Kirjoittaja Aihe: Omakustanne/ Digi- vai offsetpaino, myyminen  (Luettu 30280 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kaltsu

• Jäsen
Re:Omakustanteen teko
« Vastaus #60 : 14.01.2004 klo 18:27:41 »
Jep jep. Yksinkertasen mustavalkolehden takia ei todellakaan kannata painopaikkoihin turvautua. Tässä meikäläisen vinkkejä omakustantamiseen.

Kysykää vanhemmiltanne, töissäkäyviltä ystäviltänne tai keltä hyvänsä tarpeeksi läheiseltä taholta onko heillä töissään (tai missään) kopiokonetta. Omanki opiskelu- tahi duunipaikan tilanne kannattaa tarkistaa. Nuoriso- tai kulttuuritoimistot saattavat myös olla hyvin auliita avustamaan pienimuotoisia kultturitekoja. Sit vaan röyhkeästi kysymään jotta saako sillä valokopiokoneella ottaa muutaman kopion ja jää vaikka yötä myöten kopsailemaan mikäli suurempaa painosta kaipailee.

Kannattaa olla tarkkana koneen kunnon kanssa. Lähes offset-tasoista jälkeä tulee jos kopiokone vain on kunnossa. Mustan kuuluu olla mustaa ja valkoisen valkoista. Minkäänlaista harmaata ei saisi kopioihin tulla ja ero mustan sekä valkoisen välillä kuuluu olla ehyt ynnä partaveitsen terävä. Jälkeen pystyy hiukkasen itsekin vaikuttamaan. Koneen ohessa on yleensä ohjekirjanen josta voi katsoa putsausohjeita ja mustejauhoa tulee säiliöissä luonnollisesti olla enemmän kuin muutama hitunen. Säätäkää tummuusaste mieleiseksenne itse älkääkä luottako koneen automaattisäätöön.

Sitä ohjekirjasta kannattaa muutenki vilkuilla jos on epävarma osaamisestaan. Jos koneella saa kakspuoleisia kopioita ja lajittelun, sen parempi, mut ilmanki pärjää. Sitä oppii nopeasti laittamaan toiselta puolelta kopioidut arkit takas koneeseen niin päin että toinen puoli todellakin kopioituu toiselle puolelle ja oikeinpäin. Antakaa arkkien vain jähtyä kunnolla ennenkuin tähän ryhdytte niin vältytte ylenmääräisiltä tukoksilta tai ryttyisiltä papereilta.

Sit kotiin kasailemaan ja nitomaan arkeista maailman hienoimpia lehtiä. Nauttikaa vastakopioitujen tuotostenne tuoksusta ja kiillosta. Nauttikaa viivojenne puhtaudesta ja kauneudesta. Sitä hetkeä ei moni asia tässä maailmassa voita.

Ihan lopuks vielä muistakaa että kun ootte ilmaseks saanu lehdet kopioitua, niistä on aika törkeetä kiskoa mitään riistohintoja. Pientä nimellistä korvausta toki voi vaivojensa palkkioksi pyytää mut pysykää kohtuuden rajoissa. Tai voihan sitä rikastumistakin yrittää mut melkosen tuhoontuomittua ja naurettavaa se minusta on.

nissen

• Vieras
Re:Omakustanteen teko
« Vastaus #61 : 14.01.2004 klo 21:48:06 »

Taiteen ystävä

• Vieras
Re: Omakustanne/ Digi- vai offsetpaino, myyminen
« Vastaus #62 : 30.08.2005 klo 18:20:47 »
Moi!
Minun on lähes pakko osallistua tähän keskusteluun. Onko joukossa oikeasti ihmisiä jotka haluaisi tehdä omakustanteen? (esim 1-10 kpl) Minulla on digipainokone itselläni ja voisin ihan taiteen nimissä auttaa halukkaita eteenpäin. Lasken ns. omakustannehinnan teille niin ei luulisi hinnan olevan esteenä. Itse olen tehnyt usein niin että kannet on nelivärisiä ja kaikki muu mustavalkoisena. Olen suht kiireinen mutta koska luonteeni on hieman taiteilijaan vivahtava voisin mielelläni tehdä teille omakustanteita aina kun aika sallii. Onko kiinnostuneita asiasta?
Esimerkki sarjakuva
Määrä 10 kpl
Koko A5
Laajuus 16-sivua
Kannet 1/1
Sisus 1/1
Hinta 4,00 €

