Sarjakuvien keräily alkoi minun osalta jo ala-asteen ensimmäiseltä luokalta. Isäni luki minulle Tex Willereitä kun olin 5-6 vuotias ja äitini Aku Ankkoja joten siitä lähti innostus kerätä Tex Willereitä ja Aku Ankan taskukirjoja. Tex Willerit tulikin kerättyä vuosilta 1971-1974 lähes kaikki ja vuodesta 1975-1990 kaikki. Noin kaksikymmentä liuskaakin on kokoelmaan kertynyt. Seuraavaksi tuli myös Mustanaamio mukaan kuvioihin ja monia erilaisia albumeja kuten Lucky Luke, Asterix yms.
Keräily muutti kuitenkin suuntaa vuonna 1987 jolloin kesäkuussa ostin Hämähäkkimiehen ja marraskuussa Ryhmä-X:n. Siitä eteenpäin Marvel sarjakuvat veivät voiton kaikesta muusta. Tex Willeriä ja Aku Ankan taskukirjoja lukuunottamatta kaikki muut lehdet ja albumit lähtivät divariin vaihtoon. Tilalle tuli hyllyyn Hämähäkkimies, Ryhmä-X, Ihmeneloset, Hulk, Kostajat, Conan. Marvel linjalla jatkettiin muutama vuosi kunnes veljeni kyllästyi sarjakuviin ja ostin häneltä Teräsmies ja Batman lehdet. Jossain vaiheessa kuvioihin tuli myös Yoko Tsuno, Piko & Fantasio, Niilo Pielinen, Sammy, Non stop, John Carter ja uudelleen Asterix, Lucky Luke yms.
Sitten jossain vaiheessa keräily karkasi täysin käsistä ja kokoelmiin kelpasi ihan mikä sarjakuva vain jonka halvalla löysin divarista tai kirpputorilta. Vaihtoon en vienyt enää mitään (paitsi tuplakappaleita) ja kokoelma alkoi vain paisumaan.
Tärkeimpänä keräilykohteena olivat Marvel ja DC julkaisut jotka olenkin onnistunut löytämään aika kattavasti: Täysiä sarjoja Hämähäkkimies, Ryhmä-X, Kostajat Ihmeneloset, Hulk, Sarjakuvalehti, Marvel/Mega-Marvel/Mega, DC-spesiaali, JLA, Thriller, Kung-Fu, Ihmissusi & Frankentstein, Uusi Ihmesarja jne
Vielä puutteita: Batman/Lepakkomies vuosilta 1968-1974, Ihmesarja noin 40 numeroa, Teräsmies ennen vuotta 1977 ilmestyneitä ja Teräsmiehen poikiakin puuttukin aika paljon, Salama muutama numero, Conan 4 numeroa jne joten iloksi voi todeta että keräiltävää riittää vielä Marvel ja DC sarjakuvissa.
Aku Ankan taskukirja, Aku Ankan satasivuiset ja karusell, Aku Ankka, Roope-setä yms Disney julkaisuja on myös kertynyt aika reilusti. Välissä on ollut kyllä kausia jolloin nämä ovat olleet jäähyllä kun rahat/mielenkiinto eivät ole riittäneet kaikkien ostamiseen joten harmittavasti puuttuu useitakin numeroja välistä.
Muita lehtiä ja albumeja on myös hyllyyn päätynyt reilusti joten kokoelmassani onkin yli 6000 sarjakuvalehteä. Ai niin, ne kirjatkin vielä, no onneksi tämä on vain sarjakuvakokoelmasi-ketju niin ei tarvitse niistä tämän enempää mainita

Viimeisen kahden vuoden aikana lähinnä tilanpuute on ajanut siihen että kokoelmaa on joutunut tarkastelemaan kriittisesti ja etsimään ne sarjat joita ei oikeasti kiinnosta kerätä loppuun. Huutonettiä seuraamalla olen bongannut niitä lehtiä joita ei osteta ja olen vienyt niitä sitten divariin vaihdossa. Yllättäen olen lähes kaikissa tapauksissa saanut vaihdossa enemmän kuin mitä täällä on keräilyllehtien hinnoiksi arvioitu tai mitä huutonetin hintapyynnöt ovat olleet. Voittoa on vaihdossa tullut siihen verrattuna mitä olen itse maksnut jo 100-150€ joten ihan tyytyväinen. Harmittavia tapauksiakin on sattunut kun kuukausien seurannan jälkeen toteaa että tuo albumi ei mene kaupaksi huutonetissä ja vie sen vaihtoon (1€) joku ostaakin huutonetistä saman albumin, samassa kunnossa hintaan 5€. Myös siinä on oltava aika tarkka minkä lehden mihinkäkin divariin vie koska se saattaa olla roskaa Tampereella mutta Oulussa tia Seinäjoella saakin hyvän hinnan vaihdossa.
Nyt kun vielä pääsee lopuista (muovipussillinen) lehdistä eroon jotka useimmat divarit ovat hylänneet siirryn seuraavaan vaikeampaan vaiheeseen joka on se että täytyy löytää taas vähiten kiinnostavat lehdet niistä jotka ovat jäljellä ja viedä ne divariin/huutonettiin.
Keräily on kyllä kiva harrastus mutta siinä vaiheessa kun käy työstä löytää säilytystilaa täytyy antaa periksi ja luopua jostain. En ala tähän tarkemmin listaamaan mitä kaikkea kokoelmassa on koska vaatisi pidemmän listauksen kuin mitä tämä viesti on mutta on niitä kertynyt noin 25 vuoden aikana ihan riittävästi.