Äänestys

Eli montako sarjakuvaa sinulla on ?

1-50
9 (4.2%)
50-100
11 (5.2%)
100-300
23 (10.8%)
300-500
28 (13.1%)
>750
17 (8%)
750-1000
19 (8.9%)
>2000
27 (12.7%)
2000-5000
35 (16.4%)
5000-10000
25 (11.7%)
10000-20000
14 (6.6%)
20000-50000
3 (1.4%)
<50000
2 (0.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 185

Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakokoelmasi  (Luettu 140664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #150 : 28.06.2006 klo 20:41:41 »
Lähinnä Suurin keräilynkohde on nimenomaan kotimaiset omakustanteet ja sekin pääosin 70-luvun lopusta 90 luvun loppuun jonka jälkeen tunnelma on hieman muuttunut ammattimaisen jäljen korvatessa kopiokone räkäisyt. Lähinnä tuolta aikaväliltä on n. 1000 julkaisua.

EDIT: kiinnostaisi tietää kerääkö joku muu "tosissaan" omakustanteita, kun tuntuu olevan sen verran hyljeksittyä tavaraa..
Mulla on ehkä n.2 hyllymetriä, riippuu vähän miten laskee seurojen lehdet, muut kuin puhtaat sarjisomakustanteet ja kaiken maailman pikku-pikku läsyt (siis A6 ja sitä pienemmät). Painottuu suurin piirtein vuosiin 1979-1995. Tuon jälkeen olen ollut hieman nirppanokka enkä ole kaikkea eteen tullutta haalinut. Kotimaiset albumit (myös omakustanteet) on sit erikseen. Kappalemääristä eos.

Kannattaa myös tsekata mitä Sarjakuvaseuran suht edustavista kokoelmista löytyy tältä saralta. http://www.nordicomics.net

Saapa nähdä toteutuuko Ruotsin mallin mukainen suomalainen Fanzine index ikinä? Muutaman kerranhan tätä on viritelty, mutta...
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

jhkj

• Jäsen
« Vastaus #151 : 14.07.2006 klo 13:33:14 »
Sarjiksia on tuhansia. Lopetin laskemisen n. 5000 kohdilla 90-luvun puolivälissä. Sen jälkeen vaan on tullut kamaa lisää. Kulutan aikaani ennemmin lukemiseen kun laskemiseen :)

Mutta nyt olen ajatellut hommata jonkinlaisen arkistointisoftan jotta voisin päivittää kokoelmat. Sopivaa tosin ei vielä ole löytynyt koska käytän mäkkiä. Mut jos jollain olisi hyvviä ehdotuksia niin antaa palaa.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #152 : 19.07.2006 klo 02:29:19 »

EDIT: kiinnostaisi tietää kerääkö joku muu "tosissaan" omakustanteita, kun tuntuu olevan sen verran hyljeksittyä tavaraa..

Varmaan kaikki meistä jotka tosissaan harrasti sarjakuvia 80-luvulla yritti haalia kattavasti (varojensa mukaan) sen mikä oli kiinnostavaa ja osti velvollisuudesta jotain paskaakin. Kaikki ne on tallella minulla, esim. Suuret Kurpitsat enkä usko olevani kovinkaan ainutlaatuinen
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #153 : 04.10.2006 klo 20:51:10 »
Mutta nyt olen ajatellut hommata jonkinlaisen arkistointisoftan jotta voisin päivittää kokoelmat. Sopivaa tosin ei vielä ole löytynyt koska käytän mäkkiä. Mut jos jollain olisi hyvviä ehdotuksia niin antaa palaa.
Tämä nyt ei varsinaisesti juurikaan auta mutta jossain sarjakuva-alan jenkkilehdessä muistan nähneeni mainoksia tuollaisista ohjelmista. Tosin luultavimmin ovat PuuCeelle eikä Mäkille.

Vahva mielukuva on siitä että noissa olisi kaiketi ollut jonkinlainen tietokanta lehdille mikä tietenkin tarkoittaa jenkkilehtiä. Mutta mielikuva voipi olla täysin väärä.

Flemming Andersen

• Vieras
« Vastaus #154 : 11.10.2006 klo 20:29:13 »
Itse en ole sarjakuvia hirveästi ostellut, mutta hyllyt ovat toki täynnä, enimmäkseen ankkaa. Suurimman osan lukemistani sarjiksistani olen lainannut.

