Kirjoittaja Aihe: Miksi luet mangaa? Perustele.  (Luettu 31044 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JackOf<3's

• -
  • Jäsen
  • -
Re: Miksi luet mangaa? Perustele.
« Vastaus #90 : 23.11.2005 klo 18:40:19 »
Luen mangaa, koska olen kiinnostunut japanisaatiosta ilmiönä. Eli lähinnä ostan pistokokeiden omaisesti pokkarin sieltä, lehden täältä. Kaupassa pläräilen englanninkieliset, ja katsastan suomenkieliset. Myös on tullut ostettua joitain mangoja vaan haalimisen takia, pun pikkujannuna olisi toivonut niin kovasti jotain mangaa, ja sitä ei saanut. Nyt kun on iso setä, ja noita nimikkeitäkin alkaa löytyä, ja rahaakin on pikkuisen enemmän, niin noita on tullut sitten haettua senkin edestä.

Yhteenveto tähän mennessä: suomeksi julkaistu manga on ollut kyllä melko tuubaa kaikki. Kyllä sitä nyt lukee, mutta parempaakin ärrältä saa, siitä "manga" hyllyn vierestä, nimittäin. Noh, toi Conan oli yllättäen ihan passeli, mutta kyllä se vanha kunnon Mikki Hiiri on nämä etsivänhommat hoidellut ihan naftisti, joten...meh.

Anime>Manga  :)
-

RS

• Jäsen
  • Ei lahra haalari, ide-uutti! LA HRAHALAARI!
« Vastaus #91 : 23.11.2005 klo 20:18:12 »
Tutustuin mangaan noin neljä-viisi vuotta sitten. Vaikka luen yhä mielelläni myös länsimaista sarjakuvaa (toisin kuin ilmeisesti varsin monet "hardcore-otakut"?), on hyllyyni kertynyt vuosi vuodelta yhä enemmän japanilaisia tuotoksia. Suomennetut julkaisut ovat olleet laadukkaita pikku kömmähdyksistä huolimatta ja sarjavalikoimakin parantunut ajan kuluessa. Mangassa kiehtoi aluksi lähinnä eksoottinen piirrostyyli, tosin harrastelijavuosien kartuttua olen saanut huomata, että myös länsimaisista teoksista vaikutteita saaneita sarjoja on vaikka millä mitoin. Vaikkei manga olekaan niin erilaista ei-japanilaisiin sarjakuviin verrattuna kuin välillä annetaan ymmärtää, yksittäisistä sarjoista on löydettävissä virkistäviä ja ajoittain jopa nerokkaita oivalluksia, esim. Azumanga Daioun omaperäinen huumori.

Joidenkin sarjojen sivujen ja kuvien asettelu on niin henkeä salpaavaa, että ne saavat monen muun nimikkeen sivut näyttämään tylsiltä ja yksitoikkoisilta. Mangaan tutustumattomille tämä tosin saattaa aiheuttaa lähinnä sekaannusta ja hämmennystä, kun taiteellisesti ripoteltuja ruutuja olisi tarkoitus yrittää lukeakin.
Myös lajityyppien kirjo on valtaisa, vaikka myös esim. patonkimaan julkaisuista löytyy läjäpäin sarjakuvia moneen makuun. Paitsi perinteiset nuorille pojille suunnatut toimintasarjat, joista suomennettujen sarjojen kirjo paria poikkeusta huolimatta koostuu, on myös esimerkiksi romanttisia sarjoja niin nuorille tytöille kuin aikuisille naisillekin. Myöskään juonenkäänteillä maustetun tarinan (joka ei tietysti ole vain mangan yksinoikeus eikä edes jokaisesta sarjasta löydykään) osuutta en rupea kieltämään.
Kun sormi osoittaa kuuta, typerys katsoo sormea.

FallenAngel

• Uusi jäsen
  • Lucifer,son of the morning!
Re:Kuinka moni lukee mangaa?
« Vastaus #92 : 06.12.2005 klo 16:28:08 »
luen mangaa,ja tämä ei johdu siitä,että se olisi nyt IN,vaan koska yksinkertaisesti Pidän niistä!Manga on kaunista katseltavaa,tarinat ovat erinomaisia ja yllättäviä.Olen kyllästynyt jo aikapäiviä sitten länsimaalaisiin sarjakuviin ja Aku Ankkaan.Manga on vain jotain mikä saa katseeni kääntymään,heti kun kuulenkin tuon sanan korvani hörähtävät.Itsekkin harrastan piirtämistä ja olen saanut vaikutteita mangoista,kuten sen kuvien koista ja muodoista.Toivon kyllä,että tämä muoti-ilmiö menisi pian ohi,että nämä muotia seuraavat(ja vain siksi mielenkiintoa osoittavat)ihmiset jättävät minullekin mangaa..Ja on paljon ihanampaa ihailla jotain mitä voi ihailla yksinään,ei miljoonan ihmisen porukassa.Minunkin kavereista vain yksi minun lisäkseni pitää japanilaisista tuotteista.Tarinoista on hauska keskustella asian tuntevan kanssa ;)

