Kirjoittaja Aihe: Don Rosan parhaita -kirjasarja  (Luettu 50855 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Don Rosan parhaita -kirjasarja
« Vastaus #240 : 12.04.2009 klo 23:02:44 »
Ja mitä pirua tuollakin taas tekee? Rosan huonoin tarina kaksikko, + läjä ennen julkaistuja parempia tarinoita. Ostaisin korkeintaan, jos ei olisi noita muualta tallessa. Muuten koko läjällä ei tee mitään.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #241 : 21.04.2009 klo 12:08:06 »
Varsinkin ensimmäinen Caballero-tarina on suosikkejani. Mielestäni kaikkien aikojen paras akkarin sarjakuvaruutu on juuri tässä tarinassa. Aku ajamassa 313:sta pitkin rotkoon syöksyvän junan vaunuja on jäänyt lähtemättömästi mieleen.

Muutenkin caballero-tarinoissa Aku on erilaisissa puitteissa ilman muita ankkahahmoja, myös hulvattomat tanssi- ja laulunumerot ovat ihan tervetullutta vaihtelua. Osaa Rosa tehdä muitakin kuin Barks-pastisseja.

Tämä kokoelma tulee hankittua edellisten jatkoksi kirjahyllyyn.

« Viimeksi muokattu: 21.04.2009 klo 12:20:22 kirjoittanut Kookos »
Kai Saarto

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #242 : 21.04.2009 klo 16:25:06 »
+ läjä ennen julkaistuja parempia tarinoita.

Mutta onko noita kovissa kansissa ennen julkaistu? Ellei, niin kyllä tämä on pakkohankinta. Ja olisi muutenkin.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #243 : 21.04.2009 klo 17:39:35 »
Mutta onko noita kovissa kansissa ennen julkaistu? Ellei, niin kyllä tämä on pakkohankinta. Ja olisi muutenkin.

Mikä ihme tarve kaikilla on näihin koviin kansiin? Niistä saa pipin sormiin. Rosa fani olen, mutta en vain ymmärrä, miksi pitäisi hankkia samat tarinat vielä uudenlaisessa paketissakin. Eriasia olisi, jos ei omistaisi tarinoita. Siinä mielessä siis nämä Rosan kokoelmat ovat kaikki olleet huippuluokkaa, että ei tarvitse näitä hyviä tarinoita etsiä kissojen ja koirien kanssa, vaan voi säästää aikaa. Rahaa tuossa nyt ei hirveemmin säästy.

Huonompien tarinoiden suhteen nämä kokoelmat ovat vielä parempia, kun ei tarvitse tuhlaa aikaansa ihan siedettävien, mutta ei kuitenkaan hyvien tarinoiden etsimiseen. (Mielestäni loppujen lopuksi kaikki Rosat ovat hankinnan arvoisia, vaikka eivät aina niin hyviä ole olleetkaan.

P.S. Sori, Kookos, mutta eikös Rosa kuitenkin ainakin etäisesti taas viitannut tuollakin kohdalla johonkin vanhaan elokuvaan? Mielestäni Barks-pastissi ei tuo kunniaa Rosalle. Onhan hän kuitenkin luonut/tuonut mukaan paljon omaakin. Barks tulkinta olisi mielestäni sopivampi. Elokuva viittauksissa elokuva tulkinta jne.

P.S.S. Mistäänhän ei tietenkään löydy listaa kaikista niistä Rosan Aku Ankkaan kirjoittamissaan esittelyissä mainitsemista elokuvista (joista osaan hän on tarinoissaan siis viitannut.)?
« Viimeksi muokattu: 21.04.2009 klo 17:46:40 kirjoittanut Michael Alex Diana Riddle »
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #244 : 21.04.2009 klo 18:38:45 »
P.S.S. Mistäänhän ei tietenkään löydy listaa kaikista niistä Rosan Aku Ankkaan kirjoittamissaan esittelyissä mainitsemista elokuvista (joista osaan hän on tarinoissaan siis viitannut.)?

Olisi inhimillisesti mahdotonta poimia kaikkia elokuvaviittauksia itse tarinoista, sillä niitä on ilmeisesti niin paljon ja niin syvillä tasoilla, ettei kaikkia voi ymmärtää taatusti kukaan muu kuin Rosa itse (ja mahtaako enää itse muistaakaan kaikkia niitä?).

