Omistan ihmesarjat kakkosen. Olen lukenut about 30-40% kaikista julkaistuista X-Meneistä koskaan (jos spin-offeja ei lasketa). Ensimmäinen essencial on niitä ekoja tarinoita, jotka eivät kyllä oikein iskeneet (Stan Lee ei ole niin hyvä käsikirjoittaja kuin nykyään annetaan ymmärtää, imho). Toinen ja kolmannes sisältävät muistaakseni lähinnä tarinoita, jotka omistan/olen lukenut muualta.
Ainoa Essencial jonka omistan taitaa olla Wolverine vol 2.
Siihen Jäämiehen arvostukseen (ja puhun todellakin klassisista "Kumpi on vahvempi, Hulk vai Thor", enkä "kumpi on henkisesti kypsempi"). Jäämies taitaa olla noin kaksi tai kolme vuotta nuorempi kuin muut ryhmän jäsenet. Täysi-ikäiseksi tuohon aikaan taidettiin tulla 21 vuotiaana, ehkä vanhempana. Eivät ne muutkaan aikuisia olleet. Se "Jäämiehen heikkous" oli yleinen mielipide, josta koko tiimi oli yksimielisiä. Kyklooppi oli vahvin, ja Peto ja Enkeli tulevat tämän jälkeen, sitten Jean ja sitten Jäämies. Minua on aina ihmetyttänyt, että miksi nämä menivät näin - Kyklooppi on tietenkin vahva, mutta Enkeli pystyi vain lentämään ja Jean liikuttamaan parin kilon painoisia esineitä. Toisaalta Jäämies pystyi rakentamaan muureja, räjäyttelemään ja jäädyttelemään asioita, hän pystyy ampumaan jäädyttämissäteitä jne. Hän ei ollut vain "yhden tempun ihme", toisin kuin Kyklooppi, Enkeli ja Peto.
Samaan aikaan muissa sarjakuvalehdissä jäähän perustuvat pahikset olivat tosi kovia. Mr. Freeze, Iceman... ties kuinka monta tyyppiä, varsinkin DC:n universumissa. Jäämiehen kyvyt olivat laajemmat kuin kenenkään muun samaan aikaan mediassa olleilla "kylmä-pahiksella". Koulutusta hän oli saanut vähintään yhtä paljon kuin Peto ja Enkeli (vaikka hän oli nuorempi, he olivat kuitenkin samalla luokalla; todistuksen he saivat samaan aikaan). Tietenkin hänen kykynsä ovat laajemmat kuin kummankaan edellisistä, mutta siitäkin huolimatta hän oli kaikkea muuta kuin heikko.