Kirjoittaja Aihe: Time Stranger Kyoko  (Luettu 29299 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
Re: Time Stranger Kyoko
« Vastaus #30 : 09.08.2005 klo 18:46:43 »
Huh, puhkianalysointia parhaimmillaan...

Juu mut jus tätä mä kaipaan sarjakuvakeskusteluun, muotoanalyysiä. Saattoi silti mennä vähän överiksi, onhan tässä ruodittu viestikaupalla kolmea ruutua...

Kyokon lukeminen sai mut hakemaan kirjastosta Ranmaa ja Dragon Ballia. En halua olla vanha jäärä joka rutisee "manga ei oo oikeeta sarjakuvaa". Manga on täällä eikä mihinkään häviä, parrakkaat sarjakuvasedät sen sijaan häviävät, yksitellen...
« Viimeksi muokattu: 09.08.2005 klo 19:17:24 kirjoittanut Doc Lomapäivä »

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #31 : 09.08.2005 klo 22:23:36 »
Huh, puhkianalysointia parhaimmillaan...
Juu mut jus tätä mä kaipaan sarjakuvakeskusteluun, muotoanalyysiä. Saattoi silti mennä vähän överiksi, onhan tässä ruodittu viestikaupalla kolmea ruutua...

Siksi juuri parhaimmillaan, kun saa omaankin lukukokemukseen lisäarvoa. Ei minulle tullut mielenkään pohtia, miltä kannalta kyseinen kohtaus oli kuvattu, ennen kuin aloitit ihmettelyt. Samalla kammalla kun kävisi läpi koko pokkarin, voisi sanoa Kyokosta jotain tietävänsä. Siitä jätän kyllä kunnian jollekulle muulle henkilölle.  :)

lumidee

• Uusi jäsen
« Vastaus #32 : 10.08.2005 klo 20:16:04 »
Haaha. Itse luin eilen, kun satuin pitkästä aikaan tulemaan kauppaan. Ehdottomasti ostan koko sarjan, mahtavaa kun kolme kirjaa vain. Olin yllättynyt, kun kyokon taustojakin ja luonnettakin on saatu mielestäni aika paljon selville, kirjoja vain kolme ja vähän tilaa, luonteen takia ainakin itse saan syvyyttä ja samaa kautta samaistun hahmoihin. Minustakin se oli todella hidaslukuista. Mutta jos ihan tosissani ajattelen, se ei haitannut. :sekoplörts: Yhdessä kohdassa olin ymmälläni, mutta samalla katsoin hyvää ohjelmaa. Juoni oli aika kiinnostava, paljon kiinnostavampi kuin aluksi oletin. Kirja oli aika iloinen ja vilkas, ei ollut niin vakavaa, yksitoikkoinen. Hahmojakin oli aika monta, ja kaikki erosivat toisistaan, PAITSi Kyoko ja hänen kaverinsa. Olisi saanut olla hieman erillaisemmat kasvonpiirteet, tuntui, että toisen hiusten kiharuus vain erotti heidät. :hankkisinko ne lasit?: On totta, ettei sitä voisi sillä tavalla sanoa lemppari sarjaksi, lyhyyden takia, mutta tuntui silti mukavalta. Usein sarjiksissahan on sellainen pieni johdattelu aina, jos tapahtuu jotain jossain muussa ympäristössä, esim kyltti "söppyrän kaatopaikka" ja muka sen ympäristö, sitten seuraavaksi vasta näytetään joidenkin keskustelevan taijotakin. Itse pidän tästä tavasta. Mutta kyllä. Kyokon piirtäjä on oma persoona, ja hyvä niin. Paljon plussaa minulta lyhyehköistä sarjoista! TOki pitempiäkin täytyy olla. Kiva ilopillerisöpöilypakkaus tämä oli. Lisää. ^^

Marsumestari

• Jäsen
« Vastaus #33 : 10.08.2005 klo 21:45:40 »
Toivotaan kuitenkin ettei manga syrjäytä muuta sarjakuvaa.

Tuskin ainakaan Suomessa vaikka minun kohdalla manga on henkilökohtaisesti jo näin tehnyt. Länsisarjiksista nykyän kiinnostaa ostotarkoituksessa lähinnä vanhat fanituksen kohteet(Batman ja "vanhat" supersankarisarjikset). Uudemmissa sarjakuvissa silmäni eivät hyväksy yhtä hyvin kökköä väritystä ja hyvin väritetyt sarjikset ovat pahimmillaan liian maalauksellisia makuuni.

Olihan Kyoko mukavan pirteää luettavaa vaikka tähän mennessä shôjosta Peach Girl on iskenyt kovempaa tosin jälkimmäinen on lukioon sijoittuvaa ihmisesuhdedraamaa kun taas edellinen enemmän fantasiaa. Piirrosjälki on mukavan näköistä mutta isommat äänitehosteet on pahimmillaan todella tökerösti käännettyjä. Harvoin äänitehsteet ovat juonen kannalta ratkaisevia ja ne on useiten kirjoitettu hiraganoilla ja katakanoilla, jotka on helppo opetella ulkoa, koska niitä on kuitenkin yhteensä vain 102+soinnilliset merkit ja yhdistelmät.

