Kirjoittaja Aihe: Don Rosan parhaita -kirjasarja  (Luettu 50687 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Quack

• Jäsen
Vs: Don Rosan parhaita -kirjasarja
« Vastaus #165 : 05.10.2007 klo 15:27:07 »
Tosi hassua muuten, että tässäkin ketjussa on kärkkäästi haukuttu alkuperäisen julkaisun väritystä ja pikselöitymistä. Nyt, kun tuli uudistettu painos, jossa väritystä on muutettu, niin haukutaan yhtä kiivasti väritystä ja pikselöitymistä. Ja alkuperäinen julkaisu kehutaan maasta taivaisiin. Nyt, kun minulla ei ole enää alkuperästä, niin en pääse vertaamaan. Sanokaahan hyvät ihmiset, kummassa tuo pikselöityminen on oikeasti pahempaa? Väritys lienee enemmänkin makuasia.
Mä en oo haukkunut aikasempaa väritystä. Suurin osa tarinoista Roope Ankan Elämä ja Teot ensimmäisessä versiossa on väritetty hyvin, vähän ehkä liukuvärejä jossain. Tämä uusi väritys on laimea, tylsä ja epäaidon näköinen, kehnoin väritys mitä olen Ankka kirjoissa nähnyt. Vähäisen pikselöitymisen olisin sietänyt, se ei mua niin haittaa, mutta kun noin ruma väritys on, kirjat jäävät hyllylle. Odotan uusintapainoksia.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #166 : 05.10.2007 klo 15:28:39 »
Elämä ja teot -opuksen ykköspainoksen viiva on skarppia, partaveitsenterävää, ei pienintäkään vikaa.

Timo
Nyt jo uskon. Muistin siis väärin!

Tästä ei siis ainakaan voi tulla paranneltua versiota  :).
"Tex-tieteen yli-morisco"

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #167 : 05.10.2007 klo 15:49:07 »
Minulla on nyt uusi versio. Missä kohdin sitä pikselimössöä oikein on, kun ei satu silmiin?
Kaikissa kuvissa mitä itse katoin, sitä näkyi. Todella pientä oli. Samaa sarjaa kuin Vartijoiden rasteroituminen, kuten jo mainitsin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #168 : 05.10.2007 klo 17:05:48 »
Minä kävin katomassa tätä uutta Rosaa nyt sitten, molempia osia. Ei näkyny rasteria eikä pikseliä niillä sattumanvaraisesti aukaistuilla about parillakymmenellä sivulla. Oikein läheltä tihrustaessa saattoi muutamin paikoin nähdä hyvin minimaalista pikseliä. Aivan kelpo jälkeä minusta ja mulla on erittäin hyvä lähinäkö.

Timo

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Vastaus #169 : 05.10.2007 klo 18:15:26 »
Ei löydy, vaikka kuinka tihrustelisin. Olen käynyt läpi nyt ekan osan ensimmäiset kolme neljäsosaa. Näköni tosin ei ole parhaita, mutta väittäisin että tarkkaan katsoessa erottaisin. Liekö näistä sitten maanantaikappaleita liikkeellä?
Ei muuta kuin suurennuslasia kehiin ja hirveää valitusta toimittajalle.

Minä arvuuttelen, ostanko itselleni nuo vai odotanko että äiti ostaa mulle joululahjaksi. Vaikea valinta :D

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #170 : 05.10.2007 klo 19:29:13 »
Ei muuta kuin suurennuslasia kehiin ja hirveää valitusta toimittajalle.

joo ajattelin samaa eiköhän sitten taas löydy pikselii..... 8]
Je suis alle kuuden euron pizza!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #171 : 05.10.2007 klo 22:25:16 »
Näköni tosin ei ole parhaita, mutta väittäisin että tarkkaan katsoessa erottaisin.
Näkyy parhaiten katsottaessa esim. puhekuplien reunoja tai muita pyöreähköjä viivoja, jotka ovat valkoisella pohjalla. Semmoista ehkä 1/10 millin kokoista pikseliä näkyy.

Lainaus
Liekö näistä sitten maanantaikappaleita liikkeellä?
Siitä ei ole kyse. Jos pikseliä painetaan, niin sitä on sitten kaikissa, koska pikseli on tullut mukaan jo ennen kuin on tehty painopelti.

pasoleati

• Jäsen
« Vastaus #172 : 06.10.2007 klo 04:20:20 »
Kysymys kuuluu: jos "vanhalla" tekniikalla tehdyssä painoksessa ongelmia ei ole ja "uudella" tekniikalla tehdyssä on, niin miksi ylipäätään tämä uusi painos on tehty digip*skalla?

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #173 : 06.10.2007 klo 11:42:24 »
Kysymys kuuluu: jos "vanhalla" tekniikalla tehdyssä painoksessa ongelmia ei ole ja "uudella" tekniikalla tehdyssä on, niin miksi ylipäätään tämä uusi painos on tehty digip*skalla?

