Author Topic: Kapteeni Suomi?  (Read 28389 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Suomalaiset sankarihahmot
« Reply #60 on: 01.07.2005 klo 17:18:19 »
Ootko tehnyt yhtään valmista tarinaa? Tarkoitan sellaistasta jonka voisi lähettää nyt suoraan kustantajalle.
Viisi numeroa USA Fightersiä (joista viimeistä saa edelleen minulta huokeaan hintaan, peräti ilmaiseksi, jos tilaa Jaanan matkassa lehdet.). Lisäksi jokunen tarina ilmestyi aikoinaan myös Toijalan sarjakuvakerhon omassa lehdessä.
Uusia tarinoita onkin sitten vähemmän. Muutama käsikirjoitus löytyy ja tietenkin kristilliseen propagandaan valjastettu soolotarina vuodelta 2003.

Onko tällä foorumilla omaa pienlehtä? Siihenhän vois alkaa kehittämään jonkinlaista tarinan tynkää. Vaikka vain koe mielessä.
Jos viittaat mun tarinoihini, niin olen kaavaillut niistä nettisarjaa. Tosin mielessä on ollut fanzine tyyppinen julkaisu golden age sankareista (pari uutta vanhaan tyyliin tehtyä sarjaa ja ga-sarjojen historiaa sekä esittelyjä).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Reply #61 on: 01.07.2005 klo 18:02:11 »
Jos tällaista lehteä ei löydy niin isolla porukalla sen julkaiseminen on suht vaivatonta. Mainostus tapahtuu jo tämän foorumin välityksellä.

Siinä lehdessä ei välttämättä tarvis olla mitään valmista kokonaisuutta. Vain muutamia yhdessä kehiteltyjä tarinoita. Me amatöörit voitais olla apuna käsikirjoituksessa ja te pro piirtäjät voisitte huolehtia käden jäljestä. Ihan vain kokeilumieles.

Miten ois?

Tutustu Kvaak tekee sarjakuvaa 2 ketjuun niin huomaat että ei me mitään saada aikaan yhdessä vaikka aikaa olisi tehdä 12 sivua sarjakuvaa vuosi. Ja tähän sitten joku sopiva hymiö.

Oma kommentti tähän on että: Äh.

Ihan kannatettava idea sinällään. Siis jo se että saa ihmiset tekemään jotain. Näitä foorumi juttuja vaan näkee niin usein jossa joku tulee mielestään hyvän idean kanssa ja lähtee liikkeelle siitä että tottakai muut tekevät sen. Jos haluat tehdä suomalaisen supersankarimaailman niin tee se. Tämmöinen juttu vaatii toimittajaa. Editoijaa. Jonkun joka ottaa asian hoitaakseen. Jos joku nyt päättää että hän aikoo tehdä julkaisun jossa on yhtenäinen supersankarimaailma ja suomalaisten kirjoittajien ja piirtäjien tarinoita niin olen kiinnostunut. Muuten kyse on tyhjän jauhamisesta. Ammattipiirtäjillä lienee muutakin tekemistä kuin piirtää amatöörien ideoimia käsikirjoituksia. Niin ja jokainenhan osaa kirjoittaa hyviä supersankaritarinoita. Ei kukaan kaipaa käsikirjoittajia tai sellaiseksi haluavia. Menen ampumaan itseni tarpeettomana. Näkemiin.

Eli toisinsanoen... jos tämmöisen haluaa oikeasti tehdä niin oikeasti mukaan vähän ammattimaista otetta. Muuten homma jää sille asteelle että on kiva ideoida juttuja foorumilla. Jos tahtoo saada aikaan julkaisun niin... no se mitä itse ehdottaisin on että kaivat esiin jonkun "tuottajan." Jonkun jolla on jokin yleinen visio. Vaikka vain juuri tässä esitetty suomalainen supersankari universumi jossa seikkailee suomalaisten suunnittelemia "Marvel ja DC kopiota." Sitten kun on kasassa ideoita sankareista jne niin voi hakea käsikirjoittajia ja piirtäjiä. Ei välttämättä täysiverisiä ammattilaisia vaan mielummin ihmisiä jotka haluavat sellaisiksi.