Sonja92

• Jäsen
« Vastaus #34 : 10.08.2005 klo 21:59:07 »
Ajattelin vain, että mitä ihmettä ne pienet sarjakuvat ovat joidenkin sivujen laidassa? Liittyvätkö ne tarinaan, vai ovatko ihan erillisiä! Minusta vaikuttaa, että ne ovat yksittäisiä lyhyitä sarjiksia, mutta jos olen väärässä, VALAISKAA!  ;)

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #35 : 10.08.2005 klo 22:36:52 »
Harvoin äänitehsteet ovat juonen kannalta ratkaisevia ja ne on useiten kirjoitettu hiraganoilla ja katakanoilla, jotka on helppo opetella ulkoa, koska niitä on kuitenkin yhteensä vain 102+soinnilliset merkit ja yhdistelmät.

Juonen kannalta ne eivät ole ratkaisevia, mutta lukumukavuuden kannalta kyllä. Fruits Basketin ensimmäiset osat menivät hampaita kiristellessä, kun efektit oli jätetty paikalleen ja käännökset löytyivät vain kirjan lopusta. Oli kuin olisi lukenut äänetöntä sarjakuvaa. Käännökset samassa yhteydessä ovat mielestäni välttämättömiä, oli tekniikka sitten One Piecen pienellä vieressä tai Kyokon päälle laitettu. Kyokossa ainoa silmille hypännyt käännösefekti oli kakkosluvun alussa oleva "muks", jota ehkä olisi voinut pienentää hiukan. Muut olivat sopivasti sivussa tai tarpeeksi pieniä, että ärsytystä ei syntynyt. Enkä ole valmis opettelemaan 102+merkkiä sen takia, että voisin lukea käännettyä mangaa.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #36 : 11.08.2005 klo 15:08:04 »
Kyokon lukeminen sai mut hakemaan kirjastosta Ranmaa ja Dragon Ballia. En halua olla vanha jäärä joka rutisee "manga ei oo oikeeta sarjakuvaa". Manga on täällä eikä mihinkään häviä, parrakkaat sarjakuvasedät sen sijaan häviävät, yksitellen...

Monasti myös unohdetaan, keille tämä Kyokokin on oikeastaan suunnattu... Joten ei se ole välttämättä sarjakuvan tai tekijän vika, jos ei iske. (Ja jos iskee niin hyvä.) ;)

Itse koin lukemisen alkuun hiukka hankalaksi, mutta en oikein tiennyt mistä se johtui. Päädyin siihen johtopäätökseen, että julkaisukoko voisi olla hieman isompi, suomalainen teksti joudutaan tunkemaan aika pieneen tilaan... vieläpä runsaasti tavutettuna. Muuten en huomannut mitään outoa kohdissa, joita täällä on ihmetelty. Liekö sitten syynä se, että olen jo niin tottunut mangaan (ja "sohjoon"). Luenko seuraavan alpparin? Varmasti. Äänitehosteet välillä hämäsivät, mutta eivät ne kovin paljon fiksumpia taida japaniksikaan olla.  :)

Anattaone

• Mielipuolinen kitaristi
  • Jäsen
  • C'est moi.
« Vastaus #37 : 12.08.2005 klo 14:30:22 »
Itse lukasin läpi, ei minusta ollut vaikealukuista ollenkaan tämä 'Kyoko'. En missään jäänyt ihmettelemään mitään asioita, kaikki tuntui aivan selvältä. Tosiaan, luen sarjan loppuun (ja vaan 3 kirjaakin...).

Tokio Mew Mew

• Uusi jäsen
  • Japanin sankari kissatyttö :)
« Vastaus #38 : 14.08.2005 klo 13:06:14 »
Ajattelin vain, että mitä ihmettä ne pienet sarjakuvat ovat joidenkin sivujen laidassa? Liittyvätkö ne tarinaan, vai ovatko ihan erillisiä! Minusta vaikuttaa, että ne ovat yksittäisiä lyhyitä sarjiksia, mutta jos olen väärässä, VALAISKAA!  ;)

Onkohan ne jotain sarjakuvia joissa Arina Tanemura on mukana?Mun mielestä ainakin jotenkin sellainen se on......Itse pidin tosi paljon Kyokosta ja hyvin piiretty  8]

Minun mielestä se oli VAIN ainoastaan alussa pikkusen sekava mutta sitten pääsi juoneen mukaan.

Chocola KAWAII!!!!