Hinta tarkoittaa että leikkaatte itse lehden muotoonsa. Tietysti postikulut lisätään hintaan.Ja toivottavasti tiedostot ovat niitä paljon puhuttuja painovalmiita...(edes kasassa pysyviä tiedostoja...=) )

Ilmoitelkaa jos on kiinnostusta asiaa kohtaan....=)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #63 : 02.09.2005 klo 14:28:19 »
Eikös tuo neljä euroa ole aika järkyttävän iso hinta 16-sivuisesta mustavalkoisesta A5-lärpäkkeestä. Ei taida edes puolta olla tuosta monessa digipainossa kaksi kertaa isompi (sivumäärä) lehti ja jälkikäsittelykin on mukana. Itse asiassa tiedän paikkoja, missä saa tuon kokoisen lehden nelivärisenä puolella tuosta hinnasta (+jälkikäsittely).
Ilmeisesti kuitenkin lisäät ekstraa noin pieneen painosmäärään? Mitä tuo sama maksaisi esim. sadan kappaleen painoksena?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #64 : 02.09.2005 klo 14:45:51 »
Eikös tuo neljä euroa ole aika järkyttävän iso hinta 16-sivuisesta mustavalkoisesta A5-lärpäkkeestä.

eikös se ollut kymmenestä kappaleesta , eli 40 senttiä/lehti ( 5 snt/A4 ? )
Samaa hintaluokkaa oli Helsingin Yliopiston korttikopiot takavuosina.

Mistä puheen ollen - Onko kukaan ajantasalla noiden Yliopiston kopioiden suhteen?
Vieläkö vanha korttisysteemi pyörii ?
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #65 : 02.09.2005 klo 14:50:55 »
eikös se ollut kymmenestä kappaleesta , eli 40 senttiä/lehti ( 5 snt/A4 ? )
Samaa hintaluokkaa oli Helsingin Yliopiston korttikopiot takavuosina.
Aivan. Ajattelin tuon pienessä päässäni väärinpäin eli että neljä euroa olisi ollut kappalehinta. Kokonaishintana se sen sijaan on ihan hyvä hinta, mikäli kyseessä on oikeasti digipainokone eikä vain kopiokone (merkkikoneissa kun yleensä on valmistajan puolelta tietty vakihinta/arkki (sisältää painojauheen ja huollon), minkä päälle tulee sitten vielä firman oma hinta).
Mutta unohtakaa aikaisempi viestini.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #66 : 02.09.2005 klo 14:53:19 »
Oliko tuo siis neljä euroa kymmenestä 16 sivuisesta A5 lehdykästä?
(eikun tämä pitikin jo unohtaa...)

Itse olen hakemassa painoa 44 1/1 sivua + nelivärikannet B5 kokoiselle lehdykälle jossa olen jo päässyt alle neljän euron per lehti. Täytyy antaa pisteet siitä että kysyivät pitääkö tulla valmiiksi sarjakuvafestareille (ei tarvitse. Ei ehdi sikseen). Oma omakustanne taitaa olla liian iso juttu Taiteen ystävälle. No jos teen painossa niin saahan sentään joku tästä sitten ihan palkkaakin.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2005 klo 14:54:58 kirjoittanut Tero Mäntylä »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #67 : 02.09.2005 klo 15:13:49 »
Kopioin tämän viestini tännekin:
Esim. digipainamisesta: Ankkalinnan Pamaus -fanzinea 300 kpl painos 44 s. B5 -koossa (ns. "ankka-koko") 300 euroa, eli 1 ekpl. Turun Yliopiston Digipaino.

Värikansilla hintaa varmaan tulee enemmän.

Timo

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #68 : 08.09.2005 klo 14:34:09 »
Ei paha, ei paha tuo Turun tarjous...

