Kirjoittaja Aihe: Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga  (Luettu 106560 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Vs: Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga
« Vastaus #270 : 05.11.2009 klo 12:28:38 »
Hyvin ehtii siis pukinkonttiin. En ole lukenut, joten odotukset ovat korkealla. Hintakin on tästä nelivärisestä, kovakantisesta, lähes satasivuisesta laatujulkaisusta suht edullinen.

Rmäki

• Vieras
« Vastaus #271 : 05.11.2009 klo 12:39:45 »
Errr... taikka sitten ei ehdi. Egmontista riippumattomista seikoista (ei siis olla oltu tuhmia) johtuen me ei ollakaan päästy vielä painamaan tätä opusta, nyt vaan odotellaan painolupaa USA:n pojilta ja toivotaan parasta. Moore on noitunut tänkin kirjan! Mutta kyllä tätä kannattaa odotella, ja venaillessa voi kuunnella Brechtiä ja Weilliä ja opetella melodiat ulkoa, niin voi sitten laulaa mukana Liigaa lukiessa.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #272 : 26.02.2010 klo 19:16:30 »
Valistunut herrasväki voi syystä onnitella itseään päätöksestä liittyä sivistävään seuraan, sillä he ovat erinomaisen suotuisassa asemassa muihin lukijoihin nähden, jotka voivat vasta huomenna tutustua sarjakuvakritiikkiin mainiosta opuksesta nimeltään Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga: 1910, jonka ovat iloksemme Alan Moore ja Kevin O'Neill ahkerasti uurastaen luettavaksemme saattaneet.

Moitteettoman korkealaatuinen julkaisu sopii vallan erinomaisesti koristamaan jokaisen intellektuellin kotoista kirjahyllyä.

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #273 : 27.02.2010 klo 10:45:25 »
Moitteettoman korkealaatuinen julkaisu sopii vallan erinomaisesti koristamaan jokaisen intellektuellin kotoista kirjahyllyä.

...joka tuo mieleen paksuutensa puolesta lähinnä lasten kirjat. Kannen selkä ei pysy suorassa edes uudessa hankinnassa ja sisältö/hinta-suhde on heikko. Egmont on tehnyt todella paljon hyviä kustannuspäätöksiä, mutta tässä mentiin huti urakalla.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #274 : 27.02.2010 klo 12:48:55 »
Egmont on tehnyt todella paljon hyviä kustannuspäätöksiä, mutta tässä mentiin huti urakalla.

Tästä olen tiukasti eri mieltä. Verrattuna aiemmin julkaistuihin pehmeäkantisiin lehtihyllyversioihin, kovakantinen laitos on laadukkaampi käsitellä ja säilyttää.

Lisäksi minua ilahdutti erikseen teoksesta löytynyt maininta oikolukijasta, mikä myös näkyikin virheettömyytenä. Aiemmin muutoin laadukkaasti toimitettuihin Mooren kovakantisiin on lipsahtanut ainakin yksi lyöntivirhe opusta kohden, mikä harmittaa aina yhtä paljon, kun silmä ne tekstistä poimii.

Koska en kaikkia mieleni keittämiä höperyyksiä kehtaa arvioihini lisätä, voin aina jakaa niitä pitkin poikin foorumia. Toiseen ketjuun kirjoitin tästä seuraavasti (ajatusten epäselvyyksiä selitän sillä, että kirjoitin tätä Suomi-Ruotsi-ottelun erätauolla, mikä ei ehkä ollut otollisin ajankohta kirkastaa ajatuksiaan tekstiksi):

Alan Mooren ja Kevin O'Neill ovat toteuttaneet teoksensa Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga: 1910 käyttäen hyväksi Kolmen pennin oopperaa.

Ensi alkuun en päässyt kankealta tuntuneeseen opukseen sisään, kunnes tajuntaan jysähti mitä olin todella lukemassa.

Kirjoittaessani opuksen olevan sarjakuvamuotoinen laulunäytelmä, tiesin tiivistäväni asiaa jo liiaksi. Kyseessä ei ollut sarjakuvamuotoinen laulunäytelmä, kuten Mika Lietzénin Elegia oli sarjakuvamuotoinen näytelmä. Elegia on todellakin sarjakuvana toteutettu näytelmäkäsikirjoitus, mutta tässä ei ollut kyse samasta asiasta.

Mooren ja O'Neillin teos ei ole sarjakuvana toteutettu laulunäytelmä, vaan laulunäytelmän keinoja hyödyntävä sarjakuva. Tästä oivalluksesta lähtien minun oli vaikea enää nähdä teosta muuna kuin nerokkaana sarjakuvakäsikirjoituksena; siinä ei ollut kysymys sarjakuvan etäännyttämisestä omista alkujuuristaan, vaan toisen taidemuodon sisäistämistä osaksi sarjakuvaa. Lopputulos on silti edelleen sarjakuvaa, mutta jollain tavoin kehittynyttä, evoluution tuloksena syntynyttä sarjakuvaa.