Lurker

• Valvoja
Re:Kuinka moni lukee mangaa?
« Vastaus #93 : 06.12.2005 klo 16:44:53 »
<snip>
Toivon kyllä,että tämä muoti-ilmiö menisi pian ohi,että nämä muotia seuraavat(ja vain siksi mielenkiintoa osoittavat)ihmiset jättävät minullekin mangaa..Ja on paljon ihanampaa ihailla jotain mitä voi ihailla yksinään,ei miljoonan ihmisen porukassa.
<snip>

Taitaa käydä toisin päin. Luin juuri artikkelin, jossa todettiin mangan suosion olevan loivassa laskussa Japanissa. Suuri osa uudesta mangasta on jo suunniteltu vietäväksi myös länsimaihin, jotka ovat mangan kasvava markkina-alue.

Dogbert

• Vieras
« Vastaus #94 : 17.12.2005 klo 21:51:50 »
Sama syy, miksi ylipäätänsä tykkään lukea sarjakuvia: se kuvallinen kerronta, sivussa kirjallinen kommunikointi, koska pinnani ei kuitenkaan jaksaisi lukea mitään "oikeita" kirjoja.
Mutta syy, miksi mangaa löytyy enemmän kirjahyllystäni on yksinkertaisesti sen saatavuus: Kirjastosta saa Sandmania, Sin Cityä kuin Tinttiäkin, mutta eipä pahemmin näy mitään muita mangaa kuin ranma puolikas tai DB. Onhan japanilaisten oma tapa piirtää hieman tavallisista sarjakuvista poikkeava, samoin sommittelu, mutta myös se, kuinka nopeasti se tempaa itsensä mukaansa ja tarjoavat paljon. Jotain Sandmania pitää kirjaimellisesti harrastaa, ennen kuin tajuaa, ja monet hyvät, ideologioiltaan omaperäiset ovat niin pirun lyhyitä.
Silti yritän pitää sitä kultaista keskitietä sarjakuvamaailmassa. Manga tai sarjakuva, aivan sama, kunhan on hyvä juoni ja ennen kaikkea kaunis tyyli piirtää.

Sunri

• Ongelma
  • Uusi jäsen
  • ph34r.
« Vastaus #95 : 18.12.2005 klo 13:23:25 »
Luen mangaa ja sen lisäksi myös länsimaista sarjakuvaa. Täytyy myöntää idän ihmeiden ottaneen viime aikoina yliotteen, mutta lähinnä siksi koska paikallisesta kirjastosta ei paljon kumpaakaan lajia löydy ja (yleensä) halvemman mangapokkarin ostamiseen on alempi kynnys. Aku Ankan tilaamisen lopetin jokin aika sitten, kun minua ketutti se että osasin arvata mitä juoni tuo tullessaan. (Muutakin kuin Akun räjähtäneen pään.) Ja kun taskukirjoissa esiintyi vielä "neljän maun hedelmä" kaksi kertaa... Vetäydyn nurkkaan vanhojen divarilöytöjeni kanssa. Nih.
Turkuun päin mentäessä kesälomalla löytyy kumminkin ilahduttavan paljon länsimaista sarjakuvaa, mutta se ei kuulu aiheeseen.

Mutta mangasta. Pidän siitä, kuinka... hmm, no, shonen-sarjoissa pidän siitä kuinka nopeasti tarina etenee. Tykkään myös vakaasta piirustustyylistä, mutta tämähän ei todellakaan koske kaikkia sarjoja. Esim. Shaman King ja Yu-Gi-Oh! aiheuttivat "iikääk"-elämyksen, varsinkin kun niitä luettiin ruotsinkielisestä Shonen Jumpista. Kenshin, Bleach ja Hagaren ovatkin sitten eri maata minun mielestäni ja niitä luen mielelläni. (Ja nyt vinetystä, kuka ilkimys laittoi Kenshinin sanomaan "årrå?!")

