Äänestys

Teetkö itse sarjakuvia?

Koko ajan!
37 (34.9%)
Satunaisesti!
29 (27.4%)
Koitin joskus, mutta ei...
25 (23.6%)
En koskaan.
15 (14.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 96

Kirjoittaja Aihe: Tekijä vai lukija!  (Luettu 9958 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Tekijä vai lukija!
« : 23.11.2003 klo 15:12:30 »
Haluaisin kartoitaa Kvaakkilaisten tilannetta: Kuinka moni täältä todella tekee sarjiksia piirtäen, käsikirjoittaen tai muuten?

Voikaa hyvin ja vastatkaa ahkerasti!

Hazart

Esa

• Jäsen
Re:Tekijä vai lukija!
« Vastaus #1 : 23.11.2003 klo 18:15:14 »
Satunnaisesti. Siis TOSI satunnaisesti. Viimeksi taisin piirtää pari viikkoa sitten. :)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #2 : 23.11.2003 klo 18:17:06 »
"Mitä teet" ja "virallisessa esittelysäikeessä" tätä asiaa voi myös tutkiskella.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Gamma

• Jäsen
  • Miu
« Vastaus #3 : 23.11.2003 klo 23:37:27 »
Ma haluaisin piirtää sarjakuvaa, mutta en koskaan milloinkaan usko keksiväni tarpeeksi loisteliasta ideaa toteutettavaksi. Sen pitäisi olla oivaltava ja ennennäkemätön ja 100% minulta itseltäni peräisin...

Tämä siitäkin huolimatta, että Suomessa voi tulla supersuosituksi sarjakuvalla, joka on sekä huonosti piirretty että täysin vailla ideaa  ;D

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #4 : 24.11.2003 klo 01:04:36 »
Ma haluaisin piirtää sarjakuvaa, mutta en koskaan milloinkaan usko keksiväni tarpeeksi loisteliasta ideaa toteutettavaksi. Sen pitäisi olla oivaltava ja ennennäkemätön ja 100% minulta itseltäni peräisin...

Tämä siitäkin huolimatta, että Suomessa voi tulla supersuosituksi sarjakuvalla, joka on sekä huonosti piirretty että täysin vailla ideaa  ;D

Kovat on vaatimukset itselläsi ja jos et yhtään löysää suitsia niin tuskin saatkaan mitään aikaiseksi. Parasta olisi varmaan alkaa tekemään ja kokeilemaan. Sitä kautta oppii löytämään oman juttunsa. Oikotietä ei ole.

Ja tuohon jälkimmäiseen kappaleeseen: Sanoit jotain, mitä minäkin olen halunnut sanoa, mutta en ole uskaltanut... en täällä...

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #5 : 24.11.2003 klo 11:50:13 »
Tekijä ja lukija.

Teen sarjakuvia kohtalaisen säännöllisesti. Tällä hetkellä on taukoa, koska tarvitsen jatkaakesi uusia kalliita kyniä ja rahat on loppu.

Enää en kuitenkaan piirrä niin paljoa, kuin pienenä poikana, koska vapaa-aikaa on vähemmän, eikä sitä kaikkea viitsi millään kuluttää yksin kotona istumalla... ja sarjakuvien tekokin on jo aika työlästä, kun enää ei mene itseltäkään ihan mikä tahansa idea/piirros läpi.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #6 : 24.11.2003 klo 13:00:00 »
Olen koittanut monesti ja aina halunnut, mutta ei vain onnistu. Olen yrittänyt käsin ja tietokoneellakin, mutta ei. Vaikka hallitsen aika hyvin Photarin käytön niin en osaa kuitenkaan piirtää. Olen aina ollut kiinnostunut sarjakuvista ja omistan, ostan, lainaan ja luen niitä aika paljon. Kuten myös muuta kirjallisuutta.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2003 klo 13:01:56 kirjoittanut Stormy »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #7 : 24.11.2003 klo 13:36:58 »
Olen koittanut monesti ja aina halunnut, mutta ei vain onnistu. Olen yrittänyt käsin ja tietokoneellakin, mutta ei. Vaikka hallitsen aika hyvin Photarin käytön niin en osaa kuitenkaan piirtää.

