Minä luotan kovasti Satunnäisen kävijän laajaan tietämykseen siinä, mitä tulee sarjakuviin noin yleisesti ja sitten tuohon kääntämiseen. Yritin pyytää häneltä pientä käännöstä, jonka olisin laittanut kvaakin Mustanaamio osioon, mutta hän kieltäytyi kohteliaasti. Samalla hän mainitsi minulle, että hän kääntää vakituisesti.
Kvaakissa on monia minua suurempia sarjistietäjiä. Täsmennän, että käännän aktiivisesti yhdistystoiminnassa. Tämän kerroin myös yksityisviestissäni Orjanille. En ole töissä käännösalalla. Jatka Orjan antaumuksellisena seikkailusarjojen tutkimista!

Colvin on aliarvostettu piirtäjä, mutta kuten Fillaristi ja Tertsi mainitsivat, välillä hän loi niin epäsuhtaisia hahmoja, että en ole viitsinyt kerätä kaikkia hänen taiteilemiaan seikkailuita.
Selailin uusinta RUOTSINKIELISTÄ Agent X9:ää ja voi hyvät hyssykät kun oli hienon näköistä:
Romeron ensimmäinen kokonaan piirtämä seikkailu Willie the Djinn!! Leikkaamaton, alkuperäinen ruutujako, viimeisen päälle skarppia viivaa (liekö hiukan jopa retusoitu?). Näin olisi pitänyt kohdella Jim Holdawaynkin strippejä.
Joo, ruotsalaiset aloittivat nyt AX9:ssä Romeron Modestyjen julkaisemisen kronologisesti kokonaisina strippeinä. Käsittääkseni lähdeaineistona eivät enää ole skannatut originaalit. Mukavaa kun viivat ovat silti selkeät. Montako strippiä lehdessä on per sivu?
Tapojeni mukaisesti pientä nillitystä: Stripit ois voineet olla isompiakin, mutta ne eivät olisi silloin sopineet lehden sivuille.
Ideana juuri on ollut säästää lehdessä tilaa muille sarjoille. Itse Modesty on pakko pitää, koska ilman sitä Agent X9:t eivät myy läheskään yhtä hyvin. Luin viime vuonna joltain ruotsalaiselta foorumilta ei-Modesty-numeroiden myyntimääristä vuonna 2008 ennen kuin Holdawayta aloitettiin Ruotsissa alusta, ja ero Modestyä sisältäviin oli huomattava. Hyvä kun nyt on keksitty lisäarvo (kokonaiset stripit) tälle Modestyjen uudelleenveivaamiselle, mutta mahtaakohan sama toimia seitsemän vuoden kuluttua enää kun ruotsalaiset saavat kaikki seikkailut taas ympäri. Arvelelen, että ei.