Apua varmasti saa Kvaakin väeltä lehden julkaisuun ja kustantamiseen ja paljon muuhun.

Mutta jos olet valmis kustantamaan julkaisun ja toimittamaan sen ja toimimaan yhteishenkilönä niin eiköhän suomesta löydy ihmisiä joilla on ihan kokeilumielessä kiinnostusta tehdä supersankarisarjakuvaa... (Siis muutkin kuin jo valmiiksi suuren suomalaiset supersankarisarjakuvan tekijät kuten Vitikainen ja Loponen joista jälkimmäinen on tainnut pitää liian pitkää taukoa omissa jutuissaan).

Oma kysymyksensä sitten on mitä järkeä on tehdä kopio supersankarisarjakuvaa kun pari isoa yhtiötä tarjoaa sitä jo muutenkin ihan liikaa mutta totuus taitaa olla että on muutamia ihmisiä jotka oikeasti vain tahtoisivat tehdä supersankarisarjakuvaa oli se sitten taloudesesti ja taiteellisesti miten paha itsemurha tahansa.

Minulla olisi kiinnostusta supersankari tarinan kirjoittamiseen. En vain osaa luoda supersankareita. Ehkei ole tarpeeksi huonoa makua. Aikaa... no tuskin mutta joku yö kuitenkin huomaisi kirjoittavansa käsiksen ja sitten kiroavansa kun ei saa koskaan kirjoitettua sitä puhtaaksi.

Eli kysyisin vain että haluatko "vähän ideointia supersankarí universumista" vai "toimittaa maailman parhaan suomalaisten luoman supersankarimaailman tarinoita."

Ensimmäiseen löytyy varmaan joitakin innokkaita ideoija mutta ennustan että se ei koskaan johda kokeilumielisesti siihen että mitään julkaistavaa saataisiin aikaan. Jos taas jälkimmäinen on enemmän mielessäsi niin sinun täytyy tarjota jotain enemmän. Muuten ne ihmiset joista oikeasti olisi tällaista tekemään keskittyvät mielummin omiin juttuihin. Se asia mitä tämmöiseltä vaadittaisiin taitaa vain olla se että joku ottaa vastuun siitä että asia etenisikin johonkin suuntaan. Kun joku on valmis ottamaan vastuun niin on helpompi lähteä (lupautua) mukaan juttuun.

Edit: Arvatkaa muuten kenellä on deadline noin kymmenen päivän päässä ja monta sivua tekemättä.
« Last Edit: 01.07.2005 klo 18:14:50 by Tero Mäntylä »

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Reply #62 on: 01.07.2005 klo 18:36:14 »
Eli kysyisin vain että haluatko "vähän ideointia supersankarí universumista" vai "toimittaa maailman parhaan suomalaisten luoman supersankarimaailman tarinoita."

Sarjakuvien suhteen mulla on sen verran kunnianhimoa että olen valmis vatämään kyseistä hanketta. Ongelma on se ettei minulla ole tietoa eikä taitoa kyseisen pienjulkaisun painamiseen. Siksi aloitinkin tämän ketjun. Tarinoita ja käsikirjoituksia minulla olisi paljon tarjolla ja nämä poikkeaa kyllä marvel tyylistä. Tarkoitin sillä marvel tyylillä sitä että ukot piirretään mahdollissimma realistiseksi ja että supersankari maailma nivoutuu yhteen marvelin tyyliin. Koska tarkoitus olisi tehdä suomalaistyyppinen sarjakuva, siihen tulisi enemmän apatiaa, viinaa ja mitä kaikkea nyt suomalaisuuteen liittyy. Suhtaudun asiaan tietyllä huumorilla.