Kivik

• Paha Kissa
  • Jäsen
« Vastaus #155 : 12.10.2006 klo 01:50:11 »
Huomattavasti yli 2000 kpl. Juuri mittasin hyllymetreissä - oli yli 11 metriä. Ainakin puolet Marvel ja DC-tuotantoa. Ai niin, nyt muistinkin: lehtien takana on vielä omissa pusseissaan Aku Ankka-nipppuja parikymmentä. Niistä voi tulla yksi metri lisää.
"Sata taiteilijaa aikoo kiertää kymmenen päivää ympäri maata puhumassa rauhan puolesta. Jos siinä junassa säilyy rauha ja kaikki sata tulevat elävinä takaisin,ei kenenkään pitäisi enää epäillä rauhan mahdollisuutta."
(Henrik Tikkanen:Henrikinkatu)

ukkweli

• Uusi jäsen
« Vastaus #156 : 16.11.2006 klo 17:29:19 »
Puolet Taskareista, Aku Ankkoja 1998- ja n.70 irtonumeroa, 30 Roope Setää, 2 Akupalaa, 3 Akun karusellia, Ankkalinnan maailmanmatkaajat, Päivästä päivään 1950, Ankronikka selville vesille, 4 Rosan kirjaa, Vuosisadan ankat, naurettavat naapurit, sarjisekstroja 2003-, 2 jumboa

penakallio

• Jäsen
  • civi se vaan osaa!!!
« Vastaus #157 : 03.03.2007 klo 20:25:03 »
Jotain aku ankan taskareita ehkä n. 50kpl

Pieni pinkka sekalaisia lehtiä esim hopeanuoli, mustanaamio, aku ankka, roope setä, niitä yhteensä ehkä toiset 50

Niitä en jaksa paljoakaan lueskella... mutta tex kokoelmaaani kyllä.

102 80-luvun texejä, 20 90-luvun texiä, Kaikki maxit, 10 kronikkaa, suurin osa juhlakirjoista.... ja vähän 2000 luvun texejä, ja tietenkin uusimmat myös, koska aloitin tilauksen muutama kuukausi sitten.
-tiger on kyllä vaan niin kova.... ja civitelli =)

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #158 : 04.03.2007 klo 00:33:53 »
En tiedä kappalemääristä tai hyllymetreistä, mutta nopeasti ynnäiltynä kokoelmaan kuuluu muun muassa...

- Bill Willinghamin Fablesit
- John Kovalicin Dork Towerit
- Frank Millerilta Sin Cityt ja jotain muuta päälle
- Charley's Warin kolme ensimmäistä osaa, jossain myös Korkeajännityksiä sekalainen laatikko
- Melkein kaikki Usagi Yojimbot
- Kaikki Rumiko Takahashin Maison Ikkokut ja jonkin verran muutakin mangaa (Hiroshiman poika, Adolfin kolme ensimmäistä osaa, Apocalypse Meow...)
- Ei ihan täydellinen Sandman-saaga
- Runsaasti Alan Moorea
- Spiegelmanin Maus, Saccon Palestiina ja Satrapin Persepolis
- Corto Maltese -albumeita ja muutakin Prattia
- Ns. "Ranskan uutta aaltoa": Manu Larcenetia, Lewis Trondheimia, Jeanin elämää ja muuta sellaista
- Jokunen Hellblazer ja muutakin englanninkielistä kauhusarjakuvaa
- Hämähäkkimiestä eri muodoissa ja vähän muutakin Marvelin supersankarihömppää, DC heikommin edustettuna
- Supersankareiden puolelta myös Powersia, Astro Citya ja the Authoritya
- Runsaasti Tenavia
- Klassisen eurosarjakuvan edustajia: Tinttejä, Ankardoja, Natashaa, Rubiinia...
- Jeffrey Brownin ja Peter Baggen tuotantoa, ihan vähäsen muutakin undergroundia
- Lähes koko Pauli Kallion tuotanto, Viiviä ja Wagneria, Tilsaa, pari Ville Rannan sarjakuvaa, jotain muutakin kotimaista
- Strippisarjakuvan puolelta Nemit, Jeret, Lassit ja Leevit (ei tietenkään niitä kahta ensimmäistä), Helmiä sioille -albumeita eri kielillä ja pari Dilbertia

Voisi joskus tehdä ihan täydellisen listauksen omaksi ilokseen ja samalla tehdä vähän inventaariota, jonka perusteella voisi sitten myydä turhimpia juttuja pois. Se auttaisi myös puuttuvien albumien metsästyksessä, joskus on tullut ostettua pariin otteeseen tuplakappaleet parista Tintti-albumista.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

MTT

• Jäsen
« Vastaus #159 : 05.03.2007 klo 12:12:40 »

Mulla on kokoelmassa kaikenkaikkiaan reilut 7000 kohdetta.

