Kirjoittaja Aihe: Salapoliisi CONAN  (Luettu 46016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Frances

• Uusi jäsen
  • Miss girl.
Re:Detective CONAN
« Vastaus #30 : 20.09.2004 klo 18:44:54 »
Hmm. Monilla näyttää olevan hyvin kriittinen asenne. Omituista ^__^

Ensivaikutelma oli tyyliin "blah", kun ranman takasivuilta sarjasta sain kuulla. Siis hei. Salapoliisimangaa, ideaa? Myös ykkösosan kansi vahvisti tätä ennakkoluuloa. Piti se silti ostaa. Ja hyvä oli, että ostin. Jäin aiiivan heti koukkuun. Luulisin, että yksi paras lukemistani mangoista. (Mangoista, taipuuko se noin? Minulle tulee siitä mieleen mango eikä manga ^__^;;)

No, Dragonballkin tuntui aivan uskomattoman hienolta, vaikka nyt se on alkanut vajota alemmas... Toivottavasti Conanille ei näin käy.
Kun olin viisi sivua lukenut, olin jo aivan liimautunut nenästäni kirjaan. Kertakaikkisesti. Piirrostyyli on ihanan omaperäinen, juoni on kiinnostava, hahmot ovat loistavia. Tarina lähtee heti käyntiin, ei mitään turhia "hahmojen esittelyjä" tms. (Luin muuten juuri card captor sakuraa, siinä on juuri sellainen alku. "Tämä tässä on veljeni, hän päläpäläpälä...)

Uskoisin, että vielä nuo kaikki osat tulevat koristamaan kirjahyllyäni.
Neiti angstaa. Iik.

AG/Punainen jättiläinen

• Jäsen
« Vastaus #31 : 21.09.2004 klo 19:24:04 »
Harmi, että Conanin kakkososan lopussa on parista kuplasta jäänyt osa sanasta pois. Liekkö sitten kustantajan tietokoneohjelmassa vika tai jotain? Muuten kelpo tavaraa!
Aina ei voi voittaa, joskus ei koskaan.

Esa

• Jäsen
« Vastaus #32 : 21.09.2004 klo 20:57:13 »
Pidin ihan älyttömästi Conanista. En mä keksi mitään mitä siitä sanoisi, mutta oottelen jo seuraavaa kirjaa. Ranma ½ ja Dragon Ball toistavat itseään. Dragon Ballhan on lapsille ja Ranma½ teineille, mutta mielestäni näistä kahdesta Ranma on se lapsellisempi. Conan on selvästi jo aivan omaa luokkaansa.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 21.09.2004 klo 22:49:28 »
Niin, ehkä seuraavaksi saadaan kyberraiskauksia... tai paholaisrakastajia. Tai domina-lesbo-pedofiili-opettajattaria. Tai ehkä sittenkin veripisaroissa kylpeviä tervehenkisiä,  kunniakoodiaan noudattavia samuraita. Mangaahan on niin paljon ja monenlaista.

Niinhän sitä on. Vaan vaikka manga-friikki olenkin, ei hyllystä jostain syystä löydy mitään edellämainituista... Ei edes samuraita. ;D (Tai no, olen Kenshin OVAn nähnyt ja tykkäsin siitä vaikka se olikin aika raskasta katsottavaa.)

Ostin ekan Conanin ja ihan kelvolliselta se vaikutti. Väillä olisin tosin toivonut hieman vaihtelua tekstikokoon tai vastaavaa.... hahmojen repliikkeihin olisi saanut enemmän pontta.

Voisivat tuoda Nausicaän Suomeen. Hieman isommassa koossa kuin missä Viz sen julkaisi. Meni hieman pieneksi ja oli vähän hankalaa lukea.

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #34 : 21.09.2004 klo 23:59:13 »
Mieluumminpa Conania vastaisuudessa ostan kuin Dragon Ballsia. Ehken kuitenkaan vastaisuudessa kumpaakaan... En tiedä vielä. Voi iskeä ostohimo, kun Conan 3 ilmestyy...
Also spracht Blau Tiger.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #35 : 22.09.2004 klo 08:09:10 »
Tässä vaiheessa on luettu melkein molemmat ilmestyneet Conanit (toista on vielä vähän jäljellä) ja ainakin näin alkuun sarja iskee kuin kuvainnollinen tauti.
Piirrosjälki on elävää ja tarinaa on helppo lukea vaikka lukujärjestys onkin käänteinen totuttuun nähden.
Tarinoiden taso toki vaihtelee tälläisissä pidemmissä jutuissa mutta ainakin vielä pysyttiin raiteilla.
Melkein kunnolla säihkähdin kun luin jossain keskiyön jälkeen tuota lampun varjossa, kun kääntää sivua niin yhtäkkiä pomppaa häijyn näköinen raato naamaan. Hienoa.

