Äänestys

Eli montako sarjakuvaa sinulla on ?

1-50
9 (4.2%)
50-100
11 (5.2%)
100-300
23 (10.8%)
300-500
28 (13.1%)
>750
17 (8%)
750-1000
19 (8.9%)
>2000
27 (12.7%)
2000-5000
35 (16.4%)
5000-10000
25 (11.7%)
10000-20000
14 (6.6%)
20000-50000
3 (1.4%)
<50000
2 (0.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 185

Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakokoelmasi  (Luettu 140780 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #315 : 23.09.2014 klo 21:59:15 »
runsaat kaksi kertaa suurempi kuin Kvaakin hardcore-jäsenillä.

Kenellä muuten on Kvaakin suurimmat kokoelmat? Uskaltaako joku myöntää :)
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #316 : 23.09.2014 klo 22:37:58 »
Kenellä muuten on Kvaakin suurimmat kokoelmat? Uskaltaako joku myöntää :)
Veikkaisin että Laineen Jukalla, Ojan Petterillä tai Ronkaisella. Mitään kokoelmaa noistä en ole kyllä nähnyt.  :) Olihan tuolla Sämpylläkin (muutama sivu sitten) aika muhkealta vaikuttava arsenaali. Olen kyllä nähnyt pari kolme sellaista melkoisen isoa kokoelmaa (yli tuplasti omani), joiden haltijat eivät pyöri Kvaakissa. :-)

Jotta mitään vertailua voisi edes periaatteessa suorittaa, pitäisi kai ensin päättää kriteereistä. Puhutaanko hyllymetreistä, kappalemääristä vai kuutiometreistä? Mitä saa laskea mukaan, tyyliin tietokirjat, taidekirjat, fanzinet, pilakuvakokoelmat...?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #317 : 23.09.2014 klo 22:48:44 »
Jotta mitään vertailua voisi edes periaatteessa suorittaa, pitäisi kai ensin päättää kriteereistä.

Ennätysten kirjaan pääsee kappalemäärän perusteella, eikä kaksoiskappaleita siis lasketa mukaan, mikäli joku asiaa ennätti pohtimaan.

Se ei kyllä käy ilmi, onko näköispainos, tai ehkä ko. kaverin tapauksessa esim. Marvelin Essential-kokoelmat hyväksyttäviä lukuun, mutta kyse täytyy kyllä olla ihan sarjakuvasta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #318 : 23.09.2014 klo 23:08:01 »
Guinness-ennätyksen haltijan kokoelma on vain runsaat kaksi kertaa suurempi kuin Kvaakin hardcore-jäsenillä.

94 268 kpl. Riittää tuossa luettavaa… ja keräämisessäkin on työnsä: lisää tulee yli 140 uutta nimikettä kuussa, *köh köh*. Nämä ennätystyypit muuten tuntuvat aina olevan amerikkalaisten supersankarien kerääjiä; niissä toki on eniten tarjontaa.

Ymmärtääkseni Kvaakissa myös mm. Tonilla, MTT:llä, Lönkalla ja Curtvilellä on hyvin kunnioitettavat sarjiskokoelmat (jaa, Lönkka tosin taitaa olla nyt Kvaakin entinen jäsen).

EDIT: Lisätty sitaatti alkuun ettei joku luule, että puhun omasta kokoelmastani. :) Pari tuhatta sarjakuvaa löytyy itseltä. Sen verran kertyy helposti ilman maanisuuttakin kun ei vain heitä mitään pois.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2014 klo 23:35:44 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #319 : 23.09.2014 klo 23:09:18 »
Jotta mitään vertailua voisi edes periaatteessa suorittaa, pitäisi kai ensin päättää kriteereistä. Puhutaanko hyllymetreistä, kappalemääristä vai kuutiometreistä? Mitä saa laskea mukaan, tyyliin tietokirjat, taidekirjat, fanzinet, pilakuvakokoelmat...?

Ketjussa puhutaan ihan kappalemääristä eli lehdet, albumit, kokoomat, pokkarit.
Lähden kohdasta vain sarjakuvat ilman tuplakappaleita.
Ei sarjakuvaa käsittelevät tietokirjat, taidekirjat, fanzinet tai sarjakuvaa käsittelevät lehdet tyyliin comic heroes, Sarjainfo, the comics journal.
Eikä sarjakuvaelokuvatkaan saati se muu mitä kertyy originaaleista julisteisiin ja erinäisiin figuureihin yms ukkeleihin ja sihijuomatölkkeihin joiden kyljessä komeilee sarjissankari.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #320 : 23.09.2014 klo 23:36:24 »
Minä laskisin tyylipuhtaasti vain sarjakuvat...siis lehdet, kirjat ja albumit, pokkarit.
Myös erilaiset painokset hyväksyn tai muuten sama sarjakuva, mutta hieman erilaisessa muodossa. Täysin samaa kaksoiskappaletta en hyväksyisi.