Kokoelma sisältää sarjakuvia, patsaita, julisteita, leluja, pienoismalleja jne. Hyllymetrejä on sen verran ettei oikein osaa laskea. Koko tilavuutena: yksi huone + ullakko:-)

Tuosta määrästä on
Suomalaisia ja englanninkielisiä sarjakuvia, sarjakuvakirjoja ja taidekirjoja 6000+ kpl (joista about 1500 englannninkielellä).
Julisteita ja portfolioita n. 100 kpl.
Sarjakuva/elokuva aiheisia patsaita n. 170 kpl.
Leluja n. 200 kpl.
Tarkkuuspienoismalleja vajaa 50 kpl.
Kaikkea muuta sarjakuvaan liittyvä xxx kpl.

Edellisistä signeerattuja teoksia n. 230 kpl.

-MTT

MTT

• Jäsen
« Vastaus #160 : 05.03.2007 klo 12:26:43 »

Pieni kommentti aikaisemmin tällä listalla kysyttyyn arkistointisoftajuttuun.

Itse laitoin kokoelmani jo 80-luvulla tekstitiedostoon, sen jälkeen tuli DBase4 joka oli ihan kohtuullinen mutta turhan hankala käyttää. Sitten oli vuorossa Paradox. Jossakin välissä sitten tuli huomattua että nuo hienot tiedostonkäsittelyohjelmat on kyllä ihan ok tiedon ylläpitoon mutta oikeesti ei niistä saa halutunlaisia listoja ja raportteja ulos. Ja muutenkin ne on ihan kömpelöitä. Siirryin sitten ihan tavalliseen Excel taulukkoon.

Sitten taas nää valmiit softat sarjakuvien ylläpitoon, onhan nekin ok mutta kaikissa kuulemissani on taas omat rajoitteet mukana. Joko tietojen syötössä, kuvissa, raportoinnissa (elikkäs minkälaisia listoja haluaa tulostella) jne.

Itse olen viimeisen kymmenen vuoden aikana huomannut että ainakin mun käyttööni tuo ihan tavallinen excel on paras mahdollinen, se taipuu siihen mitä itse haluan, siinä on helpot kopiointimahdollisuudet, hyvät tulostusmahdollisuudet jne. Tietty pitää itse kyllä osata aakkosten oikea järjestys mutta eiköhän se onnistu. Excel kyllä asettaa nuo aakkosetkin oikeeseen järjestykseen jos taulukon muoto ei sitä estä (mulla estää ja ihan tarkoituksella).

-MTT

A-M H.

• Jäsen
« Vastaus #161 : 20.05.2007 klo 11:17:18 »
No, en tiedä milloin aloin oikein urakalla hankkimaan sarjakuvia, ehkä jokin neljä vuotta sitten

-Aku Ankka-lehden tilaus alkoi 1997, nyt on kaikki akkarit vuodesta 1990 ja -70 ja -80-luvun haalinta kovaa vauhtia käynnissä.

-Kaikki AA Taskukirjat, nyt vain vielä osan tilalle parempikuntoiset ja ensimmäiset painokset.

-Tähän mennessä ilmestyneet Carl Barksin kootut

-Kaikki Don Rosa kirjat

-Roope-sedät, vajaa sata puuttuu..

ja paljon muita vastaavia julkaisuja löytyy, joita en rupea luettelemaan, mutta noin 1500 ankka/hiiri julkaisua löytyy.

Micko_M

• Uusi jäsen
« Vastaus #162 : 26.07.2007 klo 23:38:53 »
Itse kerään ainoostaan englannin kielisiä sarjakuvia. Tässä vähä listaa omista ylpeyden aiheista. Kaikkia en tähän kyllä jaksa listat.

36 kpl Asterix , sekä The Complete Guide To Asterix
8 kpl A Nightmare On Elm Street
4 kpl Army of Darkness vs Re-Animator
6 kpl Ghost Rider - Trail of Tears
5 kpl Warhammer - Damnation Crusade
155 kpl G.I.Joe  ;D
Wolverine Origins
Sam and Max - Surfin' the Highway
The Texas Chainsaw Massacre
Terminator 2
Hard Boiled

Tarttis ostella noi Frank Millerin sarjikset takas ku joskus niitä myyny... Lueskelinkin täältä foorumilta jostain et mitä nuorempana myy niin sit kolmekymppisenä divarissa ettimässä niitä takas... Onneks nykyään on Ebay yms... et voi hankkia noita tyhmyyksissään myymiä lehtiä takas...