Shoujon suhteen olenkin sitten nirsompi, ainoa jota varsinaisesti fanitan ovat jotkut CLAMPin uudemmista sarjakuvista. (Chobits, Tsubasa, xxxHolic... CCS:stäkin pidin, paitsi että hampaat sulivat.) Arina Tanemuran töistä luin Suomessa julkaistun TSK:n, enkä siitä nyt hirveän paljon pitänyt, mutta luettavaa se oli. Mukavaa aivontyhjennystavaraa jota syödään samaan aikaan sokerituttien kanssa. Suurin osa kumminkin menee ohi, muuan sarja nimeltä Othello kasvatti luultavasti epävarmuuttani tyyliä kohtaan entistä enemmän. Paitsi että Fruits Basket onkin sitten hyvin lähellä sydäntäni. *höpinää*

Ja lopuksi fanitusta Azumanga Daiohin ja Yotsubaton nimeen. Eihän näistä yksinkertaisesti voi olla pitämättä. "Santa is der Führer!"

Vastaus kysymykseen: en lue kaikkea mangaa mitä eteeni tulee, mutta jos sarja on laadukas niin miksi minä jättäisin sen lukemattakaan? Ne tarjoavat myöskin uusia ideoita.

/Aijoo. Harrastusta on ollut jonkin aikaa ennen "buumin" alkamista, ja pitää myöntää koska olen kateellinen ja mustasukkainen suomalainen että salaa päiväkirjoissani toivon ilmiön lieventyvän hieman. On paljon hienompi fiilis ostaa sarjakuva erikoiskaupasta tai ostaa se jostain kaukaa vaikka se maksaakin paljon kuin kipaista ärrälle ja lukea jotain minkä kaikki muutkin ovat lukeneet.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2005 klo 13:44:53 kirjoittanut Sunri »
Police Captain: A vampire. It's already whacked 8 people.
Jack: Then why don't you throw the Christian Cross at him?
Police Captain: I heard that he's a buddhist.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #96 : 18.12.2005 klo 16:56:17 »
Luen mangaa, koska haluan kokea ja oppia jotain uutta. Eurooppalainen ja Amerikkalainen sarjakuva on jämähtänyt muottiinsa. Isoja yllätyksiä kerronnan ja muodon puolella tulee hyvin harvoin (niin on varmasti mangassakin, mutta siitä kun on vielä perusteetkin oppimatta). 36-sivun lehtimuotti ja 48-sivun albumimuotti on alkaneet kyrsiä. 200 sivun, tai 2000 sivun tarinat kiehtovat. Minua kiinnostaa mitä mangasta voi oppia ja miten sitä voi kehittää, ja mitä syntyy länsimaisen ja aasialaisen sarjakuvan ristinaitoksesta.

Nick

• Luuranko
  • Jäsen
  • Nothing to say...
« Vastaus #97 : 28.12.2005 klo 19:16:19 »
Niinpä, tuo oli hyvä kysymys. Miksiköhän sitä edes tulee luettua? Rahat vaan menee... :)

Mutta en kyllä lopettais lukemista mistään hinnasta, kerta oon nyt mangan keksiny niin pitäähän tätäkin "harrastusta"  pitää yllä kynsin ja hampain... :)
-.-

miika444

• Uusi jäsen
« Vastaus #98 : 11.01.2006 klo 16:01:31 »
Minä luen mangaa siksi koska se kivaa. hankin viikko sitten kirjan nimeltään:
piirrä mangaa ;D opin vähän piirtämään mangaa. mun manga hahmon nimi on: kazuka.

random

• Vieras
minä taas olen
« Vastaus #99 : 13.01.2006 klo 17:23:49 »
Jup tuleehan sitä luettua.
Paras mangasarja on Rurouni Kenshin. Ikävä kylläkin niitä on todella vaikea löytää suomesta.
Paras paikka taitaa olla Fantasialinna, sieltäkin saa vain muutaman englanninkielisen kirjan.

Edellisiin ostopaikkoihin voisi vielä lisätä Book Plussan. www.bookplus.fi

Fantasialinnasta ostanut paljon tavaraa.

Ja siellä näyttäisi olevan muutamat sadat eri mangat hyllyssä, englanninkielisinä.

Katsokaa liikkeen kuvia täältä--->
http://irc-galleria.net/archive.php?nick=JauhoFL

Kurdijef

• Uusi jäsen
« Vastaus #100 : 09.03.2006 klo 03:56:12 »
Tarkasteltuani nyt lähinnä tätä manga-osiota keskustelualueesta uskaltauduin rekisteröityäkin. Mielenkiintoisia vastauksia useimmilla.

