Kriittinen asenteeni johtui siis siitä, että Suomessa julkaistava manga ei ole sellaista, jonka voisin antaa ekaluokkalaisen käteen.
Tai kuten eräs kvaakkilainen sanoi manga-Conanista:
"(...) kääntää sivua niin yhtäkkiä pomppaa häijyn näköinen raato naamaan. Hienoa."
Conanin takakannessa on muistaakseni jopa K-12 merkintä.
Kyllä vanhemmilla, ainakin minulla, on vastuu siitä on, mitä antaa lastensa nähdä - sama koskee sarjakuvien lisäksi videoita ja tietokonepelejä.
Teini-, täysi- ja yli-ikäiset lukekoot mitä lystäävät. Itse mangaa vastaan minulla ei ole yhtikäs mitään.
Toivon hartaasti sitä, että lapsille olisi joitain muitakin sarjakuvalehtiä kuin Disneyn.
Aivan totta, siitä on ollutkin jonkin verran puhetta, että hyvä lastensarjakuva on Suomessa kiven takana. Tähän tulee toivottavasti muutos (esim. Sarjis-kilpailun kautta, 2004-kilpailun alpparihan tuli juuri myyntiin).
Suomessakin on julkaistu japanilainen sarjakuva
Aksu - Kattojen Kuningas, joka ehkä kannattaa tarkastaa. En ole kyseistä sarjakuvaa itse lukenut, mutta olen käsittänyt, että se sopisi lapsille.
Toinen on tämä
Pikku Vampyyri menee kouluun, jota en ole myöskään lukenut, mutta aion ostaa heti kun mahdollisuus on. Mangaahan se ei ole, mutta sen verran kehuja on saanut, että kannattaa tarkastaa jos ei vielä ole ehtinyt.
Sitten on tietty Miyazakin iki-ihanat elokuvat, joista osa saattaa tosin olla ekaluokkalaiselle liian pelottavia. Eräs lapsi ahdistui
Henkien Kätkemästä, vaikka siinä ei oikeastaan edes kuole kukaan ja ongelmat ratkaistaan muuten kuin tappamalla. Leffan tunnelma vain on niin outo ja saattaa siksi olla ahdistava. (Moni saman ikäinen tosin ei ahdistunut.)
Totoro taas sopii mielestäni täysin lapsille, ja on aivan ihana ja outo leffa.