En muista, olenko jo tässä ketjussa maininnut tämän asian, mutta kerran mainitsin Donille, että pidin erityisesti Krakatau-tarinan ruudusta, jossa kapteeni erittäin synkkäilmeisenä ja tunteettoman näköisenä sanoo: "Itken. Itken kuin lapsi". Don sanoi tästä, että tämäkin repliikki on itse asiassa elokuvaviittaus, se oli sitaatti joltain hahmolta Peter Sellers -komediasta After the Fox. Sitä ei olisi voinut kontekstista millään ilveellä päätellä - ja lopulta melkein lause on niin yleispätevä, että olisiko kukaan muu mitenkään pystynyt muodostamaan tuota yhteyttä?

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #245 : 21.04.2009 klo 19:02:30 »
(ja mahtaako enää itse muistaakaan kaikkia niitä?).
-----
-----
että olisiko kukaan muu mitenkään pystynyt muodostamaan tuota yhteyttä?

Rosahan on kertonut ainakin Aku Ankka lehdessä aina tarinan esittämisen yhteydessä, mikäli jotain merkittäviä viittauksia on. Hän tekee sen noissa esittelyissään. Hyvänen aika, eikö kukaan lue niitä? Siis ne joissa aina kerrotaan tarinan D.U.C.K. ja muu yksityiskohta spoileri lopussa?

Jokatapauksessa, jos joku on koonnut, tai törmää johonkuhun joka on koonnut, nämä viittaukset jollekin internet sivulle, niin linkittäkööt ihmeessä tänne. Itseäni helpottaisi kummasti, koska suurin osa Rosan keräämistä, ja viittaamista elokuvista on vaikuttanut kiinnostavalta, jospa saisin tuon listan avulla mahdollisesti paikannettua jostain katsottavakseni edes osan niistä.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2009 klo 19:06:11 kirjoittanut Michael Alex Diana Riddle »

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #246 : 22.04.2009 klo 01:13:09 »
Kiitos tarkennuksesta. No, mielestäni nuo lyhärit yms. eivät hirveästi noita kaipaa. Pitkän seikkailutarinat tosin kyllä.

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #247 : 22.04.2009 klo 10:44:45 »
P.S. Sori, Kookos, mutta eikös Rosa kuitenkin ainakin etäisesti taas viitannut tuollakin kohdalla johonkin vanhaan elokuvaan? Mielestäni Barks-pastissi ei tuo kunniaa Rosalle. Onhan hän kuitenkin luonut/tuonut mukaan paljon omaakin. Barks tulkinta olisi mielestäni sopivampi. Elokuva viittauksissa elokuva tulkinta jne.

Vanhaan rainaanhan tuokin viittasi. Tästä voisi avata varsinaisen intertekstuaalisuus-debaatin, mutta sitä aihetta on taidettu käsitellä enemmän kuin tarpeeksi jo Kymmenen avataran aarre-kirjan esipuheissa ja Marja Ritolan pro gradussa.

Ja pastissi oli ihan läppä, tulkinta, kunnianosoitus, oma versio tai mikä tahansa muu sinne päin viittaava kelpaa mulle.
Kai Saarto

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #248 : 22.04.2009 klo 11:11:09 »
Olisi inhimillisesti mahdotonta poimia kaikkia elokuvaviittauksia itse tarinoista, sillä niitä on ilmeisesti niin paljon ja niin syvillä tasoilla, ettei kaikkia voi ymmärtää taatusti kukaan muu kuin Rosa itse (ja mahtaako enää itse muistaakaan kaikkia niitä?).

Juuri näin. Pitää muistaa että Rosa on vanhojen elokuvien vannoutunut harrastaja. Joskus nuorna miehenä hän oli asiantuntijana sarjakuvia, televisiota ja leffoja käsittelevässä radio-ohjelmassa yhdessä kaverinsa Ray Fousheen kanssa.

Jos kaikkien sarjoissa olevin elokuva- ja tv-viittausten etsiminen on mahdoton tehtävä, niin pelkästään Rosan suosikkileffojen ja sarjojen listaaminen olisi melko lailla iso urakka. Jos vaikka raaputtaisin vähän telkku-puolta näytiksi:

Top-listan kärkipäähän kuuluvat Gilligan's Island, Lost in Space ja The Prisoner (ja Patrick McGoohanin myös tähdittämät Ice Station Zebra, Danger Man/Secret Agent Man, jotka Rosa mielessään on rakentanut saman hahmon eri vaiheiksi). Television ahkeran seuraamisen Rosa lopetti vuoden 1979 tienoilla. Originaali Battle Star Galactica oli kutakuinkin viimeinen televisiosarja josta hän piti.  Sitten on Man from UNCLE. Star Trek-lainauksiakin olen joskus kuullut. 