Ensimmäinen kosketukseni mangaan oli suomennettu Akira, jonka löysin kirjastostani. Näin sivuhuomautuksena että kirjaston sarjakuva-alue oli lempipaikkani, mutta ehkä heidän olisi kannattanut laittaa vähän tuhmemmat sarjakuvat kauemmas... Tuolloin minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä mangasta, mutta olin harras sarjisten lukija. Aku Ankkaa tilasin vuoteen 96 saakka, jolloinka muutimme paikkaan jonka ullakolle joku neropatti oli jättänyt laatikoita Marvelin parhaimmistoa ja Aku Ankkoja(Korkeajännityksiä, Asterixia ja Lucky Lukeakin) niin että olisin luultavasti hukkunut niihin mikäli äiti olisi antanut. No, Akira meni ensikosketuksen aikoihin hieman yli hilseen, kuten meni myös suurin osa Marvelin sarjakuvista(Inferno jäi erittäin epäselväksi kun ei löytynyt kaikkia numeroita). Mutta Aku Ankat sulivat oikein mainiosti. Myöhemmin kuitenkin sitä oppi rakastamaan Daredeviliä ja Hämistä kuin Kanedan "munakasta" asennettakin. Meillä oli köyhä perhe joten en saanut paljoa enempää sarjakuvia ullakkoaarteen lisäksi...

Suuri(n) osa kasvatustani oli myös videopelit, jotka ovat kai pääsyy siihen miksen käsittänyt heti että manga on erilaista kuin "muut sarjakuvat". Niin sanottu "manga-tyyli" ja japanilainen kulttuuri oli videopeleissä erittäin vahvasti ainakin Nintendolla ja vielä enemmän PlayStationilla esillä enkä oikein silloin erottanut sitä muusta. Joka tapauksessa, tuossa muutama vuosi sitten lukioon tultuani uusi tuttava (no nykyisin vanha) tutustutti minut animeen "Häh, ai tätä kutsutaan animeksi?!" Jonka jälkeen siirryin nopeasti mangaan, sillä sitä oli edullisempaa saada. Manga tuntui useimmiten myös selvemmältä ja rakastin niitä kerrontatekniikoita (komeita "ruutuhäivytyksiä" ja muita asioita joita ei animen kautta voi kertoa).

Rakastan melkein kaikkia sarjakuvia joita olen lukenut Marsupilamista Korkeajännitykseen, Karvisesta Alfiin ja Narutosta Berserkiin, mutta nykyisin luen lähinnä mangaa, koska olen jo tyhjentänyt kirjaston muista sarjakuvista pariinkin otteeseen ja syistä joita en viitsi tässä pidemmälle mainita. Vaikuttavimpia teoksia on ollut varmaankin Akira, Blame, Berserk, 20th Century Boys, Battle Angel Alita ja Great Teacher Onizuka. Viisi ensimmäistä tarinan ja tunnelmansa takia, GTO sen takia kun se on niin halvatun huvittava. Jonain päivänä aion omistaa ainakin kaikki edellämainitut.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2006 klo 04:00:56 kirjoittanut Kurdijef »
"Things that lie behind us and things that lie before us are tiny matters compared to things that lie within us."

Ms. Mistake

• TItteli?!Mikä ihmeen titteli??! No, vaik, Ms. Mistake!!! No, ei... Jäsen
  • Uusi jäsen
  • Kuka pitää mangasta?? No, MINÄ!!!
« Vastaus #101 : 06.04.2006 klo 20:09:16 »
Kieltämättä aika hankala kysymys... hurahdin mangaan kesällä 2005. Syynä kai oli se, koska manga on jotenkin ihanaa. Pidän erityisesti siitä, miltä manga näyttää. Paremmin en osaa perustella... ::)
Tämän viestin on kirjoittanut yksi maailman hulluimmista ja sekopäsimmistä tyypeistä, nimeltään Ms. Mistake!!! Menikö jakeluun xD!!??

Iletys

• What the hell... I'm feeling lucky!
  • Jäsen
  • Pyhät palapelit!
« Vastaus #102 : 07.04.2006 klo 15:24:42 »
Mangaa luen sen takia, että juonet ovat keskimäärin mahtipontisempia kuin länsimaisissa... Ja piirtojäljestä pidän jotenkin enemmän....
I'd hit it, two times!

minnas

• Vieras
« Vastaus #103 : 07.04.2006 klo 22:50:08 »
 :police:
« Viimeksi muokattu: 11.12.2007 klo 02:11:31 kirjoittanut Minna »

GeneralTantzu

• Hukassa...
  • Jäsen
  • Kynä on aina ollut miekkaa mahtavampi...
« Vastaus #104 : 20.04.2006 klo 10:20:52 »
Olen pitänyt mangaa siitä lähtien parempana sarjakuvana(sis kaikkea mangaa), kun ensikertaa otin Timestranger kyokon käteen ja luin... Vaikka se ei ollut minun sukupuolelleni suunnattua se iski kuin moukari. Aloin kuitenkin keräillä one pieceä ja Raknarökkiä.
Kaikki manga lyö yli tintin ja asterixin... Vai johtuuko se vain siitä, että en ole lukenut juuri muuta kuin mangaa ???
Virheistä oppii...