Kirjoittaja Aihe: Softat/ Yleiskeskustelua piirrosohjelmista  (Luettu 20398 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karkar

• Jäsen
Re:Freehand ja muut ohjelmat
« Vastaus #45 : 01.12.2003 klo 15:33:34 »
Bugeja ja muuta.

FreeHandin MX on aika käyttökelvoton ammattikäyttöön. Filmituostus ei toimi kunnolla. Fonttien vektorointi on arpapeliä. Kaatuilee ja rankasti. Kaatuilua on myös FH 10:ssä. Pitäydyn edelleen ysissä koska se toimii ja bugeja ei juuri ole. FreeHandiä käytetään pääasiassa Pohjoismaissa. Jenkessä ja euroopassa enemmänkin Illustatoria, mutta ainahan FH:stä voi exportoida Illu filejä, jos on tarpeen.

PhotoShop: Olen käyttänyt PS:ia nyt versiosta 2.5 lähtien. Nykyisin käytössä 6, koska en ole kokenut tarpeelliseksi ottaa 7 käyttöön. Bugeja en ole juuri PS:sta löytänyt vaikka nykyään aika monipuolisesti softaa käytänkin.

Muistaisin, että jokun ComputerArtsin mukana on tullut Photarista joku versio. Olisko ollut 5. Jos haluaa päästä softan hankinnassa halvalla, kannattaa hommata jostain vanhempi versio käytettynä ja ostaa siihen päivityspaketti. Sillätavalla saattaa päästä halvemmalla kun ostaisi uusimman version suoraan kaupasta.

Jaa niin. Mulla on Mac ja käyttiksenä 9.2.2

Los tatuajes son santos

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #46 : 19.01.2004 klo 17:24:31 »
Piirtäjän kannalta kahdesta suuresta vektorikuninkaasta Illu on minun mielestäni roimasti parempi. Siinä on mahtava tuntuma kaikissa työkaluissa, pathit pysyy todella hyvin hallussa. Wacomin kanssa Illu on aivan loistava. Freehand on siihen verrattuna jäykkä kapula (paitsi aivan uusista ei ole kokemusta).

Lisäksi Illu ja Photari toimivat nätisti yhteen (itsellänä versiot 9 ja 6 vanahalla mäcinraadolla, kuka hankkisi minulle uuden Gvitosen? ???).

Värityshommassa sitten eroa ei enää hirveästi synny. ...Ja graafisen puolen hommia (mainoksia sunmuita) jos väsään, otan melkeinpä mieluummin Freehandin käyttöön (tai yleensä pyöritän vanhalla rakkaalla Deneban Canvaksella, se on loistava yleisjyrä). Painotalot diggaa Freehandia :)

Vektoriohjelmat on jostain syystä aina olleet vähän kaatuiluherkkiä, varsinkin tulostuksen yhteydessä (AARGH). Mutta yleisvaikutelma on, että Macin alustalla toiminta on vakaampaa. (pah, olen jäävi; auttamaton mac-friikki)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #47 : 20.01.2004 klo 01:01:44 »
Mä ostin nyt sellasen Adobe CS paketin (Photoshop, Illustrator ja Indesing). Vielä kun oppis käyttämään hyväksi. Photari on vanha tuttu, mut Illu ja Id uusia tuttavuuksia.  :D