Näitä kannattaisi kysellä Sanoma oy:stä kun täällä ei käy ko. firman edustajaa! Yksi asia voi olla paperinlaatu, nyt kun se on tollaista ohutta, niin jospa se vaikuttaa, itse kaipaan kunnon paksua paperia, mistä mm. Minä Aku ja muut ko. sarjan kirjat oli aikoinaan tehty.

Nykykirjat ovat todellisia läpysköjä verrattuna vanhoihin, onkohan tää nykymallinen kirja tarkoitetty  uusavuttomille jotka eivät jaksa lukea paksua kirjaa?
Je suis alle kuuden euron pizza!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #174 : 06.10.2007 klo 14:41:17 »
Yksi syy voi olla se, että ekan painoksen filmejä ei enää ole saatavilla. Tietenkin uusi värityskin vaikuttaa asiaan eli luonnollisestikaan aikaisempia filmejä ei voi käyttää.
Yksi asia voi olla paperinlaatu, nyt kun se on tollaista ohutta, niin jospa se vaikuttaa, itse kaipaan kunnon paksua paperia, mistä mm. Minä Aku ja muut ko. sarjan kirjat oli aikoinaan tehty.
Paperin paksuus ei vaikuta siihen, näkyykö siinä pikseleitä. Se vaikuttaa jonkin verran, että onko paperi päällystettyä tms. vai ei ja jos, niin millä tavalla.

Sou94

• Jäsen
« Vastaus #175 : 07.10.2007 klo 16:01:36 »
Tulipa ostettua tuo Roope Ankan elämä ja teot 2, Kuopion suomalaisesta 29.95. Eipä tässä sitten muuta tällä erää.

Mikkoeinari

• Jäsen
« Vastaus #176 : 08.10.2007 klo 08:20:52 »
Roope Ankan Elämä ja Teot 2 oli Prismassa 25,90 tai 26,90 €. Ihan siedettävältä näytti jälki, ei tosin samalla tasolla kuin 1. kirjassa. Mukaan tarttui silti.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #177 : 08.10.2007 klo 09:06:13 »

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin digitekniikalla painokustannukset ovat halvempia kuin perinteisellä tekniikalla. Digitekniikalla painojäljen ei myöskään PITÄISI olla yhtään sen huonompaa. Se, että pikselöitymistä esiintyy, johtuu osaamattomuudesta tai välinpitämättömyydestä. Suurin syy pikselöitymiseen lienee liian alhaisella resoluutiolla skannaaminen. Korkeammalla resoluutiolla skannaaminen tulee ilmeisesti kalliimmaksi, koska se vie enemmän aikaa ja tilaa tietokoneelta. Ehkäpä Tanskan Egmontilla on se tilanne, että joku raukka joutuu tietyssä ajassa skannaamaan tietyn määrän sivuja, muuten tulee potkut ???.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #178 : 08.10.2007 klo 11:24:36 »
Jos olen ymmärtänyt oikein,
Et ole ymmärtänyt oikein. RAET:n ensimmäinen painos kuten tämä uusin versiokin on yhtälailla painettu offset-painossa. Painotekniikassa ei siis ole mitään eroa. Painopellit on mahdollisesti tehty eri tavoin (jos ensimmäisessä painoksessa käytettiin originaaleista kuvattuja filmejä, on pellit tehty niistä, mutta uudessa versiossa pellit on tehty joka tapauksessa suoraan tulostamalla), mutta se ei kummemmin vaikuta hintaan (suurin menoerä tässä työvaiheessa joka tapauksessa ovat painopellit itsessään, työntekijän palkkaus ei sitä kovin paljoa nosta).
Digipaino on kuitenkin halvempi kuin offset, kun puhutaan pienistä (alle 1000 joissain tapauksissa raja kulkee jo 500 kappaleessa) painoksista.

Lainaus
Suurin syy pikselöitymiseen lienee liian alhaisella resoluutiolla skannaaminen.
Tuskin, vaikka toki mahdollista. Resoluutiota voi vähentää myöhemmissäkin työvaihessa alkaen skannausten käsittelystä värittämiseen ja tekstaukseen asti. Viimeisenä homma voi mennä pipariksi vielä, kun tiedostot ripataan painopellille tulostettavaksi, mutta siinä vaiheessa harvemmin tulee kämmiä.

Lainaus
Korkeammalla resoluutiolla skannaaminen tulee ilmeisesti kalliimmaksi, koska se vie enemmän aikaa ja tilaa tietokoneelta.
Ei se merkittävää hintaeroa tuo. Kyseessähän on kuitenkin nimenomaan viivapiirrokset, jotka menevät hyvin pieneen tilaan, vaikka resoluutio olisikin suuri. Eikä siinä lopulta hirveästi aikaakaan voita, jos hieman pienemmällä resoluutiolla skannaa.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #179 : 08.10.2007 klo 12:07:14 »
Jaa, no sitten Pasoleatin lailla minäkin ihmettelen, että miksi digitekniikkaa käytetään.