Author Topic: Veli Giovanni  (Read 19425 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.M:salo

• Jäsen
Vs: Veli Giovanni
« Reply #45 on: 02.03.2025 klo 10:05:27 »
Yksi ensimmäisiä [sanomalehti]sarjakuvaa suomeksi käsitteleviä juttuja, ja jo siinä koetaan tarpeelliseksi kertoa ettei kaikki sarjikset ole tarkoitettu lapsille.

Sata vuotta myöhemmin ja tämä toistuu edelleen merkittävässä osassa lehtijuttuja.

Sinänsä jännä juonenkaari, että tässä vaiheessa Ajanvietesivulla ei julkaistu vielä sarjakuvia säännöllisesti. Sitten Giovanni käänsi, ja myöhemmin käsikirjoitti itse. Melkoinen tarinankaari tämäkin!

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #46 on: 02.03.2025 klo 14:56:41 »
Oletan että tuo on Suomen Kuvalehdestä? Ja vuodelta 1920, niinkuin kirjoitit Pixelfedissä?

Minusta mielenkiintoista tuossa on nimen omaan viikkolehtinäkökulma. Oliko niin että sanomalehtisarjakuvat olivat jo tuttuja ja viikkolehdissä tämä oli uutta, vai niin että Giovanni ei vain itse tuntenut koko sanomalehtisarjakuvaa? Sinänsä outoa, kun se Amerikalainen kuvakirja (vai mikä se läpyskä oli) oli kuitenkin julkaistu jo yli 10 vuotta aiemmin. Lastenlehdissäkin oli nähty 1910-luvun lopulla monia sarjakuvia. Samoin SK:ssa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

• Jäsen
« Reply #47 on: 02.03.2025 klo 15:35:13 »
Tämä on Otavasta. Lähdeviite on tuossa sinisessä palkissa yläreunassa. Sinänsä kyllä hassua että lähes samalla nimellä oli kaksi palstaa.

(Minulla ei ole pixelfed-tiliä, vain Mastodon. Ero ei ole merkittävä, mutta tuntuu että pixelfed ei väle näytä kuvia vastausviesteissä.)

Mietin itsekin mistä tuo myöhäinen herätys voisi johtua, mutta sitten ajattelin että se Amerikkalainen sarjakuvakirja ei ehkä ollut niin korkealevikkinen, että se olisi kaikkien silmiin osunut. Tai koska ne ruudut olivat siinä niin suuria, niin Giovanni ehkä mielsi sen kuvakirjaksi jos oli nähnyt

Mutta sama juttu 2000-luvun alussa kun mangaa esiteltiin täysin uutena juttuna, vaikka Akira oli ilmestynyt kymmenen vuotta aiemmin, Hiroshiman poika 20..
« Last Edit: 02.03.2025 klo 15:39:11 by J.M:salo »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #48 on: 02.03.2025 klo 15:50:11 »
Tämä on Otavasta. Lähdeviite on tuossa sinisessä palkissa yläreunassa. Sinänsä kyllä hassua että lähes samalla nimellä oli kaksi palstaa.
Huomasin. Luulin että se liittyy kustantajaan.  :)

(Minulla ei ole pixelfed-tiliä, vain Mastodon. Ero ei ole merkittävä, mutta tuntuu että pixelfed ei väle näytä kuvia vastausviesteissä.)
Näkyy mun Pixelfed-fiidissä, näitä fediversen kummallisuuksia.

Mietin itsekin mistä tuo myöhäinen herätys voisi johtua, mutta sitten ajattelin että se Amerikkalainen sarjakuvakirja ei ehkä ollut niin
Se on kannessa yhdellä koolla.  :) Kvaakin artikkeli keräilyyn liittyen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

• Jäsen
« Reply #49 on: 03.03.2025 klo 13:02:36 »
Huomasin. Luulin että se liittyy kustantajaan.  :)

Rehellisesti: niin ensiksi luulin minäkin, ja minulla oli sentään sivu siinä auki!

Näkyy mun Pixelfed-fiidissä, näitä fediversen kummallisuuksia.

Aa, hm. Eli näit myös nämä kuvat sarjakuva-sanan muutoksen yhteydessä?  https://mastodon.social/@iju/114085034068379617

Se on kannessa yhdellä koolla.  :) Kvaakin artikkeli keräilyyn liittyen.

Oho, muistin väärin: kannessa ei käytety sanaa sarjakuva, ja tuon artikkelin mukaan (ja omien muistikuvien mukaan) sisältöä oli muutettu kuvakirjamaisemmaksi.