Kirjoittaja Aihe: Softat/ Yleiskeskustelua piirrosohjelmista  (Luettu 20396 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Softat/ Yleiskeskustelua piirrosohjelmista
« : 27.11.2003 klo 12:02:35 »
Tavallaan liittyy tänne, niin... No, jos tuntuu, että ei ole sarjakuvan tekemiseen liittyvä, niin siirtäkää.

Kuitenkin: Löysin kirpparilta Freehand vitosen täysversion PC Formatin julkaisemana (tullut siis lehden kylkiäisenä) ja siitä juontaakin kysymykseni: Onko kellään aavistustakaan, onko muita ohjelmia julkaistu samaan tapaan?
Paint Shop pron löysin viime vuoden puolella .net -lehdestä. Mutta onkos muita havaintoja? PageMaker? PhotoShop? Illustrator?
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 13:37:38 kirjoittanut Reima Mäkinen »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

goldi

• Jäsen
Re:Freehand ja muut ohjelmat
« Vastaus #1 : 27.11.2003 klo 12:44:02 »
En ole pitkää aikaa lukenut, mutta ComputerArts-lehden mukana tulee aina CD jossa on pikkuohjelmia ja demoja yms. Joskus ollut tosi hyviä tutoriaaleja, parikin kuvankäsittelyn opettajaa käytti tunnilla materiaalina. Erinomainen lehti kuvankäsittelynörteille. Lehti löytyy netistäkin jossain muodossa, mukana huisin hyvät tutoriaalit, http://www.computerarts.co.uk. Löytyy ainakin Helsingissä Akateemisesta kirjakaupasta ja oon käynyt Taikin kirjastossa joskus lukemassa (on niin huisin kallis lehti).

Pitäis mennä varmaan surffaamaan tai Taikkiin lukemaan ja päivittämään tietojaan...

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2 : 27.11.2003 klo 13:02:06 »
Joo, ei ole tullut isoista ohjelmista täysversioita vastaan, ainakaan lehtien kylkiäisinä. Mutta olipa hyvä tuo ComputersArtsin linkki. Tack! Sieltä voi jotain ladatakin, epäilemattä samoja mitä lehtien mukana on tullut. Yksi kuvankäsittely-softa sattui silmään heti:
PhotoPlus 5
Fully-featured and completely free bitmap image editor from Serif, an excellent deal

Serifin ohjelmat ei vaan ole saaneet kovin hyvää kritiikkiä. Serifillä on myös joku taitto-ohjelma.

Tietysti hyvällä onnella voi saada just esim kirppareilta vanhoja versioita vaikka mistä. Ehkä  niitä voi päivittää edullisesti?

Timo

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #3 : 27.11.2003 klo 13:12:35 »
Niin. Päivityksen kanssa kyllä voi tulla ongelmia, kun nykyisin näyttää olevan trendinä, että päivittää voi parhaimmillaan vain kahden version päähän (esim. uusin Freehand tarvii varmasti vähintään ysiversion... luulisin. Tietääkö joku paremmin?).
Mulla on toi Serifin taitto-ohjelma (versiot 5 ja 6). Ihan näppärä se on noin koti/harrastuskäyttöön, mutta jos haluaa jotakin vaativampaa tehdä, niin voi tulla onkelmia. Saattaa myös löytyä se kuvankäsittely ja nettisivueditorikin...

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #4 : 27.11.2003 klo 13:15:13 »
Turhautumista ja vanhoista jumista purkaa tämä viesti...
Kaipaisin enemmänkin vinkkejä ohjelmista (versioista), joissa ei ole bugeja. Totta kai tämä liittyy myös laitteistoihin joissa ne pyörii, mutta kumminkin.

Mikään ei ole turhempaa hommaa kuin opiskella käyttämään jotain ohjelmaa, vain todetakseen, että eihän tällä tee tosi paikan tullen yhtään mitään!

Entä mitä sanotte yleistyksestä: Vektoriohjelmat on monesti bugisempia kuin bittikarttapiirrosohjelmat.
Nykyäänhän raja näiden välillä on yhä häilyvämpi, tiedetään.