Tietokirjat, fanzinet, elokuvat, julisteet ja muut ei kyllä kuulu sarjakuvakokoelmaan vaan oheistuotteeksi.
Sitten sarjakuvan pitää olla täydellinen eli ei puutu sivuja ja täysin räjähtäneet pois luettelosta myös.

Täytyisi joskus kartoittaa tuo oma kokoelma. Meillä on vähän yhteisomistuksessa broidin kanssa nuo osa sarjakuvia mm. Aku Ankan taskukirjat ja Hämis-lehdet.
Olisihan se kiva tietää paljon sarjakuvia omistaa. Ei kyllä ole niin paljon kuin monella kvaakissa...semmoinen hillitty määrä omasta mielestäni.

"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #321 : 23.09.2014 klo 23:46:35 »
Kappalemäärää on kyllä hankala, ellei peräti mahdoton arvioida. Pitäisi olla se luettelo, tai sitten pitäsi laskea. 1,2,3...  :sleepy:
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #322 : 24.09.2014 klo 00:09:47 »
Kappalemäärää on kyllä hankala, ellei peräti mahdoton arvioida. Pitäisi olla se luettelo, tai sitten pitäsi laskea. 1,2,3...  :sleepy:

Juurikin tämä ja tajusin itsekin että syntyy se ongelma kun osa on sekä lehtinä että kokoomina, osa parilla eri kielellä (joskin suomi-käännöksistä olen suurelti viime vuosilta kujalla kuin lumiukko juhannuksena hankiessani alkukielisinä mahdolisuuksien mukaan)

Eli juuri se tiputtaako summasta vaikkapa Precherin yhdeksän tradea vai ne 75 lehteä vai laskeako 84 ja sitten vielä ne kaksi kotimaista käännöstä päälle jotka ovat yhtä kuin eka trade tai ekat 7 jenkkilehteä?

Lasketaanko Gotham Centralin kokoomat kahdesti koska kakkososan eri laitoksissa on eri lehdet?

Mutta metodi lienee laskea kappaleittain.

Itseltä on paraikaa lainassa jotain 50-100 (lähinnä albumeja ) verran sarjakuvia eri henkilöillä mikä ei näy missään vaikka oli tilapäinen notkahdus oikeastaan kaikessa.

Sarjakuvakokoelmalla voi myös toisintaa ns. Kapteeni Kenguru-testin: kun saa vastakkaisen sukupuolen(tai joillain tietty samankin, itse  vaan olen tylsän hetero) jotenkin houkuteltua valheella ja viekkaudella kotiluolaansa pistää merkille vierailijan  erilaiset lähestymismetodit ja ajatusmaailman niiden takana.

"miksi ****ssa sulla on näin paljon kirjoja sarjakuvia ja elokuvia!?!" on itselleni hälytyssireeniä muistuttava varoitusmerkki mutta hiljainen huoneesta toiseen hyllyiltä toiselle siirtyminen ja oheiskysymys "saako näitä lajitella tai aakkostaa?"/"mitkä näistä on hyviä?" taas ovat suoraan verrattavissa lauseeseen "ei kai sinua haittaa jos vähennän vaatetustani?"

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #323 : 24.09.2014 klo 00:34:40 »
Ehei voi ei, ei mulla ole varmaan kuin korkeintaan 5000 eri albumia ja lehteä. Sitten kirjoja jotain satoja tai mitä lie. Joskus kun jaksais laskea.
Bob Bretallin kokoelmien "94,268 unique comics" lienee yksinomaan comic bookeja eli lehtiä. Onhan se hieno määrä. Mitä lie Don Rosalla ollut ennen kuin myi ison osan pois.
Leppälän Markollahan oli joskus aikoinaan kaikki suomeksi julkaistut sarjakuvalehdet ja vissiin albumitkin johonkin vuoteen saakka, ennenkuin hänkin myi ison osan niistä poies saadakseen tilalle Barks-matskua.

Timo

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #324 : 24.09.2014 klo 14:45:43 »
Ehei voi ei, ei mulla ole varmaan kuin korkeintaan 5000 eri albumia ja lehteä. Sitten kirjoja jotain satoja tai mitä lie.

