkaamaa kohtaa en löytänyt. Eikä tuolla foorumilla ole laatikkoa 'haku'...

Kyseessä on Windows 7:n Lehtiö PC -ominaisuus, jonka saa poistettua käytöstä seuraavasti:

Käynnistä > Ohjauspaneeli > Ohjelmat > Ohjelmat ja toiminnot: Ota Windowsin ominaisuuksia käyttöön tai poista niitä käytöstä > ruksi pois kohdasta Lehtiö PC-osat

edit:
Kaikilla ei tosin tuo auta vaan pitää tehdä myös näin:

Ohjauspaneeli > Kynä- ja kosketuslaitteet > Kynän toiminnot > Paina ja pidä > asetukset > ruksi pois kohdasta: "Ota paina ja pidä -toiminto käyttöön..."
« Viimeksi muokattu: 20.04.2011 klo 11:13:52 kirjoittanut Marko K »

Kristian Mattila

• Telajärveläinen
  • Uusi jäsen
« Vastaus #689 : 11.04.2011 klo 06:52:17 »
Mainittakoon nyt omiakin kokemuksia piirtopöydän kanssa elämisestä. Sain 7 vuotta sitten Wacom A5 Intuos3:n, ja se on ollut kaikenkarvaisessa käytössä kuvankäsittelystä piirtelyyn, lähinnä Paint Shop Pron kanssa.

Muutama vuosi sitten kun muutin Kanadaan,  tabletti oli matkalaukussa pyyhkeeseen käärittynä, ja kehysmuovi otti ja halkesi. Aktiiviseen alueeseen tuo halkeama ei yllä, ja vehje on toiminut kaikki nämä vuodet esimerkillisesti - aina silloin tällöin joku ajuriversio on ollut heikompi, mutta päivittelyllä siitä on selvinnyt.

Eka nibkin vielä menossa. Asetukset on säädetty senverran herkiksi, ettei kulumaa hirveästi tule. USB -kaapelikin on hyvässä kunnossa, vaikka se on paljon saanut kestää.

Nyt hieman haikein mielin ajattelin antaa sen muksujen koneeseen, ja vaihtaa vastaavankokoiseen Intuos4:n kun nuo näytötkin ovat laajakuvaisiksi vaihtuneet.

Mukanatullutta rottaa en koskaan oikein oppinut käyttämään, mutta muuten on todettava, että vehkeeseen olen ollut erittäin tyytyväinen.

Disclaimer: Sain tablettini ilmaiseksi Wacom Inc:iltä ollessani puljun freelancer-avustajana, mutta olisi se silloisen hintalappunsa väärti ollut joka tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2011 klo 06:57:08 kirjoittanut Kristian Mattila »