Osta tai lainaa kirjastosta joku kirja, joka lähtee perusteista. Minulla on kirjahylly täynnä tällaisia. Harva sitä suoralta kädeltä osaa. Piirtäminen on opeteltavissa ja kaikki oppivat tekniikan. Se, että saa jotain omaperäistä aikaan onkin sitten toinen juttu.

Älä luovuta!

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #8 : 24.11.2003 klo 14:26:22 »
Tekijä enemmän kuin lukija jos sillä tarkoitetaan sitä kumpaan käyttää enemmän aikaa päivittäin.
Nykyään tulee tehtyä enenevässä määrin käsikirjoituksia kun taas piirtämispuoli tökkii. Toiveissa olisikin päästä tekemään yhteistyötä hyvien piirtäjien kanssa (LUE: joku tekemään se likainen työ)kun kärsivällisyys tahtoo loppua tasan siihen kun on saanut hahmot, tarinan, dialogin ja ruutujaon valmiiksi.
Nimim. kaksi albumia jo "valmiina"

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #9 : 24.11.2003 klo 14:33:05 »
Tekijä enemmän kuin lukija jos sillä tarkoitetaan sitä kumpaan käyttää enemmän aikaa päivittäin.

Juup jotain sinnepäin tarkoitin. Halusin lähinnä selvittää, että kuinka iso osa myös tekee sarjakuvia täällä, eivätkä ainoastaan lue niitä. Hiukan kehno oli tuo minun kysymyksen asettelu.

Kiitos ahkerasta vastaamisesta ja lisää saapi laittaa, jotta saadaan hyvä otos.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2003 klo 14:33:35 kirjoittanut Hazart »

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #10 : 24.11.2003 klo 15:42:18 »
Kaikki luominen vaatii viitseliäisyyttä ja energiaa ennen muuta. Kumpaakaan ei minulta löydy nykyisin  ;D

Joskus kokeilin jotain pientä mutta tyssäsi siihen kun nuo maisemat yms. eksteriöörit(?) eivät oikein tuppaa luonnistumaan, taitaa tuo kolmiulotteinen hahmotuskykyni olla hieman heikonlainen. Toki harjoittelemalla oppisi en kiellä mutta ei se ole sama asia kuin luontainen taito nähdä asiat ja osata siirtää niitä paperille kuvallisessa muodossa.

Kirjan kirjoittaminen olisikin sitten eri asia ja monesti ollut harkinnassa - mutta kun tahtoo olla niin letkeää tämä elo ettei sitä viitsi pilata turhalla tekemisellä.

Ehkä sitten joskus kun minulla on todella jotain sanottavaa maailmanmenosta eikä vain yleistä päivittelyä niin tartun sulkakynääni uudelleen. Niin...ja sarjakuviahan voi myös käsikirjoittaa vaikkei piirtää osaisikaan...

Jaarin jaarin jaarittelin.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #11 : 24.11.2003 klo 15:53:37 »
juu... ei oo laiskojen hommaa  ;)

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #12 : 27.12.2003 klo 11:40:37 »
Uutta matskua tulee ulos tälläkin hetkellä (piirtelen nytkin) ja luen myös paljon (uusimpana villityksena Tex Willereiden keräily) eli olen tekijä sekä lukija.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #13 : 27.12.2003 klo 12:24:15 »
Olen molempia, mutta teen sarjakuvia päivittäin. Eivätpähän ne mitään mestariteoksia ole, mutta onpahan jotain kivaa tekemistä :)

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #14 : 27.12.2003 klo 14:47:59 »
Piirtelen sarjakuvaa vähän miten (milloin) sattuu, mutta pistin kuitenkin 'koko ajan' koska silloinkin kun en piirrä suoranaisesti sarjakuvaa, harjoittelen tulevaa massiivista, eeppistä, ikuista sarjakuvaprojektiani varten. ;) Olen ikuinen harjoittelija..

Tälläkin hetkellä on menossa harjoitus "Miten piirrät nopeasti ja huonosti yhtä aikaa". Sen jälkeen odottaa "Miten tuhoat kaikki todisteet aikaansaannoksistasi vähimmällä mahdollisella melulla ja vaivalla".

En tyydy tekemään vähempää kuin käsikirjoittamaan, piirtämään ja tussaamaan itse ideoimani sarjakuvat.. Ja luultavasti siksi mitään en olekaan saanut aikaiseksi/julkaistuksi.