Reilu vuosi sitten gradua tehdessäni sain inspiraation laskea, listata ja muutenkin käydä sarjiskokoelmani läpi. Tällä hetkellä listalla on 2436 amerikkalaista lehteä. Näistä 1413 on Marveleita. Loput Marvel/Epic-lehtiä, DC:tä ja eri independent/underground-lehtiä tai sekalaisia fanzineita.
Ulkomaisia albumeita minulla on yhteensä 132 (joista Marveleita vain 27.)
Kotimaisia pikkulehtiä minulle on kertynyt 444 tsibaletta, albumeita tai pokkareita 143.
Näiden lisäksi tietysti Aku Ankkoja (lehtien vuosikertoja, taskukirjoja, AA:n Parhaita…), Tinttejä ja muita sekalaisia lehtiä/albumeita, jotka ovat vielä kotona vanhempien ilona.
Lehtiä olen ostellut – kaudesta riippuen - joko hahmon, sarjan tai tekijän perusteella. Samoin – kaudesta riippuen - lehtiä on tullut keräiltyä ja joskus niitä on vaan kertynyt. Marveleita olen kai ostellut enemmänkin sarjan tai hahmon perusteella, mutta huomasin, että minulle on kertynyt ihan kivasti Byrnen 70- ja 80-lukujen tuotantoa, esim. Marvel Team-Upit (1 puuttuu), FF:iä (myös 1 puuttuu), Iron Fistejä (3 puuttuu), Championsit sekä eri lehtien yksittäisiä numeroita. Suosikkini Marveleista on kuitenkin Steve Gerberin 70-luvun Howard the Duck. DC-lehtien kohdalla hankintapolitiikka minulla näyttää määräytyneen enemmänkin tekijän mukaan, esim. 80-luvun erinomaisina uusintapainoksina on tullut hankittua mm. Neal Adamsia ja Berni Wrightsonia. Myös Alan Mooren ja Neil Gaimanin tuotoksia on kertynyt. Oma lempparini näistä taitaa olla Mooren V for Vendetta.
Indie-puolelta löytyy mm. Vaughn Bodén Cheech Wizardeja, Chaykinin American Flaggit, Chadwickin Concretet (pari puuttuu), Baggen Hatet, Mooren ja Gaimanin Miraclemanit (5 puuttuu) sekä melkein kaikki Groot sekä erinäisiä, Wally Woodin, Jeff Jonesin tuotoksia.
Albumeista mainittakoon vaikkapa Titan Booksin yhdeksän Modesty Blaisea.
Kotimaisista maininnan ansaitsevat varmaankin Ihmesarjat, joita tällä hetkellä on 27 lehteä ja lisää tulee, kun saan niitä lunastettua. Conanit löytyvät 70-luvun puolenvälin lehdistä uusimpaan. Albbarien puolella taas on lähinnä muuta kuin supersankareita, esim. Corto Malteset, Lassit ja Leevit, ekat Krampit/Nyrjähdykset ja muutama Joonas. Viime kesänä sain kanssa hankittua viimeisen puuttuvan Veikko, Tette ja Jykke-albumin.
”Uusia” uusia lehtiä ostan nykyään, paria kotimaista julkaisua lukuun ottamatta, hyvin vähän. Kokoelmani (jenkkilehdet) painottuukin 70- ja 80-lukuihin. 60-luvun lehtiä minulla on ehkä satakunta ja 90-luvusta ylöspäin varmaan joku parisataa. Olen lopettanut uusien lehtien oston viimeisen kymmenen vuoden aikana muutamaankin kertaan, enkä ole saanut niistä enää sen jälkeen kunnolla otetta. Sama on ollut kotimaisten julkaisujen kanssa. Uusien lehtien oston lopetin, kun keskityin jenkkilehtiin ja mm. Ihmeneloset, Hulkit sekä Ryhmä-X:t tuli jossain vaiheessa myös myytyä pois. Tosin olen hankkinut niitä viime vuosina uudelleen paremmassa kunnossa.