RS

• Jäsen
  • Ei lahra haalari, ide-uutti! LA HRAHALAARI!
« Vastaus #163 : 05.02.2008 klo 16:38:33 »
Herätelläänpä tätäkin ketjua henkiin. Näin aluksi huomautukseksi, että vaikka kokoelmani koostuukin lähinnä mangoista, lainaan lähes viikoittain kirjastosta noin 5-10 sarjakuvaa, suurin osa kotimaista, amerikkalaista tai eurooppalaista tuotantoa (tosin aina joskus joukkoon pujahtaa pari mangaakin). Olen siis lukenut kaikenlaista Niilo Pielisistä Persepolisiin ja Jeanin elämistä Mämmilöihin. Luen mielelläni myös erilaisia kokoelmia kuten Suurta kurpitsaa, Glömpiä ja Limingan oppilaiden tuotoksia. Kirjasto on kyllä opiskelijan pelastus, varsinkin kun sieltä voi löytää myös hieman vanhempia albumeja, joita ei enää kaupoistakaan saa.

Olen aika kaikkiruokainen sarjakuvan suhteen, joten kaiken mielenkiintoisen keräämiseen menisi raha, ikä ja terveys. :) Siksi olen yrittänyt keskittyä vain yhteen alalajiin (mangaan) ja hankkia loput sarjakuvat kirjastokappaleina.

No niin, nyt siihen kokoelmaan (kirjat ovat suomeksi ellei toisin mainita):

Kokonaan keräämäni sarjat:

- Astro Boy (uusi versio, ei Tezukan teos)
- Azumanga Daioh (englanniksi, ensimmäinen osa myös suomeksi)
- Dragon Ball
- Dream Kiss
- Emma
- Guru Guru Pon-chan (englanniksi)
- Les Bijoux
- Liikkuva linna
- Kajika
- Kamikaze Kaitou Jeanne
- Kiss me Kill me
- Metropolis
- Princess Ai
- Ragnarök
- Ranma 1/2
- Sandland
- Shirahime Syo (englanniksi)
- Time Stranger Kyoko
- Tokyo Mew Mew + à la Mode
- Warcraft: Auringon kaivo
- Wolf's Rain (englanniksi)

Lisäksi minulla on irto-osia seuraavista sarjoista:

- Akira
- Aku Ankka -lehdet (lopetin keräämisen vuoden 2007 alussa)
- Don Rosan kovakantiset kokoelmat (nimmareilla, tottakai)
- Elfquest
- Fullmetal Alchemist
- Fullmoon wo Sagashite
- Fushigi Yuugi
- Ginga Legend Weed (englanniksi)
- Gunnm
- Gunsmith Cats (saksaksi)
- Hakki Hamsteri -lehdet
- Hiroshiman poika
- Horoskooppimysteerit
- Inubaka (englanniksi)
- Inuyasha
- Jysäys -lehti
- Karvinen
- Love Hina
- Luupäät (kestosuosikkini!)
- Nalle Puh (keräsin aikoinaan Leijonakuningas-sarjojen takia, voi olla että menevät kummitytölle jossain vaiheessa)
- Neon Genesis Evangelion
- Oh! My Goddess
- Old Boy (saksaksi)
- One Piece
- Pokémon (englanniksi ja japaniksi)
- Rave
- Salapoliisi Conan
- Trigun (englanniksi)
- Vagabond (saksaksi)
- Viivi ja Wagner
- Yami no Matsuei (saksaksi)
- Yu-Gi-Oh!
- Yotsuba&! (englanniksi)
- W.i.t.c.h. Aikakirjat (kyllä vain, naurakaa pois)
Kun sormi osoittaa kuuta, typerys katsoo sormea.

ville872

• Jäsen
  • V8 1972
« Vastaus #164 : 05.02.2008 klo 16:56:03 »
mitä ohjelmia käytätte sarjakuvaluetteloiden tekoon? tietokanta ohj tms.

comicbase on aika näppärä luetteloimiseen
itse kuitenkin tyydyn useimmiten kuvaamaan lehdet sen sijaan että skannaisin kannet

lehtiä on joitain tuhansia tai 5.2kuutiometriä
"Eclipse on sellaisten epäkompetenttien ihmisten defenssimekanismi." -Tuntematon