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #39 : 14.08.2005 klo 15:16:20 »
Lehtipiste: http://www.lehtipiste.fi pistää taas legendaarisia mainostekstejä, tällä kertaa Time Strangler (heh) Kyokosta: "Kruununprinsessa Kyokon seikkailuja: tavoitteena muuttua jälleen normaaliksi tytöksi. Sarjakuvaa laatutietoisille 12+ -ikäisille. Painopiste ennennäkemättömässä eurooppalaisessa huippusarjakuvassa."

Lehtipiste on ennenkin kirjoitellut sekoja, mutta tämä alkaa olla jo parasta. "ennennäkemättömässä eurooppalaisessa huippusarjakuvassa"? Kuka näitä sinne kirjottaa, tuskin sentään kustantajat itse.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #40 : 14.08.2005 klo 15:36:45 »
Pari kommenttia.

Sonja 92 ja Tokio Mew Mew, Salaryman kirjoittaa siinä pokkarissa näin:
"... Näette sivuilla myös Tanemuran itsensä pienenä kissankorvaisena chibi-hahmona sekä kissamaskotti Neko-kunin. Ehkä muutama sana tekijästä ja hänen tuotannostaan on silti paikallaan hieman taustoittamaan tätä sarjaa.
Taisit huomata, että Tanemura on alkanut numeroida itsestään kertovan "minisarjan" jaksoja jo paljon ennen Time Stranger Kyokon alkua. Niinpä me hyppäämme näihin kommentteihin mukaan vasta jaksossa 39 (sivulla 39)!
"

Doc L, Lehtisen Jari postasi jo vastaavan lainauksen ja lähes vastaavan sisältöisen kommentin aiemmin tähän samaan ketjuun.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #41 : 14.08.2005 klo 15:52:03 »
Doc L, Lehtisen Jari postasi jo vastaavan lainauksen ja lähes vastaavan sisältöisen kommentin aiemmin tähän samaan ketjuun.

Niinpäs teki, mutta työn tiimellyksessä hyväntahtoisesti unohdin koko asian.

Sweetie

• Uusi jäsen
  • aaw, vaalenpunaista!
« Vastaus #42 : 14.08.2005 klo 17:17:01 »
Hui, olipa siinä isoja silmiä. Mutta söpö oli, ajattelin kerätä koko sarjan, kun kerta siinä on vain kolme osaa. Eikä tämä nyt mitenkään kamalan epäselvältä vaikuttanut. Menin kyllä sekaisin Kyokon ja yhden hänen luokkatoverin kanssa. Nauraakin sain parissa kohtaa.

Chocola oli kyllä söötti, kuten joku täällä jo kirjoitti  :D

chihiro

• Vieras
« Vastaus #43 : 14.08.2005 klo 18:51:07 »
suoraan sanottuna jäin sanattomaksi. ei niin kuin oikein herättänyt mittään suuria tunteita. hellyyttävää on se kuinka Kyoko haluaa herättää siskonsa. huumori oli toisin aika kökköä... mutta kyllä mie aijon koko sarjan kerätä, koska se oli jotenkin niin rentouttava lukukokemus siltikkin.  :)

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #44 : 16.08.2005 klo 15:06:32 »
Kirjan nimi taitaa nimenomaan olla Engrishiä. Jos nimittäin viitsii ihan koko kirjan lukea ennen kuin alkaa sitä arvostelemaan, niin siellä "pääkirjoituksessa", tai mitä höpinöitä ne nimeltään ovatkin, sanotaan, että nimi juontaa juurensa nimenomaisesti sen viehkeydestä. Eli "stranger" on (ainakin tekijöidensä mielestä) coolin kuuloinen sana.

Ragnarökiin en kovin helposti rinnastaisi Kyokoa. Tarina kuitenkin etenee vain yhtä polkua myöden, sangen helposti seurattavalla rytmillä ja hahmot tunnistaa toisistaan. Ragnarökissä näistä kaikista on poikettu. Tapahtumia seurataan useassa eri paikassa (mikä yleensä tosin tekee tarinoista kiintosampia), ruutujen väliset tapahtumat on vaikea hahmottaa (liikkeitten suunta tuntuu warppaavan jossain kohden aina, eikä liikkeellä ole jatkumoa) ja silloin tällöin on vaikea tunnistaa hahmoja toisistaan.

Sarjassa on enemmän kohkaamista kuin esimerkiksi One Piecessä, mutta kuitenkin vähemmän kuin Ranmassa ja Dragon Ballissa. Mielestäni aika sopiva määrä, etenkin kun se kiteytyy siinä kissatyttörobotti Chocolassa, joka kalastaa suklaata. (Ehdottomasti oma suosikkini sarjan hahmoista.)

Tyttömäistä ajatusmaailmaa sarjasta tunnistaa, mutta kyllä siinä on varmasti poikiinkin vetoavaa materiaalia itse seikkailun ja slapstick-huumorin, sekä tilannekomedian muodossa.
Also spracht Blau Tiger.