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Lurker

• Vieras
« Vastaus #36 : 22.09.2004 klo 15:06:40 »
Hmm. Monilla näyttää olevan hyvin kriittinen asenne. Omituista ^__^

Kriittinen asenteeni johtui siis siitä, että Suomessa julkaistava manga ei ole sellaista, jonka voisin antaa ekaluokkalaisen käteen.

Tai kuten eräs kvaakkilainen sanoi manga-Conanista:
"(...) kääntää sivua niin yhtäkkiä pomppaa häijyn näköinen raato naamaan. Hienoa."

Conanin takakannessa on muistaakseni jopa K-12 merkintä.

Kyllä vanhemmilla, ainakin minulla, on vastuu siitä on, mitä antaa lastensa nähdä - sama koskee sarjakuvien lisäksi videoita ja tietokonepelejä.

Teini-, täysi- ja yli-ikäiset lukekoot mitä lystäävät.  Itse mangaa vastaan minulla ei ole yhtikäs mitään.

Toivon hartaasti sitä, että lapsille olisi joitain muitakin sarjakuvalehtiä kuin Disneyn.  

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #37 : 22.09.2004 klo 15:40:15 »

Kyllä vanhemmilla, ainakin minulla, on vastuu siitä on, mitä antaa lastensa nähdä - sama koskee sarjakuvien lisäksi videoita ja tietokonepelejä.

Toivon hartaasti sitä, että lapsille olisi joitain muitakin sarjakuvalehtiä kuin Disneyn.  

Conanissa tuo ikäsuositus on kerrankin järkevä. Kerrankin tuon oikeasti ymmärtää. Hyvää sarjakuvaa mutta en minäkään sitä aivan pienille viitsisi antaa käteen.

Onhan se ihan totta että pienille lapsille ei muuta sarjakuvaa tehdä kuin nuo Disneyn sarjat.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #38 : 22.09.2004 klo 17:05:30 »
Onhan se ihan totta että pienille lapsille ei muuta sarjakuvaa tehdä kuin nuo Disneyn sarjat.

Bamse aka "Maailman Vahvin Nalle", Tom & Jerry ja Muumi tulevat mieleen miettimättä.

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #39 : 22.09.2004 klo 21:28:40 »
Minä luin Asterixia, Lucky Lukea ja Tinttiä siitä lähtien, kun opin lukemaan (4 - vuotiaana).

Lurker

• Vieras
« Vastaus #40 : 23.09.2004 klo 09:47:06 »
Bamse aka "Maailman Vahvin Nalle", Tom & Jerry ja Muumi tulevat mieleen miettimättä.

Kriittikkini koski siis (huokaus) oikeastaan sitä, että lapsille sopivaa mangaa ei julkaista.

Myös albumit ovat asia erikseen. Vanhat kunnon klassikot (Tintit, Lucky Luket) löytyvät kyllä jo kirjahyllystä.

Hyvistä lasten sarjakuvalehdistä tässä tosiaan on pulaa. Jysäyskin on K-12 (tilauslipukkeessa kerrotaan).

Muumi-lehden taso on vaihdellut valtavasti, välillä se on muistuttanut enemmän jotain puuhalehteä kuin sarjakuvalehteä. Alkaisivat taas julkaita niitä Toven ja Larsin Muumi-strippejä hyvällä paperilla väreissä (jota muistaakseni joskus tekivät) ja kerrankin kaikki stripit loppuun saakka. Tom & Jerry on jotensakin joutava. Ja miksi ihmeessä tuttu Nalle lehti muutettiin ruåtslaiseksi Bamseksi?

Ilta=Sanomat muuten julkaisi eilen hienon artikkelin Muumien maailmanvalloituksesta.  