Muutama vuosi sitten Donilla ja Annilla oli tapana katsoa lounasta syödessä vanhoja p2p-verkoista imuteltuja Adventures of Superman TV-episodeja, joita tähditti George Reeves.  :-)

Kai Saarto

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #249 : 22.04.2009 klo 13:37:10 »
Mikä ihme tarve kaikilla on näihin koviin kansiin? Niistä saa pipin sormiin. Rosa fani olen, mutta en vain ymmärrä, miksi pitäisi hankkia samat tarinat vielä uudenlaisessa paketissakin. Eriasia olisi, jos ei omistaisi tarinoita.
Ei ole tullut pipi sormiin, vaikka kaikki Rosani kovissa kansissa ovatkin. Sehän se paras formaatti on! Eli missään muussa muodossa minulla ei näitä ole, joten siksi kysyinkin.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #250 : 22.04.2009 klo 23:25:56 »
Jos kaikkien sarjoissa olevin elokuva- ja tv-viittausten etsiminen on mahdoton tehtävä, niin pelkästään Rosan suosikkileffojen ja sarjojen listaaminen olisi melko lailla iso urakka. Jos vaikka raaputtaisin vähän telkku-puolta näytiksi:

Edellä mainitun keskustelun yhteydessä muuten Rosa mainitsi, että juuri nyt Suomessa elokuvateattereissakin pyörivä Miyazakin animaatio Laputa on "parhaita elokuvia missään muodossa mitä olen koskaan nähnyt". (*)
Itse näin Laputan vasta vuosia myöhemmin, mutta ymmärsin yhteyden välittömästi: Laputa on vanhan hyvän ajan seikkailuelokuva, jossa on koskettavia, mutta myös paikoin humoristisia sävyjä, etenkin "konnien" hahmoissa. Minulle se toi välittömästi mieleen Don Rosan sarjakuvat, joissa tasapainotellaan samanlaisilla elementeillä.

Eli siis: jos pidät Don Rosan sarjakuvista, pidät todennäköisesti myös Laputasta.
Mene heti katsomaan ja/tai osta omaksi.

(*) Tästä taas minä sain aiheen ylpistyä, kun keksin pienen leffatrivia-knopin, jota Don itse ei ollut huomannut: Laputa on myös nimeltään se paikkakunta, jolle Tohtori Outolemmen lopussa pudotetaan atomipommi!

AT-Man

• Jäsen
« Vastaus #251 : 24.09.2009 klo 13:11:59 »
http://fi.wikipedia.org/wiki/Don_Rosan_Disney-tuotanto täältä nopeasti laskettuna kokoelmissa on vielä julkaisematta kymmenisen tarinaa, eli toivottavasti kaikki loput tulee sitten 2011 julkaistavaan kirjaan.

Joku täällä varmasti tietää miksi painos on myöhässä ja MILLOIN sitä saa kaupoista???
Kaeaek!

Mikkoeinari

• Jäsen
« Vastaus #252 : 05.10.2009 klo 07:51:11 »
Kuinka monta kovakantista Rosaa on ilmestynyt?? Muistelen itse että 8 mutta Caballeron alkupuheessa Rosa puhuu yhdeksännestä julkaisusta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #253 : 05.10.2009 klo 09:58:26 »
Kahdeksan noista tulee, vaikka kuinka laskisi. Ellei Elämä ja Teot 2 uudistettu painos laaatikossa ole vielä yksi.

1 Kadonneen kirjaston vartijat (1995)

2 Roope Ankan elämä ja teot (1997)

3 Sammon salaisuus (1999)

4 Temppeliherrojen kätketty kruunu (2001)

5 Kymmenen avataran aarre (2003)

6 Musta Ritari (2005)

7 Roope Ankan elämä ja teot 2 (2007)

8 Kolmen caballeron paluu (2009)

AT-Man

• Jäsen
« Vastaus #254 : 06.10.2009 klo 11:58:20 »
Viimeisestä kirjasta tullee Pako Kielletystä Laaksosta ja muita Don Rosan parhaita. Toinen järkevä vaihtoehto olisi Kirje Kotoa, kuulostaako yhtä myyvältä? Tuskin sentään Musta Ritari Slurppaa Jälleen :|
Kaeaek!