:o

Lapsuuden myyttinen kuva Ankkalinnan Pamauksen päätoimittajasta kirjoittamassa artikkeleja kynttilänvalossa sulkakynällä läpi pimeän kammion ulottuvien Aku Ankkoja pursuavien hyllyjen ympyröimänä murtuu.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

CryingBlueRain

• Jäsen
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
« Vastaus #325 : 24.09.2014 klo 15:24:28 »
Olen varmaan kvaakkaajien roskajoukkoa, kun oman "kokoelmani" laajuus on hyvä jos 50 erikielistä albumia ja pokkaria. Olisihan noita muuten vähän enemmän, mutta muuttojen alla olen joskus hairahtunut tyhjentämään kirjahyllyä ja katunut jälkeenpäin.

Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #326 : 24.09.2014 klo 16:56:40 »
Ankkalinnan Pamauksen päätoimittajasta kirjoittamassa artikkeleja kynttilänvalossa sulkakynällä läpi pimeän kammion ulottuvien Aku Ankkoja pursuavien hyllyjen ympyröimänä murtuu.

Hihi...  ;D
on mulla kyllä koko ajan ongelmaa siitä mihin tämänkin juuri hankitun kirjan tuuppaa tällä kertaa. Toissapäivänä kirjahyllystä kuului uhkaavaa narinaa. Pitänee tarkistaa seinän kiinnikkeet.

Timo

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #327 : 24.09.2014 klo 18:55:34 »
Mulla rusahti jo kirjahyllyssä!
Mulla oli kirjahyllyn päällä noi CB-kootut ja olin niidenkin päälle pistänyt kirjoja ja tavaraa. Koko ylärima oli ihan vääntynyt, mutta ei ihme kyllä mennyt poikki, mutta pystylauta vähän ratkesi. Oli pakko siirtää toisen kirjahyllyn päälle noi kirjat ja nyt en pistä mitään päälle...siinäkin hylly notkuu, mut ei niin pahasti kuin toisessa kirjahyllyssä.
Tekisivät isompia ja halvempia vuokrakämppiä, että saisi kaikki sarjakuvat mahtumaan.
Myös hyvin lukittu, lämmin ja murtovarma vinttiosasto olisi aika kiva...sinne voisi varastoida sellaiset sarjakuvat, jota ei niin hirveesti lue.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #328 : 24.09.2014 klo 19:46:30 »
Olen varmaan kvaakkaajien roskajoukkoa, kun oman "kokoelmani" laajuus on hyvä jos 50 erikielistä albumia ja pokkaria. Olisihan noita muuten vähän enemmän, mutta muuttojen alla olen joskus hairahtunut tyhjentämään kirjahyllyä ja katunut jälkeenpäin.

Omakaan nykyinen kokoelmani ei ole mitenkään valtaisa, muuttojen alla on aina tullut karsittua eikä sitä tavaraa nyt niin valtavasti tarvitsekaan olla. Eli kirjahyllyn tyhjentelyä en viitsi edes katua, vaikka ajoittain tuleekin niitä "sen olisi voinut lukea uudestaan"-mielijohteita.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #329 : 24.09.2014 klo 22:32:34 »
Ehei voi ei, ei mulla ole varmaan kuin korkeintaan 5000 eri albumia ja lehteä.
Nonni. Eihän tuo ole mitään.  ;D
Vähän turhahan se on toisten kokoelmia täällä arvuutella. Omaani vähän tuossa sittenkin arvioin ja karkeasti se menee näin:
500  omakustanteet
894  pokkarit (enimmäkseen mangaa)
144 muut japsilätyt
1000 A4 - B5 albumit
159 pienemmät alpparit
1000 lehdet
Eli lähemmäs 4000 täytyy olla. Kattoo jos joskus jaksais osan noista arvioista tarkentaa. Omakustanteita on pitänyt muutenkin plärätä ja järjestää uusiksi, samoin pokkarit olis kuitenki aika helppo laskea.
(aihetta sivuavia tieto- ym. kirjoja on sit muutama sata)

Tuo kpl -määräinen ennätystehtailu muuten suosii just jenkkikaman kerääjää (kun yhdessä lätyssä on vain parikymmentä sivua sarjakuvaa). Samalla kappalemäärällä B.D. -miehen kokoelma on ehkä 3 kertaa kookkaampi ja jaappanilaisen jopa kymmenkertainen.  :)

Edit: Tarkistuslaskettu muutama listan kohta.  :)
« Viimeksi muokattu: 27.09.2014 klo 00:08:51 kirjoittanut Reima Mäkinen »