Tiedän että teillä on työn alla muitakin projekteja ja siksi voi olla mahdotonta pyytää teiltä piirrustuspanosta tähän mutta oma piirrustustaito on vasta lasten kengissä joka toivon mukaan paranee kun menen limingan sarjislinjalle. Osaan kyllä piirtää mutta tekniikoissa on vielä paljon opiskelemista jotta pääsisin eden lähellekkään teidän tasoa. Joten jos nyt ideani ei saa vastakaikua niin joka tapauksessa jotain tulee minulta vielä aiheeseen liittyen ilmestymään. Mutta vasta paljon myöhemmin.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #63 on: 01.07.2005 klo 18:39:53 »
(Siis muutkin kuin jo valmiiksi suuren suomalaiset supersankarisarjakuvan tekijät kuten Vitikainen ja Loponen joista jälkimmäinen on tainnut pitää liian pitkää taukoa omissa jutuissaan).
Hih. Suuri suomalainen supersankarisarjakuvan tekijä.
Mulla tosiaan taukoa on ollut omissa sankarijutuissa, mutta kyllä tässä pari viime vuotta on väännetty kaiken muun ohella supersankarisarjakuvaa. Mm. varmaankin ensi vuoden puolella ilmestyvä T.E.A. ja sitten Pledge of Allegiance, jonka kolmas numero ilmestyy toivon mukaan vielä tänä vuonna. Tosin molemmat julkaistaan Jenkeissä eivätkä ole puhtaasti mun omia tuotoksiani vaikka PoAa olenkin käsikirjoittamassa.

Tässä vielä pari luonnosteltua sivua kolmen tai neljän vuoden takaisesta yritelmästä.

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Reply #64 on: 01.07.2005 klo 18:46:33 »
(joista viimeistä saa edelleen minulta huokeaan hintaan, peräti ilmaiseksi, jos tilaa Jaanan matkassa lehdet.).

Minä ostan jos et pyydä paljoa. Sano hintas.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Reply #65 on: 01.07.2005 klo 18:55:18 »
Sarjakuvien suhteen mulla on sen verran kunnianhimoa että olen valmis vatämään kyseistä hanketta. Ongelma on se ettei minulla ole tietoa eikä taitoa kyseisen

...

kengissä joka toivon mukaan paranee kun menen limingan sarjislinjalle. Osaan kyllä piirtää mutta tekniikoissa on vielä paljon opiskelemista jotta pääsisin eden lähellekkään teidän tasoa. Joten jos nyt ideani ei saa vastakaikua niin joka tapauksessa jotain tulee minulta vielä aiheeseen liittyen ilmestymään. Mutta vasta paljon myöhemmin.

Tää kuulostaa enemmän asialta. Ei pelkältä minulla on idea mutta tehkää se mun puolesta jutulta joihin törmää liian usein. Jos lähdet hommaa toteuttamaan niin voin kyllä aikani puitteissa avustaa omakustantanteen ulos saannissa. Myynnissä en.

Yksi (tuntemani) suuri suomalainen supersankarimaailma jäi vielä mainitsematta mutta se on roolipeli ja larp maailma. Kyseessä on Dare Talvitien Colors. (Aaargh. Olen joutunut valokuvaan. Onneksi vain ryhmäkuvaan. Toivottavasti kukaan ei tunnista...)

Suunnittelin kyllä joskus tekeväni mini sarjan Colors maailman hahmoni alkuperästä. Mutta tämä on niitä "joskus" ja "sitten kun on aikaa" juttuja jotka valitettavan harvoin johtavat mihinkään.

Mutta suositukseni: Tee tuo nyt. Voin auttaa julkaisun saamisessa ulos mutta vastuuta siitä en ota. On omakin lehti vastuulla. Mielelläni myös käsikirjoitan jonkun tarinan johon on annettu joitakin suuntaviivoja kuten hahmot. Ehkä julkaisu ei valmistu nyt. Ehkä et löydä piirtäjiä. Ehkä joku tarjoutuu mutta kaikki pakenevat ennen kuin saavat sivuakaan valmiiksi. Kuitenkin jos joku ottaa hommasta vastuun ja toimii editoijana ja pomona niin julkaisun ilmestymisen todennäköisyys kasvaa huomattavasti.
« Last Edit: 01.07.2005 klo 18:58:04 by Tero Mäntylä »

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Reply #66 on: 01.07.2005 klo 19:14:11 »
Mutta suositukseni: Tee tuo nyt. Voin auttaa julkaisun saamisessa ulos mutta vastuuta siitä en ota. On omakin lehti vastuulla. Mielelläni myös käsikirjoitan jonkun tarinan johon on annettu joitakin suuntaviivoja kuten hahmot. Ehkä julkaisu ei valmistu nyt. Ehkä et löydä piirtäjiä. Ehkä joku tarjoutuu mutta kaikki pakenevat ennen kuin saavat sivuakaan valmiiksi. Kuitenkin jos joku ottaa hommasta vastuun ja toimii editoijana ja pomona niin julkaisun ilmestymisen todennäköisyys kasvaa huomattavasti.