Tämä asia eli homma haiskahtaa tosi pitkälle. Tai sitten olen vain ostellut sattumalta ihan vääriä ohjelmia. Ikävintä kumminkin on se, että mulle on tullut (takavuosien kokemuksista) sellainen kuva, että edes rahalla ei saa toimivaa tavaraa. Puhumattakaan, että saisi rahat (tai menetetyn työajan) takaisin.

Kertokaa, oi, että nykymaailmassa kaikki on toisin. Kertokaa, että Macin X on totetunut unelma. Ei enää pommeja.
Kertokaa, että Windows XP toimii kuin ihmisen ajatus. Tai kertokaa edes että, jossain Linuxissa on joku Gnu joka laukkaa kuin hirvi.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #5 : 27.11.2003 klo 13:37:48 »
Jaa-a. En ole ite vielä löytänyt pahemmin bugeja noista. Photoshopista on kokemusta kolmesta viimeisestä versiosta (5-7) ja Freehandistä 5-MX. Kummassakaan ei ole löytynyt omassa käytössä bugeja (paitsi jostain syystä ovat tohon FH mxään pistäneet näppäinoikotieksi alt+shift joka muuttaa kielen englanniksi/suomeksi ja se on tosi ikävää, kun alt+shift kuitenkin on myös monen muun näppäinoikotien osana. Vaikka eihän sillä ole muuta väliä, kun kirjoittaessa äät ja ööt yms. hukkuu).

Mäkkäri nyt on mennen tullen parempi kun pc (jos vaan olis rahaa, niin...). XP:tä en ottais vaikka maksettas (ja samalla annettais koneeksi sellainen tehomylly, että). Ja linuxiin vaihtaisin, jos vaan olis kiinnostusta opetella käyttämään.

thepanu

• Jäsen
« Vastaus #6 : 27.11.2003 klo 13:57:27 »
Mulla on kokemusta photarista kolmosversiosta asti, mutta käyttöni on ollut varsin suppeaa joten rajat eivät ole tulleet vastaan, eikä ole kyllä bugejakaan ilmennyt.

XP on ainut windows jonka kanssa minulla ei ole ollut mitään ongelmia kertaakaan ikinä. Ja ainut windows joka minulla on ollut jota pystyy kaatumatta pitämään päällä 3 viikkoa. Aina on pitänyt sammuttaa jostain muusta syystä kuin siitä että kone olisi kaatunut.

Eikä minulla ole edes nykymittapuun mukaan mikään tehomylly.

Kakkoskoneessa on Linux (Red Hat) Ja kun kone oli ollut päällä 3 päivää niin että sillä ei tehty yhtään mitään, olivat kaikki silloin päällä olleet ohjelmat kaatuneet. Muutama selain ikkuna ja terminaaliruutu sekä jotain laitteiston hallinta työkaluja. Ja tuo Red Hat on ihan älyttömän raskas, toi kone(P2, 233Mhz) on koko ajan ihan kyykyssä, yritti tehdä mitä tahansa.
huuto.net kohteeni

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #7 : 27.11.2003 klo 14:12:16 »
Jännä. Mä en ole vielä kertaakaan nähnyt XP:tä, joka olisi toiminut edes siedettävästi ja kuitenkin muutamilla kavereilla olen sen kanssa pelleillyt.
Toisaalta mulla on ihan huippuhyvät kokemukset ollu kakstonnisesta ja tästä ME:stä, mikä mulla on kotikoneella.

thepanu

• Jäsen
« Vastaus #8 : 27.11.2003 klo 14:16:24 »
Kaks tonnista en oo käyttäny, kun toi pelipuoli on kuitenkin varmaan puolet mun tietokoneen käytöstä. Ja ME mulla oli aluksi, mutta mikään Windows ei oo toiminu niin huonosti kuin se.

Taas huomataan kuinka konekohtaista Windowsin toimiminen on.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2003 klo 14:16:47 kirjoittanut thepanu »
huuto.net kohteeni

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #9 : 27.11.2003 klo 14:21:18 »
Siis ensimmäiseksi totean, että ilmaita lounaita ei ole.