Tässä mielessä tämä viesti on väärin nimetyssä ketjussa. Tämä viesti kuuluisi ketjuun, joka olisi nimetty "sarjakuvaa musiikista".

Koska kukaan tuskin siihen tarttuu, niin ainakin Helsingin kaupunginteatteri on Kolmen pennin oopperaa esittänyt Kerjäläisoopperan nimellä, jos se olisi tuttu ihmisille.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #275 : 27.02.2010 klo 14:25:23 »
Unohdin aiemmin mainita, että mikäli jokin teoksen yksityiskohdista vaivaa mieltä, vastauksen voi löytää Jesse Nevinsin muistiinpanoista, hän käy niissä tarinan ruutu ruudulta lävitse (englanniksi).

Minua tällainen pakonomainen yksityiskohtien kaivaminen puuduttaa, mutta onhan se hauskaa saada selvyys, mitä kuoleva kapteeni tyttärelleen sanoo, se kun on punjabin kieltä.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #276 : 27.02.2010 klo 14:51:33 »
Tästä olen tiukasti eri mieltä. Verrattuna aiemmin julkaistuihin pehmeäkantisiin lehtihyllyversioihin, kovakantinen laitos on laadukkaampi käsitellä ja säilyttää.

tai sitten ei.
Alkuperäislaitos sopii muiden pehmeäkantisten joukkoon paljon paljon paremmin.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #277 : 27.02.2010 klo 15:32:37 »
No höh, minä kun mielessäni haikailin, että olisipa hienoa jos nuo kaksi ensimmäistä osaa julkaistaisiin joskus uudestaan samanlaisina kovakantisina versiona kuin tämä 1910.

Eikö olekin hienoa, että suomalainen versio on upeampi kuin alkuperäinen laitos?

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #278 : 27.02.2010 klo 16:11:35 »
Tuleekohan milloin  tämä The League of Extraordinary Gentlemen: Black Dossier?
Kello- viiden- tee.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #279 : 27.02.2010 klo 16:15:37 »
Tuleekohan milloin  tämä The League of Extraordinary Gentlemen: Black Dossier?

Tuskin tulee, mutta arvosteluani lainaten, ei sen perään ole niin suremista. Oma hupinsa siitä irtoaa, mutta se eroaa melkoisesti muusta sarjasta, jonka kolmanneksi osaksi tämä 1910 lasketaan, vaikka järjestyksessään Black Dossier on kolmas.

Tosin sinä kun aina petyt Mooreen, miksi toivot sitä suomeksi?

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #280 : 27.02.2010 klo 16:41:34 »
Olen kyllä pettynyt Mooreen parikertaa..muttajoo vaihtelu virkistää! Ehkä olen liian nuori ymmärtämään Moorea.Kaikki ajallaan,niin se olisi hieno lisä hyllyssä tämä Black Doz.
Asiaan:Onko Black Doz ostamisen arvoinen? Ihan keräilymielessä.
Kello- viiden- tee.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #281 : 27.02.2010 klo 16:45:31 »
Asiaan:Onko Black Doz ostamisen arvoinen? Ihan keräilymielessä.

Kuka sen nyt toisen puolesta voi sanoa? Tai siis, minä tietenkin, olinpas tyhmä.

Jos olet tavattoman innostunut KHML-sarjasta, vastaus on kyllä ja muussa tapauksessa ei.

Sen sijaan suomalainen laitos opuksesta 1910 on ehdottomasti ostamisen arvoinen. Myös keräilymielessä.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #282 : 02.03.2010 klo 10:47:05 »
Jos olet tavattoman innostunut KHML-sarjasta, vastaus on kyllä ja muussa tapauksessa ei.

Vapaata assosiaatiota. Kerrassaan herkullisten merimiesten liiga, piirtäjänä Laaksojen Touko ja mukana mm. kapteeni Haddock. Parasta nauttia kahvia.

Joo, olisin suonut minäkin, että teos olisi ulkoasultaan vastannut kahta aiempaa.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #283 : 02.03.2010 klo 12:28:41 »
Minä pidin Black Dossierista kovastikin, erittäin epäluettavaa sarjakuvaahan se sinäänsä on. Jos Moore muutenkin tökkii ei tätä missään nimessä kannata kokeilla. Erittäin hienosti on vaan jatkettu tätä maailmanhistorian rakentamista.

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #284 : 02.03.2010 klo 13:37:16 »

Jätän eriävän mielipiteen. "Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liigan" kaksi ensimmäistä osaa ovat olleet puhdasta sarjakuvaneroutta, mutta niin "Black Dossier" kuin tämä "1910" ovat olleet minusta korkeintaan keskinkertaisia tarinoita. Keräilymielessä tuo voi olla ihan kannattava ostos, mutta luettavaksihan ne sarjakuvat tulee ostaa...  :)

Olen kyllä pettynyt Mooreen parikertaa..muttajoo vaihtelu virkistää!

Oletko lukenut jo "Helvetistä" -eepoksen?
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)