Niinku aiemmin kerroin, olen saanut jo aikaiseksi 3 supersankaria. Niillä ei ole mitään supervoimia tosin mutta heidän naamio auttaa heitä tekemään asioita joita ei välttämätt kukaan meistä uskaltaisi tehdä omana itsenään. Tarinoitakin on kertynyt muutamia ja käsikirjoituksia myös. Mutta monet ovat sanoneet että tekniikassa on vielä paljon parantamisen varaa ja tässä tarkoitan ruutujen asettelua ja sun muuta.

Toivon näihin asioihin vielä neuvoja mutta niitä nyt on hankala antaa kun ette ole nähneet mun käden jälkeäni. (se ei ole lähellekkään teidän tasoa). Ens kuussa toivottavasti voin sähköpostilla näyttää töitäni muutamille teistä.

Jos nyt alkaisin omaa pienlehteä painamaan niin osaako teistä kukaan sanoa paljonko se tulisi suurinpiirtein maksamaan? Myynnistä en ole huolestunut koska moni on luvannut ostaa teokseni koska he ovat jo sankarieni "faneja".
Esimerkkinä yhden tutun autoon editoitu KPM on yhden piirtämistäni sankarin lyhenne.
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Sohjonen&image_id=12574425

Se vain että käteistä alkukustannukseen löytyy hyvin vähän.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Reply #67 on: 01.07.2005 klo 19:21:20 »
Jos nyt alkaisin omaa pienlehteä painamaan niin osaako teistä kukaan sanoa paljonko se tulisi suurinpiirtein maksamaan? Myynnistä en ole huolestunut koska moni on luvannut ostaa teokseni koska he ovat jo sankarieni "faneja".

100 kpl, B5, 32 sivua + nelivärikannet n. 170 euroa.

Uutta tarjousta digipainosta juuri odottelen muuten samalle mutta pienemmälle painokselle ja enemmälle määrälle sivuja.

Hintaan vaikuttaa aika moni seikka. Työpaikan kopiokoneella yöllä... ilmaista. Muuten no... väittäisin että yhdestä lehdestä joutuisi ehkä maksamaan sinulle 1 - 2 euroa kpl.

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Reply #68 on: 01.07.2005 klo 19:26:57 »
No pari sataa euroa ei loppujen lopuksi ole kovin paha. Se kun tulee laitettua kk aikana juhlimiseen.

Tuo omakustanne alkaa tuntua jo realistiselta. Eikun piirtelemään luonnoksia ja sivuorginaaleja puhtaaksi. Ilmoittelen kun saan tavaraa painettua niin voisin ottaa myös foorumilaisten töitä mukaan. Tietenkin otan kavereiden tuherrukset (jotka ovat puolta omiani parempi) ensin mukaan mutta toivoisin panosta juuri tämän suomalaiset supersankarit aiheen tiimoilta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #69 on: 01.07.2005 klo 19:28:29 »
Se riippuu puhtaasti siitä, että missä ja miten sen painaa ja minkäkokoisesta tuotoksesta on kyse ja kuinka iso on painosmäärä. Käytännössä hinta voi siis olla melkein mitä vain väliltä 50-1000 euroa ja jopa enemmänkin, mutta varmaankin semmonen normaalihinta lehtimuotoiselle omakustanteelle pyörii parissa satasessa. Mutta tietenkin ilmaiseksikin voi päästä, jos tuntee jonkun, jolla on kopiokone.
No, Tero ehtikin ensin.

Kvaakissa on omakustanteiden teosta keskusteltu enempikin ja tässä pari nopsaan löydettyä aihetta
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1009.0
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2561.0
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2929.0

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Reply #70 on: 01.07.2005 klo 19:35:44 »
Kiitos neuvoistanne!

Kuinka moni olisi sit mukana jos ja kun tälläistä projektia ryhtyisin vetämään?
Jos on tulossa mukaan niin tarvin piirrustus en rahallista panostusta. Vaikkakin jos sen rahallisuuden jakaa niin se tulee meille kaikille melkein ilmaiseksi.