Yksikään uskottava ohjelmistotalo ei voi ensin veloittaa satoja tai pahimmillaan tuhansia euroja jostain ohjelmasta ja sitten tarjota sitä käytännössä ilmaiseksi jonkun tietokonelehden kylkiäis-CD:llä. Niillä ovat ohjelmistot ovat aina jotain tietyn käyttöajan jälkeen umpeutuvia kokeiluversioita (esim. demoversio Paint Shop Prosta) tai sitten karsittuja versioita vanhoista ohjelmista (mm. Photoshop Elements, joka on karsittu versio vanhasta Photoshop 4:sta muistaakseni). Mutta totta kai joku karsittukin ohjelma käytännössä ilmaisena voi hyvinkin täyttää sen kuvankäsittelytarpeen, jota vailla on, joten esim. joku Photoshop Elements liene loistodiili, jos löytyy jostain cd:ltä.

Sitten avautumiseni kohta 2:

Windows XP on haitarista ja syvältä sieltä!

Varsinkin yhdistettynä Adoben raskaisiin vektoriohjelmiin. Siis aivan sanoinkuvaamattoman käsittämätön on se jumimisen, ruksutuksen ja hitauden määrä, joka esim. muutaman tuhannen vektoripisteen kokosivun ilmoituksen käsittelyssä ilmenee jollain InDesignilla. Eikä kyse ole koneresurssien puuttestakaan vaan Windows on pohjaton kaivo. Vaikka sille työntäisi kaziljoonan teraherzin tripleX 512-bittisen prosessorin ja kiljoona gigabyteä keskusmuistia, se silti päättää kesken tärkeimmän toimen, että nyt onkin loistava tilaisuus ruveta vähän siirtelemään erinäistä dataa keskusmuistin ja heittovaihtotiedoston (ei jumalauta minkä sanan ne swap filelle kielitoimistossa kehittivät) välillä.

Siispä kertokaapa toimiiko joku näppärällä graafisella käyttöliittymällä varusteltu linux yhtään sutjakammin? Mitä olen kuullut, niin nuo windowsin ohjelmatkin emuloituvat pyörimään linux-alustalla tehokkaammin mitä itse windowsissa.

Nimimerkillä. SuSe Linux + Wine hankintaan?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #10 : 27.11.2003 klo 14:37:20 »
Sanoit samaa tosta Paint shop prostakin ja täytyy munkin ihmetellä, että miksi noi on tullut tuollai kylkiäisinä. Tätä Freehandiäkin pyörittelin pitkän aikaa ennen kuin päätin ostaa (hirmuiset 50 senttiä!!). Ja se on rajoittamaton täysversio (sisältää jopa clip-artit ja fontit). Sama juttu tolla Paint shop prolla (toimii vieläkin ihan hyvin, vaikka on ollut jo vuoden verran käytössä). Molemmissa on muuten mukana ohjelman uudemman version demo ja tarjous päivitykseen. Eli onhan siinä toi mainostuspuoli.

Asiasta vehnäsämpylään: Oletteko huomannut Adoben Creator suiten? Sisältää uusimmat versiot PhotoShopista (8), InDesignistä (3) ja Illustratorista (11) ja hintaa vajaat 1500 euroa. Hyvä päätös Adobelta siirtyä tuommoiseen pakettiratkaisuun. Erikseen ostettunahan noi makso kaikki tonnin verran eli tuon paketin saa liki puoleen hintaan. Miinuksena on, että se aiemmpi Adobe -paketti ilmeisesti sitten katoaa. Sen hintahan on suunnilleen sama, mutta siinä oli myös Distilleri.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #11 : 27.11.2003 klo 14:37:46 »
Ihan ekaks korjaus. Tarkoitin Gimpiä kun puhuin Gnusta. Molemmat Linuxista tuttuja? Eikös Gimp ole nykyään jo Windowsissakin?

Macin X käyttis on oikeesti joku unix johdannainen,  ja olen ollut yhdessä tilaisuudessa jossa joku "guru" sitä hehkutti. Sen pitäisi olla sekä tehokas (ottaa koneesta enemmän irti) että toimiva. Tiedä sitten onko näin. Kympissä on kuitenkin ihan sama ongelma kuin Wineissäkin, eli vanha softa ei tahdo pelittää.