Kokemusta löytyy meikäläisellä nyt Lasipalatsin Kirja kerrallaan -systeemistä sekä Tampereen Cityoffsetista, jossa painatin gradut taannoin. Kirja kerrallaan'ssa tekijä on sidottu kolmeen valmiiseen kokoon sekä perusfontteihin, Cityoffsetissa taas oli rajaton liikkumavara. Cityoffset oli ehkä hivenen halvempi, kaikki riippuu tosin kappalemääristä, paperilaaduista ja sen sellaisista.

Kallistun Mansen puolelle tässä. Helsingin mallissa jouduin maksamaan etukäteen, oli laskussa eräpäivät ja kaikki, mutta kirjojen toimitus myöhästyi pari viikkoa sovitusta. Reilu meininki! Hintakaan ei ollut neuvoteltavissa, koska on hiukan junttia tinkiä, tiätsä. Tampereen päässä oli flexiibeliyttä, kirjat valmistuivat viikkoa ennen kuin olin odottanut, paketti sisälsi vielä kotiinkannon, tarvittaessa soiteltiin oikein puhelimella, ihmiseltä ihmiselle!!! Kuljetusfirman touhu tietenkin oli tuttua haistapaska-manjaanaa, mutta sehän ei ollut painon vika: joutui painotalon täti pyytelemään anteeksi muiden puolesta.

Mutta sitten: ***OTTAKAA_AINA_SE_KOEVEDOS!*** Tapaukseni ei ollut mikään maailmanloppu, mutta kyllä se aina korpeaa, kun ensin käyttää miljoona työtuntia hiomiseen, ja sitten joku ulkopuolinen koskee työhösi, seurauksena epätyydyttävä tulos. Painaja joutui pienentämään kannen selkämyksen fonttia, sillä seurauksella, että selkämys, juuri se ensimmäinen osa, jonka kirjasta näet, on päin persettä.

Kaikki pitää aina tehdä itse.

Mutta Offset oli muuten tosi jees. Siellä on kivoja tätejä, ja tiedostoista sai painoon kelpaavat PDF-versiot. Lisäksi pikkuhiomiset + tekstitiedoston sivunumeroinnin sai samaan hintaan, mikä ei ole vähän: oletteko koskaan tapelleet päiväkausia tekstinkäsittelyn sivunumeroinnin perseestäolevuuden kanssa?

Taiteen ystävä

• Vieras
« Vastaus #69 : 20.09.2005 klo 01:49:42 »
Moi!
Minun on lähes pakko osallistua tähän keskusteluun. Onko joukossa oikeasti ihmisiä jotka haluaisi tehdä omakustanteen? (esim 1-10 kpl) Minulla on digipainokone itselläni ja voisin ihan taiteen nimissä auttaa halukkaita eteenpäin. Lasken ns. omakustannehinnan teille niin ei luulisi hinnan olevan esteenä. Itse olen tehnyt usein niin että kannet on nelivärisiä ja kaikki muu mustavalkoisena. Olen suht kiireinen mutta koska luonteeni on hieman taiteilijaan vivahtava voisin mielelläni tehdä teille omakustanteita aina kun aika sallii. Onko kiinnostuneita asiasta?
Esimerkki sarjakuva
Määrä 10 kpl
Koko A5
Laajuus 16-sivua
Kannet 1/1
Sisus 1/1
Hinta 4,00 €

Hinta tarkoittaa että leikkaatte itse lehden muotoonsa. Tietysti postikulut lisätään hintaan.Ja toivottavasti tiedostot ovat niitä paljon puhuttuja painovalmiita...(edes kasassa pysyviä tiedostoja...=) )

Ilmoitelkaa jos on kiinnostusta asiaa kohtaan....=)

Joo eli hinta on siis nimenomaan 10 kappaleelle, eli 0,40€ / kpl.

Ja kyseessä on oikea digikone ei kopiokone.:)

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #70 : 09.11.2005 klo 12:32:25 »
Muistakaapa sitten arvioida myös painosmäärän suuruus suhteessa myyntihintaan. Liian pieniä painoksiakaan ei kannata tehdä. Kun painosmäärä kasvaa, painokulut vähenevät.  Tuommoinen 500 kpl on omasta mielestäni aika max. omakustanteelle, jos sitä muun työ ohessa kauppaatte. Pitäisi varmaan kvaakkiin perustaa joku "golden products" -tyylinen pyramidiliikeverkosto...