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Reply #71 on: 01.07.2005 klo 20:35:45 »
Omasta mielestäni kaikkien aikojen paras SuperSankari on "the Bicykle Repair Man"! >>

Niin, kehiteltiinhän sitä Kvaak-sarjakuvaa .. taisi se muuttua lopulta Näkymättömäksi Mieheksi.

Kyllähän sitä voisi suunnitella ihan huvikseen hahmotuksia ja niille ominaisuuksia. Mielikuvitus kun lentää joskus ihan liikaakin mutta en paljolti laita muistiin. Kun kaikille älyväläyksille ei ole käyttöä. Nyt kehittelen kylläkin hiljakseen omaa juttua, pitemällä tähtäyksellä mutta hiljaahan siitä hyvää tulee.

Että piirtäminen tai luonnostelu sujuisi kyllä (varauksin). Noista eri SarjakuvaHaaste-ketjuista (vaikkas tästä >>) näätkin hyvin kuinka meistä kukin piirtelee. Tai eri Kynsintä ja Raatelu-osioista.

Niin, lopuksi mielipide. Hyvä on aina etukäteen sopia jonkinlainen ajoitus tai dead-line-systeemi jotka sitten tarvisi pitää. Muuten homma heivaantuu ojaan heti ekassa mutkassa .. Sitä Kvaak-sarjakuvaa edelleenkin odotellaan ..

-- j --
« Last Edit: 01.07.2005 klo 20:40:36 by jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Reply #72 on: 01.07.2005 klo 21:09:26 »
Niin, lopuksi mielipide. Hyvä on aina etukäteen sopia jonkinlainen ajoitus tai dead-line-systeemi jotka sitten tarvisi pitää. Muuten homma heivaantuu ojaan heti ekassa mutkassa .. Sitä Kvaak-sarjakuvaa edelleenkin odotellaan ..

Ajattelin että petaan perustan valmiiksi ja hankin ns. pahanpäivän varaa ennekuin ilmoitan siitä tänne. Syynä on juuri nuo foorumilaisten muut työt. Jos jokin suunnitelma ei menekkään putkeen niin on sentään jotain millä paikata tullut aukko. Eli ensin paneudun asiaan itse ja sitten vasta ilmoittelen ajoituksista. Jos asia ei silloin enää innostakkaan niin julkaisen pienlehteni sitten itse.

Vitikainen(kirjautumatta)

• Guest
« Reply #73 on: 02.07.2005 klo 16:04:08 »

Kapteeni Suomi VS. Kapteeni Napalm: Faeturing Elisabeth Rehn, WarWoman  :)

Maailmassa on taas yksi suurisilmäinen koiranpentu vähemmän.

Viimeisessä Kersantti Napalmin albumissamme, Burnoutissa, teimme tavallista yhtenäisemmän tarinan, vaikka mukana oli kymmenkunta eri piirtäjää jotka eivät edes tavanneet toisiaan, mutta käsikirjoitusten toteutukset olivat varsin tarkasti valvottuja. Tarinat olivat pääasiassa noin kolmisivuisia, eli eivät syöneet piirtäjien aikaa ja kapasiteettia aivan tolkuttomasti. Helpompaa ylipuhua ihmisiä tekemään lyhyttä kuin vaikka parikymmensivuista sarjista.

Hih. Suuri suomalainen supersankarisarjakuvan tekijä

Nuoret kuulemma menee sarjakuvakouluihin ja luulee valmistuttuaan rikastuvansa supersankarisarjakuvantekijöinä, ja se on ilmeisesti meidän vika.

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
Re: Kapteeni Suomi?
« Reply #74 on: 06.07.2005 klo 16:56:03 »
Kun Kapteeni Suomi on niin suosittu nimi, niin tässä on minun versioni Suomen puolustajasta. Nimeltään Finlander. Seikkailee muuten Lumiukkomiehen kanssa. (Molemmat Suomalaisia!)

Tussattu versio varmaan maanantaina. On vähän kiire nyt.
Edit: Tai siis keskiviikkona, kun skanneri tulee takaisin...
« Last Edit: 12.07.2005 klo 21:50:40 by maziwapp »