Silti nyt ehkä joudun panemaan toivoni siihen. Windows -softani alkavat olla sitä sukupolvea, että käytännössö vaihtoehtona on joko taas kerran käyttistä myöten vanhat softat uuteen myllyyn, tai sitten kaikki uusiksi (vanha käyttis valitettavasti ei tue sitten valitettavasti enää uusia rautoja eli skannereita, printtereitä, verkkohässäköitä, yms.  >:(). Tällä hetkellä tosiaan olisi mahdollista siirtyä pois mikkihiirimaailmasta missä virukset ovat pahiten riesana. Olisi edes yksi riesa vähemmän... Jotenkin silti tuntuu että saatanpa joutua ojasta allikkoon. :)

Ja mitä tulee softan käyttöön. Piirrosohjelmissa on kyllä kivoja kilkuttimia mutta ei niillä mitään tee jos ne toimvat vain omalla koneella. Se mitä olen kuullut useammankin ohjelman export-filttereistä, ei pahemmin naurata. Jotenkin sen ymmärtää, että kymmenen vuotta sitten oli hankalaa saada vektoriohjelmista kuvia printtiin, mutta että se on edelleenkin lähes yhtä takkuista!

Tilaisin siis vähemmän kilkuttimia ja enemmän luetettavuutta ja yhteensopivuutta, kiitos. Onneksi tuli sentään Adobelta se PDF. Eiköhän tämä tästä jo lähi vuosina... Kun nyt nuo fonttihommatkin ovat, taas vaihteeksi, selkiytymään päin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #12 : 27.11.2003 klo 14:58:58 »
Lainaus
Asiasta vehnäsämpylään: Oletteko huomannut Adoben Creator suiten? Sisältää uusimmat versiot PhotoShopista (8), InDesignistä (3) ja Illustratorista (11) ja hintaa vajaat 1500 euroa. Hyvä päätös Adobelta siirtyä tuommoiseen pakettiratkaisuun. Erikseen ostettunahan noi makso kaikki tonnin verran eli tuon paketin saa liki puoleen hintaan. Miinuksena on, että se aiemmpi Adobe -paketti ilmeisesti sitten katoaa. Sen hintahan on suunnilleen sama, mutta siinä oli myös Distilleri.

Kyllä vain. Nuo pakettiratkaisut ovat halvin vaihtoehto hankkia ohjelmia puoleen hintaan - edellyttäen tietenkin, että tarvitsee kaikkia mukana olevia ohjelmia.

Itse ostin jokunen vuosi sitten vastaavan paketin firman ohjelmistoiksi - se kulki nimellä Adobe Design Collection ja sisälsi Photoshop 6:n, InDesign 1.5:n, Illustrator 9:n ja Acrobat 4:n distillereineen. Samaa hintaa markka-aikaan tuo oli, jotain 8000 mk. Erikseen ostettuina ohjelmat olisivat maksaneet kaksi kertaa enemmän.

Nuo kaikki ovat edelleen käytössä - eniten työssä tuo InDesign, josta haluaisi jo uudemman version.

Toisaalta voisi kyllä vakavasti harkita Mäkkikalustekantaan siirtymistä. Windowsin alla nuo todellakin jumivat jos taitossa on joku kiljoona vektoripistettä sisältävä dokumentti.

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #13 : 27.11.2003 klo 15:03:39 »
Joo ja siis tuosta Gimpistä. Onhan se PC-versiokin olemassa siitä ja ilmainenhan se on. Löytyy esimerkiksi tästä

En ole tutustunut, mutta ilmeisesti ihan käyttökelpoinen ja mikä tärkeintä - ilmainen - Photoshop-korvike

Holle

• Jäsen
« Vastaus #14 : 27.11.2003 klo 16:05:11 »
http://www.digitmag.co.uk/
 Tuolla pitäis  ainakin täysi olla täysi versio Canvas 7 -ohjelmasta ja  viimeisessä numerossa Carrara 1.1 joka sisältää Amapi 5 kyllä kai nuo pitäis tietämäni mukaan olla täysiä versioita.
Itselleni siitä ei ole hyötyä kun kone käy OSX:llä, eikä nuo vanhat versiot siinä toimi.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com