1 myyjä / julkaisija 500 kpl
myy itse 100 kpl, hankkii 2 myyjää, ottaa 30% välistä, myy näille 200 + 200,
2 myyjää hankkii yht. 4 myyjää, ottavat 20% välistä, myyvät 50+50+50+50
4 myyjää hankkii 8 myyjää, ottavat 10% välistä....
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #71 : 09.11.2005 klo 12:40:12 »
Muistakaapa sitten arvioida myös painosmäärän suuruus suhteessa myyntihintaan. Liian pieniä painoksiakaan ei kannata tehdä. Kun painosmäärä kasvaa, painokulut vähenevät.
Paitsi että digipainoa tämä ei hirveän paljon koske. Käytännössä digipainossa jokainen kappale maksaa saman verran. Eroa hintaan tuo siis lähinnä painajan palkka, joka on sidottu painoksen määrään (=pienempää painosta tulostaa vähemmän aikaa kuin isoa painosta).

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #72 : 09.11.2005 klo 12:44:18 »
Paitsi että digipainoa tämä ei hirveän paljon koske. Käytännössä digipainossa jokainen kappale maksaa saman verran. Eroa hintaan tuo siis lähinnä painajan palkka, joka on sidottu painoksen määrään (=pienempää painosta tulostaa vähemmän aikaa kuin isoa painosta).

Periaatteessa kyllä näin, mutta silti painoissa ON eroja. Suhteessa 500 kpl maksaa diginäkin vähemmän kuin 200. Tiedä sitten miksi. Tarjous kannattaa aina pyytää.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #73 : 09.11.2005 klo 12:49:31 »
Periaatteessa kyllä näin, mutta silti painoissa ON eroja. Suhteessa 500 kpl maksaa diginäkin vähemmän kuin 200. Tiedä sitten miksi. Tarjous kannattaa aina pyytää.
Juu, eroja on ja onhan niillä toki muitakin kuluja kuin pelkkä painokoneen kulut. Yleensähän tosiaan monistamoissa ja digipainoissa taitaa olla porrastettu hinnasto. Eli yhden kopion hinta laskee, mitä isomman määrän kopioita ottaa. Ehkä siinä otetaan huomioon pieni määrä koevedoksia ja makkeleita tms.

Tuukka Virtaperko

• Jäsen
« Vastaus #74 : 06.02.2006 klo 23:23:37 »
Mielenkiintoinen threadi. Minä etsin painopaikkoja pelkästään netistä ja löysin vain kaksi, joista toinen oli tuo Kirja kerrallaan -juttu. Olisin teettämässä vähän päälle 120-sivuista albumia väh. 100 kappaleen painoksen (enemmänkin mikäli rahani riittävät), kauttaaltaan mustavalko ja koko olisi vaakatasossa oleva A5. Minulla olisi A4-kopioihin kykenevän kopiokoneen ja skannerin käyttöön mahdollisuus, mutta se olisi aika iso projekti ja milläs niin paksun kirjan sidot? Et nitomalla ainakaan.

Pitänee siis ottaa yhteyttä johonkin painoon, mielellään lähempänä kuin kauempana sijaitsevaan. Asun Mäntässä joka on melko lailla Tampereen ja Jyväskylän puolessavälissä. Täällä threadissa on mainittu muutama paino, mutta pitäisi kai tietää useampia että voisi vähän kilpailuttaa. Miten tuollaisia painofirmoja oikein etsitään? Missä ne ilmoittelevat itsestään?

Tietokoneen kanssa olen kohtuullisen näppärä, joten voisin varmaan säästää kuluja tekemällä pdf- tai muita tiedostoja. Onko mikään noista ohjelmista ilmainen? Entä kuinka paljon omien pdf-tiedostojen tekeminen kustannuksiin oikeastaan vaikuttaisi, esimerkiksi tässä minun projektissani?