Jännä tieto oli sekin, että Larsin kuoleman jälkeen Disney (huokaus) oli ilmaissut kiinnostuksen Muumiin.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #41 : 23.09.2004 klo 12:08:46 »
Kriittinen asenteeni johtui siis siitä, että Suomessa julkaistava manga ei ole sellaista, jonka voisin antaa ekaluokkalaisen käteen.

Tai kuten eräs kvaakkilainen sanoi manga-Conanista:
"(...) kääntää sivua niin yhtäkkiä pomppaa häijyn näköinen raato naamaan. Hienoa."

Teini-, täysi- ja yli-ikäiset lukekoot mitä lystäävät.  Itse mangaa vastaan minulla ei ole yhtikäs mitään.

Aivan totta, siitä on ollutkin jonkin verran puhetta, että hyvä lastensarjakuva on Suomessa kiven takana. Tähän tulee toivottavasti muutos (esim. Sarjis-kilpailun kautta, 2004-kilpailun alpparihan tuli juuri myyntiin).

Suomessakin on julkaistu japanilainen sarjakuva Aksu - Kattojen Kuningas, joka ehkä kannattaa tarkastaa. En ole kyseistä sarjakuvaa itse lukenut, mutta olen käsittänyt, että se sopisi lapsille.

Toinen on tämä Pikku Vampyyri menee kouluun, jota en ole myöskään lukenut, mutta aion ostaa heti kun mahdollisuus on. Mangaahan se ei ole, mutta sen verran kehuja on saanut, että kannattaa tarkastaa jos ei vielä ole ehtinyt.

Sitten on tietty Miyazakin iki-ihanat elokuvat, joista osa saattaa tosin olla ekaluokkalaiselle liian pelottavia. Eräs lapsi ahdistui Henkien Kätkemästä, vaikka siinä ei oikeastaan edes kuole kukaan ja ongelmat ratkaistaan muuten kuin tappamalla. Leffan tunnelma vain on niin outo ja saattaa siksi olla ahdistava. (Moni saman ikäinen tosin ei ahdistunut.) Totoro taas sopii mielestäni täysin lapsille, ja on aivan ihana ja outo leffa.

Lurker

• Vieras
« Vastaus #42 : 23.09.2004 klo 13:26:31 »
<snip>
Suomessakin on julkaistu japanilainen sarjakuva Aksu - Kattojen Kuningas, joka ehkä kannattaa

<snip>
Toinen on tämä Pikku Vampyyri menee kouluun, jota en ole myöskään lukenut, mutta aion ostaa

Sarjakuva-albumien kohdalla tilanne tosiaan onkin parempi.

Yllättäen juuri lukemaan oppinut kuopus (5 v.) tykästyi kirjastossa Pikku vampyyriin. Sen ikäisestä jässikästä oli jotenkin jänskää, että Pikku vampyyri käy yöllä koulua kun tavalliset lapset ovat kotona nukkumassa.

Aksu - kattojen kuningas on minulle täysin tuntematon. Täytyypä ruveta etsimään.

Netistä hakemalla löytyi, että "Tonari no Totoro" on  ilmestynyt myös mangana! Ehkä joskus meilläkin...

Kiitos, Aura, hyvistä vinkeistä.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #43 : 23.09.2004 klo 16:17:42 »
EIpä ole muutenkaan kovin montaa lapsille sopivaa mangaa eteen sattunut. Yhtään sellaista ei tule heti mieleen jota voisin varauksetta suositella pienillekin lapsille.

Tätä täytyykin miettiä..

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #44 : 23.09.2004 klo 16:57:40 »
Suomessakin on julkaistu japanilainen sarjakuva Aksu - Kattojen Kuningas, joka ehkä kannattaa tarkastaa. En ole kyseistä sarjakuvaa itse lukenut, mutta olen käsittänyt, että se sopisi lapsille.

Hei! Vau! Aksu!

Bongasin moisen kuvakirjan Turun Cosmic Comic Cafen hyllystä ihan viihteekseni, ja minähän ihastuin aivan välittömästi. Kovakantinen teos ei nyt ehkä tarjoa rahalle suurinta mahdollista vastinetta, mutta onnistuupa olevaan aivan valloittavan ihastuttavan herttainen pikkufilosofinen teos. Kaksi tarinaa Aksusta ja tämän ystävistä ja pienistä seikkailuista.

Ja sopii tosiaan lapsille loistavasti. Kuten myös kaltaisilleni lapsenmielisille. Ihastuin.
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka